YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ İHALE YÖNETMELİĞİ
Nisan 10, 2021Aynı IP Adresinden Döküman İndirilmesi – Rekabeti Ve İhale Kararını Etkileyebilecek Davranış Şartları
Nisan 12, 2021İşçilik Kalemi İçerdiği Anlaşılan Teklife Konu İşlere İlişkin Olarak Fiyat Teklifi İle Açıklama Yapılması Ve Fiyat Tekliflerinin Üzerinde Yer Alması Gereken İbareye Yer Verilmesi Gerektiği
Karar No : 2021/UH.I-720
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2014/52583 İhale Kayıt Numaralı “Görüntüleme Sonuç Hizmet Alımı” İhalesi (5. KISIM)
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Adana İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği tarafından 16.06.2014 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Görüntüleme Sonuç Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Attila Özel Sağlık Hizmetleri Tic. Ltd. Şti.nin 08.08.2014 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 14.08.2014 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 28.08.2014 tarih ve 27901 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 28.08.2014 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur. 03.03.2021 tarihli ve 2021/MK-95 sayılı Kurul kararı doğrultusunda yapılan incelemeye aşağıda yer verilmiştir.
Başvuruya ilişkin olarak 2014/2562-01 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
Karar No : 2021/UH.I-720
BAŞVURU SAHİBİ:
Attila Özel Sağlık Hizmetleri Tic. Ltd. Şti.
VEKİLİ:
Av.Memet Turan ÖZER,
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Adana İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2014/52583 İhale Kayıt Numaralı “Görüntüleme Sonuç Hizmet Alımı” İhalesi (5. KISIM)
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Adana İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği tarafından 16.06.2014 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Görüntüleme Sonuç Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Attila Özel Sağlık Hizmetleri Tic. Ltd. Şti.nin 08.08.2014 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 14.08.2014 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 28.08.2014 tarih ve 27901 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 28.08.2014 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur. 03.03.2021 tarihli ve 2021/MK-95 sayılı Kurul kararı doğrultusunda yapılan incelemeye aşağıda yer verilmiştir.
Başvuruya ilişkin olarak 2014/2562-01 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
1) Teknik Şartname’nin 4.27’nci maddesinde istenen teknik şartname uygunluk belgesi hazırlanırken işin önemine uygun hassasiyet gösterilmediği, mevzuata uygun olarak sunulması gereken belgelerin, orijinal katalogların Türkçe veya onaylı Türkçe tercümeleri ile birlikte sunulmadığı, ayrıca Teknik Şartname’de belirtilen hususları içeren uygunluk belgelerinin antetli kağıtta, yetkili kişi ya da kişilerce kaşeli ve imzalı olarak sunulmadığı,
2) Teknik Şartname’nin 4.5’inci maddesinde “Yüklenici; hastanenin taşınabilir röntgen cihazı tarafından elde edilen görüntülerin PACS sistemine aktarılabilmesi için 2 (iki) adet CR (computed radiography) cihazı, 10 (on) adet 35 x 43 cm, 10 (on) adet 24×30 cm fosfor plaka, 15 (on beş) adet 24 x 30 cm, 15 (on beş) adet 35 x 43 cm, 15 (on beş) adet 35×35 (kaset) verilecektir.” denildiği, İdari Şartname’nin 7.h.2’nci maddesinde ihaleye katılabilme şartı olarak istenen T.C. İlaç ve Tıbbi Cihaz Ulusal Bilgi Bankası (TİTUBB) koduna sahip olduğunu gösterir belgelerin CR cihazları, kasetler ve fosfor plakalar için ayrı ayrı sunulması gerektiği konusunda yapılan itirazın gerekli araştırma ve inceleme yapılmadan reddedildiği,
