
İhalede En Düşük Teklifi Veren Firmanın Aşırı Düşük Teklif Açıklaması Vermemesi Durumu
Ocak 2, 2023
Aynı Kişi Tarafından Tek Dilekçe İle Birden Fazla İhaleye Başvuruda Bulunulamaz
Ocak 5, 2023Karar No : 2022/UY.I-883
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2022/479228 İhale Kayıt Numaralı “Muhtelif Cadde ve Sokakların Üst Yapı, Aydınlatma ve Çevre Düzenlemesi Yapım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Muş Belediye Başkanlığı Fen İşleri Müdürlüğü tarafından 07.06.2022 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Muhtelif Cadde ve Sokakların Üst Yapı, Aydınlatma ve Çevre Düzenlemesi Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak Öner Enerji İletişim İnş. Nak. San. ve Tic. A.Ş. – Çetin İnş. Teks. Turz. Üreti. San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığı’nın 08.07.2022 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 08.07.2022 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 18.07.2022 tarih ve 32268 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 18.07.2022 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2022/736 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
1) İdari Şartname’nin 7.5.4’üncü maddesine zeyilname ile eklenen düzenlemede kendi malı olan veya kiralanan asfalt plentinin Muş Belediyesi Karayolları Kavşağı’na 25 km mesafesinde yer aldığını gösterir nitelikte belgenin teklif ekinde sunulması gerektiğinin belirtildiği, “Diğer Hususlar” başlıklı 46.1’inci maddeye yine zeyilname ile eklenen düzenlemeyle asfalt plentinin en az 24 ton/saat kapasiteli olduğunu gösterir kapasite raporunun ve noter onaylı kira sözleşmesinin sözleşme esnasında idareye sunulacağının belirtildiği, 7.5.4’üncü maddenin getiriliş maksadından hareketle istenen belgenin Teknik Şartname ve İdari Şartname’nin 7’nci maddesi dışındaki maddelerinde açık veya net şekilde ihaleye katılım belgesi olarak düzenlenmesi gerektiği, bu konuda başka bir düzenleme yer almadığı, zeyilname marifetiyle değiştirilen maddenin sözleşmenin uygulanması aşamasında gözetilmesinin mümkün olduğu, yer ve amaç yönünden hukuki anlam ifade etmeyen düzenlemeye uygun belge sunulmadığı gerekçesiyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması ve ihalenin yaklaşık maliyetten 15 milyon TL, kendi tekliflerinden 23,5 milyon TL daha yüksek teklif veren istekli üzerinde bırakılmasının hukuka aykırılık içerdiği, söz konusu hususa ilişkin olarak Danıştay Kararlarının da bulunduğu, düzenlemelerin gerekli açıklık ve netlikte yapılması halinde isteklilerden ilgili hususlarda istenen yükümlülüklerin yerine getirilmesinin istenebileceği, İdari ve Teknik Şartname’nin başka bir yerinde düzenlemeye yer verilmeden, bahse konu mesafe bilgisine ilişkin bir tanımlama yapılmadan, söz konusu belgenin içeriği, koruduğu değer gibi hususların bilinmesinin mümkün olmadığı, belgenin teklif kapsamında sunulmasının gerekmediği, sözleşme aşamasında da kontrol edilebileceği, tekliflerinin bu nedenle değerlendirmeye alınması gerektiği, belgenin sunulmamasının değerlendirme dışı bırakılma gerekçesi olarak gösterilemeyeceği, söz konusu belgenin 2 firma tarafından sunulabileceği, bu nedenle belgenin sunulmasına ilişkin fiili imkansızlık olduğu, bu konuda idare veya ticaret/sanayi odası, sanayi il müdürlüğü gibi kuruluşlardan bilgi istenilmesi gerektiği, bu nedenle söz konusu belgenin sözleşmeden önce sunulması suretiyle ihaleye katılım sağladıkları, rekabeti arttırmak ve kamu kaynaklarını verimli kullanmak amacıyla tekliflerinin değerlendirmeye alınması gerektiği,
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Şartnameler” başlıklı 12’nci maddesinde “İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin her türlü özelliğini belirten idari ve teknik şartnamelerin idarelerce hazırlanması esastır. Ancak, mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin özelliği nedeniyle idarelerce hazırlanmasının mümkün olmadığının ihale yetkilisi tarafından onaylanması kaydıyla, teknik şartnameler bu Kanun hükümlerine göre hazırlattırılabilir…” hükmü,
“Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 37’nci maddesinde “İhale komisyonunun talebi üzerine idare tekliflerin incelenmesi, karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde yararlanmak üzere net olmayan hususlarla ilgili isteklilerden yazılı olarak tekliflerini açıklamalarını isteyebilir. Ancak bu açıklama, hiçbir şekilde teklif fiyatında değişiklik yapılması veya ihale dokümanında yer alan şartlara uygun olmayan tekliflerin uygun hale getirilmesi amacıyla istenilmez ve yapılmaz.
Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmadığı 36 ncı maddeye göre ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir. Ancak, teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, belgelerde bilgi eksikliği bulunması halinde idarece belirlenen sürede isteklilerden bu eksik bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede bilgileri tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır ve geçici teminatları gelir kaydedilir. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.” hükmü,
İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesine “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeleri teklifleri kapsamında sunmaları gerekir:… 7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması gerektiği bu şartnamenin 7 nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler:
– Asfalt Plentinden getirilecek asfalt kaplama malzemesinin çalışma sahasına varış sürelerinin uzamasının ve yeterli çalışma yapılamamasının engellenmesi, işçilerimizin artan nakliye süreleri sebebiyle çalışma sürelerinin kısıtlanmasının ve bu nedenle oluşacak verim kaybının engellenmesi ve nakliye mesafelerinin uzaması sebebiyle kendi malı olan veya kiralanan Asfalt Plentinin Muş Belediyesi Karayolları Kavşağına 25 km mesafesi içerisinde kaldığını gösteren belgeyi İmar ve Şehircilik Müdürlüğümüze başvuru neticesinde verilecek yazı, tekliflerin ekinde idareye sunacaktır.
– ISO 45001 2018 İş Sağlığı ve Güvenliği Sistemi Belgesini tekliflerin ekinde idareye sunacaktır.
7.5.5. Bu Şartnamenin 7 nci maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgeler tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınmaz.” düzenlemesi yer almaktadır.
Başvuru sahibinin teklifinin 28.06.2022 tarihli İhale Komisyonu Kararı ile İdari Şartname’nin 7.5.4’üncü maddesinde belirtilen belgenin teklif ekinde sunulmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı görülmüştür.
İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinin 7.5.4’üncü alt maddesinde kendi malı olan veya kiralanan Asfalt Plentinin Muş Belediyesi Karayolları Kavşağına 25 km mesafesi içerisinde kaldığını gösteren belgenin teklif ekinde sunulması gerektiğinin, 7.5.5’inci maddesinde Şartnamenin 7’nci maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgeler tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınamayacağının belirtildiği, söz konusu düzenlemelerde istenilen belgenin teklif kapsamında sunulması gerektiğinin açık bir şekilde belirtildiği, söz konusu belgenin yeterlik kriteri olarak teklif kapsamında sunulmasına ilişkin düzenlemenin İdari Şartname’nin 7’nci maddesi dışında İdari veya Teknik Şartname’nin herhangi bir maddesinde yapılmasına ilişkin bir zorunluluk olmadığı, ayrıca idare tarafından belgenin sunulması gerektiğine ilişkin İdari ve Teknik Şartname’de başka bir düzenleme yapılmasına da gerek olmadığı, Kanun’un 37’inci maddesi uyarınca belgeleri eksik olan isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği, dolayısıyla İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde yeterlik kriteri olarak belirlenmiş olan belgenin sunulmamış olduğunun tespiti üzerine başvuru sahibinin teklifinin Kanun’un 37’nci maddesine istinaden değerlendirme dışı bırakılmasının mevzuata aykırılık içermediği anlaşılmış, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.
