Karar No : 2019/MK-220
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2018/691358 İhale Kayıt Numaralı “İzmir Büyükşehir Belediyesinin Çalışmalarının Tanıtılması Ve Duyurulmasına Yönelik Basım Ve Asım” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
KARAR:
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanlığı Satınalma Dairesi Başkanlığı Hizmet Alımları Şube Müdürlüğü tarafından yapılan 2018/691358 ihale kayıt numaralı “İzmir Büyükşehir Belediyesinin Çalışmalarının Tanıtılması ve Duyurulmasına Yönelik Basım ve Asım” ihalesine ilişkin olarak, Pardus Tanıtım Basım Yayın Org. San. ve Tic. Ltd. Şti. itirazen şikâyet başvurusunda bulunmuş ve Kurulca alınan 10.04.2019 tarihli ve 2019/UH.II-472 sayılı karar ile “4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikayet başvurusunun reddine” karar verilmiştir.
Davacı Pardus Tanıtım Basım Yayın Org. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından anılan Kurul kararının iptali ve yürütmenin durdurulması istemiyle açılan davada, Ankara 4. İdare Mahkemesinin 28.06.2019 tarihli E:2019/928, K:2019/1344 sayılı kararında “…Belirtilen mevzuat hükümleri incelendiğinde, idareler tarafından yapılacak ihalelerde, saydamlık, rekabet, eşit muamele, güvenirlilik, gizlilik, kamuoyu denetimi, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanması ve kaynakların verimli kullanılmasının temel ilkeler olduğu, yapılan ihalelerde bu ilkelerin sağlanması için; ihale konusu işin, “zamanı, süresi, miktarı, yeri, personel sayısı, kullanılacak malzemenin miktarı ve cinsinin, işin tanımı, ve benzeri tüm hususların hiçbir tereddüte mahal vermeyecek şekilde belirli olması gerekeceği, belirtilen hususlarda belirsizlik olması durumda rekabet ve denetim temel ilkeleri ile diğer temel ilkelerin gerçekleşemeyeceği açıktır.
Yapılan bu açıklamalar ışığında yukarıda yer verilen teknik şartname hükümleri incelendiğinde, teknik şartname hükümlerinde yer verilen “çeşitli bilbaordlarda, belediye taşınmazlarında, önemli gün ve haftalarda, yapılacak etkinlik ve açılışlarda, belediye birimlerinin ihtiyaçları doğrultusunda, çeşitli metre karelerde, işin kapsamının İzmir İlinin tümünün olduğu” şeklinde belirsiz ve muğlak İfadelere yer verildiği, bu hükümlerin, ihale konusu işin; coğrafi kapsamı, ihalede kullanılacak malzeme miktarı, reklamların yapılacağı belediye taşınmazlarının hangileri olduğu, reklam yapıştırılacak bilbaordların sayısı ve ölçüleri, reklam verilecek yerler, reklamlarda kullanılacak malzeme miktarı, belediyenin taşınmazlarından katlı otoparkların hangileri olduğu, belediyenin hangi birimlerinin hangi ihtiyaçlarının ihale kapsamında kaldığı hususlarında belirsizliklere neden olduğu, dolayısıyla ihale konusu işin, “yeri, zamanı, malzeme miktarı, kullanılacak malzeme türü, vinç, calaskar ve benzeri araç ihtiyacının sayısı ve bu sayıya bağlı olarak çalıştırılacak personel sayısını da” belirsiz hale getirdiği görülmektedir.
Bu durumda, davaya konu ihaleye ait teknik şartnamede; ihale konusu işin kapsamı, miktarı, süresi, yeri ve zamanı belirli olmadığından, dava konusu ihalede saydamlık, rekabet, eşit muamele, güvenirlilik, gizlilik, kamuoyu denetimi, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanması ve kaynakların verimli kullanılmasının mümkün olamayacağı ihalede istekli olacaklar açısından ise sağlıklı bir teklif oluşturabilme olanağını kısıtladığı görüldüğünden, davacının bu yöndeki itirazının kabul edilerek işlem tesis edilmesi gerekirken, aksi yönde tesis edilen davacının başvurusunun reddine yönelik davaya konu kurul kararında hukuka uyarlık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. ” gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
Anayasa’nın 138’inci maddesinin dördüncü fıkrasında, yasama ve yürütme organları ile idarenin mahkeme kararlarına uymak zorunda olduğu, bu organlar ve idarenin mahkeme kararlarını hiçbir suretle değiştiremeyeceği ve bunların yerine getirilmesini geciktiremeyeceği hükme bağlanmıştır.
Ayrıca, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 28’inci maddesinin birinci fıkrasında, mahkemelerin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idarenin gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecbur olduğu, bu sürenin hiçbir şekilde kararın idareye tebliğinden başlayarak otuz günü geçemeyeceği hüküm altına alınmıştır.
Anılan kararın icaplarına göre Kamu İhale Kurulunca işlem tesis edilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1- Kamu İhale Kurulunun 10.04.2019 tarihli ve 2019/UH.II-472 sayılı kararının iptaline,
2- Anılan Mahkeme kararında belirtilen gerekçeler doğrultusunda, 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,
Oybirliği ile karar verildi.