Karar No: 2020/UM.I-1943
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/469165 İhale Kayıt Numaralı “Vidalı Kompresörlü, Hava Soğutmalı Kondenserli Su Soğutma Grubu ve Borulama Mekanik Tesisatı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü (DHMİ) Tekirdağ Çorlu Atatürk Havalimanı Müdürlüğü tarafından 09.10.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Vidalı Kompresörlü, Hava Soğutmalı Kondenserli Su Soğutma Grubu ve Borulama Mekanik Tesisatı” ihalesine ilişkin olarak Miltek Grup Mühendislik/Kenan Millinin 21.10.2020 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 23.10.2020 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 28.10.2020 tarih ve 48184 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 27.10.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2020/1678 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
a) Taraflarınca sunulan yeterlik bilgileri tablosunda ihale konusu iş kapsamında Untes-Rhoss marka TCAVTZ 21105 model cihaz kullanılacağının beyan edildiği ve söz konusu marka-model cihazın ihaleye ait Teknik Şartname’nin 2’nci maddesinin 3’üncü bendinde istenen “Chiller Soğutma Grubu Üreticisi kullandığı kompresörün üretici firması olacaktır” şartını sağlamadığı gerekçesi ile tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı ancak buna karşılık idare tarafından yerli malı kullanılmasına ilişkin İdari Şartname’nin “Fiyat avantajı uygulanması” başlıklı 35.3’üncü madde düzenlemesi uyarınca kamu kurum ve kuruluşlarında öncelikli olarak makine ve teçhizatta yerli malı kullanım zorunluluğunu göz önünde bulundurarak mevzuata uygun cihaz teklifinde bulundukları, bu kapsamda yerli malı ve Eurovent belgesi almış olan firmanın Untes – Rhoss cihazı ile ihaleye katıldıkları, Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Teknik şartname” başlıklı 14’üncü maddesinde yer alan hükümlere göre teknik şartnamede yapılacak düzenlemelerin, ön yeterlik şartnamesinde veya idari şartnamede ihaleye katılımda yeterlik kriteri olarak öngörülen mesleki ve teknik yeterlik belgeleri ile uyumlu olması gerektiği, ancak alınacak ürünün teknik şartnamede teknik kriterleri ve özelliklerini içermesi gerekirken teknik şartnamede yer almaması gereken ve idari şartnameye uygun olmayan teknik özellik içermeyen idareye ve yapılacak işe hiçbir katkı sağlamayan “Chiller Soğutma Grubu Üreticisi kullandığı kompresörün üretici firması olacaktır.” şeklindeki düzenlemenin cihazın kalitesini belirleyen teknik bir özellik olmadığı bu nedenle teklifin değerlendirme dışı bırakılma gerekçesi olmaması gerektiği, sadece yanlışlıkla yer verilmiş olduğu ve yeterlik kriteri olarak değerlendirilmesi gerekmeyen bir madde olarak taraflarınca düşünüldüğü, yerli malı kullanılmasını engellemek amaçlı olmadığı düşünülerek ihaleye yerli malı cihaz ile katıldıkları, bu nedenle yerli üreticinin kalkındırılması gündemde iken yanlışlıkla yer verildiği düşünülen ve teknik şartnamede yer almaması gereken bir maddeden dolayı tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasının haksızlık olduğu, ihalenin bu madde göz önünde bulundurularak sonuçlandırılması durumunda bahsi geçen üretimi olan sadece bir kaç yabancı üreticinin bu ürünü kullandıracağı, bu maddenin sadece üretici firmanın üretim politikası ile ilgili bir konu olabileceği, cihazla ilgili teknik bir özellik olmadığı ve teknik şartnamede yer almaması gerekirken yeterlik kriteri olarak değerlendirilmesi ve bu madde göz önünde bulundurularak tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasının kuruma bir faydasının olmadığı, aksine idareyi tek markaya bağımlı kılacağı ve fahiş fiyatlarla yedek parça ve bakım işlerinin yaptırılacağı, bu maddeye uygun bakım onarım işlerinde tek firmanın katıldığı ihalelerde bu işlerin yüksek bedellerle yapıldığının görüleceği, kendi teklifleri ile ihale üzerinde bırakılan isteklinin teklifi arasında 276.000,00 TL tutarında bir fark bulunduğu, ayrıca ihale üzerinde bırakılan isteklinin ve bu maddeden dolayı ihaleye katılamayan Epsilon Müh. Isıtma Soğ. ve Hav. Sis. firmasının da bu maddeye itirazda bulunduğu ancak idare kararının ihaleye 3 gün önce tebliğ edildiği, Kuruma başvurmaları için 10 günlük süre verildiği ancak itiraz eden firmaların Kuruma başvuruları için gerekli süre beklenilmeden ihalenin yapıldığı, idare tarafından bu konu ile ilgili yapılan itirazlara makine ve teçhizatta yerli malı kullanım zorunluluğu yokmuş gibi piyasa tabirleri ile cevap verildiği, taraflarının bu nedenle de şikayet başvurusu fırsatını kullanamadıkları, idarenin yerli malı kullanımını teşvik etmesi gerekirken aksi bir tutum içerisinde bulunarak ve bu maddenin teknik bir konu olmamasına rağmen haksız bir şekilde teknik şartnameye eklenerek değerlendirme dışı bırakılma gerekçesi olarak kullandığı,
…
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
İhale ilan tarihi itibariyle yürürlükte bulunan mevzuat dikkate alınmıştır.
