Değerlendirme Dışı Bırakılma – Geçici Teminatın Gelir Kaydedilmesi
Karar No : 2020/UH.II-1144
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/41433 İhale Kayıt Numaralı “Çamaşır Yıkama Hizmeti Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Hatay İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 28.02.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Çamaşır Yıkama Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin olarak Naz İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.nin 30.03.2020 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 04.04.2020 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 05.06.2020 tarih ve 24391 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 05.06.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2020/924 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, 28.02.2020 tarihinde yapılan e-ihale neticesinde e-ihalede beyan edilen kamu kurum ve kuruluşlarının internet siteleri üzerinden sorgulanmayan belgeleri 10.03.2020 tarihine kadar idareye teslim etmelerinin 06.03.2020 tarihinde taraflarından istendiği, kendilerine tanınan sürenin iki gününün hafta sonuna denk geldiği ve geri kalan iki günün birinde belgelerin İstanbul merkezli bir firma olmaları sebebiyle İstanbul’dan temin edilmesi ve diğerinde ise bu belgelerin Hatay iline teslim edilmesi gerektiği ancak bu belgelerin idareye tesliminin corona virüs sebebiyle THY İstanbul-Hatay uçuşlarının iptal edilmesinden dolayı 10.03.2020 tarihinde uçuş seferi bulunamadığından mümkün olmadığı,
Taraflarına 20.03.2020 tarihinde tebliğ edilen yazı ile beyan edilen bilgileri tevsik eden belgeleri sunmadıkları gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldıkları ve geçici teminatlarının gelir kaydedilmesine karar verildiğinin bildirildiği,
Pandemi sürecinde devletin tüm süreleri 15.06.2020 tarihine kadar uzatmış olduğu, bu sebeple idarenin de belgeleri isteme süresini 15.05.2020 tarihine kadar uzatması gerektiği, tüm bu sebeplerle belgeleri sunmadıkları gerekçesiyle teminatlarının gelir kaydedilmesi işleminin uygun olmadığı iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
Uyuşmazlığa konu ihalenin Hatay İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 28.02.2020 tarihinde gerçekleştirilen “Çamaşır Yıkama Hizmeti Alımı” ihalesi olduğu, ihalenin 4 kısımdan oluştuğu, ihaleye toplamda 5 isteklinin katıldığı, iki isteklinin teklifinin çeşitli gerekçelerle değerlendirme dışı bırakıldığı, ekonomik açıdan en avantajlı bir ve ikinci teklif sahibi olabilecek isteklilerden 06.03.2020 tarihinde EKAP, kamu kurumları ve kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet siteleri üzerinden sorgulanamayan belgelerin istendiği,
Naz İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.nin istenen belgeleri sunmaması üzerine ihalenin 1, 2 ve 3’üncü kısımlarında teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı ve 16.03.2020 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin 1 ve 3’üncü kısmının Mehmet Hiçyılmaz, 2’nci kısmının Neslihan Arslan üzerinde bırakıldığı, 4’üncü kısmın ise geçerli teklif bulunmadığı gerekçesiyle iptal edildiği anlaşılmıştır.
Hizmet Alımı ihaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Elektronik İhale” başlıklı 59/A maddesinin 10’uncu fıkrasında “Geçerli tekliflerden ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve ikinci teklif olması öngörülen tekliflerin sahiplerine, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21 inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınmayan geçici teminat mektupları ile beyan ettikleri bilgi ve belgelerden, EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayanlara ilişkin tevsik edici belgeleri ve bunların eklerini, belgelerin sunuluş şekline uygun olarak sunmaları için makul bir süre verilir. Verilen süre içerisinde beyan edilen bilgi ve belgeleri doğrulayan belgeleri sunmayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılarak geçici teminatları gelir kaydedilir. Geçici teminat mektubu ve sunduğu belgeler ile katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin şartları sağlamayan isteklilerin teklifleri ise değerlendirme dışı bırakılır. Bu işleme ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve belirlenecek ise ikinci teklif sahibi tespit edilene kadar devam edilir. Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21 inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınmayan geçici teminat mektubunu idarenin talebi üzerine sunmayan istekliler hakkında, Kanunun 17 nci maddesi uyarınca işlem yapılır.” hükmü,
İdari Şartname’nin “İhalenin karara bağlanması” başlıklı 36’ncı maddesinde “36.1. Geçerli tekliflerden ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve ikinci teklif olması öngörülen tekliflerin sahiplerine, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21 inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınmayan geçici teminat mektupları ile beyan ettikleri bilgi ve belgelerden, EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilemeyenler ile yeterlik sertifikası üzerinden değerlendirme yapılamayan veya yeterlik sertifikası kapsamındaki geçerlik süresi dolan belgelere ilişkin tevsik edici belgeleri ekleri ile birlikte, belgelerin sunuluş şekline uygun olarak sunmaları için makul bir süre verilir. Yeterlik sertifikası kapsamındaki geçerlik süresi dolan belgeler yenileri ile veya ihalede istenen şartları sağladığını gösteren başka belgelerle tevsik edilirler. İhale dokümanında öngörülmesi halinde bu tekliflere ilişkin numune ve/veya demonstrasyon değerlendirmesi de bu süreçte tamamlanır.
