Şartnamede Yeterlik Kriteri Olarak Belirlenen Belgelerin Teklif Ekinde Sunulmaması
Ocak 3, 2023İhaleye Katılan Tüm İsteklilere Yönelik Yasaklılık Sorgulama Ve Teyit İşlemi Yapılması Gerektiği İddiası
Ocak 6, 2023Karar No : 2022/UH.II-928
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2022/636649 İhale Kayıt Numaralı “Temizlik Hizmetlerinde Kullanılmak Üzere Araç Kiralama Hizmet Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
İlkadım Belediye Başkanlığı Temizlik İşleri Müdürlüğü tarafından 02.08.2022 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Temizlik Hizmetlerinde Kullanılmak Üzere Araç Kiralama Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Fayat Grup Atık Yönetimi Asfalt San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 07.07.2022 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 08.07.2022 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 18.07.2022 tarih ve 32423 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 18.07.2022 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2022/739 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
2) İş kapsamında çalıştırılacak araçların sözleşme süresince yaklaşık kaç km kullanılacağına ilişkin hiçbir düzenleme yapılmadığı, araçların saatlik çalışma üzerinden fiyatlandırılacağı belirtilmişse de, 8 saatlik vardiyasında günlük 200 km yol kat eden bir aracın giderleri ile 50 km kat eden aracın giderlerinin farklı olacağı, İdari Şartname’nin 12’nci maddesinde işin yapılacağı yerin görülmesine ilişkin düzenleme bulunsa da, idarenin çalışma programı, araçların günlük rotaları, toplama bölgesinin değiştirilmesi vb. yetkileri dikkate alındığında, ihale öncesinde istekliler tarafından işin yapılacağı yerin görülmesinin araçların giderlerinin tespiti açısından yetersiz kalacağı, günlük yapacağı km bilinmeyen bir aracın akaryakıt, bakım, yedek parça ve lastik giderlerinin hesaplanmasının mümkün bulunmadığı, önceden idarede ihale konusu işi gerçekleştirmiş istekliler lehine haksız avantaj sağlandığı, sağlıklı bir teklif fiyatının tespitini imkânsız hale getirildiği,
İdare tarafından şikayet dilekçesine verilen cevapta ihale dokümanında işin yapılacağı yer ve toplanan atıkların nakil alanının belirtildiği, kullanılacak araçların ne kadar süre ile çalışacağının birim fiyat teklif cetvelinde belirtildiği ve birçok kamu kurum ve kuruluşu tarafından her yıl yayımlanan birim fiyat analizleri ve rayiçlerinde birim fiyatların saat üzerinden belirlendiği hususlarından bahsedildiği, ancak kamu kuruluşlarının araç analizlerinin, belli bir inşaat alanında sınırlı bir çevrede çalışan araçlar için geçerli olduğu, nakliye işleri için ayrı hesaplama yöntemlerinin bulunduğu, bu açıdan idarenin araçların çalışma süresinin bilinmesinin yeterli olduğu ve anılan kurumların pozlarının da bu şekilde hesaplandığına ilişkin cevabının mesnetsiz olduğu, ayrıca araçları kullanacak personelin idare personeli olduğu ve idarenin çalışma programını değiştirme yetkisi bulunduğu dikkate alındığında isteklilerin yapacakları ölçümlerin hiçbir anlam ifade etmeyeceği, araçların günlük kaç km çalıştırılacağına ilişkin bilgi verilmemesinin bazı istekliler lehine haksız avantaj sağlayacağı ve eşit koşullarda rekabet etme ilkesine halel getirdiği,
Ayrıca Defne Belediyesi’nin 2022/469218 ihale kayıt numaralı ihalesinde idarece taraflarına verilen cevabın kelimesi kelimesine aynı olduğu, her iki ihalenin de müteahhit firmanın yönlendirmesi ile ihaleye çıkartıldığının anlaşıldığı, cevapların da müteahhit firma tarafından hazırlandığı,
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “…Aynı kişi tarafından birden fazla ihaleye, birden fazla kişi tarafından ise aynı ihaleye tek dilekçe ile başvuruda bulunulamaz…” hükmü,
İdari Şartname’nin “İşin yapılacağı yerin görülmesi” başlıklı 12’nci maddesinde “12.1. İşin yapılacağı yeri ve çevresini gezmek, inceleme yapmak, teklifini hazırlamak ve taahhüde girmek için gerekli olabilecek tüm bilgileri temin etmek isteklinin sorumluluğundadır. İşyeri ve çevresinin görülmesiyle ilgili bütün masraflar istekliye aittir.
