Karar No : 2012/UH.III-1631
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2011/178926 İhale Kayıt Numaralı “Malzemeli Yemek Hazırlama, Taşıma, Servis Ve Servis Sonrası Hizmet Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
03.04.2012tarih ve B.07.6.KİK.0.08.00.00-101.04-.H.[1086].(0221)./2012-18Esayılı Esas İnceleme Raporunda;
Amasya Üniversitesi Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığıtarafından 05.12.2011tarihinde açık ihale usulüile yapılan “Malzemeli Yemek Hazırlama, Taşıma, Servis Ve Servis Sonrası Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Yayla Yemek Temz.Gıda İnş. Nak. San. Tic. Ltd. Şti.’nin 01.03.2012tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 05.03.2012tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibinin 13.03.2012tarih ve 10286sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 13.03.2012tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunduğu,
İdare tarafından gönderilen bilgi ve belgelerin incelenmesinden;
4734 sayılı Kanunun 54 üncü maddesinin onuncu fıkrasının (b) bendi gereğince ihalenin 1. kısmı için düzeltici işlem belirlenmesine,
Karar verilmesinin uygun olacağı hususlarına yer verilmiştir.
KARAR:
Esas İnceleme Raporu ve ekleri incelendi:
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle;
1 ) Başvuru konusu ihalede alınan 2012/UH.III-307sayılı Kurul Kararı doğrultusunda kendilerinden aşırı düşük teklif açıklaması istendiği, oysa emsal nitelikteki 2011/ UH.II-1224 sayılı Kurul Kararında tersi şekilde karar verildiği, her iki Kurul Kararına konu somut olayların birebir aynı olduğu, başvuru konusu ihaleye ilişkin olarak alınan 2012/UH.III-307 sayılı Kurul Kararın mevzuata aykırı olduğu,
…
İddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir:
1 ) Başvuru sahibinin 1 inci iddiasına ilişkin olarak:
Başvuru konusu ihalenin 2 nci maddesinde ihale konusu işin adı; “Malzemeli Yemek Hazırlama, Taşıma, Servis ve Servis Sonrası Hizmet Alımı” şeklinde, işin yapılacağı yer ise; “(1.kısım): Merkez Yemekhaneleri: 1-Rektörlük Yemekhanesi, 2-Eğitim Fakültesi Yemekhanesi, 3-Fen Edebiyat Fakültesi Yemekhanesi 4-Teknoloji Fakültesi Mutfağı ve Yemekhanesi, 5-Sağlık Yüksekokulu Yemekhanesi. (2.kısım): Merzifon Meslek Yüksekokulu Yemekhanesi. (3.kısım): Suluova Meslek Yüksekokulu Yemekhanesi. (4.kısım): Gümüşhacıköy Meslek Yüksekokulu Yemekhanesi. Üretim mutfak ve yemekhanelerinin sayısı, İdarece artırılabilir veya azaltılabilir, hizmet binalarının taşınması halinde yürütülen hizmet taşınılan binada devam ettirilir.” şeklinde belirtilmiştir. Başvuru sahibi tarafından işin 1. kısmına teklif verildiği görülmektedir.
Yeşil Amasya Hazır Yemek Gıda Hayv. San. Tic. Ltd. Şti.’nin 27.12.2011 tarih ve 54865 sayı ile Kurul kaydına alınan ve “İhalenin 1. kısmında Uysal Yem. Temz. Gıd. San. ve Tic. Ltd. Şti. ile Yayla Yem. Temz. Gıd. İnş. Mak. ve San. Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan teklif bedellerinin, yaklaşık maliyetten % 20 yüklenici kârı düşülmek suretiyle hesaplanan kâr hariç yaklaşık maliyetin altında olduğu (5,475/1,20=4,56 TL), anılan isteklilerden aşırı düşük teklif açıklaması istenmeksizin ihalenin sonuçlandırılmasının mevzuata aykırı olduğu” iddiasını içeren itirazen şikayet başvurusu üzerine Kurulunun 16.01.2012 tarih ve 2012/UH.III-307 sayılı Kararı ile; “4734 sayılı Kanunun 54 üncü maddesinin onuncu fıkrasının (b) bendi gereğince ihalenin 1. kısmı için düzeltici işlem belirlenmesine” karar verilmiş ve söz konusu Kararda; “İdarece tespit edilen yaklaşık maliyet tutarının, maliyetin hesaplanma yöntemi göz önüne alındığında kar dahil maliyet olduğu kabul edilmelidir. Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin “Yaklaşık maliyetin hesaplanması ve güncellenmesi” başlıklı 9 uncu maddesine göre, yüklenici kar oranı azami % 20 olarak belirlenebilir. Yaklaşık maliyet hesap cetvelinde, kar oranına ilişkin ayrıca bir belirlemenin yapılmadığı hizmet alımı ihalelerine yönelik yapılacak değerlendirmelerde, yaklaşık maliyetin % 20 oranında kar içerdiği kabulünden hareket edilmesi gerekmektedir.
Bu doğrultuda, yaklaşık maliyet hesabında kar oranının ayrıca belirtilmemiş olduğu başvuruya konu ihalede de idarelere tanınan azami % 20 kar tutarı yaklaşık maliyetten düşüldüğünde, Yayla Yem. Temz. Gıd. İnş. Mak. ve San. Tic. Ltd. Şti. ile Uysal Yem. Temz. Gıd. San. ve Tic. Ltd. Şti.’nin teklif bedelinin, söz konusu değerin (433.437,50 TL) altında kaldığı görülmektedir.
Bu çerçevede, Yayla Yem. Temz. Gıd. İnş. Mak. ve San. Tic. Ltd. Şti. ile Uysal Yem. Temz. Gıd. San. ve Tic. Ltd. Şti.’nin aşırı düşük teklif sorgulamasına tabi tutulması gerektiği sonucuna varılmıştır.
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılığı belirlenen ihale işlemlerinin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, Uysal Yem. Temz. Gıd. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan iş deneyim belgesinde yer alan bilgi eksikliklerinin belgeyi düzenleyen idareden tamamlatılması, Yayla Yem. Temz. Gıd. İnş. Mak. ve San. Tic. Ltd. Şti. ile Uysal Yem. Temz. Gıd. San. ve Tic. Ltd. Şti.’nin aşırı düşük teklif sorgulamasına tabi tutulması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.” ifadelerine yer verilmiştir.
4734 sayılı Kanunun 56’ncı maddesinde; Kamu İhale Kurulunun, Kuruma gelen itirazen şikâyet başvurularıyla ilgili olarak gerekçesini belirtmek suretiyle karar vereceği hüküm altına alınmış olup, mevzuatta Kurul tarafından karara bağlanan hususların yeniden incelemeye alınmasına ilişkin bir düzenleme bulunmamaktadır. Öte yandan söz konusu Kurul kararı ile Kurum görüşü ortaya çıktığından, karara ilişkin ayrıca bir değerlendirme yapılması da mümkün değildir. Diğer taraftan, anılan Kanunun 57’nci maddesinde şikâyetler ile ilgili olarak Kurum tarafından verilen nihai kararların mahkemelerde dava konusu edilebileceği belirtilmiştir.
Bu nedenle Kurul Kararına itiraz niteliğindeki iddiaya ilişkin olarak başvurunun reddi gerekmektedir.