3) Teknik Şartname’nin 4.12’nci maddesinde, yapılacak tetkiklerin CD, DVD ve istendiğinde filme basılmasının hüküm altına alındığı, hizmetin yerine getirilmesinde kullanılacak CD Robot, Dry Laser Printer (Lazer Kuru Tip Yazıcı) için orijinal katalog ve TİTUBB kayıtları sunulması gerektiği halde sunulmadığı, Benefit Tıbbi Cihazlar Sağ. Hiz. Dan. Tic. A.Ş. firmasının eksik evrak vererek sunduğu teklif dosyası nedeniyle ihale dışı bırakılması gerektiği, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 16.6’ncı maddesi uyarınca başvuru veya teklif zarfı içinde sunulması istenilen belgeler ve bu belgelere ilgili mevzuat gereğince eklenmesi zorunlu olan eklerinden herhangi birinin, aday veya isteklilerce sunulmaması halinde, bu eksik belgeler ve eklerinin idarelerce tamamlatılamayacağı,
4) İsteklinin evraklarında eksiklik bulunmasa ve Benefit Tıbbi Cihazlar Sağ. Hiz. Dan. Tic. A.Ş. firmasının teklifi kabul edilse dahi, Adana Numune Eğitim Araştırma Hastanesi’ne kurulması planlanan cihazlar için teklifinin aşırı düşük olduğu, cihazın kurulacağı yer yeterince incelenmeden ve etüt edilmeden hazırlandığı, idareye sunduğu teklifte ve yapılan aşırı düşük teklif sorgulamasında aşağıdaki hususlara dikkat edilmediği kanaatinde olunduğu,
4.1-Adana Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi Yüreğir Yerleşkesi’ne 2 adet Multislice BT, 4 adet Dijital Röntgen, 1 adet Mamografi, 1 adet Dijital Floroskopi, 1 adet Kemik Densitometri cihazı kurulmasının istendiği, cihazların kurulacağı alanda 3 faz 380 V enerji bulunmadığı, cihazların enerji beslemeleri için hastane güç santralinden TS IEC 60502-1 normunda 150 metre uzunluğunda 3 x 150 + 70 mm2 (172,72 TL/m) kesitli kablo ile enerji taşınması, dağıtım panosundan yukarıda listelenen 9 adet cihaza 3 x 95 + 50 mm2 (113,13 TL/m) kesitli kablolarla (yaklaşık 180 metre) taşınması gerektiği, pano ve işçilik maliyetleri ile birlikte yaklaşık 60.000,00 TL tutarındaki giderin hesaplamalara dahil edilmediği, ayrıca acil serviste kullanılacak olan dijital röntgen cihazının bulunduğu alanın firmalarınca yapıldığı, kurşunlandığı, TAEK radyasyon güvenliğine uygun emiş fanları ve havalandırma kanalları yerleştirildiği, U kollu cihazlar ve skopi cihazlarının çalışabilmesi için tavanın yükseltilmesi ve tesisatların buna uygun olarak düzenlenmesi ile ilgili inşaat maliyetlerinin firmaları tarafından yapıldığı, ancak firmaları bu alanı terk ederken tesisatları sökeceğinden, yeni ihale alıcısının bu harcamayı yeniden yapması gerektiği hususu dikkate alınmadan teklifin düşük verildiğinin göz ardı edildiği, yapılan açıklamanın idarece yeteri kadar incelenip değerlendirilmediği,
4.2-İdare tarafından elektrik kesintilerinde; hastane jeneratörlerinin devreye girmesi için geçen sürede cihazların kesintisiz çalışabilmesi için kesintisiz güç kaynakları ya ayrı ayrı planlanmalı ya da güçlü ve ihtiyacı karşılayacak kapasitede tek bir sistem düşünülmesi gerektiği göz ardı edilerek ihale şartnamesinin hazırlandığı, idarece elektrik kesintilerine karşı alınması gereken önlemlerin ciddi bir maliyet ve ihale bedelini etkileyen harcama olduğunun göz ardı edildiği, idarenin göz ardı ettiği bu durumun hem hizmetin yapılmasını imkânsız hale getirebilecek derecede önemli olduğu hem de insan sağlığı içi hastanenin cihazlarının çalışması gerektiği, cihazların çalışması için de elektriğin olmazsa olmaz olduğu,
5) Teknik Şartname’nin 4.8’inci maddesinde istenen bakım ve kalibrasyonlara ilişkin giderlerin her bir cihaz için ayrı ayrı ilgili mevzuata uygun şekilde sunulmadığı yönündeki itirazlarının reddedildiği,