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.” hükmü,
“Şartnameler” başlıklı 12’nci maddesinde “İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin her türlü özelliğini belirten idari ve teknik şartnamelerin idarelerce hazırlanması esastır. Ancak, mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin özelliği nedeniyle idarelerce hazırlanmasının mümkün olmadığının ihale yetkilisi tarafından onaylanması kaydıyla, teknik şartnameler bu Kanun hükümlerine göre hazırlattırılabilir.
İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin teknik kriterlerine ihale dokümanının bir parçası olan teknik şartnamelerde yer verilir. Belirlenecek teknik kriterler, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olacak, rekabeti engelleyici hususlar içermeyecek ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlayacaktır.” hükmü,
“İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikayet ve itirazen şikayet başvurusunda bulunabilirler…” hükmü,
“İdareye şikayet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “Şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. İlanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresi ilk ilan tarihinden, ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine yönelik başvuruların süresi ise dokümanın satın alındığı tarihte başlar.
İlan, ön yeterlik veya ihale dokümanına ilişkin şikayetler birinci fıkradaki süreleri aşmamak üzere en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir. Bu yöndeki başvuruların idarelerce ihale veya son başvuru tarihinden önce sonuçlandırılması esastır. Şikayet üzerine yapılan incelemede tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin bulunması ve idarece ihale dokümanında düzeltme yapılmasına karar verilmesi halinde, gerekli düzeltme yapılarak 29 uncu maddede belirtilen usule göre son başvuru veya ihale tarihi bir defaya mahsus olmak üzere ertelenir. Ancak belirlenen maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin ilanda da bulunması halinde 26 ncı maddeye göre işlem tesis edilir.
İdare, şikayet başvurusu üzerine gerekli incelemeyi yaparak on gün içinde gerekçeli bir karar alır. Alınan karar, şikayetçi ile diğer aday veya istekliler ile istekli olabileceklere karar tarihini izleyen üç gün içinde bildirilir. İlan ile ihale veya ön yeterlik dokümanına yönelik başvurular dışında istekli olabileceklere bildirim yapılmaz.
Belirtilen süre içinde bir karar alınmaması durumunda başvuru sahibi tarafından karar verme süresinin bitimini, süresinde alınan kararın uygun bulunmaması durumunda ise başvuru sahibi dahil aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından idarece alınan kararın bildirimini izleyen on gün içinde Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir…” hükmü,
Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Teknik şartname” başlıklı 14’üncü maddesinde “(1) Alınacak malın teknik kriterleri ve özellikleri, ihale dokümanının bir parçası olan teknik şartnamede düzenlenir. Teknik kriterlerin ve özelliklerin, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olması, rekabeti engelleyici hususlar içermemesi ve fırsat eşitliğini sağlaması zorunludur
…
(3) Teknik şartnamede, belli bir marka, model, patent, menşei, kaynak veya ürün belirtilemez ve belirli bir marka veya modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilemez. Ancak, ulusal ve/veya uluslararası teknik standartların bulunmadığı veya teknik özelliklerin belirlenmesinin mümkün olmadığı hallerde, “veya dengi” ifadesine yer verilmek şartıyla marka veya model belirtilebilir.
