Karar No : 2019/UH.II-1079
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2019/329301 İhale Kayıt Numaralı “Derik İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü 2019-2020 Eğitim Öğretim Yılına Esas 180 İş Günü İçerisinde Taşımalı İlkokul ve Ortaokul Toplamı Olan 2883 Öğrenciye 3 Çeşit Öğlen Sıcak Yemek Malzeme Dâhil Yemek Pişirme, Dağıtımı ve Sonrası Hizmetleri Alımı İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Derik İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından 09.08.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Derik İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü 2019-2020 Eğitim Öğretim Yılına Esas 180 İş Günü İçerisinde Taşımalı İlkokul ve Ortaokul Toplamı Olan 2883 Öğrenciye 3 Çeşit Öğlen Sıcak Yemek Malzeme Dâhil Yemek Pişirme, Dağıtımı ve Sonrası Hizmetleri Alımı İşi” ihalesine ilişkin olarak Cengiz Ceylan / Mazıdağı Yemek Fabrikası’nın 22.07.2019 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 24.07.2019 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 05.08.2019 tarih ve 32549 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 05.08.2019 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2019/814 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
..
12) Sözleşme Tasarısının 12’inci maddesinde yer alan düzenlemenin ödeneği bulunmayan hiçbir iş için ihaleye çıkılamayacağı ilkesine aykırı olduğu iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
12) Başvuru sahibinin 12’nci iddiasına ilişkin olarak:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde ödeneği bulunmayan hiçbir iş için ihaleye çıkılamayacağı hüküm altına alınmıştır.
Sözleşme Tasarısı’nın “Ödeme yeri ve şartları” başlıklı 12’nci maddesinde “12.1. Sözleşme bedeli (ilave işler nedeniyle meydana gelebilecek artışlara ilişkin bedel dahil) Derik Mal Müdürlüğü veya T.C. Ziraat Bankası Yemek Gideri Bölümünden Ödenmesi ve Genel Şartnamenin hatalı, kusurlu ve eksik işlere ilişkin hükümleri saklı kalmak kaydıyla aşağıda öngörülen plan ve şartlar çerçevesinde ödenecektir:
Ödenek Bulunması Durumunda Ay Sonunda Okul Müdürlüklerinden Gelen Puantajlara İstinaden Ödeme Yapılacaktır. Ödenek Bulunmaması Durumunda Yüklenici Firma Herhangi Bir Ödenek Talebinde Bulunamaz” düzenlemesi yer almaktadır.
Hizmet İşleri Tip Sözleşme Tasarısı’nın “Sözleşmenin ekleri” başlıklı 8’inci maddesinde “8.1. İhale dokümanı, bu sözleşmenin eki ve ayrılmaz parçası olup, İdareyi ve Yükleniciyi bağlar. Ancak, sözleşme hükümleri ile ihale dokümanını oluşturan belgelerdeki hükümler arasında çelişki veya farklılık olması halinde, ihale dokümanında yer alan hükümler esas alınır.
8.2. İhale dokümanını oluşturan belgeler arasındaki öncelik sıralaması aşağıdaki gibidir:
1) Hizmet İşleri Genel Şartnamesi,
2) İdari Şartname,
3) Sözleşme Tasarısı,
…” düzenlemesi,
“Ödeme yeri ve şartları” başlıklı 12’nci maddesinin 22 numaralı dipnotunda “Ödeme planı ve şartları, Genel Şartnamenin “Hak edişler ve Ödeme” başlıklı Yedinci Bölümünde birim fiyat / götürü bedel sözleşmeler için öngörülen usul ve esaslar çerçevesinde işin niteliğine göre İdarece belirlenecektir.” düzenlemesi yer almaktadır.
Hizmet İşleri Genel Şartnamesinin “Hak ediş ödemeleri” başlıklı 42’nci maddesinde toplam bedel üzerinden birim fiyat sözleşmelerde; geçici hak ediş raporlarının yüklenicinin başvurusu üzerine, sözleşme veya eklerinde aksine bir hüküm bulunmadıkça ayda bir defa düzenleneceği, gelecek yıllara sari olmayan sözleşmelerde yaptırılan işler için, son hak ediş raporunun bütçe yılının sonuna rastlayan ayın yirminci günü düzenleneceği ifade edilmiştir.
Öte yandan ihale onay belgesinde ihale konusu işin yaklaşık maliyetinin 2.885.306,040 TL, idarenin kullanılabilir ödenek tutarının ise 3.116.130,91 TL olduğu görülmüştür.
Bu çerçevede, idarece sözleşme tasarısında her ne kadar “ödenek bulunmaması durumunda yüklenici firma herhangi bir ödenek talebinde bulunamaz” şeklinde bir ifadeye yer verilmiş ise de idarenin söz konusu iş için ödeneğinin bulunduğu, hak ediş ödemelerinin Hizmet İşleri Genel Şartnamesinde belirtilen hususlara göre yapılacağı hususları ile ihale dokümanını oluşturan belgeler arasındaki öncelik sıralaması bir arada değerlendirildiğinde anılan düzenlemenin teklif vermeye engel olmadığı sonucuna ulaşılmış olup başvuru sahibinin iddiası yerinde görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.