İhale Kapsamında Verilecek Yemeklerin Örnek Menulerinin Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliğine Uygun Olarak Hazırlanmadığı İddiası
Ekim 18, 2021İmza Sirkülerindeki Yetki Süresinin Bittiği İddiası
Ekim 20, 2021BAŞVURUYA KONU İHALE:
2021/392702 İhale Kayıt Numaralı “Diyarbakır İli Ergani İlçesi Şirinevler Mahallesi 1034 Ada 243 Nolu Parselde 24 Derslikli Ortaokul Yapım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Diyarbakır Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı tarafından 06.08.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Diyarbakır İli Ergani İlçesi Şirinevler Mahallesi 1034 Ada 243 Nolu Parselde 24 Derslikli Ortaokul Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak İnnovia Enerji İnş. Taah. A.Ş. – Fm Yol İnş. Nak. Akary. Tem. ve Mad. Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın 03.09.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 07.09.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 09.09.2021 tarih ve 41351 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 09.09.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/1489 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale üzerinde bırakılan isteklinin yeterlik kriterlerini sağlayamadığı, şöyle ki;
…
3) Yeterlik bilgileri tablosundaki sicil, izin, ruhsat ve faaliyet belgeleri bölümünün boş bırakıldığı, İdari Şartname’nin 7.1.I maddesinde düzenlenen ve istekli tarafından teklifi kapsamında sunulması gereken Yapı Müteahhitliği Kayıt Belgesi (Yambis) numarasının teyidinin yapılamadığı, isteklinin “yambis”inin aktif olup olmadığının belirlenemediği, numaranın eksik veya yanlış beyan edildiği, idare tarafından yapılacak teklif değerlendirmesinin istekliler tarafından yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgilerle yapılması gerektiği, beyan edilmeyen veya yanlış beyan edilen bilgiye başka yolla erişerek bu eksikliğin giderilmesinin mümkün olmadığı iddialarına yer verilmiştir.
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:
Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde “…(4) İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsat vb. belgelerin adaylar veya istekliler tarafından sunulmasına ilişkin hükümlere, ilan ve ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamede yer verilir. İş ortaklarının her birinin söz konusu belgeleri ayrı ayrı sunması, konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmına ilişkin belgeleri sunması zorunludur.” hükmü,
İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “… 7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilginlerin e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.:
…
ı) İstekli Teklifi Kapsamında Yapı Müteahhitliği Kayıt Belgesi Numarası Sunmak Zorundadır. …” düzenlemesi
Aynı Şartname’nin “Tekliflerin sunulma şekli” başlıklı 22’nci maddesinde “…22.2. Yeterlik bilgileri tablosunda ihaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlar, teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalar standart formunda ise açıklama istenen teknik özellikler için ayrı satırlar açılmış olup, istekliye ait hangi belgeler esas alınarak ihaleye katılım sağlanmış ise o belgelere ilişkin tarih, sayı, yevmiye numarası gibi bilgiler ile istenen kriterlere ve açıklamalara ilişkin belgelerde yer alan gerekli bilgiler eksiksiz olarak açık ve anlaşılır bir şekilde belirtilmek suretiyle ekli standart formalara uygun şekilde doldurulacaktır. Yabancı istekli tarafından ihaleye teklif verilmesi halinde, bu şartnamede istenilen belgelere veya isteklinin kendi ülkesindeki mevzuat uyarınca düzenlenmiş olan dengi belgelere ilişkin bilgilerin beyan edilmesi gerekir. …” düzenlemesi yer almaktadır.
İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosundaki “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” bölümünün “Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri” kısmında herhangi bir beyanda bulunulmadığı, söz konusu kısma ilişkin yeterlik bilgileri tablosunda yer alan açıklamanın “İdari Şartnamenin 7.1.ı maddesi. İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsata ilişkin düzenleyen makam, tarihi, sayısı ve geçerlik tarihi belirtilecektir.” şekliyle yer aldığı görülmüş olup söz konusu kısma ilişkin yapılacak beyanın İdari Şartname’nin 7.1.ı maddesinde yer verilen Yapı Müteahhitliği Kayıt Belgesi numarasının sunulmasına yönelik olduğu anlaşılmıştır.
İhale üzerinde bırakılan isteklinin yeterlik bilgileri tablosu incelendiğinde her ne kadar “Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri” kısmına ilişkin beyanda bulunulmadığı görülmüş olsa da “Diğer Belgeler” bölümünde “Yapı Müteahhitliği Belgesi, 0021320202538116” beyanının bulunduğu, söz konusu beyanın Yapı Müteahhitliği Kayıt Belgesi numarasının sunulmasına yönelik olduğu anlaşılmıştır.
Öte yandan ihale üzerinde bırakılan isteklinin yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettiği yapı müteahhitliği belge numarasının 0021320202538116 olduğu görülmüş olup, bu numara ile Yapı Müteahhitliği Bilişim Sistemi internet sayfası (https://yambis.csb.gov.tr) üzerinde yapılan sorgulamada herhangi bir bilgiye ulaşılamamaktadır.
Başvuruya konu ihalenin elektronik ortamda yapıldığı, e-teklif alınmak suretiyle yapılan ihalelerde, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin ekinde bulunan “Yeterlik Bilgileri Tablosu Sunulan ve Tekliflerin Elektronik Ortamda Alındığı İhalelerde Uygulanacak Tip İdari Şartname” ve ilgili yönetmeliklerin ekinde bulunan diğer standart formların kullanılacağı, bu doğrultuda teklif mektubunun eklerinden biri olan yeterlik bilgileri tablosunun da EKAP üzerinden isteklilerce hangi belgeler esas alınarak ihaleye katılım sağlanmış ise o belgelere ilişkin tarih, sayı, yevmiye numarası gibi bilgiler ile istenen kriterlere ve açıklamalara ilişkin belgelerde yer alan gerekli bilgiler eksiksiz olarak açık ve anlaşılır bir şekilde belirtilmek suretiyle, ihale dokümanı ekinde verilen standart forma uygun şekilde doldurulacağı, ihale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirmenin, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılacağı, bu değerlendirme sonucunda ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan tekliflerin değerlendirme dışı bırakılacağı anlaşılmaktadır.
İdari Şartname’nin 7.1.(ı) maddesi uyarınca e-teklif kapsamında Yapı Müteahhitliği Kayıt Belgesi Numarasının beyan edilmesinin zorunlu olduğu, yine aynı Şartname’nin 22.2 maddesi gereğince isteklilerce hangi belgeler esas alınarak ihaleye katılım sağlanmış ise o belgelere ilişkin tarih, sayı, yevmiye numarası gibi bilgiler ile istenen kriterlere ve açıklamalara ilişkin belgelerde yer alan gerekli bilgiler eksiksiz olarak açık ve anlaşılır bir şekilde belirtilmek suretiyle, ihale dokümanı ekinde verilen standart forma uygun şekilde doldurulması gerektiği, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından ise yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen yapı müteahhitliği belge numarasının Yapı Müteahhitliği Bilişim Sistemi internet sayfası (https://yambis.csb.gov.tr) üzerinde yapılan sorgulamasında eşleşen bilginin bulunamadığı, dolayısıyla başvuru sahibinin söz konusu iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.
B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.
Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, Mmb İnşaat Harfiyat Nakliye Gıda ve Cafe İşletmeciliği Sanayi Ticaret Limited Şirketi’nin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
Oyçokluğu ile karar verildi.