İhaleye Teklif Veren Söz Konusu İki Tüzel Kişi İsteklinin Tekliflerini İmzalayan Şirket Müdürlerinin “Karı-Koca” Olması Ve Aynı Adreste İkamet Ediyor Olmaları Durumunun, İsteklilerce İrade Birliği İçinde Hareket Edildiği Ve Birbirlerine Ait Teklif Bilgilerinden Haberdar Olabilecekleri Yönünde Kuvvetli Karine Oluşturmaya Yeterli Olduğu
Haziran 4, 2021Sözleşme Tasarısının İhale Mevzuatına Aykırı Olduğu İddiası
Haziran 6, 2021Yurt Dışında Yapım İşlerinden Elde Edilen İş Deneyim Belgeleri
Karar No : 2021/UY.II-1014
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2021/12972 İhale Kayıt Numaralı “Muğla İli Menteşe İlçesinde 1 Adet, Milas İlçesinde 1 Adet Toplamda 2 Adet Okul Güçlendirme ve Onarım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Muğla Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı Yatırım İzleme Müdürlüğü tarafından 09.02.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Muğla İli Menteşe İlçesinde 1 Adet, Milas İlçesinde 1 Adet Toplamda 2 Adet Okul Güçlendirme ve Onarım İşi” ihalesine ilişkin olarak Se-Pe-Co İnşaat Taahhüt Mimarlık Mühendislik Dış Ticaret ve Sanayi Limited Şirketi’nin 19.03.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 24.03.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 02.04.2021 tarih ve 17259 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 02.04.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/614 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
2) İhale komisyonu kararında belirtilen değerlendirme dışı bırakılma gerekçesine ilişkin olarak idareye yaptıkları şikayet başvurusuna idarenin verdiği cevapta, idarenin teklifin uygun bulunmama gerekçesi olarak iş deneyim belgesinin Kamu İhale Kurumu tarafından EKAP’a kaydedilmemesi hususunun da gösterildiği; ihaleye sundukları iş deneyim belgesinin, iş sahibi Atayurt İnşaat A.Ş.’ye taahhüt edilmiş, Navoi TPP Kombine Çevrim Gaz Türbin Ünitesi İnşaat İşleri kapsamında yapılan jeneratör, türbin, elektrik kontrol binası yapım işlerine ait iş bitirme belgesi olduğu; belgeye konu işle ilgili Taşkent Büyükelçiliği Ticaret Müşavirliği tarafından 20.12.2010 tarih ve 1531 sayılı “iş alındı belgesi”nin düzenlendiği ve işin bitiminin ardından Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 43’üncü maddesinin 8’inci fıkrası, 45’inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendi ve 39’uncu maddesi uyarınca Taşkent Ticaret Müşavirliği’ne iş alındı belgesi, sözleşme ve kabul tutanakları ve ilgili diğer belgelerle başvurularak iş deneyim belgesi talep edildiği ve ilgili mevzuat uyarınca iş deneyim belgenin düzenlenerek kendilerine verildiği, bu belgenin EKAP’a kaydı aranmaksızın kabul edilmesi gerektiği; zira, Yurt Dışında Yapım İşlerinden Elde Edilen İş Deneyim Belgelerinin Belgelerin Sunuluş Şekline Uygunluğunu Tevsik Amacıyla EKAP’a Kaydedilmesine İlişkin Yönergenin 1’inci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca Ticaret Müşavirliğince düzenlenen iş deneyim belgesinin EKAP’a kaydının mümkün olmadığı; Taşkent Ticaret Müşavirliği’nin belge düzenleme işleminde herhangi bir yetkisizlik bulunmadığı; işin Özbekistan idaresine taahhüt edilmediği, firmalarının alt yüklenici de olmadığı, işin özel hukuka tabi bir eser sözleşmesi olarak iş sahibi Atayurt İnşaat A.Ş.ye yapıldığı, firmalarının yüklenici olduğu, Taşkent Ticaret Müşavirliği tarafından düzenlenen belgenin geçerli kabul edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
…
2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:
İhale ilan tarihinde yürürlükte bulunan Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde “(1) Aday veya isteklilerden, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt ettikleri, ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimlerini tevsik etmeleri için iş deneyim belgesi istenilmesi zorunludur.
…
(16) Belge düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara yurt dışında gerçekleştirilen işler hariç yurt dışında gerçekleştirilen diğer işlerle ilgili olarak, iş deneyimini tevsik için, o ülke mevzuatına göre, iş sahibinin adı veya unvanı, işin yapıldığı yer ve niteliği, yüklenicinin adı veya unvanı, sözleşme bedeli ve tarihi ile işin bitim tarihini içerecek şekilde düzenlenmiş iş bitirme belgesinin sunulması gereklidir.