6) İsteklinin sunduğu teklifte, Teknik Şartname’nin 4.12’nci maddesinde istenen CD Robot, CD, DVD, CD robot kartuşu, laser dry printer (Kuru tip laser yazıcı) ve Sağlık Bakanlığı’nın 2011/ 56 sayılı Genelgesi uyarınca tetkik sayısının %20’sini aşmayacak şekilde film ve plastik film poşeti maliyetlerinin her bir kalem için ayrı ayrı, ilgili mevzuata uygun şekilde hesaplanmadığı ve sunulmadığı,
7) Teknik Şartname’nin 4.9’uncu maddesinde belirtilen raporlama maliyetleri için raporlamayı icra edecek hekim ücreti maliyetlerinin belgelendirilmediği, Kamu İhale Genel Tebliği‘nin 79’uncu maddesinde maliyetlerin hangi metotla hesaplanacağının açıkça belirtildiği, Kamu İhale Genel Tebliği‘nin 79.3.3, 79.3.4. ve 79.3.5’inci maddelerinde işçilik maliyetlerinin de nasıl hesaplanacağının açıkça düzenlendiği,
8) Teknik Şartname’nin 4.4’üncü maddesine göre talep edilen cihazların, yerleşkeleri ve bulundukları yerlere (acil/poliklinik) göre çalışma süreleri, kullanım yerine uygun personel göz önüne alındığında en az 14 teknisyen ve 10 yardımcı eleman olmak üzere toplam 24 çalışanın bu hizmet için görevlendirilmesi gerektiği, bu personelin 36 aylık maaş, SSK, muhtasar, yol, yemek ve forma masrafları, uygulanan rakamları doğrulayan belgelerin sunulmadığı, hesaplamaların Kamu İhale Genel Tebliği’ne uygun olarak yapılmadığı hususlarının göz ardı edildiği,
9) Teknik Şartname’nin 4.12’nci maddesinde “MR, BT, MAMOGRAFÎ ve SKOPİ tetkiklerine ait görüntüler yüklenici firma tarafından CD ortamında (CD boyutunu aşan tetkikler DVD’ye) kaydedilip tetkik raporlandırıldıktan sonra hastaya verilecektir. Direk Grafi ve kemik densitometriye ait görüntü ve veriler ise idarenin öngördüğü her durumda yüklenici firma tarafından CD ortamında kaydedilip, hastaya verilecektir. Sarf malzemesi yüklenici firma tarafından karşılanacaktır. Adli vakalarda ve tetkiki isteyen doktorun (cerrahi planlanan bazı hastalar için) gerekli gördüğü durumlarda görüntüler yüklenici firma tarafından filme basılıp verilecektir.” denildiği halde isteklinin bu maliyetleri hesaplamadığı, isteklinin İhale Şartnamesi’nde açıkça belirtilen CD Robot, CD, DVD, CD Robot Kartuşu, Laser Dry Printer (Kuru tip laser yazıcı) ve Sağlık Bakanlığı’nın 2011/ 56 sayılı Genelge’si uyarınca tetkik sayısının en fazla %20’sini aşmayacak şekilde film ve plastik film poşeti maliyeti ile ilgili hesaplama yapmadığı ve belge sunmadığı,
Teknik Şartname’nin 4.28’inci maddesinde “Hizmetin verilmesi için gerekli bütün sarf, ekipman, tıbbi malzeme, personel ve personelin kullanacağı dozimeterlerin takip giderleri yükleniciye aittir” denildiği, anılan sarf malzemelerinin 36 aylık toplam tüketim tutarı belirlenerek, fiyatlandırılması gerekirken aşırı düşük teklifte diğer maliyet kalemleri gibi bu maliyetin de hesaplanmadığı,
İdarenin İdari ve Teknik Şartname’de istenen yeterlik kriterlerine sahip olmayan ve istenen belgeleri yürürlükteki mevzuata uygun sunmadığı belirlenen istekliyi ihale dışı bırakmadığı,
Aynı isteklinin aşırı düşük teklifinin sorgulanmadığı ve teklifinin açıklattırılmadığı, şikayet ve itirazen şikayet dilekçesinde belirtilen nedenlerle ihalenin iptal edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
…
Başvuru sahibinin 4, 4.1, 4.2, 5, 6, 7, 8 ve 9’uncu iddialarına ilişkin olarak:
İhale tarihi itibariyle yürürlükte bulunan Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde ise “79.4.1. İsteklilerce yapılacak aşırı düşük teklife ilişkin açıklamalar belgelere dayanmalıdır. Belgelere dayanılmaksızın yapılan açıklamalar kabul edilmeyerek söz konusu teklifler reddedilecektir.
