Karar No : 2017/MK-362
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2016/22570 İhale Kayıt Numaralı “Malatya Çevre Yolu Km: 0+000 – 44+800 Kesiminin (Bağlantı Yolu Km: 0+000 – 8+667.39 Kesimi Dahil) Yapım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
KARAR:
Karayolları Genel Müdürlüğü Program ve İzleme Dairesi Başkanlığı tarafından 18.03.2016 tarihinde açık ihale usulü ile yapılan 2016/22570 ihale kayıt numaralı “Malatya Çevre Yolu Km: 0+000 – 44+800 Kesiminin (Bağlantı Yolu Km: 0+000 – 8+667.39 Kesimi Dahil) Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak Ant İnşaat Maden Sanayi A.Ş.nin 20.06.2016 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 23.06.2016 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibi 27.06.2016 tarih ve 38147 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 27.06.2016 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunmuş ve Kurulca alınan 17.08.2016 tarihli ve 2016/UY.I-2104 sayılı karar ile; “4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikayet başvurusunun reddine” karar verilmiştir.
Davacı As-Ka İnş. A.Ş. tarafından anılan Kurul kararının iptali istemiyle açılan davada, Ankara 15. İdare Mahkemesinin 16.12.2016 tarihli ve E:2016/4277, K:2016/5668 sayılı kararında “…
Uyuşmazlık konusu olayda; dava dilekçesine ekli Dışişleri Bakanlığı Cezayir Büyükelçiliği’nin 04.03.2015 tarih ve 767 sayılı yazısında; “As-Ka İnş. A.Ş.nin Büyükelçiliğimiz Konsolosluğu nezdinde yaptığı başvuruya istinaden Cezayir makamları nezdinde gerçekleştirilen araştırma sonucunda, ilgide kayıtlı ve Büyükelçiliğimiz Konsolosluk Şubesince 17.03.2010 tarihinde fotokopi onayı yapılan iş bitirme belgesinde ismi geçen Cezayir Karayolları Milli Ajansı Genel Direktör Vekili Mohamed Ziani isimli yetkilinin 26 Ekim 2008 tarihinde sözü edilen kurumda görevli bulunduğu, imzanın adı geçene ve kaşenin de ilgili kuruma ait olduğu tespit edilmiştir.” şeklinde ifadelere yer verildiği, bu şekilde imzaların doğruluğunun, belgeyi imzalayan kişinin hangi sıfatla imzaladığının ortaya konulduğu anlaşıldığından bahse konu iş deneyim belgesinin Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 31. maddesinin üçüncü fıkrasına uygun olduğu dikkate alındığından uyuşmazlık konusu ihaleye istekli olarak katılan davacı şirketin sunduğu iş deneyim belgesinin Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğine aykırı olduğu tespit edildiğinden bahisle teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına ilişkin 17.08.2016 tarih ve 2016/UY.I-2104 sayılı Kamu İhale Kurulu kararında hukuka uyarlık bulunmamıştır.” gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
Anılan Mahkeme kararının uygulanmasını teminen Kamu İhale Kurulunun 22.02.2017 tarihli ve 2017/MK-56 sayılı kararı ile; “1- Kamu İhale Kurulunun 17.08.2016 tarihli ve 2016/UY.I-2104 sayılı kararının (B) Bölümünün As-Ka İnş. A.Ş. ile ilgili kısmının iptaline,
2- Anılan Mahkeme kararında belirtilen gerekçeler doğrultusunda, 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince, As-Ka İnş. A.Ş.nin teklifinin değerlendirmeye alınması yönünde düzeltici işlem belirlenmesine” karar verilmiştir.