12.2. İstekli, işin yapılacağı yeri ve çevresini gezmekle; işyerinin şekline ve mahiyetine, iklim şartlarına, işinin gerçekleştirilebilmesi için yapılması gerekli çalışmaların ve kullanılacak malzemelerin miktar ve türü ile işyerine ulaşım ve şantiye kurmak için gerekli hususlarda maliyet ve zaman bakımından bilgi edinmiş; teklifini etkileyebilecek riskler, olağanüstü durumlar ve benzeri diğer unsurlara ilişkin gerekli her türlü bilgiyi almış sayılır.
12.3. İstekli veya temsilcilerinin işin yapılacağı yeri görmek istemesi halinde, işin gerçekleştirileceği binaya ve/veya araziye girilmesi için gerekli izinler İdare tarafından verilecektir.
12.4. Tekliflerin değerlendirilmesinde, isteklinin işin yapılacağı yeri incelediği ve teklifini buna göre hazırladığı kabul edilir.” düzenlemesi,
Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “…25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:
25.3.1. İhale konusu işte kullanılacak olan ve genel giderler içinde yer almayan yüklenici tarafından temin edilecek araç, makine ve ekipmanın amortisman, tamir-bakım, yedek parça, sigorta, kasko, akaryakıt (Çift Kabinli Kontrol Araçları ile Kontrol ve Denetim Araçlarının yakıtı hariç olmak üzere) ve diğer giderler, m. yağı üstübü, alet edevat giderleri ile teknik şartnamede belirtilerek yüklenici tarafından karşılanması öngörülen diğer tüm giderler teklif fiyata dahildir…” düzenlemesi yer almaktadır.
İhaleye ait birim fiyat teklif cetveline aşağıda yer verilmiştir.
…
İhaleye ait Teknik Şartname kapsamında kiralanacak olan araçların sayısı ve teknik özelliklerine ilişkin düzenlemelerin yapıldığı, araçların iş süresi boyunca kaç kilometre yapacağına ilişkin bir belirlemenin bulunmadığı görülmüştür.
Ayrıca Teknik Şartname’nin “Poz Tarifleri” başlıklı 10’uncu maddesinde araçların teklif fiyatına dahil giderlerin ayrı ayrı sayıldığı görülmüştür.
İhaleye ait birim fiyat teklif cetveli incelendiğinde, çift kabinli kontrol aracı ile kontrol ve denetim aracı için birimin gün olarak, diğer araçlar için ise saat olarak belirlendiği (kilometre üzerinden birim oluşturulmadığı) anlaşılmıştır. Bir diğer ifade ile araçlar için saat ve gün üzerinden teklif oluşturulması istenilmiştir.
Şartnamelerin idarelerin ihtiyaçları noktasında hazırlandığı, idarelerin ihtiyaçlarını belirleme noktasında takdir yetkisinin bulunduğu, bu şartlarla ilgili 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 5’inci maddesinde yer alan temel ilkelerin sağlanması ile ilgili sorumluluğun idareye ait olduğu, saat ve gün üzerinden çalışma süreleri düzenlenen araçlarla ilgili teklif fiyata dahil giderler de dikkate alınmak suretiyle, basiretli tacir isteklilerin kendi ticari gerekleri doğrultusunda tekliflerini oluşturmalarının mümkün olduğu, dolayısıyla idarenin takdir yetkisi çerçevesinde yapılan söz konusu düzenlemelerde bir belirsizlik ve tekliflerin sağlıklı ve eşit şartlarda oluşturulmasına engel bir durumun bulunmadığı görüldüğünden başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.
Ayrıca başvuru sahibi tarafından Defne Belediyesi tarafından gerçekleştirilen bir ihalede idarece taraflarına verilen cevabın kelimesi kelimesine aynı olduğu, bu açıdan her iki ihalede de müteahhit firmanın yönlendirmesinin bulunduğu iddia edilse de, ihale mevzuatı uyarınca aynı kişi tarafından tek dilekçe ile birden fazla ihaleye yönelik olarak başvuruda bulunulamayacağı, her ihalenin kendi içinde değerlendirilmesi gerektiği anlaşıldığından anılan iddia yerinde bulunmamıştır.