…
79.4.2.3. Teklifi aşırı düşük bulunan isteklilerin, tekliflerinde önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili olarak Kanun’un 38’inci maddesi uyarınca yapacakları açıklamaya dayanak teşkil eden bilgi ve belgeleri sunmaları gerekmektedir.
İsteklilerin açıklamalarına dayanak teşkil eden bilgi ve belgeler;
a. Tedarikçi veya üreticilerden alınan proforma faturalar,
b. Fiyat teklifleri,
c. Kamu kurum ve kuruluşları tarafından sunulan mal ve hizmetlere ilişkin ilan edilmiş fiyat tarifeleri veya bunlardan alınmış fiyat teklifleri,
ç. Kamu kurum ve kuruluşları tarafından ilgili mala ilişkin ilan edilen asgari fiyatlar,
d. Perakende satış yapan zincir mağaza veya marketlerin yayımladıkları fiyat kataloglarında yer alan fiyatlar,
e. Ticaret borsalarına kayıtlı mallara ilişkin olarak 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanunu’nun 51’inci maddesinin (c) bendi uyarınca borsa idaresi tarafından düzenlenen ilgili malın fiyatını gösteren belgeler,
f. Yaş sebze ve meyve için, Yaş Sebze ve Meyve Ticaretinin Düzenlenmesi ve Toptancı Halleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname uyarınca faaliyet gösteren toptancı hali idaresi tarafından düzenlenen ilgili malın fiyatını gösteren belgeler,
g. İsteklinin ürettiği, aldığı veya sattığı mallara ilişkin maliyet/satış tutarı tespit tutanaklarıdır.
İstekliler tekliflerine ilişkin olarak yukarıda sayılan belgelerden kendileri için uygun olanları (79.4.2.4-79.4.2.13) maddelerine göre yapacakları açıklamalar kapsamında sunacaklardır.
Yukarıda sayılan belge ve bilgilerden hiçbiri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda istekli tarafından gerekçesi belirtilmek suretiyle ilgili mevzuatına göre son 12 ay içinde düzenlenen açıklamaya elverişli diğer belge ve bilgiler kullanılarak da açıklama yapılabilir. (Örnek: Yurt dışından ithal edilen mallara ilişkin olarak gümrük giriş beyannamesi kullanılarak açıklama yapılabilir.)
79.4.2.4. Tedarikçi veya üreticilerden alınan birim fiyatları gösteren proforma fatura sunularak açıklama yapılması durumunda proforma faturadaki birim satış tutarı;
a) Maliyete dayalı açıklama yapıldığında, maliyet/satış tutarı tespit tutanağında yer alan (Ek-O.5) ağırlıklı ortalama birim maliyetin,
b) Satışlar üzerinden açıklama yapıldığında, maliyet/satış tutarı tespit tutanağında yer alan (Ek-O.5) ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin,
altında olamaz.
Maliyete dayalı açıklama yapıldığında, mükellefle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından proforma fatura üzerine; “Birim satış tutarının, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre çıkartılan ve tarafımdan onaylanan maliyet/satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim maliyet tutarının altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.
