AŞIRI DÜŞÜK TEKLİF AÇIKLAMA TALEBİ AÇIK, NET VE İSTENİLEN MALİYET UNSURLARININ SPESİFİK ALT BİLEŞENLERİ BELİRTİLEREK YAPILMALIDIR
Mayıs 29, 2024YEMEK ÜRETİMİ İDARE MUTFAĞINDA YAPILDIĞINDA TS 6914, TS 8985, TS 13027 BELGELERİ GEREKLİ MİDİR?
Mayıs 31, 2024Karar Tarihi : 22.05.2024
Karar No : 2024/UM.I-667
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Kastamonu Belediyesi Fen İşleri Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2024/259145 İhale Kayıt Numaralı “Parke Taşı ve Bordür Alım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Kastamonu Belediyesi Fen İşleri Müdürlüğü tarafından 26.03.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Parke Taşı ve Bordür Alım İşi” ihalesine ilişkin olarak Olgum İnşaat Madencilik Proje San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 08.04.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 16.042024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 26.04.2024 tarih ve 142324 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 26.04.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/531 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, sundukları belgelerin TSE Belgesi niteliğinde olmadığı gerekçesiyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasının kamu ihale mevzuatına uygun olmadığı, İdari Şartname’nin 7.5.3.2’nci maddesinde “TSE Belgesi” ifadesinin bulunduğu, söz konusu düzenlemede hangi standart/standartların istendiğinin, hangi TSE, ISO, CE belgesinin yeterliğin tevsik edilmesi için sunulacağının net olarak belirtilmediği, İdari Şartname’nin 7.5.5’inci maddesinde yer alan “Bu Şartnamenin 7’nci maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgeler tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınmaz.” düzenlemesi gereğince yeterlik kriterlerinin yalnızca İdari Şartname’nin 7’nci maddesi kapsamında düzenlenebileceği, İdari Şartname’nin 7.5.3.2’nci maddesinde yer alan “TSE Belgesi” düzenlemesinin mevcut ihalede yeterlik değerlendirilmesinde dikkate alınacak bir madde olmaması gerektiği, ihalenin Celepciler Beton Yapı Elemanları Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi üzerinde bırakılması ile kamunun 366.250,00 TL zarara uğrayacağı iddialarına yer verilmiştir.
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
Yukarıda aktarılan mevzuat hüküm ve açıklamalarından; idareler tarafından yeterlik değerlendirmesi için istenecek belgelerin ve yeterlik değerlendirilmesinde aranacak kriterlerin ihale ilanında ve idari şartnamede açıkça belirtilmesi gerektiği, teknik şartnamelerde ise ihale konusu alımların teknik kriterlerine yer verileceği, idari şartnamede yeterlik kriteri olarak belirlenmeyen, ancak sözleşmenin yürütülmesi aşamasında işin yerine getirilmesi için gerekli olduğu öngörülen mesleki ve teknik yükümlülüklere yönelik düzenlemelerin de teknik şartnamelerde yapılacağı, isteklinin teklifi kapsamında sunması gerektiği teknik şartnamede belirtilen belgeler var ise bunların idari şartnamelerin 7.5.4’üncü maddesinde açıkça belirtilmesi gerektiği, bu bağlamda İdari Şartname’nin 7.5.5’inci maddesinden de anlaşıldığı üzere idari şartnameler ile söz konusu şartnamelerin 7.5.4’üncü maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgelerin tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınmayacağı anlaşılmaktadır.
Başvuruya konu ihalede idare tarafından İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde TSE belgesinin sunulacağına yönelik düzenlemenin yer aldığı, ancak söz konusu maddede TSE belgesi/belgelerine ilişkin bir standart numarasının ve/veya standart adının belirtilmediği görülmüştür. Teknik Şartname’de “Ürünler TSE Standartlarına (TSE 2824 EN 1338/T1 – TS 436 EN 1340) uygun olmalıdır. TSE belgeleri ihale dosyasında bulunmalıdır.” düzenlemesinin yer aldığı ve İdari Şartname’nin ekinde yer alan tablo ile birim fiyat teklif cetveli standart formunda ihale kapsamındaki kalemlerin TSE standartlarının belirtildiği görülmüş olmakla birlikte, İdari Şartname’nin 7.5.4’üncü maddesinde anılan Şartname’nin 7’nci maddesi dışındaki maddeleri ile Teknik Şartname’de belirtilen belgeler kısmının boş bırakıldığı ve aynı Şartname’nin 7.5.5’inci maddesinde İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgelerin tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınmayacağının düzenlendiği, dolayısıyla incelenen ihalede TSE belgelerinin yeterlik kriteri olarak değerlendirilemeyeceği anlaşılmaktadır.
Netice itibarıyla, ihale kapsamında yeterlik kriteri olarak belirlenmeyen hususlara ilişkin belge sunulmasının ve değerlendirme yapılmasının beklenmeyeceği anlaşıldığından, idarece başvuru sahibinin teklifinin İdari Şartname’nin 7.5.3.2’nci maddesi uyarınca sunduğu belgelerin TSE Belgesi yerine geçmediği gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılması işleminin uygun olmadığı, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, başvuru sahibinin teklifinin değerlendirmeye alınması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) 4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumu’na yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.