TS 13075 Belgesi Farklı Bölgedeki Bir İşletmeden Alınabilir Mi?
Şubat 18, 2022Geçici Teminat Mektuplarının Söz Konusu İhale İçin Düzenlenmediği İddiası
Mart 9, 2022Karar Tarihi : 23.02.2022
Karar No : 2022/UH.I-288
Table of Contents
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2021/698556 İhale Kayıt Numaralı “Artvin Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Kuruluşlar Bünyesinde Malzemeli Mamul Yemek” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Artvin Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından 06.12.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Artvin Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Kuruluşlar Bünyesinde Malzemeli Mamul Yemek” ihalesine ilişkin olarak Aykan Serkan Arslan’ın 24.12.2021 ve 31.12.2021 tarihlerinde yaptığı şikâyet başvurularının, idarenin 29.12.2021 ve 04.01.2022 tarihli yazıları ile reddi üzerine, başvuru sahibince 10.01.2022 tarih ve 1088 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 10.01.2022 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2022/29 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
4) Anılan istekliler tarafından imza beyannamesi, imza sirküleri, vekaletname ve işletme kayıt belgelerinin sunuluş şekline uygun şekilde sunulmadığı,
…
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
4) Başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişkin olarak:
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Belgelerin sunuluş şekli” başlıklı 31’inci maddesinde “(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında idareler; belgelerin aslını veya aslına uygunluğu noterce onaylanmış örneklerini isterler. Bu kapsamda sunulan fatura örnekleri de asıl olarak kabul edilir. Adaylar veya istekliler, istenen belgelerin aslı yerine ihale veya son başvuru tarihinden önce idare tarafından “aslı idarece görülmüştür” veya bu anlama gelecek şerh düşülen suretlerini başvuruları veya teklifleri kapsamında sunabilirler. Bu yönde yapılacak başvuruların, ihaleden önce idarenin ilgili birim yetkilisi veya bu hususta görevlendirilmiş personelince karşılanması zorunludur.
(2) Noter onaylı belgelerin aslına uygun olduğunu belirten bir şerh taşıması zorunlu olup, sureti veya fotokopisi görülerek onaylanmış olanlar ile “ibraz edilenin aynıdır” veya bu anlama gelecek bir şerh taşıyanlar geçerli kabul edilmez. Ancak, Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi Nizamnamesinin 9 uncu maddesinde yer alan hüküm çerçevesinde, Gazete idaresince veya Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine bağlı odalarca “aslının aynıdır” şeklinde onaylanarak verilen Ticaret Sicili Gazetesi suretleri veya bunların noter onaylı suretleri de kabul edilir. …” hükmü,
İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “… 7.7. Belgelerin sunuluş şekli:
7.7.1. İstekliler, yukarıda sayılan belgelerin aslını veya aslına uygunluğu noterce onaylanmış örneklerini vermek zorundadır. Ancak, Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi Nizamnamesinin 9 uncu maddesinde yer alan hüküm çerçevesinde Gazete idaresince veya Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine bağlı odalarca “aslının aynıdır” şeklinde onaylanarak isteklilere verilen Ticaret Sicili Gazetesi suretleri ile bunların noter onaylı suretleri de kabul edilecektir.
7.7.1.1 İhaleye katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin sunulan belgelerin veya bu belgelerde yer alan bilgilerin, EKAP üzerinden veya kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden temin edilebilmesi veya bu bilgilerin teyidinin yapılabilmesi durumunda, bu belgeler için belgelerin sunuluş şekline ilişkin şartlar aranmaz.
7.7.1.2 İstekliler tarafından, 7.7.1.1. maddesindeki koşulları taşıyan katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin belgeler ile Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21 inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınan geçici teminat mektubu, sunulmayacak belgeler tablosunda gerekli bilgilere yer verilmesi şartıyla teklif zarfında sunulmaz. Bu durumda, katılım ve yeterlik kriterleri ile geçici teminat mektubuna ilişkin değerlendirme, sunulmayacak belgeler tablosunda yer verilen bilgiler kullanılmak suretiyle EKAP veya kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden ulaşılan bilgi ve belgeler esas alınarak yapılır. Sunulmayacak belgeler tablosunun kısmi teklife açık ihalelerde her bir kısım için, ortak girişimlerin katıldığı ihalelerde ise her bir ortak tarafından ayrı ayrı doldurulması gerekmektedir.
7.7.2. Noter onaylı belgelerin aslına uygun olduğunu belirten bir şerh taşıması zorunlu olup, sureti veya fotokopisi görülerek onaylanmış olanlar ile “ibraz edilenin aynıdır” veya bu anlama gelecek bir şerh taşıyanlar geçerli kabul edilmeyecektir.
7.7.3. İstekliler, istenen belgelerin aslı yerine ihale tarihinden önce İdare tarafından “aslı idarece görülmüştür” veya bu anlama gelecek şekilde şerh düşülen suretlerini tekliflerine ekleyebilirler. …” düzenlemesi yer almaktadır.
