Teknik Şartnamede Yemeklerin Malzeme Miktarlarını Gösteren Listede Gramajların Ayrı Verilmemesi Sağlıklı Teklif Oluşturmayı Engeller
Eylül 25, 2021Şartnameye Göre Birer Takım Numune Kurulması Gerekirken İsteklilerden Birine İki Takım Kurma Hakkı Verilmesi Eşitlik İlkesine Aykırıdır
Eylül 28, 2021BAŞVURUYA KONU İHALE:
2021/337483 İhale Kayıt Numaralı “İzban A.Ş. 3 Yıllık Şoförlü ve Şoförsüz Hizmet Aracı Kiralanması Hizmet Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
İzmir Banliyö Taşımacılığı Sistemi Ticaret A.Ş. tarafından 26.07.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “İzban A.Ş. 3 Yıllık Şoförlü ve Şoförsüz Hizmet Aracı Kiralanması Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Birlik Lojistik Servis Hizmetleri Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi’nin 09.08.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 10.08.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 19.08.2021 tarih ve 37800 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 19.08.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/1357 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
İhalede ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi ile ikinci avantajlı teklif sahibi isteklilerin teklif etmiş oldukları hafif ticari araçların kasko değerlerine ait bilgilerin hatalı olduğu ve araçların teknik özelliklerinin Teknik Şartname’nin 5.5 ve 5.6’ncı maddelerinde yer alan düzenlemelere uygun olmadığı,
…
) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:
…
b) Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için;
…
6) İhale konusu işin yerine getirilebilmesi için gerekli görülen tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipmana ilişkin belgeler,
…
İhale konusu işin niteliğine göre yukarıda belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilân veya davet belgelerinde belirtilir.” hükmü,
Anılan Kanun’un “İhale ve ön yeterlik dokümanının içeriği ve idari şartnamede yer alması zorunlu hususlar” başlıklı 27’nci maddesinde “…İdari şartnamede ihale konusuna göre asgari aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:
…
e) İsteklilerde aranılan şartlar, belgeler ve yeterlik kriterleri” hükmü,
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Teknik şartname” başlıklı 16’ncı maddesinde “(1) İşin teknik ayrıntılarını ve şartlarını gösteren bir teknik şartname hazırlanarak ihale dokümanına dahil edilir…
…
(4) İhale konusu işte kullanılacak malzeme, araç, teçhizat, makine ve ekipmanın teknik özellikleri, öncelikle yerli malının da kullanılmasını sağlayacak şekilde belirlenir. Bunlara ilişkin kullanım kılavuzlarına yönelik teknik şartnamede düzenleme yapılabilir.” hükmü,
Anılan Yönetmelik’in “Yeterliğin belirlenmesinde uyulacak ilkeler” başlıklı 28’inci maddesinde “ (2) Yeterlik değerlendirmesi için istenecek belgelerin ve yeterlik değerlendirmesinde aranılacak kriterlerin, ihale veya ön yeterlik ilanı ile idari şartnamede veya ön yeterlik şartnamesinde ya da davet yazısında belirtilmesi zorunludur.” hükmü bulunmaktadır.
02.10.2014 tarihli ve 29137 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usullerde Değişiklik Yapılması Hakkında Karar’da “17/3/2006 tarihli ve 2006/10193 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usullerin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“ç) Taşıtlar, yakıt hariç, şoförlü veya şoförsüz olarak edinilebilecektir.”
MADDE 2- Aynı Esas ve Usullerin 6 ncı maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(2) Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri ile bu idarelere bağlı döner sermayelerin (Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği ile TBMM Genel Sekreterliği hariç) hizmetleri için ihtiyaç duyulan binek, station-wagon, arazi binek, kaptı kaçtı, panel ve pick-up tipi taşıtların hizmet alımı yöntemiyle ediniminde;
a) Şoför giderleri hariç yapılan taşıt kiralamalarında aylık kiralama bedeli (katma değer vergisi hariç, her türlü bakım-onarım, sigorta ve benzeri giderler dahil), taşıtın Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayımlanan ve harcama talimatının verildiği yılın ocak ayı itibarıyla uygulanacak Motorlu Kara Taşıtları Kasko Değer Listesinde yer alan kasko sigortası değerinin %2’sini aşmayacaktır.
b) Şoför giderleri dahil yapılan taşıt kiralamalarında aylık kiralama bedeli, (a) bendine göre tespit edilecek tutara yürürlükteki brüt asgari ücretin yüzde elli artırımlı tutarının ilave edilmesi suretiyle hesaplanacak tutarı aşmayacaktır.” açıklaması yer almaktadır.
