Sunulan İş Deneyim Tutarının İhale Konusu İş İçin Yeterli Olmadığı İddiası
Ekim 13, 2021EKAP Üzerindeki Sistemde Ekonomik Ve Mali Yeterlilik Kısmında Yıl Bilgisinin Beyan Edilmediği İçin Oluşan Eksiklik Ve Yanlışlığın Tamamlanabilir Olduğu İddiası
Ekim 15, 2021BAŞVURUYA KONU İHALE:
2021/392702 İhale Kayıt Numaralı “Diyarbakır İli Ergani İlçesi Şirinevler Mahallesi 1034 Ada 243 Nolu Parselde 24 Derslikli Ortaokul Yapım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Diyarbakır Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı tarafından 06.08.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Diyarbakır İli Ergani İlçesi Şirinevler Mahallesi 1034 Ada 243 Nolu Parselde 24 Derslikli Ortaokul Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak İnnovia Enerji İnş. Taah. A.Ş. – Fm Yol İnş. Nak. Akary. Tem. ve Mad. Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın 03.09.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 07.09.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 09.09.2021 tarih ve 41351 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 09.09.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/1489 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale üzerinde bırakılan isteklinin yeterlik kriterlerini sağlayamadığı, şöyle ki;
…
2) İş deneyim belgesinin benzer işe uygun olmadığı, yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen iş deneyim belgesinin İdari Şartname’nin 7.6’ncı maddesinde düzenlenen B II/BIII benzer iş grubuna uygun olmadığı, iş deneyim belgesinin sağlaması gereken asgari tutarı sağlamadığı, mevzuatta belirtilen şekilde düzenlenmediği,
…
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:
Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde “ (1) Aday veya isteklilerden, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt ettikleri, ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimlerini tevsik etmeleri için iş deneyim belgesi istenilmesi zorunludur.
(2) Aday veya istekliler tarafından, iş deneyimlerini tevsik için;
a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,
…
işlerle ilgili deneyimlerini gösteren belgeler sunulur.” hükmü,
İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:
7.5.1. İsteklinin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;
a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,
…
işlere ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin %70’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerekir.
…
7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:
Yapım işlerinde iş deneyiminde değerlendirilecek benzer işlere dair tebliğde yer alan (B) Üst yapı (Bina) 3.grup işler veya (B) Üst yapı (Bina) 3.grup işlere ait onarım işleri benzer iş olarak kabul edilecektir.” düzenlemesi yer almaktadır.
İhale üzerinde bırakılan Mmb İnşaat Harfiyat Nakliye Gıda ve Cafe İşletmeciliği Sanayi Ticaret Limited Şirketi tarafından yeterlik bilgileri tablosunda 2018/54555-3863283-1-1 sayılı EKAP’ta kayıtlı olan iş deneyim belgesinin beyan edildiği, EKAP üzerinden yapılan sorgulamada belgenin iş bitirme belgesi olduğu, belge tarihinin 22.01.2020 olduğu, idarenin adının “Diyarbakır Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı” olduğu, işin adının “Diyarbakır İli Bismil İlçesi 433 Nolu Parselde 16 Derslikli Mesleki Teknik Lise, 24 Derslikli Mesleki Teknik Lise ile 100 Kişilik Öğrenci Pansiyonu” olduğu, yüklenici bilgisinin Nil Yapı Malzemeleri ve İnşaat Ticaret Anonim Şirketi-Mmb İnşaat Harfiyat Nakliye Gıda ve Cafe İşletmeciliği Sanayi Ticaret Limited Şirketi İş Ortaklığı olarak belirtildiği, ortaklık oranlarının %50-%50 olarak yer aldığı, belge tutarının 21.468.301,05 TL olduğu, belge tutarının iş grupları itibariyle dağılımının “Üst Yapı Bina İşleri 3. Grup (BIII) : %100” şeklinde belirtildiği görülmüş olup mevcut haliyle düzenlenmesine ilişkin mevzuata aykırılık teşkil etmediği anlaşılmaktadır.
İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7.6’ncı maddesinde yer alan benzer iş tanımından idarenin benzer iş olarak Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği’nde yer alan “(B) Üst Yapı (Bina) 3. Grup İşler” veya “(B) Üst Yapı (Bina) 3. Grup İşlere Ait Onarım İşleri”ni benzer iş olarak belirlediği anlaşılmakta olup ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen iş bitirme belgesinin benzer iş tanımına uygun olduğu görülmüştür.
İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından ihaleye sunulan teklif tutarının 12.785.000,00 TL olduğu dikkate alındığında, İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde yer alan düzenlemeler uyarınca istekli tarafından karşılanması gereken asgari benzer iş deneyim tutarının (12.785.000,00×0,70) 8.949.500,00 TL olduğu, sunulan iş bitirme belgesindeki iş ortaklığında ortaklık oranının %50 olduğu ve iş bitirme belgesinin belge tutarının 21.468.301,05 TL olduğu bir arada değerlendirildiğinde ihale üzerinde bırakılan isteklinin sunmuş olduğu (21.468.301,05×0.50) 10.734.150,52 tutarında benzer işe ilişkin iş deneyiminin asgari tutarı karşıladığı anlaşılmaktadır.
Yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri ve Şartname düzenlemeleri ışığında yapılan inceleme ve tespitler neticesinde başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.
…
B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.
Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, Mmb İnşaat Harfiyat Nakliye Gıda ve Cafe İşletmeciliği Sanayi Ticaret Limited Şirketi’nin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
Oyçokluğu ile karar verildi.