36.2. İstekliler tarafından beyan edilen bilgiler ile sorgulama sonucu edinilen ya da bu bilgileri tevsik etmek amacıyla sunulan belgelerde yer alan bilgiler ile geçici teminat mektubu arasında farklılık bulunması durumunda; ihalede öngörülen şartların sağlanması kaydıyla tekliflerin geçerliliği etkilenmez ancak ihalede öngörülen şartların sağlanamadığının anlaşılması durumunda, bu isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır. Ancak ihale tarihinden sonra yeterlik sertifikası kapsamındaki belgelere ilişkin şartların değişmesi halinde, isteklinin buna ilişkin belgeleri derhal sunması zorunlu olup, bu durumda ihalede öngörülen şartların sağlanmadığının anlaşılması halinde teklif değerlendirme dışı bırakılır.
36.3. 36.1 maddesi uyarınca, istenen belgeleri idarece verilen süre içerisinde sunmayan istekliler ile numune ve/veya demonstrasyon işlemlerine ilişkin yükümlülüklerini yerine getirmeyen isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılarak geçici teminatları gelir kaydedilir. Geçici teminat mektubu ve sunduğu belgeler ile katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin şartları sağlamayan istekliler ile numune ve/veya demonstrasyon değerlendirmesi başarısız sonuçlanan isteklilerin teklifleri ise değerlendirme dışı bırakılır. Bu işleme ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve belirlenecek ise ikinci teklif sahibi tespit edilene kadar devam edilir. Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21 inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınmayan geçici teminat mektuplarını sunmayan istekliler hakkında ayrıca Kanunun 17 nci maddesi uyarınca işlem yapılarak haklarında ihalelere katılmaktan yasaklama kararı verilir.” düzenlemesi yer almaktadır.
Yukarıda yer verilen mevzuat hükmü uyarınca elektronik ihale usulüyle gerçekleştirilen ihalelerde ilk oturum gerçekleştirildikten sonra, ekonomik açıdan en avantajlı bir ve ikinci teklif sahibi olabilecek konumdaki isteklilerden EKAP, kamu kurumları ve kamu kurumları niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet siteleri üzerinden teyidi yapılamayan belgelerin isteneceği ve belgeleri sunan isteklilerin belgelerinin kontrolü neticesinde ihalenin sonuçlandırılacağı, belgeleri kendilerine tanınan makul süre içerisinde idareye sunmayan isteklilerin ise tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılarak geçici teminatlarının gelir kaydedilmesi gerektiği anlaşılmıştır.
İhale işlem dosyası üzerinden yapılan incelemede;
İdare tarafından ilk oturumun 28.02.2020 tarihinde gerçekleştirilmesinden sonra ihalenin şikayete konu 1, 2 ve 3’üncü kısımlarında ekonomik açıdan bir ve ikinci teklif sahibi olabilecek konumda olan başvuru sahibine 06.03.2020 tarihinde EKAP üzerinden yapılan tebligatla istekliden imza sirküleri, ticaret sicil gazetesi ve bilanço ve gelir tablolarının 10.03.2020 tarihine kadar idareye sunulmasının istendiği,
Başvuru sahibi tarafından idarenin talep ettiği belgelerin 10.03.2020 tarihine kadar idareye sunulmadığı gibi bu belgelerin temin edilmesinde ve idareye teslim edilmesinde pandemi süreci nedeniyle aksamalar yaşandığına ilişkin olarak idareye herhangi bir bildirimde de bulunulmadığı,
İdare tarafından ihale komisyonu kararının 16.03.2020 tarihinde alındığı ve 19.03.2020 tarihinde onaylandığı,
Komisyon kararında; başvuru sahibinin talep edilen belgeleri 10.03.2020 tarihine kadar idareye sunmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılmasına ve geçici teminatının gelir kaydedilmesine karar verildiği,
Başvuru sahibi tarafından, 25.03.2020 tarihinde idareye şikayet dilekçesi sunulduğu ve şikayet dilekçesinde Covid-19 salgını sebebiyle belgeleri temin edemedikleri ve salgının idarece mücbir sebep kabul edilerek geçici teminatlarının gelir kaydedilmesi işleminin durdurulmasının talep edildiği,
İdare tarafından şikayet başvurusunun taraflarınca gerçekleştirilen işlemde mevzuata aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle reddedildiği anlaşılmıştır.