Zegan Tem. İnş. Taah. İth. İhr. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından teklif zarfı içerisinde T.C. Artvin Noterliği tarafından 25.10.2021 tarih ve 07026 yevmiye numarası ile düzenlenen imza beyannamesinin ve Artvin Valiliği İl Tarım ve Orman Müdürlüğü tarafından “TR-08-K-001566” kayıt numarası ile düzenlenen işletme kayıt belgesinin “aslı idarece görülmüştür” şekilde şerh düşülen suretinin sunulduğu tespit edilmiştir
– Şimşekler Elekt. Nak. İnş. Tar. Orm. Hayv. Ürün. Haz. Yem. Gıd. Tem. Mad. Teks. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından teklif zarfı içerisinde T.C. Borçka Noterliği tarafından 18.07.2016 tarih ve 2867 yevmiye numarası ile düzenlenen imza sirküleri ile söz konusu imza sirkülerinin müstenidatının, T.C. Borçka Noterliği tarafından 08.02.2018 tarih ve 0643 yevmiye numarası ile düzenlenen imza beyannamesinin ve Artvin Valiliği İl Gıda, Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü tarafından “TR-08-K-001525” kayıt numarası ile düzenlenen işletme kayıt belgesinin “aslı idarece görülmüştür” şekilde şerh düşülen suretinin sunulduğu tespit edilmiştir
İlgili mevzuat ve ihale dokümanı düzenlemelerinden, istekliler tarafından ihalede yeterlik kriteri olarak sunulması istenen belgelerin aslı yerine ihale tarihinden önce İdare tarafından “aslı idarece görülmüştür” veya bu anlama gelecek şekilde şerh düşülen suretlerini tekliflerine ekleyebileceği, bu tür bir onaylama işleminde nihai sorumluluğun idarelerde olduğu, idare tarafından “aslı idarece görülmüştür” veya bu anlama gelecek şerh düşülmek suretiyle onaylanan suretlerin isteklilerce sunulması durumunda, söz konusu suretlerin belge aslı gibi değerlendirileceği anlaşılmaktadır.
Bu itibarla, anılan istekliler tarafından sunulan iddia konusu belgelerin üzerinde “aslı idarece görülmüştür” şekilde şerhin bulunduğu, bahse konu şerh düşülmek suretiyle onaylanan suretlerin isteklilerce sunulması durumunda, söz konusu suretlerin belge aslı gibi değerlendirileceği ve anılan belgelerin kamu ihale mevzuatında düzenlenen belgelerin sunuluş şekli düzenlemelerine uygun olarak sunulduğu anlaşıldığından başvuru sahibi isteklinin anılan iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak Zegan Tem. İnş. Taah. İth. İhr. ve Tic. Ltd. Şti., Şimşekler Elekt. Nak. İnş. Tar. Orm. Hayv. Ürün. Haz. Yem. Gıd. Tem. Mad. Teks. San. ve Tic. Ltd. Şti., Şantad Gıd. Yem. Üret. İnş. Tem. Nak. San. Tic. Ltd. Şti., Vitamin Yem. Hiz. ve Tic. Ltd. Şti. ve Mercan Gıd. Tem. ve Yem. Hiz. İnş. Tur. Nak. Tic. Ltd. Şti.nin tekliflerinin ihalenin 1 ve 2’nci kısımlarında değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Öte yandan İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “İtirazen şikâyet başvurularında aranılacak şekil unsurları” başlıklı 11’inci maddesinin altıncı fıkrasında “…Kısmi teklife açık ihalelerde tekliflerin verilmesi ile bu aşamadan sonraki işlemlere ilişkin başvurularda, başvuru bedeli toplam yaklaşık maliyet üzerinden yatırılır. Başvuruya konu kısmın yaklaşık maliyetine göre fazla yatırıldığı tespit edilen tutar Kurum tarafından başvuru sahibine iade edilir” açıklamasına yer verilmiştir. Bu çerçevede ihalenin başvuruya konu edilen şikâyete konu kısımlara ait yaklaşık maliyet bedeli dikkate alındığında, 4734 sayılı Kanun’un 53’üncü maddesi gereğince itirazen şikâyet bedeli olarak yatırılması gereken tutarın 15.373,00 TL olduğu, ancak başvuru sahibi tarafından toplam yaklaşık maliyet üzerinden 23.060,00 TL’nin Kurum hesaplarına yatırıldığı tespit edilmiştir. Bu nedenle Kurum hesaplarına fazladan yatırıldığı tespit edilen 7.687,00 TL’nin, başvuru sahibinin yazılı talebi halinde başvuru sahibine iade edilmesi gerektiği anlaşılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) 4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
2) Fazla ödenen başvuru bedelinin başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.