Satışlar üzerinden açıklama yapıldığında, mükellefle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından proforma fatura üzerine; “Birim satış tutarının, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre çıkartılan ve tarafımdan onaylanan maliyet/satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.
Kaşeleme işlemi bu Tebliğin 8.4 maddesinde belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.
79.4.2.5. İsteklilerce yapılan açıklamalarda; teklifin bir bölümünü oluşturan iş kalemlerine/gruplarına ilişkin olarak piyasada o alanda faaliyet gösteren kişilerden alınan fiyat tekliflerinin sunulması halinde, fiyat teklifinde belirtilen veya fiyat teklifine göre hesaplanan birim fiyat;
a) Maliyete dayalı açıklama yapıldığında, maliyet/satış tutarı tespit tutanağında (Ek-O.6) yer alan toplam birim maliyet tutarının,
b) Satışlar üzerinden açıklama yapıldığında, maliyet/satış tutarı tespit tutanağında (Ek-O.6) yer alan ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin,
altında olamaz.
Maliyete dayalı açıklama yapıldığında, mükellefle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından fiyat teklifinin üzerine; “Birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre çıkartılan ve tarafımdan onaylanan maliyet/satış tutarı tespit tutanağındaki toplam birim maliyet tutarının altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.
Satışlar üzerinden açıklama yapıldığında, mükellefle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından fiyat teklifinin üzerine; “Birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre çıkartılan ve tarafımdan onaylanan maliyet/satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.
Kaşeleme işlemi bu Tebliğin 8.4 maddesinde belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.
….
79.4.2.15. Maliyet/satış tutarı tespit tutanaklarının; 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununa göre çalışan meslek mensuplarından, mükellefle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olanlar tarafından düzenlenmesi, bütün belge ve tutanakların her sayfasının taraflar tarafından imzalanarak kaşelenmesi gerekmektedir.
(79.4.2.4.) maddesine göre düzenlenen tutanak meslek mensubu ve proforma fatura veren tedarikçi veya imalatçı tarafından, (79.4.2.5.) maddesine göre düzenlenen tutanak meslek mensubu ile istekliye fiyat teklifini veren kişi tarafından imzalanarak kaşelenecek ancak bu tutanaklar proforma fatura veya fiyat teklifi ekinde idareye verilmeyecek ve düzenleyen meslek mensubu tarafından muhafaza edilecektir.
(79.4.2.12.) maddesine göre düzenlenen tutanaklar ise meslek mensubu ile ihaleye katılan istekli tarafından imzalanarak kaşelenecek ve açıklama ekinde idareye sunulacaktır.
Meslek mensubu, proforma fatura veya fiyat teklifi üzerindeki beyanı ile O-5, O-6, O-7 nolu tutanaklardaki beyanların doğruluğundan sorumludur.
Gerekli görülmesi durumunda ihaleyi yapan idare, proforma fatura ve fiyat tekliflerine ilişkin maliyet/satış tutarı tespit tutanaklarını, incelemek üzere muhafaza eden meslek mensubundan isteyebilir…” açıklamaları yapılmıştır.
İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında ilgili mevzuat gereğince yapılacak ulaşım, sigorta vergi, resim ve harç giderleri
25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.
25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:
25.3.1.
Hizmetin verilmesi için gerekli bütün sarf,ekipman,tıbbi malzeme,personel,teknik şartnamede vasıfları tanımlanmış sayıdaki personelin her türlü özlük hakları ve personelin kullanacağı dozimetrelerin takip giderleri yükleniciye aittir.Cihazlarin kurulması için gerekli tadilat,montaj yerinin hazırlanması,tefrişatı,havalandırması ve cihazların hizmet sunabilir duruma getirilmesi için gerekli düzenlemeler yüklenici tarafından yapılacaktır. Cihazların periyodik ve periyodik olmayan her türlü bakım,tamir ve onarımı için gerekli olan tüm yedek parçalar ve her türlü sarf malzemeleri yüklenici tarafından sağlanacaktır. Ayrıca Teknik şartnamede yükleniciye ait olduğu belirtilen diğer giderler teklif edilecek fiyata dahildir.” düzenlemesi,
Teknik Şartname’nin “Hizmetin yapılış şekli” başlıklı 4’üncü maddesinde “4.1. Yüklenici MANYETİK REZONANS (MR), BİLGİSAYARLI TOMOGRAFİ (BT), DİJİTAL SKOPİ, DİJİTAL RÖNTGEN, MAMOGRAFİ, KEMİK DANSİTOMETRİ hizmetleri için Adana Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi Yüreğir ve Seyhan Araştırma Uygulama Merkezi yerleşkelerinde tadilatlarını yapıp, montaj yerinin hazırlanması, tefrişi, havalandırması, cihazların hizmet sunabilir duruma getirilebilmesi için gerekli düzenlemeleri yapacaktır.
