Aşırı Düşük Teklif Açıklamasında Poliçedeki Teminat Tutarının Teknik Şartnamede İstenileni Karşılamadığı İddiası
Karar No : 2021/UH.II-788
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/576531 İhale Kayıt Numaralı “TDLHZM-992 TPAO Genel Müdürlüğü Merkez Lokal Hizmetleri İşçilik Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı Genel Müdürlüğü Tedarik ve Lojistik Daire Başkanlığı tarafından 17.12.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “TDLHZM-992 TPAO Genel Müdürlüğü Merkez Lokal Hizmetleri İşçilik Alımı” ihalesine ilişkin olarak Gözde Tur. İnş. Nak. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 29.01.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 12.02.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 18.02.2021 tarih ve 8550 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 18.02.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/299 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
1) Tekten Grup Taah. A.Ş., E-ihale Dan. Bil. Gıda Tem. Sağ. İnş. Oto. Tic. Ltd. Şti. – Rimens Bil. Med. İnş. Tem. Yem. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı ve Dnz Grup Tem. Hiz. İnş. Taah. Oto. Med. Hazır Yem. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Ekrem Dilmaç Eği. Sos. Hiz. İnş. Gıda Oto Kir. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Ata Grup Sos. Hiz. Tem. Gıd. Bil. Pey. İlet. Eğt. Org. Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından aşırı düşük teklif açıklamaları kapsamında sunulan poliçelerin Teknik Şartname’de istenilen teminat tutarlarını karşılamadığı, poliçelerin genel müdürlük veya bölge müdürlüklerince verilen teyit yazılarının sunulmadığı, poliçelerde yer alan tutarların hayatın olağan akışına uygun olmadığı, istenen teminat miktarları ile bir poliçenin 0,01 TL olarak verilmesinin mümkün olmadığı gibi bir poliçede mutlak gider vergisinin olması gerektiği, söz konusu poliçelerin her ne kadar genel müdürlük veya bölge müdürlüğü tarafından düzenlenmiş olsa da gerçeği yansıtmadığı, dolaysıyla bahse konu isteklilerin aşırı düşük teklif açıklamalarının bu gerekçelerle reddedilmesi gerektiği,
…
1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.
İhale komisyonu;
a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,
b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,
c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,
gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.
Kurum, ihale konusu işin türü, niteliği ve yaklaşık maliyeti ile ihale edilme usulüne göre aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değerler ve sorgulama kriterleri belirlemeye, ihalenin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine, ayrıca yaklaşık maliyeti 8 inci maddede öngörülen eşik değerlerin yarısına kadar olan hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerinde sınır değerin altında olan tekliflerin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler yapmaya yetkilidir. İhale komisyonu bu maddenin uygulanmasında Kurum tarafından yapılan düzenlemeleri esas alır.” hükmü,
Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “… 79.3.4. Hizmet alım ihalelerinde herhangi bir sigorta giderinin aşırı düşük teklif sorgulamasında önemli bir bileşen olarak kabul edilmesi durumunda, isteklilerce sigorta acentelerinden alınan poliçe, fiyat teklifi veya sözleşmelerin ekine ihale dokümanında yer alan teminat tutarları üzerinden teklif ettikleri sigorta prim tutarlarıyla sigorta hizmetini gerçekleştirebileceklerine ilişkin, ilgili sigorta şirketinin genel müdürlüğünden veya bölge müdürlüğünden alınan teyit yazısının eklenmesi ve bu yazının yetkili kişilerin imzasını taşıması gereklidir. Ancak sigorta şirketlerinin genel müdürlük veya bölge müdürlükleri tarafından imzalanmış poliçe veya fiyat teklifleri için teyit alınması zorunlu değildir. Sigorta giderinin tevsiki için sunulan belgenin işin süresinin tamamını kapsaması gerekmektedir. Ancak birden fazla yılı kapsayan işlerde ilk yıl için alınan sigorta teklifinin ihale tarihi itibarıyla en son açıklanmış olan Yurtiçi Üretici Fiyatları Endeksi “On iki aylık ortalamalara göre değişim oranı (%)” tablosundaki oran esas alınmak suretiyle güncellenerek diğer yıllar için kullanılması mümkündür. Örneğin; sözleşme süresi 3 yıl, ihale tarihi 1/11/2019, işe başlama tarihi 1/1/2020 olan bir ihalede, ihale tarihi itibarıyla yıllık 100 TL olan sigorta prim tutarı maliyet kalemi, Yurtiçi Üretici Fiyatları Endeksi on iki aylık ortalamalara göre değişim oranı tablosunda en son açıklanmış olan 2019 yılı Eylül ayı değişim oranı (%26,44) üzerinden; 2020 yılı için (100 TL*1,2644) 126,44 TL; 2021 yılı için (126,44 TL*1,2644) 159,87 TL; 2022 yılı için (159,87 TL*1,2644) 202,14 TL olarak hesaplanacaktır.” açıklaması yer almaktadır.
İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu hizmetin;
a) Adı: TDLHZM-992 TPAO Genel Müdürlüğü Merkez Lokal Hizmetleri İşçilik Alımı
b) Miktarı ve türü:
Türkiye Petrolleri A. O. Genel Müdürlüğü Merkez Lokal Hizmetleri için 36 ay süre ile ayrıntıları Teknik Şartnamede düzenlenmiş 55 işçilik hizmet alımı işidir.
Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.
c) Yapılacağı yer: Türkiye Petrolleri Genel Müdürlüğü Merkez Yerleşkesi ve İdarenin gösterebileceği tüm yurt içi yerler.
ç) Bu bent boş bırakılmıştır.” düzenlemesi,
Anılan Şartname’nin “Sınır değer” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değer hesaplar.
33.2. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;
a) Verilen hizmetin ekonomik olması,
b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,
c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,
gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir. İhale komisyonunca reddedilmeyen teklifler, geçerli teklif olarak belirlenir. İhale üzerinde bırakılan isteklinin teklifinin sınır değerin altında olması durumunda kesin teminat 40.1 maddesinde yer alan hüküm uyarınca hesaplanan tutar üzerinden alınır.” düzenlemesi yer almaktadır.
Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı Genel Müdürlüğü Tedarik ve Lojistik Daire Başkanlığı tarafından 17.12.2020 tarihinde yapılan “TPAO Genel Müdürlüğü Merkez Lokal Hizmetleri İşçilik Alımı” ihalesine 10 isteklinin katıldığı, Albayrak Ener. Mak. Elek. Malz. İnş. Tem. Turz. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifi anılan isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olduğunun anlaşılması üzerine değerlendirme dışı bırakıldığı, teklifi sınır değerin altında kalan 3 istekliye aşırı düşük teklif sorgulaması yapıldığı, söz konusu istekliler tarafından yapılan aşırı düşük teklif açıklamaları kabul edildiği ve 19.01.2021 onay tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin Tekten Grup Taah. A.Ş. üzerinde bırakıldığı görülmüştür.
İdare tarafından teklifi sınır değerin altında kalan Tekten Grup Taah. A.Ş., E-ihale Dan. Bil. Gıda Tem. Sağ. İnş. Oto. Tic. Ltd. Şti. – Rimens Bil. Med. İnş. Tem. Yem. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı ve Dnz Grup Tem. Hiz. İnş. Taah. Oto. Med. Hazır Yem. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Ekrem Dilmaç Eği. Sos. Hiz. İnş. Gıda Oto Kir. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Ata Grup Sos. Hiz. Tem. Gıd. Bil. Pey. İlet. Eğt. Org. Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığına EKAP üzerinden gönderilen 08.01.2021 tarihli yazı ile aşırı düşük teklif sorgulaması yapıldığı, İdari Şartname’nin 25’inci maddesi kapsamında yer alan işçilik giderlerinin ve işveren mali sorumluluk sigortası, ferdi kaza sigorta poliçeleri bedeli ile 3. şahıs mali sorumluluk sigorta poliçesi giderlerine ilişkin açıklama yapılmasının istenildiği görülmüştür.
