YEMEK ÜRETİMİ İDARE MUTFAĞINDA YAPILDIĞINDA TS 6914, TS 8985, TS 13027 BELGELERİ GEREKLİ MİDİR?
Mayıs 31, 2024ARAZİ TOPLULAŞTIRMA VE TARLA İÇİ GELİŞTİRME HİZMETLERİNE İLİŞKİN YETERLİK KRİTERLERİNİ SAĞLAMAYAN İSTEKLİLERİN, BU İŞLERİ ALT YÜKLENİCİYE YAPTIRACAKLARINI BEYAN ETMELERİ GEREKMEKTEDİR
Haziran 3, 2024Karar Tarihi : 22.05.2024
Karar No : 2024/UH.II-689
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Ankara Beytepe Şehit Murat Erdi Eker Devlet Hastanesi,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2024/213417 İhale Kayıt Numaralı “12 Aylık Yemekhane Hizmeti Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Ankara Beytepe Şehit Murat Erdi Eker Devlet Hastanesi tarafından 26.03.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “12 Aylık Yemekhane Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin olarak Hanedan Kur. Hizm. Gıda Yem. Tem. İnş. Oto. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 20.03.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 21.03.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 01.04.2024 tarih ve 139766 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 01.04.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/445 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, İdari Şartname’nin “Fiyat Farkı” başlıklı 46’ncı maddesinde Go ve Gn endeksleri için malzemeli yemek hizmeti alımlarında endeks tablosunun 10 numaralı “Gıda Ürünleri” endeksinin alt endeksinde yer alan 2024 yılı Ocak ayına ait “3.353,38” sayısının belirtildiği, oysa ki bu maddenin ilgili kısmına malzemeli yemek hizmeti alımlarına ilişkin endeks tablosunun 10 numaralı “Gıda Ürünleri” sütunundaki
ihale tarihi olan 2024 yılı Mart ayına ait endeksin belirtilmesi gerektiği, bu haliyle söz konusu düzenlemenin mevzuata aykırı olduğu iddia edilmektedir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
Yukarıda yer verilen mevzuat hüküm ve düzenlemelerinden; ihale konusu işin süresinin sözleşme süresi 365 takvim gününü aşmayan bir hizmet alımı olduğu durumlarda, ihale dokümanında personel sayısı belirlenerek haftalık çalışma saatinin tamamının idarede kullanılacağı düzenlenen hizmet alımlarında, sadece 6 ncı maddeye göre veya idarelerin takdirine bağlı olarak tüm girdiler için fiyat farkı hesaplanacağına ilişkin düzenlemeye yer verileceği, diğer hizmet alımlarında tüm girdiler için fiyat farkı hesaplanacağına ilişkin düzenlemeye yer verilebileceği, bu doğrultuda ihale dokümanında hizmet alımında kullanılacak girdilerin ağırlık katsayılarına ve malzemeli yemek hizmeti alımlarına ilişkin olarak ise Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan Endeks Tablosunun 10 numaralı “Gıda Ürünleri” sütunundaki sayı veya bu endeksin alt endekslerinde belirtilen sayılardan uygun olan birine veya birkaçına yer verilmesi gerektiği anlaşılmaktadır.
Yapılan incelemede, ihale dokümanında fiyat farkı düzenlemesinde; işçilik ile malzeme veya diğer hizmetler dikkate alınarak katsayıların sırasıyla a1=0,3 ve b3=0,7 şeklinde belirlendiği ve katsayılar toplamının bire (1.00) eşit olduğu, ayrıca b3 katsayısının endeks kısmında Go ve Gn için idarece; malzemeli yemek hizmeti alımlarında TÜİK tarafından yayımlanan endeks tablosunun 10 numaralı “Gıda Ürünleri”ne ilişkin 2024 yılı Ocak ayına ait “3.353,38” sayısının belirlendiği görülmüştür.
4734 Sayılı Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın 5’inci maddesinde, Go ve Gn için idarece; Endeks Tablosundan alt sektörler itibarıyla malzeme ve diğer hizmetlerin niteliği ve gereklerine uygun olan endeksin tespit edilerek ihale dokümanında belirtilmesinin zorunlu olduğu, idarelerin bu tespiti yapamamaları durumunda ise Go ve Gn endeksleri için Endeks Tablosunun “Genel” sütunundaki sayıların esas alınacağı, ancak malzemeli yemek hizmeti alımlarında Endeks Tablosunun 10 numaralı “Gıda Ürünleri” sütunundaki sayı veya bu endeksin alt endekslerinde belirtilen sayılardan uygun olan birinin veya birkaçının ihale dokümanında belirtilmesi gerektiği ifade edilmektedir.
Yukarıda aktarılan tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru konusu ihalede Go ve Gn için idarece; malzemeli yemek hizmeti alımlarına ilişkin olarak Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan Endeks Tablosunun 10 numaralı “Gıda Ürünleri”ne ilişkin 2024 yılı Ocak ayına ait endekse karşılık gelen (3.353,38) sayısının ihale dokümanında belirtildiği, iddia konusu endekse yönelik ihale tarihinin (26.03.2024) içinde bulunduğu aya ait endeksin ihale dokümanının hazırlanıp ihale ilanının (26.02.2024) yapıldığı tarih itibariyle TÜİK tarafından yayımlanmadığı, dolayısıyla ihale dokümanı kapsamında ihale tarihinin içinde bulunduğu aya ilişkin endeksin belirtilmesinin mümkün olmadığı, bu itibarla anılan Esaslar’ın 5’inci maddesinde malzemeli yemek hizmeti alımlarında Endeks Tablosunun 10 numaralı “Gıda Ürünleri” sütunundaki sayı veya bu endeksin alt endekslerinde belirtilen sayılardan uygun olan birinin veya birkaçının ihale dokümanında belirtilmesinden kastedilen hususun söz konusu endeksin türünün belirtilmesi şeklinde anlaşılması gerektiği, dolayısıyla idare tarafından ihale dokümanında ihale ilan tarihi itibariyle TÜİK tarafından yayımlanan “Gıda Ürünleri”ne ilişkin 2024 yılı Ocak ayına ait endekse karşılık gelen sayısal değerin belirtilmesinin mevzuata aykırı olduğu, bu çerçevede sözleşmenin uygulama aşamasında yükleniciye ihale dokümanında belirtilen Ocak ayına ait endeks üzerinden fiyat farkı hesaplaması aşamasında ihale tarihinin içinde bulunduğu aya ait endeksin kullanılmamasından kaynaklı eksik ya da fazla fiyat farkının ortaya çıkabileceği, bu haliyle iddia konusu hususa yönelik yapılan ihale dokümanındaki mevcut düzenlemenin ihale konusu iş için sözleşmenin uygulanması sırasında fiyat farkı hesaplamasının sağlıklı bir şekilde yapılmasına engel teşkil edeceği anlaşılmış olup, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,
2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumu’na yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.