Başvuruya konu ihaleye ait İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu hizmetin;
a) Adı: İZBAN AŞ 3 YILLIK ŞOFÖRLÜ VE ŞOFÖRSÜZ HİZMET ARACI KİRALANMASI HİZMET ALIMI
b) Miktarı ve türü:
İZBAN A.Ş. BÜNYESİNDE GÖREVLENDİRMEK ÜZERE 7 ADET (4+1) ŞOFÖRLÜ HAFİF TİCARİ ARAÇ, 1 ADET (2+1) ŞOFÖRSÜZ TEK KABİN AÇIK KASA KAMYONET KİRALAMA HİZMET ALIMI
Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.
c) Yapılacağı yer: İZMİR
ç) Bu bent boş bırakılmıştır.” düzenlemesine,
Anılan Şartname’nin “Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler” başlıklı 7.5’inci maddesinde “…7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması gerektiği teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler:
{Belirtilmemiştir}
7.5.5 Bu Şartname ile 7.5.4. maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgeler tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınmaz.” düzenlemesine,
Aynı Şartname’nin ekinde “
Sıra No
Açıklama
Birimi
İşçi Sayısı
Ay/gün/saat
1
Şoför Personeli ( Tip 1 )(Brüt asgari ücretin %10 fazlası)
Ay
5,00
36
2
Şoför Personeli ( Tip 2 )(Brüt asgari ücretin %20 fazlası)
Ay
2,00
36
Sıra No
Açıklama
Birimi
Miktarı
1
Hafif Ticari Araç
adet x ay
252
2
Tek Kabin Açık Kasa Kamyonet
adet x ay
36
3
Şoför Personeli ( Tip 1 ) Ulusal bayram, genel tatil günleri
gün
225
” şeklindeki tabloya,
Teknik Şartname’nin “Hizmette Kullanılacak Taşıtlara Ait İlgili Hususlar” başlıklı 5’inci maddesinde “ … 5.5- Hafif Ticari Araç (1): Sözleşmenin imzalandığı tarihte 1 yaşından küçük (en az 2020 model ve üzeri) ve dizel olacaktır. En az 4+1 koltuk kapasiteli, ABS (Kilitlenmeyi Önleyici Fren Sistemi) fren sistemine sahip, 1399-1900cc motor hacminde, 80 hp ve üzeri motor gücünde, hidrolik direksiyonlu, cruise kontrol (hız sabitleyici) radyo-teypli, klimalı, sürücü ve ön yolcu Air Bag özellikli olacaktır.
5.6- Hafif Ticari Araç – Tek Kabin Açık Kasa Kamyonet (2): Sözleşmenin imzalandığı tarihte 1 yaşından küçük (en az 2020 model ve üzeri) ve dizel olacaktır. 2+1 koltuk kapasiteli tek kabin açık kasa kamyonet, ABS (Kilitlenmeyi Önleyici Fren Sistemi) fren sistemine sahip, 1399-1900cc motor hacminde, 80 hp ve üzeri motor gücünde, hidrolik direksiyonlu, cruise kontrol (hız sabitleyici), radyo-teypli, klimalı, sürücü ve ön yolcu Air Bag özellikli olacaktır….” düzenlemesine yer verilmiştir.
İhale işlem dosyası kapsamında gönderilen belge ve bilgilerden başvuruya konu ihalenin ““İZBAN AŞ. 3 Yıllık Şoförlü ve Şoförsüz Hizmet Aracı Kiralanması Hizmet Alımı” işine ilişkin olduğu, İzmir Banliyö Taşımacılığı Sistemi Ticaret A.Ş. tarafından açık ihale usulüyle ve birim fiyat teklif alınmak suretiyle 26.07.2021 tarihinde gerçekleştirilen ihalede 13 adet ihale dokümanı indirildiği, 4 istekli tarafından teklif verildiği, ihale komisyonunca yapılan değerlendirmeler neticesinde isteklilerin tamamının tekliflerinin geçerli bulunduğu, isteklilerden Kafkaslı Taşımacılık Oto Galeri Temizlik Malzemeleri Pazarlama Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi’nin ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi ve Şentur Araç Kiralama Taşımacılık Turizm Dış Ticaret Anonim Şirketi’nin ekonomik açıdan ikinci avantajlı teklif sahibi olarak belirlendiği, başvuru sahibi istekli Birlik Lojistik Servis Hizmetleri Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi’nin ise teklif fiyatı itibarıyla üçüncü sırada yer aldığı anlaşılmıştır.