…
4.4.Yüklenici 1 (bir) adet MANYETİK REZONANS GÖRÜNTÜLEME CİHAZI , 3 (üç) adet MULTİSLİCE BT CİHAZI , 1 (bir) adet MAMOGRAFİ CİHAZI , 1 (bir) Adet DİJİTAL SKOPİ CİHAZI , 1 (bir) adet KEMİK DANSİTOMETRİ CİHAZI , l(bir) adet RENKLİ DOPPLER ULTRASONOGRAFİ CİHAZI , 6 (altı) adet DİJİTAL RÖNTGEN CİHAZI, 4 (dört) adet İŞ İSTASYONUNU Adana Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde kuracaktır. Hizmet için kurulacak cihazlar sözleşme süresince 10 (on) yaşını aşmayacaktır.
4.5.Yüklenici; hastanenin taşınabilir röntgen cihazı tarafından elde edilen görüntülerin PACS sistemine aktarılabilmesi için 2 (iki) adet CR (computed radiography) cihazı, 10 (on) adet 35 x 43 cm, 10 (on) adet 24 x 30 cm fosfor plaka, 15 (on beş) adet 24 x 30 cm, 15 (on beş) adet 35 x 43 cm, 15 (on beş) adet 35 x 35 (kaset) verilecektir.
…
4.7.Hizmetin yürütülmesi için gerekli olan izin ve ruhsatlar idare adına alınacak yapılacak giderleri yüklenici tarafından karşılanacaktır.
4.8.Cihazların periyodik ve periyodik olmayan her türlü bakım, tamir ve onarımı için gerekli olan tüm yedek parçalar ve her türlü sarf malzemeleri yüklenici tarafından sağlanacaktır. Kurulacak olan cihazların tamamında Sağlıkta Performans ve Kalite Yönergesi eki olan Hizmet Kalite Standartlarında belirtilen tıbbi cihazların yönetimiyle ilgili kalibrasyonlarm yapılması (Her cihazın yılda l(bir) kez rutin kalibrasyonunun yapılması, her 4(dört) ayda bir genel rutin bakımlarının yapılması), cihazların üzerinde kalibrasyon yapıldığına dair etiketlerin bulunması, etiket üzerinde kalibrasyon yapan firmanın adı, kalibrasyon tarihi, geçerlilik süresi ve sertifika numarası bulunmalıdır.
…
4.12. MR, BT, MAMOGRAFİ ve SKOPİ tetkiklerine ait görüntüler yüklenici firma tarafından CD ortamında (CD boyutunu aşan tetkikler DVD’ye) kaydedilip tetkik raporlandınldıktan sonra hastaya verilecektir. Direk grafi ve kemik dansitometriye ait görüntü ve veriler ise idarenin gerekli gördüğü her durumda yüklenici firma tarafından CD ortamında kaydedilip hastaya verilecektir.Sarf malzemesi yüklenici firma tarafından karşılanacaktır. Adli vakalarda ve tetkiki isteyen doktorun (cerrahi planlanan bazı hastalar için) gerekli gördüğü durumlarda görüntüler yüklenici firma tarafından filme basılıp verilecektir.