İhale üzerinde bırakılan istekli Tekten Grup Taah. A.Ş. tarafından sigorta giderlerine ilişkin aşırı düşük teklif açıklamaları incelendiğinde; anılan istekli tarafından Quick Sigorta A.Ş. Genel Müdürlüğünden işveren mali mesuliyet, 3. şahıs mali mesuliyet ve ferdi kaza sigorta bedellerinin her birine ilişkin 3 yıl için 0,09 TL fiyat teklifi alındığı, ihale konusu işin süresinin 36 ay olduğu ve fiyat teklifinin ihale konusu işin süresini kapsadığı anlaşılmıştır.
E-ihale Dan. Bil. Gıda Tem. Sağ. İnş. Oto. Tic. Ltd. Şti. – Rimens Bil. Med. İnş. Tem. Yem. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından sigorta giderlerine ilişkin aşırı düşük teklif açıklamaları incelendiğinde; anılan iş ortaklığı tarafından Quick Sigorta A.Ş. acentesi Hammurabi Sigorta Aracılık Hizmetleri Ltd. Şti. firmasından işveren mali sorumluluk sigortası için 0,21 TL, ferdi kaza sigortası için 0,23 TL, 3. şahıs mali sorumluluk sigortası için 0,42 TL fiyat teklifi alındığı, anılan fiyatların 2021, 2022 ve 2023 yılları için Yurtiçi Üretici Fiyatları Endeksi on iki aylık ortalamalara göre değişim oranı (10,69) üzerinden güncellenerek toplam tutarın hesaplandığı, ayrıca söz konusu fiyat tekliflerinde acente ile genel müdürlüğe ait kaşe ve imzaların bulunduğu görülmüştür.
Dnz Grup Tem. Hiz. İnş. Taah. Oto. Med. Hazır Yem. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Ekrem Dilmaç Eği. Sos. Hiz. İnş. Gıda Oto Kir. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Ata Grup Sos. Hiz. Tem. Gıd. Bil. Pey. İlet. Eğt. Org. Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından sigorta giderlerine ilişkin aşırı düşük teklif açıklamaları incelendiğinde; anılan iş ortaklığı tarafından Groupama Sigorta A.Ş. acentesi Güvencem Grup Sigorta Aracılık Hizmetleri Ltd. Şti. firmasından işveren mali sorumluluk sigortası ile 3. şahıs mali sorumluluk sigortası için 555,36 TL, ferdi kaza sigortası için ise 499,70 TL fiyat teklifi alındığı, anılan fiyatların 2021, 2022 ve 2023 yılları için Yurtiçi Üretici Fiyatları Endeksi on iki aylık ortalamalara göre değişim oranı (10,69) üzerinden güncellenerek toplam tutarın hesaplandığı, ayrıca söz konusu fiyat tekliflerinde acente ile genel müdürlüğe ait kaşe ve imzaların bulunduğu görülmüştür.
Sonuç olarak, Tekten Grup Taah. A.Ş., E-ihale Dan. Bil. Gıda Tem. Sağ. İnş. Oto. Tic. Ltd. Şti. – Rimens Bil. Med. İnş. Tem. Yem. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı ve Dnz Grup Tem. Hiz. İnş. Taah. Oto. Med. Hazır Yem. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Ekrem Dilmaç Eği. Sos. Hiz. İnş. Gıda Oto Kir. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Ata Grup Sos. Hiz. Tem. Gıd. Bil. Pey. İlet. Eğt. Org. Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından sigorta giderlerine ilişkin yapılan açıklamaların Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.3.4’üncü maddesine uygun olduğu anlaşıldığından başvuru sahibi isteklinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.