Başvuruya konu ihalede 7 adet hafif ticari araç ile 1 adet tek kabin açık kasa kamyonet kiralanacağı, kiralanacak hafif ticari araçların en az 2020 model ve üzeri, dizel yakıt, en az 4+1 koltuk kapasite, ABS fren sistemi, 1399-1900cc motor hacmi, 80 hp ve üzeri motor gücü, hidrolik direksiyon, hız sabitleyici, radyo-teyp, klima, sürücü ve ön yolcu kısmında hava yastığı özelliklerine, kiralanacak kamyonetin de en az 2020 model ve üzeri, dizel yakıt, en az 2+1 koltuk kapasite, tek kabin, açık kasa, ABS fren sistemi, 1399-1900cc motor hacmi, 80 hp ve üzeri motor gücü, hidrolik direksiyon, hız sabitleyici, radyo-teyp, klima, sürücü ve ön yolcu kısmında hava yastığı özelliklerine sahip olması gerektiği anlaşılmış, ancak ihale dokümanında isteklilerce teklif edilen araçların bahsi geçen teknik özelliklerini gösterir herhangi bir bilgi/belgenin sunulmasının istenmediği tespit edilmiştir.
Yukarıda yer verilen Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca, idareler tarafından Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usuller Hakkındaki Karar’ın (a) bendine göre şoför giderleri hariç yapılan taşıt kiralamalarında aylık kiralama bedelinin, taşıtın Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayımlanan ve harcama talimatının verildiği yılın ocak ayı itibarıyla uygulanacak motorlu kara taşıtları kasko değer listesinde yer alan kasko sigortası değerinin %2’sini aşmayacağı, şoför giderleri dâhil yapılan taşıt kiralamalarında ise aylık kiralama bedelinin anılan Karar’ın (a) bendine göre tespit edilecek tutara, yürürlükteki brüt asgari ücretin yüzde elli artırımlı tutarının ilave edilmesi suretiyle hesaplanacak tutarı aşamayacağı anlaşılmaktadır.
Ancak yapılan inceleme neticesinde, başvuruya konu ihaleye ait İdari Şartname düzenlemelerinde iş kapsamında kiralanacak araçlara ilişkin olarak isteklilerce teklif edilen birim fiyat tutarlarının araçların Türkiye Sigorta. Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayımlanan ve harcama talimatının verildiği yılın Ocak ayı itibariyle uygulanacak Motorlu Kara Taşıtları Kasko Değer Listesinde yer alan kasko sigortası değerinin % 2’sini aşmadığına ya da bahse konu kasko değerlerine ilişkin herhangi bir bilgi/belgenin isteklilerce teklif zarfı kapsamında sunulmasının istenmediği, diğer bir ifade ile söz konusu hususun başvuruya konu ihalede yeterlik kriteri olarak belirlenmediği anlaşılmıştır. Bu itibarla yeterlik kriteri olarak belirlenmeyen koşulun ihale aşamasında aranamayacağı, sözleşmenin uygulanması aşamasında yüklenici tarafından sözleşme kapsamında çalıştırılacak araçlar için uygulanması gerektiği sonucuna ulaşılmış ve başvuru sahibinin bu husustaki iddiası yerinde görülmemiştir.
Başvuru sahibinin ihale üzerinde bırakılan istekli ile ekonomik açıdan ikinci avantajlı teklif sahibi isteklinin teklif etmiş oldukları araçların teknik özelliklerinin Teknik Şartname’nin 5.5 ve 5.6’ncı maddelerinde yer alan düzenlemelere uygun olmadığı iddiasına ilişkin olarak yapılan incelemeler sonucunda; isteklilerin teklif ettikleri araçların Teknik Şartname’ye uygunluğunu belirlemek amacıyla ihale dokümanında yeterlik kriteri olarak herhangi bir belgenin (katalog, broşür vb.) de istenilmediği görülmüş olup, idarece şikâyet başvurusuna verilen cevaptan anlaşıldığı üzere işe başlamadan önce yüklenicinin getirdiği araçların teknik özellik ve görünüm açısından kontrolünün kontrol teşkilatınca Teknik Şartname’nin ekinde yer alan “İzmir Banliyö Taşımacılığı Sistemi A.Ş. Kiralık Araç Uygunluk Belgesi”ne göre yapılacağı hususu da dikkate alındığında söz konusu istekliler tarafından teklif edilen araçların Teknik Şartname’de belirtilen kriterleri karşılayıp karşılamadığına yönelik değerlendirmenin ihale aşamasında yapılamayacağı, sözleşmenin uygulanması aşamasında gerçekleştirilmesi gerektiği, dolayısıyla başvuru sahibinin iddiasının konusunun da ihale sürecine ilişkin olmadığı anlaşılmış ve başvuru sahibinin bu husustaki iddiası da yerinde görülmemiştir.