Ankara 15. İdare Mahkemesinin Kurumca temyiz edilen 16.12.2016 tarihli ve E:2017/4277, K:2016/5668 sayılı kararına ilişkin olarak Danıştay Onüçüncü Dairesince alınan 22.06.2017 tarihli ve E:2017/443, K:2017/2099 sayılı kararında “…Dosyanın incelenmesinden; davacı şirket tarafından iş deneyimini tevsik amacıyla sunulan belgelerin hiçbirinde söz konusu iş deneyim belgesini düzenleyen M. Zlani’nin imzasının doğruluğuna ve hangi sıfatla imzaladığına ilişkin bir teyit işleminin ve bu teyidin o ülkedeki Türkiye Cumhuriyeti Konsolosluğu tarafından veya o ülkenin Türkiye’deki temsilciliği ile Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı tarafından tasdik edildiğine ilişkin bir ifadenin yer almadığı, söz konusu istekli tarafından teklif dosyası kapsamında T.C. Dışişleri Bakanlığı Cezayir Büyükelçiliği’nin 04.03.2015 tarih ve 7551767 sayılı bir yazısının sunulduğu, ilgili yazının Karayolları Genel Müdürlüğü’ne hitaben yazıldığı ve söz konusu yazıda “As-Ka İnşaat A.Ş.nin Büyükelçiliğimiz Konsolosluğu nezdinde yaptığı başvuruya istinaden Cezayir makamları nezdinde gerçekleştirilen araştırma sonucunda, ilgide kayıtlı ve Büyükelçiliğimiz Konsolosluk Şubesince 17.03.2010 tarihinde fotokopi onayı yapılan iş bitirme belgesinde ismi geçen Cezayir Karayolları Milli Ajansı Genel Direktör Vekili Mohamed Zİani isimli yetkilinin 26 Ekim 2008 tarihinde sözü edilen kurumda görevli bulunduğu, imzanın adı geçene ve kaşenin de ilgili kuruma ait olduğu tespit edilmiştir.” ifadelerine yer verilerek Büyükelçi Adnan Keçeci tarafından imzalandığı görülmekle birlikte gerekli olan tasdik işleminin iş deneyimini tevsik amacıyla sunulan belgede yer alması gerektiği, bu yönüyle sunulan iş deneyim belgesinin Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 31’inci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan hükme aykırı olduğundan bahisle davacının değerlendirme dışı bırakıldığı anlaşılmaktadır.
Aktarılan mevzuat hükümleri ile dosyadaki bilgi ve belgelerin birlikte değerlendirilmesinden; yabancı ülkelerde düzenlenen belgeler ile yabancı ülkelerin Türkiye’deki temsilcilikleri tarafından düzenlenen belgelerin tasdik işleminden, belgedeki imzanın doğruluğunun, belgeyi imzalayan kişinin hangi sıfatla imzaladığının ve varsa üzerindeki mühür veya damganın aslı ile aynı olduğunun teyidi işleminin anlaşılacağı ve söz konusu teyidin o ülkedeki Türkiye Cumhuriyeti Konsolosluğu tarafından veya o ülkenin Türkiye’deki temsilciliği ile Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı tarafından yapılması gerektiği, tasdik işleminin iş deneyimini tevsik amacıyla sunulan belgede yer alması gerekirken Karayolları Genel Müdürlüğü’ne yazılan bir yazı ile tasdik işleminin gerçekleştirilmek istendiği, ancak söz konusu yazının mevzuatta belirtilen iş deneyim belgesinin tasdiki anlamına gelmeyeceği gibi aksi durumun kabulü hâlinde; usulüne uygun belge sunan diğer istekliler yönünden 4734 sayılı Kanun’un 5. maddesinde ihalelere hakim olan ilkeler arasında yer alan eşit muamele ilkesine aykırılık teşkil edeceği anlaşıldığından, davacının teklifinin değerlendirme dışı bırakılması yönünde tesis edilen dava konusu işlemde hukuka aykırılık, işlemin iptali yolundaki temyize konu Mahkeme kararında ise hukukî isabet bulunmamaktadır.” gerekçesiyle Mahkeme kararının bozulmasına ve davanın reddine karar verilmiştir.
Anayasa’nın 138’inci maddesinin dördüncü fıkrasında, yasama ve yürütme organları ile idarenin mahkeme kararlarına uymak zorunda olduğu, bu organlar ve idarenin mahkeme kararlarını hiçbir suretle değiştiremeyeceği ve bunların yerine getirilmesini geciktiremeyeceği hükme bağlanmıştır.
Ayrıca, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 28’inci maddesinin birinci fıkrasında, mahkemelerin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idarenin gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecbur olduğu, bu sürenin hiçbir şekilde kararın idareye tebliğinden başlayarak otuz günü geçemeyeceği hüküm altına alınmıştır.
Anılan kararın icaplarına göre Kamu İhale Kurulunca işlem tesis edilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle,
Kamu İhale Kurulunun 22.02.2017 tarihli ve 2017/MK-56 sayılı kararının iptaline,
2- Anılan Danıştay kararında belirtilen gerekçeler doğrultusunda, 4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince As-Ka İnş. A.Ş.nin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması yönünde düzeltici işlem belirlenmesine,
Oybirliği ile karar verildi.