(17) Bu Yönetmeliğin 43 üncü maddesinin sekizinci fıkrasına göre düzenlenenler hariç olmak üzere belge düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlarca düzenlenecek iş deneyim belgelerinde; belgeye konu işin esaslı unsuru ile belge tutarının iş grupları itibariyle dağılımına yer verilir. Ancak, işin amacı ile işlevini gerçekleştirecek seviyede veya bir iş grubuna ilişkin aşama ve kısımları içerecek şekilde tamamlanmaması gibi hallerde esaslı unsur belirtilmez ve belgede buna ilişkin açıklamaya yer verilerek işin tamamlanan aşama ve kısımları belirtilir.” hükmü,
Anılan Yönetmelik’in “İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlar” başlıklı 43’üncü maddesinin sekizinci fıkrasında “Belge düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara yurt dışında gerçekleştirilen işler hariç, yurt dışında yapım işi gerçekleştiren Türk vatandaşı gerçek kişiler ile Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş tüzel kişilikler adına yabancı ülkedeki ilgili Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Müşavirlikleri/Ateşelikleri tarafından iş bitirme belgesi düzenlenebilir. Bu kapsamdaki iş bitirme belgesinin düzenlenmesinde, bu Yönetmelik eki Ek-1’de yer alan KİK026.1/Y İş Deneyim Belgesi (Yüklenici İş Bitirme) standart formu esas alınır.” hükmü,
Aynı Yönetmelik’in “Belge için başvuru” başlıklı 45’inci maddesinde “(1) İş deneyim belgesi talebinde bulunanlar, yaptıkları işi veya görevi tevsik amacıyla, dilekçelerine aşağıda sayılan belgeleri ekleyerek, belge vermeye yetkili kurum veya kuruluşa başvururlar:
….
ı) Belge düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara yurt dışında gerçekleştirilen işler hariç, yurt dışında kamu veya özel sektöre taahhütte bulunan Türk vatandaşı gerçek kişi ile Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş tüzel kişi yükleniciler için; iş alındı belgesi, sözleşme, varsa geçici kabul tutanağı ve gerekli görülen diğer belgeler.” hükmü,
Anılan Yönetmelik’in “İhale Komisyonlarının inceleme yetkisi” başlıklı 50’nci maddesinde “(1) İhale komisyonu, aday veya isteklilerce sunulan iş deneyimini gösteren belgelerde tereddüt duyulan hususlara ilişkin gerekli incelemeyi yapmaya yetkilidir.
(2) İhale komisyonunun iş deneyimini gösteren belgelere ilişkin bilgi talepleri ilgililerce ivedikle karşılanır.” hükmü,
Anılan Yönetmelik’in “İş deneyim belgelerinin EKAP üzerinden düzenlenmesi” başlıklı Ek 1’inci maddesinde “(1) İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlar tarafından 31/8/2014 tarihinden sonra düzenlenecek olan iş deneyim belgelerinin EKAP üzerinden düzenlenerek kayıt edilmesi zorunludur.
(2) İlanı veya duyurusu 31/8/2010 tarihinden sonra yapılan Kanun kapsamındaki ihalelere ilişkin olup EKAP’a kayıt edilmeden 1/9/2014 tarihine kadar düzenlenmiş bulunan iş deneyim belgelerinin asıllarının 1/7/2016 tarihine kadar belgeyi düzenleyen idareye teslim edilmesi ve EKAP üzerinden yeniden düzenlenerek kayıt edilmesi zorunludur. Bu durumda; EKAP üzerinden düzenlenen yeni belgeye, daha önce düzenlenen belgenin tarih ve sayısının da belirtildiği ve eski belgenin yerine verildiğine dair bir şerh düşülür ve eski belge dosyasında muhafaza edilir.
(3) Birinci ve ikinci fıkralar uyarınca EKAP üzerinden kayıt edilme zorunluluğu getirilen iş deneyim belgeleri EKAP üzerinden kayıt edilmedikleri müddetçe ilanı veya duyurusu 1/7/2016 tarihinden sonra yapılan ihalelerde iş deneyimini tevsik için kullanılamaz.
(4) İlanı veya duyurusu 1/9/2014 tarihinden sonra yapılan ihalelerde, aday veya istekliler tarafından sunulan ve üzerinde EKAP belge numarası bulunan iş deneyim belgelerinin EKAP üzerinden sorgulanması zorunludur.