…
(7) Teknik şartnamede yapılacak düzenlemelerin, ön yeterlik şartnamesinde veya idari şartnamede ihaleye katılımda yeterlik kriteri olarak öngörülen mesleki ve teknik yeterlik kriterleri ve belgeleriyle uyumlu olması gerekir…” hükmü,
Anılan Yönetmelik’in “Yerli malını teklif edenler lehine fiyat avantajı uygulanması” başlıklı 61’inci maddesinde “(1) Yaklaşık maliyeti eşik değerin altında kalan mal alımı ihalelerine sadece yerli isteklilerin katılabileceğine ilişkin düzenleme yapılabilir. Ayrıca sadece yerli isteklilerin katılımına açık ihalelerde, yerli malı teklif eden yerli istekliler lehine % 15 oranına kadar fiyat avantajı sağlanabilir.
(2) Mal alımı ihalelerinde yaklaşık maliyetine bakılmaksızın, tüm isteklilerin katılabileceğine ilişkin düzenleme yapılabilir ve bu ihalelerde yerli malı teklif eden istekliler lehine % 15 oranına kadar fiyat avantajı sağlanabilir.
(3) İhale veya ön yeterlik ilanı ve idari şartnamede, yerli malı teklif edenler lehine tanınan fiyat avantajı oranı belirtilir.
(4) Yerli malı teklif eden istekliler lehine fiyat avantajı tanınan ve birden fazla mal kaleminden oluşan ihalelerin, kısmi teklife açık olarak gerçekleştirilmesi ve fiyat avantajı tanınan her bir kısmın tek bir mal kaleminden oluşması zorunludur. Ancak, birbirini tamamlayan veya teknik zorunluluklar nedeniyle birlikte alınması gereken mal kalemlerine bir kısımda yer verilebilir. Kısmi teklife açık ihalelerde, kısımların birinde, birkaçında veya tamamında yerli malı teklif eden istekliler lehine aynı veya farklı oranlarda fiyat avantajı sağlanabilir. Yerli malı teklif eden istekliler lehine fiyat avantajı, yerli malı teklif etmeyen diğer isteklilerin söz konusu mal kalemi için teklif ettikleri bedele, kendi teklif bedelleri üzerinden ihale dokümanında belirlenen fiyat avantajı oranı esas alınarak hesaplanan tutarın eklenmesi suretiyle bulunur.
(5) Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği ihalede, öncelikle fiyat dışı unsurlar dikkate alınarak değerlendirilmiş teklif bedeli bulunur. Yerli malını teklif edenler lehine fiyat avantajı, bu istekliler dışındaki isteklilerin değerlendirilmiş teklif bedellerine, kendi değerlendirilmiş teklif bedelleri üzerinden fiyat avantajı oranı esas alınarak hesaplanan tutarın eklenmesi suretiyle uygulanır. Ancak, birbirini tamamlayan veya teknik zorunluluklar nedeniyle birlikte alınması gereken mal kalemlerine bir kısımda yer verilen ihalede, önce yerli malını teklif edenler lehine fiyat avantajı uygulanır ve avantaj uygulanmış fiyatlar üzerinden fiyat dışı unsurlar dikkate alınarak değerlendirilmiş teklif bedeli bulunur.
(6) Her yıl Ocak ayında Kurum tarafından ilan edilen orta ve yüksek teknolojili sanayi ürünleri listesinde yer alan malların ihalelerinde, yerli malı teklif eden istekliler lehine % 15 oranında fiyat avantajı sağlanması zorunludur. Söz konusu zorunlu fiyat avantajı uygulaması, ilanı veya duyurusu bu listenin yayımlanmasından sonra yapılan mal alımı ihalelerinde uygulanacaktır. Yerli yazılım ürünü teklif eden istekliler lehine de %15 oranında fiyat avantajı sağlanması mecburidir.
(7) Teklif edilen malın yerli malı olduğu Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olarak düzenlenen yerli malı belgesi ile belgelendirilir.” hükmü,
İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru süreleri” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) İdareye şikayet süresi; ihale sürecindeki şikayete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.
