İhalenin İptalinin Kamu Yararına Aykırı Olması – İdare Mahkemesi Kararı
Mayıs 13, 2021İş Deneyim Belgesi Sahibi Bir Tüzel Kişinin Ortak Olacağı Tüzel Kişi Şirketin İhaleye Katılabilmesi İçin, Bu Belge Sahibinin En Az Bir Yıldır Şirketin Yarısından Fazla Hissesine Sahip Olması Zorunlu Olduğu
Mayıs 15, 2021Tüzel Kişilerde Ortaklık Bilgilerine Ve Yönetimdeki Görevlilere İlişkin Son Durumu Gösterir Belgenin (Ortaklık Bilgileri Ve Yönetimdeki Görevliler Standart Formu) Nun Sunulmamış Olmasının Teklifin Esasına Etkili Bir Husus Olmadığı
Karar No : 2021/MK-178
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/583631 İhale Kayıt Numaralı “Malzemeli Yemek Üretim Hizmeti Alım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
KARAR:
Maltepe Belediye Başkanlığı Sosyal Destek Hizmetleri Müdürlüğü tarafından yapılan 2020/583631 ihale kayıt numaralı “Malzemeli Yemek Üretim Hizmeti Alım İşi” ihalesine ilişkin olarak, Şafak Catering Gıda Turizm Taşımacılık Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi itirazen şikâyet başvurusunda bulunmuş ve Kurulca alınan 27.01.2021 tarihli ve 2021/UH.I-231 sayılı karar ile “4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine” karar verilmiştir.
Anılan Kurul kararının iptali ve yürütmenin durdurulması istemiyle, Altınkaşık Yemek İşletme ve Gıda Sanayi Ticaret Limited Şirketi tarafından açılan davada, Ankara 9. İdare Mahkemesinin 24.03.2021 tarihli ve E:2021/387 sayılı kararı ile “…Dava dosyasının incelenmesinden; Maltepe Belediyesi Sosyal Hizmetler Müdürlüğü tarafından 04.12.2020 tarihinde, açık ihale usulü ile gerçekleştirilen 2020/583631 İhale Kayıt Nolu “Malzemeli Yemek Üretim Hizmeti” ihalesine dava dışı Şafak Catering Gıda Turizm Taşımacılık Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından yapılan itirazen şikayet başvurusu üzerine Kamu İhale Kurulunun 27.01.2021 tarih ve 2021/UH.I-231 sayılı kararı ile “İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından “Tüzel Kişilerde Ortaklık Bilgilerine ve Yönetimdeki Görevlilere İlişkin Son Durumu Gösterir Belge(Ortaklık Bilgileri ve Yönetimdeki Görevliler standart formu)”nun sunulmadığı, ticaret bilgileri sorgulama sonucu başlıklı belgenin sunulduğu, söz konusu belgenin “Ortaklık Bilgileri ve Yönetimdeki Görevliler” standart formuna uygun olmadığı ve meslek mensubu (yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir) tarafından düzenlenmediği görüldüğünden anılan isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği,” gerekçesine yer verilerek davacı iş ortaklığının teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilmesi üzerine bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Uyuşmazlık konusu ihalede, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından teklif kapsamında ticaret bilgileri sorgulama sonucu başlıklı, ortaklara ait bilgiler ve yöneticilere ait bilgiler kısımlarının bulunduğu belge ile Ticaret Sicili Gazetelerinin sunulduğu, tüzel kişilerde ortaklık bilgilerine ve yönetimdeki görevlilere ilişkin son durumu gösterir belgenin (Ortaklık Bilgileri ve Yönetimdeki Görevliler standart formu) sunulmadığı anlaşılmaktadır. Bu durumda ihale üzerinde bırakılan davacı şirket tarafından, teklifi kapsamında, ortaklara ait bilgiler ve yöneticilere ait bilgiler kısımlarının bulunduğu belge ile Ticaret Sicili Gazetelerinin yer verilmiş olmasına rağmen tüzel kişilerde ortaklık bilgilerine ve yönetimdeki görevlilere ilişkin son durumu gösterir belgenin (Ortaklık Bilgileri ve Yönetimdeki Görevliler standart formu) nun sunulmamış olmasının teklifin esasına etkili bir husus olmadığı, söz konusu bilgilerin teyidinin EKAP ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının internet sayfasından sorgulanarak kolayca yapılabilecek bilgiler olduğu, ayrıca İdari Şartnamenin 7.1.b.2 maddesindeki “Tüzel Kişilerde Ortaklık Bilgilerine ve Yönetimdeki Görevlilere İlişkin Son Durumu Gösterir Belge”nin sunulmayacak belgeler tablosunda açılan satırda “Ticaret Sicil Bilgileri İdari Şartname’nin 7.1.b.2 maddesine yer verilmesi nedeniyle de söz konusu belgenin sunulmamış olmasının tek başına davacı şirketin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasını gerektirmeyeceği anlaşıldığından, davacının teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına ilişkin kısmı yönünden dava konusu işlemde hukuka uyarlık görülmemiştir. Öte yandan, kısmen hukuka aykırı bulunan dava konusu işlemin uygulanması halinde davacı açısında telafisi güç zararlara sebep olabileceği açıktır.” şeklinde gerekçe belirtilerek yürütmenin durdurulmasına karar verilmiştir.
Anayasa’nın 138’inci maddesinin dördüncü fıkrasında, yasama ve yürütme organları ile idarenin mahkeme kararlarına uymak zorunda olduğu, bu organlar ve idarenin mahkeme kararlarını hiçbir suretle değiştiremeyeceği ve bunların yerine getirilmesini geciktiremeyeceği hükme bağlanmıştır.
Ayrıca, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 28’inci maddesinin birinci fıkrasında, mahkemelerin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idarenin gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecbur olduğu, bu sürenin hiçbir şekilde kararın idareye tebliğinden başlayarak otuz günü geçemeyeceği hüküm altına alınmıştır.
Anılan kararın icaplarına göre Kamu İhale Kurulunca işlem tesis edilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1- Kamu İhale Kurulunun 27.01.2021 tarihli ve 2021/UH.I-231 sayılı kararının 1’inci iddia ile ilgili kısmının iptaline,
2- Anılan Mahkeme kararında belirtilen gerekçeler doğrultusunda, başvuru sahibinin Altınkaşık Yemek İşletme ve Gıda Sanayi Ticaret Limited Şirketine yönelik iddiaları bakımından, 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.