İHALE TARİHİNDEKİ TİCARET SİCİLİ BİLGİLERİYLE EKAP’TA YER ALAN BİLGİLERİN UYUMLU OLMADIĞI VE GÜNCEL OLMADIĞI İDDİASI
Nisan 29, 2024İŞ DENEYİM BELGESİ VE ORTAKLIK SÜRESİ UYUM SORUNU
Mayıs 6, 2024Karar Tarihi : 07.02.2024
Karar No : 2024/UH.II-254
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Kırklareli Göç İdaresi İl Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2023/1469505 İhale Kayıt Numaralı “Düzensiz Göçmenlerin İller Arası ve İl Sınırları İçerisinde Taşıması İşi İçin 377000 Km ve Geri Gönderme Merkezindeki Yabancıların İstanbul İlinde Bulunan Havalimanları ve Konsolosluklara 700 Sefer Taşınması İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Kırklareli Göç İdaresi İl Müdürlüğü tarafından 16.01.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Düzensiz Göçmenlerin İller Arası ve İl Sınırları İçerisinde Taşıması İşi İçin 377000 Km ve Geri Gönderme Merkezindeki Yabancıların İstanbul İlinde Bulunan Havalimanları ve Konsolosluklara 700 Sefer Taşınması İşi” ihalesine ilişkin olarak Uzman Atık Yönetimi Turizm Temizlik İnşaat Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 10.01.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 12.01.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 19.01.2024 tarih ve 128093 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 19.01.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/102 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, İdari Şartname’nin 48’inci maddesinde yer alan “İstekli Şehirler Arası Sevk İş ve İşlemleri, İstekli Şehir içi ve İstanbul İlinde bulunan Havalimanları ve Konsolosluklara Sevk İş ve İşlemleri için Araçlardan 2 adet en az 55 kişilik, 3 adet en az 46 kişilik, 3 adet en az 27 kişilik ve en az 4 adet 17 kişilik 2014 Model ve üstü araçlar kendi öz malı olmalıdır. İsteklilerin kendi malı olduğunu tevsik etmek için; ruhsat, demirbaş veya amortisman defterinde kayıtlı olduğuna dair noter tespit tutanağı ya da yeminli mali müşavir raporu veya serbest muhasebeci mali müşavir raporu ile tevsik edilir. Geçici ithalle getirilmiş veya finansal kiralama yoluyla edinilmiş makine ve ekipman, kira sözleşmesinin sunulması şartıyla kişinin kendi öz malı sayılır. İstekli Sözleşme imzalamadan önce bu durumu sağlayacak şartları belgelendirecektir.” düzenlemesinin Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 41’inci maddesini ihlal ettiği, her ne kadar ihaleye katılımda yeterlik kriteri olarak belirlenmese de dolaylı yoldan ihale kapsamında çalıştırılacak araçların kendi malı olmasını zorunlu tutulduğu ve ihaleye katılımın dolaylı yoldan kısıtlandığı iddiasına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
İhaleye ait Sözleşme Tasarısı’nda da makine, teçhizat ve ekipmana ilişkin bir düzenleme yapılmadığı görülmüştür.
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 41’inci maddesinde, ihale konusu işin yürütülmesi için işyerinde bulundurulması öngörülen tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipmana ilişkin bilgilere sözleşme tasarısında yer verileceği, ancak, söz konusu tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipmanın yeterlik kriteri olarak belirlenemeyeceği, işin niteliğinin gerektirdiği hallerde, ihale konusu işin yürütülebilmesi için kendi malı olması gerekli görülen tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipmanın fiyat dışı unsur olarak belirlenebileceği, idari şartnamede, fiyat dışı unsur olarak belirlenen tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipmanın sayısı, niteliği ve teknik kriterlere yönelik düzenlemelere yer verileceği, fiyat dışı unsur değerlendirmesi yapılabilmesi için, kendi malı olduğunu gösteren belgeler ile teknik kriterleri tevsik eden belgelerin teklif ile birlikte sunulması gerektiği, kendi malı tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipmana ilişkin fiyat dışı unsurun, fiyat ve fiyat dışı unsurlar dahil hesaplanan toplam değerlendirme puanı içindeki ağırlığının yüzde birini geçemeyeceği hüküm altına alınmıştır.
Kamu İhale Genel Tebliği’nin 9.1’inci maddesinde, ihale konusu işte kullanılacak tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipmanın, fiyat dışı unsur olarak belirlenmemesi durumunda isteklilerden teklifleri kapsamında (taahhütname, yapı araçları taahhütnamesi, kira sözleşmesi vb.) herhangi bir belge sunmalarının istenmeyeceğine yönelik açıklamalara yer verilmiştir.
Yapılan incelemede ihale konusu işin “Düzensiz göçmenlerin iller arası ve il sınırları içerisinde taşıması işi için 377000 KM ve Geri Gönderme Merkezindeki Yabancıların İstanbul İlinde bulunan havalimanları ve konsolosluklara 700 sefer taşınması işi ” olduğu, İdari Şartname ve İhale İlanı’nda ihale konusu işte çalıştırılması öngörülen ve kendi malı olması istenen araçların fiyat dışı unsur olarak belirlendiğine ilişkin bir düzenlemeye yer verilmediği, İdari Şartname’nin 48’inci maddesinde ise ihalede kullanılacak 12 aracın da yüklenicinin kendi malı olmasının istendiği ve ihale üzerinde bırakılan isteklinin sözleşme imzalamadan önce bu durumu sağlayacak şartları belgelendirmesinin istenildiği anlaşılmaktadır.
İdareler ihale konusu işte kullanılacak makine tesisat ve diğer ekipmanı bir yeterlik kriteri olarak belirleyemeyip, kendi malı olmasını gerekli gördükleri makine, teçhizat ve diğer ekipmanı fiyat dışı unsur olarak belirleyebilecekleri dikkate alındığında, söz konusu düzenlemede kendi malı araca ilişkin düzenleme yapılmasının ve sözleşme imzalamadan önce buna ilişkin belge istenmesinin mevzuata aykırı olduğu, sözleşme imzalanmadan önce kendi malı araçlara ilişkin belge istenilmesinin dolaylı olarak yeterlik kriteri haline getirdiği anlaşıldığından, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu ve ihalenin iptali gerektiği sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,
2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumu’na yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.