Ramazan Ayı İçin Hazırlanan Örnek Menüde Yemeklerin İçerik Ve Gramajlarına Yer Verilmemesinin İsteklileri Tekliflerini Hazırlaması Aşamasında Tereddüde Düşüreceği İddiası
Ekim 16, 2021Yeterlik Bilgileri Tablosunda Başka Yollarla Tamamlanamayacak Bilgi Eksikliği Veya Bilgi Yanlışlığı Olduğu İddiası
Ekim 19, 2021BAŞVURUYA KONU İHALE:
2021/424511 İhale Kayıt Numaralı “Afyonkarahisar Devlet Hastanesi İçin 24 Aylık Malzeme Dâhil Yemek Pişirme, Dağıtım ve Sonrası Yemek Hizmet Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Afyonkarahisar İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 20.09.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Afyonkarahisar Devlet Hastanesi İçin 24 Aylık Malzeme Dâhil Yemek Pişirme, Dağıtım ve Sonrası Yemek Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Korkmaz Kur. Gıd. San. Tic. Ltd. Şti.nin 01.09.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 03.09.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 13.09.2021 tarih ve 41870 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 13.09.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/1511 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, Afyonkarahisar İl Sağlık Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen “Afyonkarahisar Devlet Hastanesi için 24 Aylık Malzeme Dâhil Yemek Pişirme, Dağıtım ve Sonrası Yemek Hizmet Alımı” ihalesine ait ihale dokümanında yer alan düzenlemelerin mevzuata aykırı olması nedeniyle ilgili ihale dokümanında zeyilname yapılması gerektiği, şöyle ki;
…
10) Başvuruya konu edilen ihaleye ait Teknik Şartname’de verilecek yemeklerin Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği’ne uygun olarak hazırlanacağının belirtildiği, söz konusu Yönetmelik hükümlerinden öğle ve akşam yemeği menulerinin aynı olabileceği veya aynı erzakı kullanmak suretiyle yemeklerin türünün değiştirilebileceğinin anlaşıldığı, ancak ihale dokümanında yer alan örnek menulerde birbirinden tamamen farklı yemeklere yer verildiği, öğle yemeğinde kullanılan erzakı kullanmak kaydıyla akşam yemeğinde yemek türünün değiştirilmesi kuralına aykırı olarak menulerin hazırlandığı,
…
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
10) Başvuru sahibinin 10’uncu iddiasına ilişkin olarak:
Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği’nin 90’ıncı maddesinde “Hastaların beslenmeleri normal ve rejim yemeği olmak üzere ikiye ayrılır.
a) Normal Yemek: Normal yemek verilmesi gereken hastalara hergün sabah kahvaltısı öğle ve akşam yemekleri verilir. Bu yemeklerin grubları, tarifleri ve günlük azami miktarları ek tablolarda gösterilmiştir.
Normal iaşe edilen bütün hastalardan, tedavi eden tabib tarafından lüzumlu görülenlere ayrıca ikindi kahvaltısı veya gece sütü gibi ilave öğünler verilebilir. 89. madde gereğince iaşesi gerekenlerin hepsine normal yemek, gece nöbeti tutanlara da gerek görülürse gece kahvaltısı verilir. Kahvaltılarda ekmek, çay veya süt dışında en fazla 3 çeşit kahvaltılık verilir. Peynirle yumurta beraber verilmez.
Normal yemekler her öğünde üç kaptır. Düzenlenmesinde et, sebze nişastalı gıda maddeleri meyve veya tatlı bulunmasına dikkat edilir. Aynı öğünde iki etli, iki nişastalı veya 2 sebzeli, aynı günde iki öğün tatlı ve nişastalı yemek verildiği zaman hamur tatlısı verilmez.
Öğle yemeği ile akşam yemeği aynı olabileceği gibi, aynı erzakı kullanmak kaydıyla ve üç kabı geçmemek şartıyla akşam yemeğinin bir veya iki türü değiştirilebilir.
b) Rejim Yemeği: Hastalara tıbbi zorunluluk veya tedavi gereği olarak verilecek her türlü yemek ve besin maddeleri rejim yemeğine girer. Tedavi ve beslenmeleri özellik gösteren hastalara, tedavi eden tabibin lüzum göstereceği her çeşit yiyecek, tabelalara cins ve miktarları yazılmak şartı ile verilir. Rejim yapması gereken tabip ve kurum personeli rapor almak suretiyle raporlarında belirtilen süre kadar rejim hastaları gibi iaşe edilirler.” hükmü,
Başvuruya konu ihaleye ait Teknik Şartname’nin “Gıda hizmetleri, hizmetin şekli ve denetimi:” başlıklı bölümünde “… Yemeklerde kullanılacak gıda maddeleri şartnamede belirtilen gramaj listelerine göre hesaplanacaktır. Gramaj listeleri hazırlanırken Sağlık Bakanlığı Yataklı Tedavi İşletme Yönetmeliği baz olarak alınmıştır. …” düzenlemesi yer almaktadır.
Başvuruya konu edilen Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği’nin ilgili maddesi incelendiğinde; öğle yemeği ile akşam yemeğinin aynı olabileceği veya aynı erzakı kullanmak kaydıyla ve üç kabı geçmemek şartıyla akşam yemeğinin bir veya iki türünün değiştirileceğinin ifade edildiği tespit edilmiştir.
Yapılan inceleme neticesinde; Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği’nin 90’ıncı maddesinde yer verilen “Öğle yemeği ile akşam yemeği aynı olabileceği gibi, aynı erzakı kullanmak kaydıyla ve üç kabı geçmemek şartıyla akşam yemeğinin bir veya iki türü değiştirilebilir” düzenlemesine aykırı olacak şekilde örnek menulerde öğle ve akşam yemeklerinin birbirinden tamamen farklı düzenlendiğinin iddia edildiği, ancak ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanması ile kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla ilgili sorumluluğun idarelerde olduğu göz önüne alındığında; idarece ihale konusu iş kapsamında yemek menulerinin oluşturulmasında takdir yetkisinin bulunduğu ve teklif hazırlanmasına esas olarak ihale dokümanında yer alan menuler ve gramajların dikkate alınması gerektiği anlaşılmış olup başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.
…
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.