(5) Yerli veya yabancı gerçek/tüzel kişilerin, yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt ettikleri işlere ilişkin iş bitirme belgeleri, belge sahibinin başvurusu üzerine Kurum tarafından EKAP’a bilgi amaçlı olarak kaydedilir. Kayıt işlemi usulüne uygun olarak yapılan başvurudan itibaren 15 gün içinde yapılır ve daha önce kaydedilmiş olsa dahi bu sürenin bitiminden sonra iş deneyimini tevsik için kullanılabilir. Kayıt işlemi için yurt dışında düzenlenmiş iş bitirme belgesinin bu Yönetmeliğin 31 inci maddesine uygun olarak sunulması; Kurum tarafından istenecek bilgi ve belgeler olur ise bunların da Kurum tarafından belirlenecek usule uygun olarak başvuruya eklenmesi gerekir. Herhangi bir belgenin bu fıkra kapsamında kaydedilmiş olması belge konusu işin yapıldığına ve belgedeki bilgilerin doğruluğuna karine teşkil etmez. Bu kayıt işlemi ihale komisyonlarının inceleme, değerlendirme ve sorgulamaya ilişkin yetki ve sorumluluklarını ortadan kaldırmaz. Yerli veya yabancı gerçek/tüzel kişilerin yurt dışında gerçekleştirdikleri işlere ilişkin iş bitirme belgeleri EKAP’a kayıt edilmedikçe ilanı veya duyurusu 1/10/2018 tarihinden sonra yapılacak ihalelerde iş deneyimini tevsik için kullanılamaz. Bu fıkra kapsamında EKAP’a kaydedilen belgeler, ihalelerde Kurum tarafından başvuru sahibine verilen kayıt belgesi sunularak kullanılır.” hükmü,
Kamu İhale Genel Tebliği’nin “İş deneyim belgelerinin EKAP üzerinden düzenlenmesi” başlıklı 30.8’inci maddesinde “30.8.1 İhale Uygulama Yönetmeliklerinin Ek-1 maddeleri uyarınca 31/8/2014 tarihinden sonra iş deneyim belgelerinin EKAP üzerinden düzenlenmesi gerekmektedir. Ayrıca, ilanı veya duyurusu 31/8/2010 tarihinden sonra yapılan Kanun kapsamındaki ihalelere (İKN’si 2010/500.000 ve daha sonraki ihaleler) ilişkin olup EKAP’a kayıt edilmeden 1/9/2014 tarihine kadar düzenlenmiş bulunan mevcut iş deneyim belgelerinin, EKAP’a kayıt edilerek yeniden düzenlenmeleri zorunluluğu getirilmiştir. Bu kapsamda, EKAP üzerinden düzenlenmesi veya kayıt edilerek yeniden düzenlenmesi gerektiği halde bu gereklere uygun olmayan iş deneyim belgeleri, EKAP üzerinden kayıt altına alınarak yeniden düzenlenmedikleri sürece ilanı veya duyurusu 1/7/2016 tarihinden sonra yapılan ihalelerde iş deneyimini tevsik için kullanılamayacaktır. Bu nedenle; EKAP üzerinden düzenlenmiş iş deneyim belgesi almaları veya iş deneyim belgesini EKAP üzerinden kayıt altına aldırarak yeniden düzenletmeleri gerektiği halde, bu zorunlulukları yerine getirmeyen belge sahiplerinin, belgeyi düzenleyen idareye başvuruda bulunarak, mevcut iş deneyim belgelerinin EKAP üzerinden kayıt altına alınarak yeniden düzenlenmesi talebinde bulunması gerekmektedir.
30.8.2 İş deneyim belgelerinin EKAP üzerinden düzenlenmesi ve belge sahiplerine verilmesinde, İhale Uygulama Yönetmelikleri ile bu Tebliğin iş deneyim belgelerinin düzenlenmesi ve verilmesine ilişkin hükümlerine uyulması gerekmektedir. EKAP üzerinden iş deneyim belgesi düzenlenmesi ve sorgulanmasına ilişkin “İdare İş Deneyim Belgesi Düzenleme, Kayıt ve Sorgulama Kullanım Rehberi”ne EKAP üzerinden erişilebilir.
30.8.3 İdarece EKAP üzerinden düzenlenen iş deneyim belgesine, EKAP tarafından otomatik olarak bir “belge numarası” verilmektedir. EKAP üzerinden düzenlenen iş deneyim belgesi çıktısı alınarak belgeyi onaylamaya yetkili kişi tarafından isim ve unvanı belirtilmek suretiyle imzalanıp mühürlendikten sonra ilgiliye verilecektir.