…
4.18. Gerektiğinde hastalara uygulanacak anestezi hastane personeli tarafından uygulanacak olup, cihaz odasında anestezi uygulanması için bulundurulması gerekli birer adet (ambu, laringoskop, pulseoksimetre, defibrilatör) yüklenici tarafından temin edilecektir.
4.19.Yüklenici tarafından yapılacak raporlandırma yerinde veya Teleradyoloji olarak tanımlanan ileri teknoloji yardımıyla internet ortamında kayıpsız ve şifrelendirilmiş görüntü transferi yapılarak sağlanacaktır Görüntülerin transferinin sağlanacağı hızlı internet bağlantısının firma ayağındaki kurulum ve abonelik ücretleri yüklenici firmaya ait olacak, ayrıca bununla ilgili tüm donanımlar firma tarafından sağlanacaktır.
…
4.21.Tetkik görüntüleri (hasta yoğunluğu ya da cihaz arızası nedeni ile yüklenici firmanın anlaştığı dış merkezde gerçekleştirilen tetkikler de dahil olmak üzere) mutlaka ilgili hastane otomasyonuna ve PACS sistemine aktarılacak ve bu işlem yüklenici tarafından sağlanacaktır. (Görüntü ve raporların ilgili hastane otomasyon ve PACS sistemlerine aktarılması için gerekli tüm donanım ve yazılımlar yüklenici tarafından temin edilecektir. Görüntü işlem ve aktarım standardı DICOM.3.0 standardına uyumlu olmalıdır.)
4.22.Yüklenici tarafından yapılacak konvansiyonel ultrasonografık ve renkli Doppler US incelemeleri mesai saatleri içerisinde ve ilgili yüklenici firmanın istihdam ettiği radyoloji uzmanı doktor tarafından yapılacaktır. Adana Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi tarafından yüklenici firmaya konvansiyonel ve renkli Doppler US incelemeleri için bir ay içerisinde sevk edilecek hasta sayısı maksimum bin (1000) hastayla sınırlandırılacaktır.
4.23.Yüklenici, MR, BT, DİJİTAL FLOROSKOPİ, MAMOGRAFİ, KEMİK DANSİTOMETRİ tetkiklerini kendi istihdam ettiği personel ile yapacaktır. Yüklenici hizmetin aksamadan yürütülmesi için yeterli sayıda teknisyen ve radyoloji uzmanı istihdam edecektir. Çalışacak personelle ilgili olarak; 4857 sayılı İş Kanunu ile İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği mevzuatı gereklerini yürütmek ve gerekli tüm önlemleri almakla, yüklenici sorumludur. Teknisyen ve teknikerin dozimetreleri yüklenici firma tarafından sağlanacaktır.
…
4.25.Herbir BT cihazı için çekim odasında ikişer adet kurşun önlük bulundurulmalıdır.
…
4.28. Hizmetin verilmesi için gerekli bütün sarf, ekipman, tıbbi malzeme, personel ve personelin kullanacağı dozimetrelerin takip giderleri yükleniciye aittir.” düzenlemesi yer almaktadır.
İhale üzerinde bırakılan istekliye idarece gönderilen aşırı düşük teklif açıklaması istenilmesine ilişkin yazıda; ihalenin 5’inci kısmına ilişkin olarak Teknik Şartname’nin 4.1, 4.4, 4.5, 4.7, 4.8, 4.12, 4.18, 4.19, 4.21, 4.22, 4.23, 4.25 ve 4.28’inci maddelerinde tanımlanan hizmet maliyetlerinin, personel maliyetinin, İdari Şartname’nin 25’inci maddesinde tanımlanan teklif fiyata dahil maliyetlerin belirtilerek ve belgelendirilerek Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79’uncu maddesine göre açıklanmasının istenildiği görülmüştür.
Başvuru sahibinin 4.2’nci iddiası ihale dokümanına yönelik olduğundan 03.03.2021 tarihli ve 2021/MK-95 sayılı Kurul kararı doğrultusunda söz konusu iddianın incelemesi yapılmamıştır.