(2) Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikayetler, birinci fıkradaki süreleri aşmamak kaydıyla başvuru veya teklif sunulmadan önce en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir.” hükmü,
“Sürelerle ilgili genel esaslar” başlıklı 7’nci maddesinde “(1) Süreler;
a) İlana yönelik başvurularda ilk ilan tarihini,
b) Ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan hükümleri için dokümanın EKAP üzerinden e-imza kullanılarak indirildiği tarihi, belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılan danışmanlık hizmet alımı ihalelerinde ihale dokümanının teslim alındığı tarihi, zeyilnameye yönelik başvurularda ise zeyilnamenin bildirildiği tarihi,
c) İdarenin işlem veya eylemlerine karşı yapılacak başvurularda şikayete yol açan durumun farkına varıldığı yahut farkına varılmış olması gerektiği tarihi,
ç) Şikayet üzerine idare tarafından verilen kararın bildirildiği veya bildirilmiş sayıldığı tarihi, on gün içerisinde karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini,
…
izleyen günden itibaren başlar.” hükmü,
“İtirazen şikayet başvuruları” başlıklı 14’üncü maddesinde “(1) İdareye yapılan şikayet başvurusu üzerine idare tarafından alınan kararın uygun bulunmaması veya süresi içinde karar alınmaması hallerinde veya şikayet ya da itirazen şikayet üzerine idare tarafından alınan ihalenin iptali kararlarına karşı doğrudan Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir.” hükmü,
İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “Şikayet başvurusunda bulunabilecekler” başlıklı 3’üncü maddesinde “(1) İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday ve istekliler ile istekli olabilecekler şikayet başvurusunda bulunabilir.
(2) İstekli olabilecekler; ön yeterlik ve/veya ihale dokümanının verilmesi, ön yeterlik ve/veya ihale ilanında veya ön yeterlik ve/veya ihale dokümanında yer verilen düzenlemeler ve/veya bu düzenlemeler ile idari uygulamalar arasındaki uyumsuzluklar hakkında başvuruda bulunabilir. Bununla birlikte, ilana yönelik başvuruda bulunabilmek için de istekli olabilecek sıfatını kazanmak zorunlu olduğundan, bu kapsamda dokümanın EKAP üzerinden e-imza kullanılarak indirilmesi gerektiği hususuna dikkat edilmelidir.
(3) Adaylar; belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılan ihalelerde ön yeterlik başvurularının sunulması, değerlendirmesi ve sonuçlandırılmasına ilişkin idari işlem ve eylemler; belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılan danışmanlık hizmet alımı ihalelerinde ise ayrıca kısa listeye alınmış olmaları kaydıyla ihale daveti ve/veya ihale dokümanının gönderilmesi, ihale dokümanında yer verilen düzenlemeler ve/veya bu düzenlemeler ile idari uygulamalar arasındaki uyumsuzluklar hakkında başvuruda bulunabilir.
(4) İstekliler; yeterlik başvurularının veya tekliflerin sunulması, değerlendirilmesi ve ihalenin sonuçlandırılmasına ilişkin idari işlem veya eylemler hakkında başvuruda bulunabilir.
(5) Kanunun 21 inci maddesinin (a), (d) ve (e) bentlerine göre yapılan ihalelerde, ihale dokümanında belirtilen değerlendirme kriterlerine göre yeterliği tespit edilen istekliler tarafından, ihale konusu işin teknik detayları ve gerçekleştirme yöntemleri gibi hususlar üzerinde yapılan görüşmeler sonucundaki ihale komisyonunun değerlendirmesine ve bu değerlendirmeler sonucunda oluşturulan şartları netleştirilmiş teknik şartnameye karşı yapılacak şikayet başvurusu dokümana ilişkin bir başvuru olmakla birlikte, ihale tarihinden sonra ihale komisyonu tarafından gerçekleştirilen bir işlem olması nedeniyle bu dokümana da istekli sıfatıyla başvuruda bulunulabilir.
(6) İlan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikayet başvuruları, ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilmekte ise de bu tarihten önce ön yeterlik/ yeterlik başvurusunda bulunulması veya teklif verilmesi halinde, Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci fıkrası uyarınca “Teklif mektubunda ihale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, zorunludur.” hükmü uyarınca, ihaleye teklif veren isteklilerin teklif mektuplarında, ihale dokümanı içeriğini tamamen okuyup kabul ettiklerine dair beyanda bulunmaları ve tekliflerini buna göre vermiş olmaları nedeniyle, bu aşamadan sonra ihale ilanı veya ihale dokümanının içeriğine yönelik şikayet başvurusunda bulunulamaz.” açıklaması,
İhale İlanı’nın “İhaleye katılabilme şartları ve istenilen belgeler ile yeterlik değerlendirmesinde uygulanacak kriterler” başlıklı 4’üncü maddesinde “…4.3.4. Tedarik edilecek malların numuneleri, katalogları, fotoğraflarına ilişkin bilgiler ile teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları
a) Yedek Parça Katalogu (2 Takım)
b) Tamir Bakım Katalogu (2 Takım)
c) Kullanma Talimatı (2 Takım)
d) Periyodik Bakım Şeması (2 Takım)” düzenlemesi,
İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.