30.8.4 Daha önce EKAP üzerinden düzenlenmeyen mevcut iş deneyim belgesinin, EKAP üzerinden kayıt altına alınarak yeniden düzenlenebilmesi için, iş deneyim belgesi sahibinin ilgili idareye başvuruda bulunması ve iş deneyim belgesinin aslını idareye teslim etmesi gerekmektedir. Bu durumda; ilgili idarece iş deneyim belgesi süresi içinde EKAP üzerinden yeniden düzenlenerek 30.8.3 üncü maddede belirtilen şekilde onaylanıp ilgiliye verilecek, ilgili tarafından idareye teslim edilen iş deneyim belgesi ise dosyasında muhafaza edilecektir.
30.8.5 İhalelerde aday veya isteklilerce sunulan ve üzerinde EKAP belge numarası bulunan iş deneyim belgelerinin sorgulanması, ihale komisyonu tarafından EKAP’ın “İş deneyim belgesi sorgulama” uygulaması vasıtasıyla, belge üzerinde yer alan “belge numarası” esas alınarak yapılacaktır.
30.8.6 İş deneyim belgelerinin EKAP üzerinden sorgulanmasında iş deneyim belgesinin, EKAP kaydı ile uyumlu olup olmadığı kontrol edilecektir. Yapılan sorgulamada, bir uyumsuzluk olduğunun belirlenmesi durumunda, sunulan belgenin geçerliğine ilişkin olarak ihale komisyonu tarafından gerekli inceleme ve değerlendirme yapılmalıdır.
30.8.7 İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşların EKAP üzerinden iş deneyim belgesi düzenleyebilmeleri için 29 uncu maddede belirtilen işlemlere uygun olarak EKAP’a kayıtlı olmaları gerekmektedir. İlanı veya duyurusu 1/7/2016 tarihinden sonra yapılacak ihalelerde, İhale Uygulama Yönetmelikleri Ek-1 maddeleri çerçevesinde, EKAP üzerinde kayıt altına alınma zorunluğu olduğu halde bu zorunluğa uygun olmayan iş deneyim belgeleri iş deneyimini tevsik için kullanılamayacağından dolayı EKAP’a kayıtlı olmayan kurum ve kuruluşların aday ve istekliler açısından bir hak kaybına neden olmamaları bakımından öngörülen tarihlere kadar EKAP’a kayıt olmaları önem arz etmektedir.” açıklamaları,
05.07.2018 tarihli ve 2018/DK.D-156 sayılı Yurt Dışında Yapım İşlerinden Elde Edilen İş Deneyim Belgelerinin, Belgelerin Sunuluş Şekline Uygunluğunu Tevsik Amacıyla EKAP’a Kaydedilmesine İlişkin Yönerge’nin “Amaç ve Kapsam” başlıklı 1’inci maddesinde ise “(1) Bu Yönergenin amacı, yerli veya yabancı gerçek/tüzel kişilerin, yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt ederek gerçekleştirdikleri yapım işlerinden elde edilen iş deneyim belgelerinin, Yönetmeliğin “Belgelerin sunuluş şekli” başlıklı 31 inci maddesinde düzenlenen şartları sağladığının tevsiki amacıyla EKAP’a kaydedilmesine ilişkin esas ve usulleri düzenlemektir.
(2) Yönetmeliğin 43 üncü maddesi uyarınca Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Müşavirlikleri/Ataşelikleri tarafından düzenlenen belgeler bu Yönerge kapsamında EKAP’a kaydedilmez.” düzenlemesi yer almaktadır.
İdari Şartname’nin “Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:” başlıklı 7.5’inci maddesinde, “7.5.1. İsteklinin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;
a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,
b) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,
c) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen,
ç) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen işlerde; ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,
d) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,
işlere ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 90’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerekir….” düzenlemesi bulunmaktadır.
