İŞ DENEYİM BELGESİ EKSİKLİĞİ NEDENİYLE İSTEKLİNİN İHALEDEN DEĞERLENDİRME DIŞI BIRAKILMASI
Mayıs 21, 2024YERLİ MALI BELGESİ SUNULAN KALEMLER İÇİN %15 FİYAT AVANTAJI UYGULANIR
Mayıs 23, 2024Karar Tarihi : 28.02.2024
Karar No : 2024/UM.II-371
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Haydarpaşa Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2023/1411031 İhale Kayıt Numaralı “2024 Yılı Mefruşat Malzemesi Alımı İhalesi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Haydarpaşa Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi tarafından 12.01.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2024 Yılı Mefruşat Malzemesi Alımı İhalesi” ihalesine ilişkin olarak Erbi Medikal Sanayi ve Ticaret Limited Şirketinin 31.01.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 01.02.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 12.02.2024 tarih ve 131508 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 12.02.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/214 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyete konu olan ihalenin 19’uncu “Hasta Önlüğü (Tek Kullanımlık)” kısmına yönelik olarak “yerli malı belgesi”nin yeterlik bilgileri tablosunun “diğer belgeler” kısmında beyan edildiği gerekçesiyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, söz konusu belgenin yeterlik bilgileri tablosunun “diğer belgeler” kısmına sehven kaydedilmesinin teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmadığı, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel İlkeler” başlıklı 5’inci maddesi ve kamu yararı da gözetilerek ihale komisyon kararının yeniden değerlendirilmesi gerektiği iddiasına yer verilmiştir.
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
Yine EKAP üzerinden gönderilen 15.01.2024 tarih ve “Beyan edilen bilgileri tevsik eden belgelerin sunulması…” konulu yazılar ile ihale üzerinde bırakılan istekli ve ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi istekliden “kısma ilişkin sunulması gereken belgeler” bölümünde “hasta önlüğü (tek kullanımlık)” kısmı için “yerli malı belgesi ve katalog ve /veya fotoğraf” istenildiği görülmüş olup, anılan yazının başvuru sahibi istekliye gönderilmediği belirlenmiştir.
Başvuruya konu ihaleye ait İdari Şartname’nin 35.3’üncü maddesinde yerli malı teklif eden isteklilere ihalenin tamamında %15 oranında fiyat avantajı uygulanacağının öngörüldüğü, yerli malı teklif eden isteklilerin fiyat avantajından yararlanabilmesi için teklif ettiği mala/mallara ilişkin yerli malı belgesini/belgelerini yeterlik bilgileri tablosunda beyan etmelerinin zorunlu olduğu, ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi aşamasında yerli malı teklif edenler lehine fiyat avantajının, Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 61’inci maddesi esas alınarak hesaplanacağı, netice itibarıyla ihalenin yerli malı teklif eden isteklilere %15 oranında fiyat avantajı sağlanarak sonuçlandırılması gerektiği anlaşılmıştır.
Yapılan incelemede, İdari Şartname’nin 35.3’üncü maddesinde “Yerli malı teklif eden isteklilerin fiyat avantajından yararlanabilmesi için teklif edilen mala/mallara ilişkin yerli malı belgesine/belgelerine ilişkin belgelerin yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilmesi zorunludur.” düzenlemesinin yer aldığı, aktarılan düzenlemeden isteklilerin yerli malı belgesine ilişkin belge ya da belgeleri yeterlik bilgileri tablosunda beyan etmelerinin zorunlu olduğu, bu kapsamda başvuru sahibi isteklinin yeterlik bilgileri tablosunda “Diğer belge” satırında “Belge adı ve açıklaması: Yerli malı belgesi (hasta önlüğü tek kullanımlık), belge no: 20231046116506” bilgilerinin beyan edildiği görülmüş olup, her ne kadar yeterlik bilgileri tablosunun “yerli malı belgesi” satırı boş bırakılmış olsa da aynı tablonun “diğer belge” satırında yerli malı belgesinin şikâyete konu ihalenin 19’uncu kalemi olan “hasta önlüğü tek kullanımlık” için beyan edildiğinin anlaşıldığı, bu bakımdan yerli malı belgesinin anılan isteklinin yeterlik bilgileri tablosunda “yerli malı belgesi” satırında değil de “diğer belge” satırında beyan edilmiş olmasının esasa etkili bir aykırılık oluşturmayacağı, dolayısıyla beyan edilen söz konusu yerli malı belgesinin dikkate alınması ve idarece belgenin içeriğine ilişkin gerekli inceleme ile değerlendirmeler yapıldıktan sonra sürece devam edilmesi gerektiği,
Bu kapsamda idarece başvuru sahibi isteklinin teklifinde yerli malı belgesinin yeterlik bilgileri tablosunun “yerli malı belgesi” satırında beyan edilmeyip, “diğer belge” satırında beyan edilmesi gerekçesiyle değerlendirmeye alınmamasının mevzuata uygun olmadığı ve başvuru sahibi isteklinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, Erbi Medikal San. ve Tic. Ltd. Şti.nin yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettiği yerli malı belgesinin değerlendirmeye alınması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.