Yapılan tespitler neticesinde idare tarafından ihalenin şikayete konu 1, 2 ve 3’üncü kısımlarında ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve ikinci teklif olması öngörülen başvuru sahibine 06.03.2020 tarihinde gönderilen yazı ile imza sirküleri, ticaret sicil gazeteleri ve bilanço ve gelir tablosunun istekliye makul bir süre belirlenerek 10.03.2020 tarihinde sunmalarının istendiği ancak başvuru sahibi tarafından anılan belgelerin şikayet ve itirazen şikayet dilekçesinde belirttiği gibi Covid-19 salgını sebebiyle belgelere ulaşmasının ve bu belgeleri uçak seferlerinin iptal edilmiş olması sebebiyle idareye sunmasının mümkün olamadığı şeklinde herhangi bir bildirimde bulunulmaksızın sunulmadığı anlaşılmıştır.
İstekli tarafından idarece talep edilen belgeleri bir gün içinde temin etmenin mümkün olmadığı iddia edilmiş olup, idarece istekliden, isteklinin elinde hiç bulunmayan bir belgenin istenmediği, tam aksine elektronik teklif verme aşamasında bilgileri beyan edilen, yani zaten isteklinin elinde fiziki olarak mevcut olan belgelerin sunulmasının istendiği, bu nedenle temin edilmesi gereken ilave bir bilgi/belge bulunmadığı için belgelerin temin edilmesinin zor olması söz konusu olsa bile isteklinin iddiasına konu olan belgelerin temin edilmesinin mümkün olmadığı iddiasını makul kılacak bir belge temin etme işlemine gerek bulunmadığı anlaşılmıştır.
Diğer yandan başvuru sahibinin iddia ettiği üzere idareye havayolu ile ulaşmanın mümkün olmadığı iddiası kabul edilecek olsa dahi 06.03.2020-10.03.2020 tarihleri itibariyle şehirlerarası seyahat ve şehir giriş çıkış yasaklarının bulunmadığı ve alternatif ulaşım araçlarının (otobüs, minibüs, şahsi araç tren vb.) yasaklanmadığı, zira İçişleri Bakanlığı tarafından 03.04.2020 tarihinde ilan edilen “Şehir Giriş/Çıkış Tedbirleri ve Yaş Sınırlaması” genelgesi yayınlanana kadar hava yollarına alternatif ulaşım araç ve yollarının açık ve kullanılabilir olduğu anlaşılmıştır.
Covid-19 sebebiyle idareler tarafından tesis edilen düzenleyici işlemlerle tüm sürelerin 15.06.2020 tarihine ertelenmesi gibi bir durumun da söz konusu olmadığı anlaşılmıştır.
Yapılan tüm tespit ve değerlendirmeler neticesinde başvuru sahibinin somut bir gerekçe olmaksızın kendilerinden talep edilen belgeleri talep edilen süre içerisinde idareye sunmamaları sebebiyle anılan mevzuat hükmünde “Verilen süre içerisinde beyan edilen bilgi ve belgeleri doğrulayan belgeleri sunmayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılarak geçici teminatları gelir kaydedilir.” şeklinde açıkça yer aldığı üzere, geçici teminatlarının gelir kaydedilmesi işleminde mevzuata aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Ayrıca; İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “İtirazen şikâyet başvurularında aranılacak şekil unsurları” başlıklı 11’inci maddesinin altıncı fıkrasında “…Kısmi teklife açık ihalelerde… tekliflerin verilmesi ile bu aşamadan sonraki işlemlere ilişkin başvurularda, başvuru bedeli toplam yaklaşık maliyet üzerinden yatırılır. Başvuruya konu kısmın yaklaşık maliyetine göre fazla yatırıldığı tespit edilen tutar Kurum tarafından başvuru sahibine iade edilir” açıklaması bulunmaktadır.
Başvuru sahibi tarafından başvuru bedelinin 18.426,00 TL olarak yatırıldığı görülmüş olup, ihalenin şikâyete konu kısımların yaklaşık maliyet tutarı dikkate alındığında, 4734 sayılı Kanun’un 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 2 numaralı bendi gereğince başvuru bedeli 12.284,00 TL olarak hesaplanmakta olup fazla ödendiği anlaşılan 6.142,00 TL’nin yazılı talebi halinde başvuru sahibine iade edilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
2) Fazla ödenen başvuru bedelinin başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.