İdareye birinci iddia kapsamında yapılan şikayet başvurusu üzerine idarece alınan kararda; “Ayrıca, yapılan ihale dosyası incelemesinden SE-PE-CO İnşaat Taahhüt Mimarlık Mühendislik Dış Ticaret ve Sanayi Ltd. Şti.’nin yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettikleri EKAP’ta kayıtlı olmayan 14.02.2019 düzenleme tarihli, 21.07.2010 sözleşme tarihli, 21.09.2012 kabul tarihli, 9.209.168,00 EUR belge tutarlı, “NAVOİ TPP KOMBİNE ÇEVRİM GAZ TÜRBİN ÜNİTESİ İNŞAAT İŞLERİ, Betonarme, Ahşap Kalıp ve Kalıp İskelesi, Gaz Türbin Jenaratör Binası, Buhar Türbin Binası, Isı Geri Dönüşüm Buhar Türbini Binası, Elektrik Kontrol Binası, 52.000 metrekare kalıp, 40.000 metreküp beton, 3050 ton Demir işleri” Yüklenici İş Bitirme Belgesi beyan edildiği, Yapım İşleri İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “İş Deneyim Belgelerinin EKAP üzerinden düzenlenmesi” başlıklı EK Madde 1’in (5) inci fıkrasında “(Ek fıkra: 25/01/2017-29959 R.G./9. Yerli veya yabancı gerçek/tüzel kişilerin, yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt etlikleri (Değişik ibare:13/12/2017-30269 R. G./4. md.) işlere ilişkin iş (Değişik ibare: 13/06/2019-30800 RG/ 9. md.,) bitirme belgeleri, belge sahibinin başvurusu üzerine Kurum tarafından EKAP’a bilgi amaçlı olarak kaydedilir. Kayıt işlemi usulüne uygun olarak yapılan başvurudan itibaren (Değişik: 19/06/2018-30453/m RG/ 9. md.) 15 gün içinde yapılır ve daha önce kaydedilmiş olsa dahi bu sürenin bitiminden sonra iş deneyimini tevsik için kullanılabilir. Kayıt işlemi için yurt dışında düzenlenmiş (Değişik ibare:13/12/2017-30269 R.G./4. md.) iş (Değişik ibare: 13/06/201930800 RG/ 9 md.) bitirme belgesinin bu Yönetmelik’in 31’inci maddesine uygun olarak sunulması; (Değişik ibare: 19/06/2018-30453/m RG/ 9. md.) Kurum tarafından istenecek bilgi ve belgeler olur ise bunların da Kurum tarafından belirlenecek usule uygun olarak başvuruya eklenmesi gerekir. Herhangi bir belgenin bu fıkra kapsamında kaydedilmiş olması belge konusu işin yapıldığına ve belgedeki bilgilerin doğruluğuna karine teşkil etmez. Bu kayıt işlemi ihale komisyonlarının inceleme, değerlendirme ve sorgulamaya ilişkin yetki ve sorumluluklarını ortadan kaldırmaz. Yerli veya yabancı gerçek/tüzel kişilerin yurt dışında gerçekleştirdikleri işlere ilişkin (Değişik ibare.•13/12/2017-30269 R.G./4. md.) is (Değişik ibare: 13/06/2019-30800 RG/ 9. Md.) bitirme belgeleri EKAP’a kayıt edilmedikçe ilanı veya başvurusu (Değişik: 19/06/2018-30453/md. RG/ 9. Md.) 1/10/2018 tarihinden sonra yapılacak ihalelerde iş deneyimini tevsik için kullanılamaz. Bu fıkra kapsamında EKAP’a kaydedilen belgeler, ihalelerde Kurum tarafından başvuru sahibine verilen kayıt belgesi sunularak kullanılır.” düzenlemesi dikkate alındığında EKAP’a kayıtlı olmayan iş deneyim belgesi beyan edildiğinden tekliflerinin değerIendirme dışı bırakılmasının uygun olduğu sonucuna varılmıştır.” denilmiştir.
Dolayısıyla, ihale komisyonu kararlarında yer verilmemekle birlikte idarenin şikâyet başvurusu üzerine aldığı kararda, Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyim belgelerinin EKAP üzerinden düzenlenmesi” başlıklı EK 1’inci maddenin beşinci fıkrasında yer alan “…Yerli veya yabancı gerçek/tüzel kişilerin yurt dışında gerçekleştirdikleri işlere ilişkin iş bitirme belgeleri EKAP’a kayıt edilmedikçe ilanı veya duyurusu 1/7/2018 tarihinden sonra yapılacak ihalelerde iş deneyimini tevsik için kullanılamaz. Bu fıkra kapsamında EKAP’a kaydedilen belgeler, ihalelerde Kurum tarafından başvuru sahibine verilen kayıt belgesi sunularak kullanılır.” hükmüne aykırı olarak iş deneyim belgesinin EKAP kaydının bulunmadığı gerekçesi başvuru sahibi isteklinin değerlendirme dışı bırakılmasına ilave bir gerekçe olarak eklenmiştir. Bu nedenle, idarenin şikayet üzerine aldığı kararda belirttiği hususlar itirazen şikayet konusu yapılmıştır.