İhale dokümanı düzenlemeleri kapsamında; cihazların kurulması için gerekli tadilat, montaj yerinin hazırlanması, tefrişatı, havalandırması ve cihazların hizmet sunabilir duruma getirilmesi için gerekli düzenlemelerin yüklenici tarafından yapılacağı, cihazların periyodik ve periyodik olmayan her türlü bakım, tamir ve onarımı için gerekli olan tüm yedek parçalar ve her türlü sarf malzemelerinin yüklenici tarafından sağlanacağı, ayrıca Teknik Şartname’de yükleniciye ait olduğu belirtilen diğer giderlerin teklif edilecek fiyata dahil etmelerinin istenildiği anlaşılmakla birlikte, gerek Teknik Şartname’de, gerekse teklif fiyata dahil olan unsurların düzenlenmesi gereken İdari Şartname’de, hangi nitelikte kaç personel çalıştırılacağına ve bunlara yapılacak ödemeler hakkında ayrıntılı bir düzenlemenin yer almadığı görülmüştür.
İhale dokümanında ihale üzerinde bırakılan isteklinin teklif vermiş olduğu görüntüleme hizmetine ilişkin olarak maliyet bileşenlerinin, İdari Şartname’nin teklif fiyata dahil olan giderler başlıklı 25’inci maddesinde bu giderlerin neler olduğunun açıkça gösterilmediği, Teknik Şartname’de işin tanımının yapıldığı, cihazların bakımı, onarımı içi gerekli personelin bulundurulacağı gibi genel nitelikte düzenlemelere yer verildiği, ancak, ihale dokümanına yönelik olarak herhangi bir şikayet başvurusunda bulunulmadığı ve dokümanın bu haliyle kesinleştiği görülmüştür.
Gelinen aşamada (03.03.2021 tarihli ve 2021/MK-95 sayılı Kurul kararı sonrası yapılan incelemede) ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından yapılan aşırı düşük teklif açıklamasında, önemli teklif bileşeni olarak belirlenen maliyet bileşenlerinin proforma faturalar, 1 adet resmi internet sitesinden alınan belge ve KİK işçilik modülü çıktılarının sunularak açıklandığı görülmüştür.
Yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri gereği, isteklilerin önemli teklif bileşenleri dışında kalan bileşenler için açıklama sunma zorunluluğu bulunmamaktadır. Bu kapsamda incelemeye konu ihalede önemli teklif bileşeni olarak belirlenen maliyet bileşenleri dikkate alınarak ihale üzerinde bırakılan isteklinin aşırı düşük teklif açıklamaları incelendiğinde tespit edilen aykırılıklar aşağıda belirtilmiştir.
“Tomografi, Mamografi, Kemik Dansitometri, Ultrason ve Dijital Röntgen Cihazları, MR cihazı için gerekli odalara ait tadilatların yapılıp montaj yerlerinin hazırlanması, tefrişi, havalandırması ve cihazların hizmete sunulabilir duruma getirilmesi için şartnamede belirtilen ve gerekli olan bütün imalatlar” yapılması işlerine ait maliyeti tevsik etmek üzere Kayı İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş.den alınan proforma faturanın sunulduğu, meslek mensubunca onaylı belge üzerinde “Birim satış tutarının, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre çıkartılan ve tarafımdan onaylanan maliyet ve satış tutarı, tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim maliyet tutarının %80 altında olmadığını beyan ederim.” ibaresine yer verildiği, söz konusu ibarenin proforma fatura alınan hallerde satışlar üzerinden yapılan açıklamalarda yazılması gereken bir ibare olduğu, ancak işçilik kalemi içerdiği anlaşılan teklife konu işlere ilişkin olarak Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.4.2.5’inci maddesi uyarınca fiyat teklifi ile açıklama yapılması ve fiyat tekliflerinin üzerinde yer alması gereken ibareye yer verilmesi gerektiği, bu itibarla söz konusu imalatlar için yapılan açıklamanın mevzuata uygun olmadığı anlaşılmıştır.
Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, ihalenin 5’inci kısmında ihale üzerinde bırakılan isteklinin teklifinin reddedilmesi ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
Oybirliği ile karar verildi.