…
g) Yerli malı teklif edenler lehine fiyat avantajı tanınması durumunda, bu avantajdan yararlanmak isteyenlerce sunulacak yerli malı belgesi,
…
7.5.6.
a) Yedek Parça Katalogu (2 Takım)
b) Tamir Bakım Katalogu (2 Takım)
c) Kullanma Talimatı (2 Takım)
d) Periyodik Bakım Şeması (2 Takım)…” düzenlemesi,
Anılan Şartname’nin “ Fiyat avantajı uygulanması” başlıklı 35.3’üncü maddesinde “35.3.1. Yerli malı teklif eden isteklilere ihalenin tamamında % 15 (yüzde on beş ) oranında fiyat avantajı uygulanacaktır. Yerli malı teklif eden isteklilerin fiyat avantajından yararlanabilmesi için teklif edilen mala/mallara ilişkin yerli malı belgesine/belgelerine ilişkin belgelerin yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilmesi zorunludur. Yerli malı teklif eden istekliler lehine fiyat avanjı, Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 61 inci maddesi esas alınarak hesaplanacaktır.” düzenlemesi,
Teknik Şartname’nin “Genel” başlıklı 2’nci maddesinin üçüncü fıkrasında “Chiller soğutma grubu üreticisi kullandığı kompresörün imalatçı firması olacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.
Başvuru sahibinin (a) bölümünde yer alan iddialarına ilişkin olarak yapılan incelemede:
Başvuruya konu ihalenin kapsamının “Vidalı kompresörlü, hava soğutmalı kondenserli su soğutma grubu ve borulama mekanik tesisatı” mal alımı işi olduğu anlaşılmıştır.
09.10.2020 tarihinde gerçekleştirilen ihaleye sekiz isteklinin teklif sunduğu, ihale komisyonunca yapılan değerlendirmelere göre bu isteklilerden başvuru sahibi de dahil olmak üzere üç isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı ve teklifi geçerli kabul edilen isteklilerden Çözüm Elekt. Klima. San. ve Tic. Ltd. Şti. ve Akbossan Dış. Tic. Ltd. Şti.nin sırasıyla ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve ikinci teklif sahibi istekliler olarak belirlendiği görülmüştür.
İhale komisyonu kararında başvuru sahibi isteklinin teklifinin “…Sunmuş olduğu teklife ait yeterlik bilgileri tablosunda, ihale edilen iş kapsamında Untes-Rhoss marka TCAVTZ 21105 model cihaz kullanılacağı beyan edilmiş olup söz konusu marka-model cihazın ihaleye ait teknik şartnamenin 2.maddesi üçüncü bendinde istenen şartı sağlamadığının tespit edilmesi üzerine…” şeklinde gerekçe ile değerlendirme dışı bırakıldığı görülmüştür.
Başvuru sahibine 16.10.2020 tarihinde bildirilen kesinleşen ihale kararı bildirim yazısında ise “Yeterlik bilgileri tablosunda yer alan katalog veya fotoğraf’a ilişkin satırda yer alan bilgi/beyanların Teknik Şartnamenin 2. maddesinin üçüncü fıkrası çerçevesinde belirlenen şartları sağlamadığı tespit edilmiştir.” gerekçesine yer verildiği de görülmüştür.
Başvuruya konu ihaleye ait doküman düzenlemeleri incelendiğinde, isteklilerin ihaleye katılımda yeterlik kriterlerini sağladığını göstermek üzere e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gereken hususların ve bu hususların taşıması gereken kriterlerin neler olduğunun İdari Şartname’nin 7’nci maddesi kapsamında düzenlendiği görülmüştür.
Yerli malı kullanımına ilişkin doküman düzenlemelerine göre ise, yerli malı teklif eden isteklilere %15 oranında fiyat avantajı uygulanacağı, isteklilerin fiyat avantajından yararlanabilmesi için teklif ettiği mala ilişkin yerli malı belgesine ilişkin belge ya da belgeleri teklifleri ile beyan etmelerinin zorunlu olduğu, ayrıca fiyat avantajının Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 61’inci maddesi esas alınarak hesaplanacağının belirtildiği görülmüştür.