Yapılan incelemede, EKAP üzerinden e-ihale olarak yapılan ihalede başvuru sahibi Se-Pe-Co İnşaat Taah. Mim. Müh. Dış Tic. ve San. Ltd. Şti. tarafından yeterlik bilgileri tablosunda “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” satırının “EKAP’ta Kayıtlı Olmayan İş Deneyim Belgesi” bölümünün “İşin adı, tanımı (varsa) ihale kayıt numarası ve sözleşme kapsamında yapılan işler” başlıklı kısmında “Navoi TPP Kombine Çevrim Gaz Türbin Ünitesi İnşaat işleri, betonarme, ahşap kalıp ve kalıp iskelesi, gaz türbin jeneratör binası, buhar türbin binası, ısı geri dönüşüm buhar türbin binası, elektrik kontrol binası, 52.000 metrekare kalıp, 40.000 metreküp beton, 3050 ton demir işleri” bilgisine, “Belgenin düzenlenme tarihli/sözleşme tarihi/işin kabul tarihi” başlıklı kısmında “14.02.2019, 21.07.2010, 21.09.2012” bilgisine, “Belge tutarı ve benzer iş tutarı” kısmında “9.209.168 Euro” bilgisine yer verildiği görülmüştür.
İhale işlem dosyasında yer alan belgelerden, idarenin 2020/705606 İKN’li başka bir ihalesinde aynı belgeye ilişkin şikayet inceleme sürecinde, 15.03.2021 tarihinde kurumsal e-posta adresinden Taşkent Ticaret Müşavirliğinin kurumsal e-posta adresine gönderilen yazı ile söz konusu iş deneyim belgesine ilişkin olarak;“1. Anılan belge Ticaret Müşavirliğiniz tarafından mı düzenlenmiştir?
Belge sahibi SE-PE-CO İnşaat Taahhüt Mimarlık Mühendislik Dış Ticaret ve Sanayi Ltd. Şti. bu işte yapım işi yüklenicisi mi?, Alt Yüklenicisi mi?, Danışmanlık hizmeti veren proje veya kontrollük hizmeti veren firma mıdır?
Çünkü KIK026.I/Y Standart formun “4. Uygulanan yapı tekniği” ifadesinin “4. Danışmanlık işinin tanımı” olarak değiştirildiği” görülmüştür. Değişikliğin sebebi nedir?
Anılan iş deneyim belgesinde “1. İdare: Atayurt İnşaat” olarak ifade edilmiştir.
Atayurt inşaat tüzel kişi midir? gerçek kişi midir? İdarenin tam adının bildirilmesi,
Anılan iş deneyim belgesine numara verildiyse numarası,
Söz konusu iş deneyim belgesinin yapım işi için mi? Yoksa danışmanlık işi için mi düzenlendiğinin bildirilmesi” hususlarının talep edildiği tespit edilmiştir.
Taşkent Ticaret Müşavirliği’nce gönderilen 16.03.2021 tarihli e-posta ile “SEPE-CO İnşaat Taahhüt Mimarlık Mühendislik Dış Ticaret ve Sanayi Limited Şirketi tarafından Müşavirliğimize yapılan başvuruya istinaden 14/02/2019 tarihli ve bila sayılı ‘iş deneyim belgesi’ Müşavirliğimizce düzenlenmiştir. Bununla birlikte, mezkur firmanın e-postanızda belirtilen ihale sürecine katılımı ile ilgili olarak Müşavirliğimize ilettiği hususlar akabinde Bakanlığımız ile irtibata geçilmiş ve Bakanlıktan alınan bilgiler çerçevesinde firma temsilcisine, başvurusunu Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 31. maddesinde yer alan belgelerin sunuluş şekli başlıklı maddede yer aldığı şekilde “işveren”den alınan iş bitirme belgesinin Özbekistan’da apostil veya Konsolosluk mühür tasdiki yapılarak EKAP kaydı için söz konusu belgeyi doğrudan Kamu İhale Kurumu’na sunması gerektiği bilgisi verilmiştir. EKAP kaydı yapılmamış olan 14/02/2019 tarihli ve bila sayılı Müşavirliğimizce düzenlenen iş deneyim belgesinin aslı mezkur firmadan geri talep edilmiştir. Bu durumda, epostanızda belirtilen ihale süreci kapsamında, Müşavirliğimizce düzenlenen ve EKAP kaydı bulunmayan iş deneyim belgesi ile değil, firmanın Kamu İhale Kurumu’na doğrudan yapacağı başvuruya istinaden EKAP kaydının yapılmasını müteakip işlem tesis edilmesi gerektiği mütalaa edilmektedir.” şeklinde bilgi verilmiştir.
Söz konusu iş deneyim belgesinin ihale işlem dosyasında bulunduğu, Taşkent Ticaret Müşavirliği tarafından düzenlenen 14.02.2019 tarihli ve bila sayılı iş bitirme belgesi olduğu, belgeye göre idarenin adının “Atayurt İnşaat” olarak belirtildiği, “İşin adı ve varsa ihale kayıt numarası”nın “Navoi TPP Kombine Çevrim Gaz Türbin Ünitesi İnşaat işleri”, “İşin yapıldığı yer”in “Navoi şehri/Özbekistan”, uygulanan yapı tekniği ifadesi yerine kullanılan “Danışmanlık işinin tanımı”nın “Betonarme, ahşap kalıp ve kalıp iskelesi, gaz türbin jeneratör binası, buhar türbin binası, ısı geri dönüşüm buhar türbin binası, elektrik kontrol binası, 52.000 metrekare kalıp, 40.000 metreküp beton, 3050 ton demir işleri”, ilk sözleşme bedeli ve toplam sözleşme bedelinin “7.450.000 Euro”, sözleşme tarihinin 21.07.2010, işin kabul tarihinin 21.09.2012, belge tutarının “9.209.168 Euro” olduğu tespit edilmiştir.
İddia konusu edilen iş deneyim belgesinin Ticaret Müşavirliği tarafından EKAP üzerinden düzenlenmediği, üzerinde belge numarası bulunmadığı, yeterlik bilgileri tablosunda da başvuru sahibi istekli tarafından söz konusu belgenin EKAP’a kaydı olmayan belge olarak beyan edildiği tespit edilmiştir.
Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerine göre, ihale uygulama yönetmeliklerinde yapılan değişiklikler ile iş bitirme belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlar tarafından 31.08.2014 tarihinden sonra düzenlenecek belgelerin EKAP üzerinden düzenlenerek kayıt edilmesi zorunluluğunun getirildiği, ilanı veya duyurusu 31.08.2010 tarihinden sonra yapılan Kanun kapsamındaki ihalelere ilişkin olup EKAP’a kayıt edilmeden 01.09.2014 tarihine kadar düzenlenmiş bulunan iş bitirme belgelerinin asıllarının 01.07.2016 tarihine kadar belgeyi düzenleyen idareye teslim edilmesi gerektiği ve EKAP üzerinden yeniden düzenlenerek kayıt edilmesinin zorunlu olduğu, ayrıca EKAP üzerinden kayıt edilme zorunluluğu getirilen iş deneyim belgelerinin EKAP üzerinden kayıt edilmedikleri müddetçe ilanı veya duyurusu 01/07/2016 tarihinden sonra yapılan ihalelerde iş deneyimini tevsik için kullanılamayacağı, bu nedenle EKAP üzerinden düzenlenmiş iş deneyim belgesi almaları veya iş deneyim belgesini EKAP üzerinden kayıt altına aldırarak yeniden düzenletmeleri gerektiği halde bu zorunlulukları yerine getirmeyen belge sahiplerinin, belgeyi düzenleyen idareye başvuruda bulunarak, mevcut iş deneyim belgelerinin EKAP üzerinden kayıt altına alınarak yeniden düzenlenmesi talebinde bulunması gerektiği, bu çerçevede bu konudaki nihai sorumluluğun isteklilere ait olduğu,
İş deneyim belgesinin, bir ihalede iş deneyimini tevsiken sunulması halinde, sunulan bu iş deneyim belgesinin ihale komisyonunca EKAP kaydı ile uyumlu olup olmadığı yönünde kontrole tabi tutulmasının zorunlu olduğu, yapılan sorgulama sonucunda bir uyumsuzluk olduğunun belirlenmesi durumunda sunulan belgenin geçerliğine ilişkin olarak ihale komisyonu tarafından gerekli inceleme ve değerlendirmenin yapılacağı, ayrıca Kamu İhale Genel Tebliği’nin 30.8.5’inci maddesi uyarınca ihalelerde isteklilerce sunulan ve üzerinde EKAP belge numarası bulunan iş deneyim belgelerinin sorgulanması işleminin, ihale komisyonu tarafından EKAP’ın “İş deneyim belgesi sorgulama” uygulaması vasıtasıyla, belge üzerinde yer alan “belge numarası” esas alınarak yapılacağı,
Ayrıca anılan Yönetmelik’in “İş deneyim belgelerinin EKAP üzerinden düzenlenmesi” başlıklı Ek 1’inci maddesinin 5’inci fıkrasında hüküm altına alındığı üzere yerli veya yabancı gerçek/tüzel kişilerin yurt dışında gerçekleştirdikleri işlere ilişkin iş bitirme belgelerinin de EKAP’a kayıt edilmedikçe ilanı veya duyurusu 1/10/2018 tarihinden sonra yapılacak ihalelerde iş deneyimini tevsik için kullanılamayacağı,