Yukarıda aktarılan mevzuata göre, isteklilerin öncelikli olarak yeterlik kriterlerine uygun belgeleri teklifleri ile birlikte beyan etmeleri gerektiği anlaşılmıştır.
Başvuru sahibinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılma gerekçesinin Teknik Şartname’nin 2’nci maddesinin üçüncü fıkrası gereği teklifinin teknik yeterlik kriterine uygun görülmemesine ilişkin olduğu ve başvuru sahibinin bu hususa yönelik şikayet başvurusunun bulunmadığı anlaşılmıştır.
Başvuru sahibinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılma gerekçesinin teklif edilen ürünün teknik yeterlik kriterlerine uygun olmamasına ilişkin olduğu, isteklinin yerli malı ürün teklif edilip edilmediği hususu ile ilgili olmadığı dikkate alındığında, başvuru sahibinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına yönelik gerekçesinin İdari Şartname’nin 35.3.1’inci maddesinde yer alan düzenleme ile bağdaştırılmasının mümkün olmadığı anlaşılmaktadır.
Açıklanan nedenlerle başvuru sahibinin bu yöndeki iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.
Diğer taraftan, başvuru sahibinin söz konusu “Chiller soğutma grubu üreticisi kullandığı kompresörün imalatçı firması olacaktır.” şeklindeki doküman düzenlemesinin çeşitli gerekçelerle hatalı olduğu ve söz konusu düzenlemenin idari şartname ile de uyumsuz olduğu, farklı isteklilerinde söz konusu maddeye itiraz ettiği ancak idarenin geç cevapta bulunduğu ve idarenin şikayet için verdiği süreler beklenilmeden ihalenin gerçekleştirildiği, idare tarafından bu konu ile ilgili yapılan itirazlara cevapta bulunulan hususlara taraflarınca ayrıca yer verildiği, firmalarının da bu nedenle bu maddeye itiraz etme fırsatının kullanılamadığı yönünde iddialarına ilişkin olarak yapılan incelemede ise;
Başvuru sahibinin dokümana yönelik yer verdiği iddialarına yönelik şikâyet başvurusunun başvuru sahibi tarafından dokümanın indirildiği (14.09.2020) tarihini izleyen günden başlamak üzere 10 gün içinde ve bu süreyi aşmamak kaydıyla en geç ihale tarihinden (09.10.2020) üç iş günü öncesine kadar yapılması gerekirken, bu süre geçtikten sonra 21.10.2020 tarihinde idareye şikayet başvurusunda bulunulduğu anlaşılmış olup, söz konusu başvurunun süre yönünden uygun olmadığı anlaşılmıştır.
Ayrıca, başvuru sahibinin iddiasında ifade edilen Epsilon Müh. Isıtma-Soğutma ve Hav. Sist. / Abdullah Bostancı’nın 21.09.2020 tarihinde, ihale üzerinde bırakılan istekli Çözüm Elekt. Klima San. ve Tic. Ltd. Şti.nin ise 01.10.2020 tarihinde idareye şikayet başvurusunda bulundukları, idarenin söz konusu şikayet başvurusu üzerine alınan kararın 05.10.2020 tarihinde başvuru sahibi ve söz konusu diğer isteklilere bildirildiği, ihalenin ise 09.10.2020 tarihinde gerçekleştirildiği görülmüştür.
İdareye yapılan şikâyet başvurusu üzerine idare tarafından alınan kararın uygun bulunmaması veya süresi içinde karar alınmaması hallerinde doğrudan Kuruma itirazen şikâyet başvurusunda bulunulabilmesinin kamu ihale mevzuatı uyarınca mümkün olduğu, ayrıca ihalenin gerçekleştirilmiş olmasının bu şikâyet sürecine engel teşkil etmeyeceği de anlaşılmaktadır.
Diğer taraftan başvuru sahibinin dokümanın indirildiği (14.09.2020) tarihini izleyen günden başlamak üzere 10 gün içinde ve bu süreyi aşmamak kaydıyla en geç ihale tarihinden (09.10.2020) üç iş günü öncesine kadar idareye başvuruda bulunma imkânının bulunmasına rağmen idareye şikayet başvurusunda bulunmadığı da görülmüştür.
Açıklanan nedenlerle başvuru sahibinin bu yöndeki iddialarının da yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.