Öte yandan, Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 43’üncü maddesi uyarınca Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Müşavirlikleri/Ataşelikleri’nin de iş deneyim belgesi düzenleme yetkisi bulunduğu, 01.09.2014 tarihinden sonra düzenlenecek iş deneyim belgelerinin Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin EK 1’inci maddesinde yer alan hükümler doğrultusunda EKAP üzerinden düzenlenerek kayıt edilmesinin zorunlu olduğu, bu kapsamda Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Müşavirlikleri/Ataşelikleri tarafından ilgili mevzuat hükümlerine göre iş deneyim belgeleri EKAP üzerinden düzenleneceğinden bu belgelerin, Kamu İhale Kurulu’nun 05.07.2018 tarihli ve 2018/DK.D-156 sayılı Yurt Dışında Yapım İşlerinden Elde Edilen İş Deneyim Belgelerinin, Belgelerin Sunuluş Şekline Uygunluğunu Tevsik Etmek Amacıyla EKAP’a Kaydedilmesine İlişkin Yönerge’nin 1’inci maddesinin ikinci fıkrasına göre bu Yönerge’de yer alan hükümler doğrultusunda ayrıca EKAP’a kaydedilmeyeceği,
Bu durumda yurt dışında yapım işi gerçekleştiren Türk vatandaşı gerçek kişiler ile Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş tüzel kişilikler tarafından gerçekleştirilen yapım işlerine ilişkin olarak Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Müşavirlikleri/Ataşelikleri’nin iş deneyim belgesi düzenleme yetkisinin bulunması halinde, iş deneyim belgesinin Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin EK 1’inci maddesinde yer alan hükümler doğrultusunda Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Müşavirlikleri/Ataşelikleri tarafından EKAP üzerinden düzenlenerek kayıt edilmesi gerektiği, Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Müşavirlikleri/Ataşelikleri’nin iş deneyim belgesi düzenleme yetkisi bulunmayan hallerde ise istekliler tarafından Yurt Dışında Yapım İşlerinden Elde Edilen İş Deneyim Belgelerinin, Belgelerin Sunuluş Şekline Uygunluğunu Tevsik Etmek Amacıyla EKAP’a Kaydedilmesine İlişkin Yönerge kapsamında Kuruma başvurularak iş deneyim belgesinin EKAP’a kayıt ettirilmesi gerektiği, ancak her koşulda 4734 sayılı Kanun kapsamında yapılan ihalelerde sunulacak iş deneyim belgelerinin EKAP kaydının olması gerektiği anlaşılmaktadır.
Yapılan inceleme neticesinde, başvuru sahibi tarafından beyan edilen Taşkent Ticaret Müşavirliği tarafından düzenlenmiş iş bitirme belgesinin EKAP üzerinden kaydedildiğine ilişkin herhangi bir belge numarasının bulunmadığı tespit edildiğinden, EKAP üzerinden düzenlenmediği anlaşılan ve üzerinde idarece belge sorgulaması yapılabilmesine imkân verecek şekilde bir EKAP kayıt numarası bulunmayan söz konusu iş bitirme belgesinin iş deneyimini tevsik için kullanılamayacağı tespit edilmiştir.
Netice itibarıyla, istekliler tarafından teklif kapsamında mevzuatta öngörülen usule ilişkin şartların (onay, kayıt vb.) bir bütün olarak tamamlanmış olduğu belgelerin sunulması gerektiği, usul şartlarını taşımayan belgelerin sunulmamasından kaynaklanan sorumluluğun isteklilere ait olduğu, idarelerce söz konusu usule ilişkin şartların ise 4734 sayılı Kanun’un 37’nci maddesi uyarınca bilgi eksikliği kapsamında tamamlatılamayacağı, somut olayda da EKAP üzerinden düzenlenen ve EKAP kayıt numarası bulunan bir iş bitirme belgesi sunulmamasından kaynaklanan sorumluluğun başvuru sahibi istekliye ait olduğu açık olduğundan, başvuru sahibinin iş deneyim belgesinin uygun olmadığı gerekçesiyle teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasında kamu ihale mevzuatına aykırılık bulunmadığı sonucuna varıldığından iddia yerinde görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikayet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.