İstekli Tarafından İhale Konusu İş Kapsamında 26 Adet 2020 Model Binek Araç Kullanılacağının Taahhüt Edildiği, Bahse Konu Araçlara İlişkin Olarak Türkiye Sigorta, Reasürans Ve Emeklilik Şirketleri Birliğince Yayımlanan 2020 Yılı Ocak Ayına Ait Motorlu Kara Taşıtları Kasko Değer Listesinin Sunulduğu
Karar No : 2020/UH.II-1443
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/320243 İhale Kayıt Numaralı “Meteoroloji Genel Müdürlüğü 2020-2021-2022 Yılları (28 Aylık) Personel Taşımasına Yönelik Servis Hizmetleri ile Hizmet Araçları Kiralanması ve Sürücü Hizmet Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Meteoroloji Genel Müdürlüğü Döner Sermaye İşletmesi tarafından 27.07.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Meteoroloji Genel Müdürlüğü 2020-2021-2022 Yılları (28 Aylık) Personel Taşımasına Yönelik Servis Hizmetleri ile Hizmet Araçları Kiralanması ve Sürücü Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Kaya Seyahat Turizm San. ve Dış. Tic. Ltd. Şti.nin 07.08.2020 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 07.08.2020 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 17.08.2020 tarih ve 36503 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 17.08.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2020/1266 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale üzerinde bırakılan isteklinin teklifinin aşağıda yer alan gerekçelerden dolayı değerlendirme dışı bırakılması gerektiği, şöyle ki;
a) İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından kendi malı olarak beyan edilen araçların içerisinde otobüs tipi araçların yer aldığı, ancak otobüs tipi araçların ihale konusu iş kapsamında istenilmediği,
b) İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından harcama talimatının bulunduğu yılın ocak ayına ait motorlu kara taşıtları kasko değer listesi yerine ihalenin yapıldığı aya ait kasko değer listesinin sunulduğu, dolayısıyla sunulan söz konusu belgenin geçersiz olduğu,
c) İhaleye ait Teknik Şartname’de “Taşıtların yerli muhteva oranı %50’nin altında olmayacaktır.” düzenlemesi bulunmasına karşın ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan araç listesinde belirtilen marka ve modeldeki araçların Teknik Şartname’de belirtilen oranı sağlamadığı,
d) İhaleye ait Teknik Şartname’de binek araçları için “Taşıtlar üzerinde navigasyon olacaktır.” düzenlemesinin, ayrıca kamyonet arazi araçlar için “Harici veya araç üzerinde navigasyon olacaktır.” düzenlemesinin yer aldığı, dolayısıyla kamyonet tipi araçlar için ya aracın orijinal üretiminde ya da sonradan temin edilebilecek şekilde navigasyon cihazının araç üzerinde yer alacağı ifade edilirken binek araçlar için böyle bir ayrıma gidilmeksizin taşıt üzerinde navigasyon cihazı istenildiği, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan araçların resmi kataloglarından da görüleceği üzere araçların üretiminde navigasyon özelliği bulunmadığı, sonuç olarak bahse konu araçların Teknik Şartname düzenlemelerini karşılamadığından tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
(b) iddiasına yönelik olarak yapılan inceleme:
Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usuller’in “Genel esaslar” başlıklı 6’ncı maddesinde “…(2) Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri ile bu idarelere bağlı döner sermayelerin (Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği ile TBMM Genel Sekreterliği hariç) hizmetleri için ihtiyaç duyulan binek, station-wagon, arazi binek, kaptı kaçtı, panel ve pick-up tipi taşıtların (fiilen arazi üzerinde çalışan arazi binek ve pick-up’lar hariç) hizmet alımı yöntemiyle ediniminde;
a) Şoför giderleri hariç yapılan taşıt kiralamalarında aylık kiralama bedeli (katma değer vergisi hariç, her türlü bakım-onarım, sigorta ve benzeri giderler dahil), taşıtın Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayımlanan ve harcama talimatının verildiği yılın Ocak ayı itibarıyla uygulanacak Motorlu Kara Taşıtları Kasko Değer Listesinde yer alan kasko sigortası değerinin %2’sini aşmayacaktır.
b) Şoför giderleri dahil yapılan taşıt kiralamalarında aylık kiralama bedeli, (a) bendine göre tespit edilecek tutara yürürlükteki brüt asgari ücretin yüzde elli artırımlı tutarının ilave edilmesi suretiyle hesaplanacak tutarı aşmayacaktır.
c) Şoför gideri dahil taşıt kiralamalarında aylık kiralama bedeli hesabında yemek, yol, resmi tatil ücreti vb giderleri de dahil yürürlükte bulunan brüt asgari ücretin yüzde elli artırımlı tutarı esas alınacak, işveren maliyeti kapsamında yer alan sosyal sigorta ve genel sağlık sigortası işveren payı (%20,5) ve işsizlik sigortası işveren payı (%2) ile işçilik maliyeti üzerinden hesaplanan sözleşme giderleri ve genel giderler (%4) ise idarelerce ayrıca ödenecektir.”
…” düzenlemesi,
ihaleye ait İdari Şartname’nin “Diğer Hususlar” başlıklı 47’nci maddesinde “47.1. İstekliler teklif edeceği Binek tipi taşıtlara ait bilgileri, 02.10.2014 tarih ve 29137 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan “Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usullerde Değişiklik Yapılması Hakkında 2014/6814 Karar Sayılı Bakanlar Kurulu Kararı”nın 2/b maddesi gereğince, teklif edilen taşıtın Türkiye, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayınlanan ve harcama talimatının bulunduğu yılın Ocak ayı Motorlu Kara Taşıtları kasko değer listesinde yer alan kasko değerinin %2’sini (yüzdeiki) aşmayacak şekilde, araç marka ve model-tiplerindeki gibi listede yazılan şekliyle Marka Kodu, Tip Kodu, Tip Adı ve Model Yılı bilgilerini birebir (Binek cinsi taşıtlar için) dolduracak ve ihale komisyonuna sunacaktır. Bu belge yetkili kişi/kişilerce ad-soyad/unvan yazılarak imzalanmış ve kaşelenmiş olacaktır. Teklif Edilen araçlara ait özellikler tablosu, teklif zarfında olmayan ya da hatalı yazıldığı tespit edilen isteklilerin teklifleri geçersiz sayılacaktır. Tekliflerin değerlendirilmesi; “Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usullere” göre yapılacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.
Yukarıda yer alan düzenlemeler birlikte değerlendirildiğinde, yapılan taşıt kiralamalarında aylık kiralama bedelinin taşıtın Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayımlanan ve harcama talimatının verildiği yılın Ocak ayı itibarıyla uygulanacak motorlu kara taşıtları kasko değer listesinde yer alan kasko sigortası değerinin %2’sini aşmaması gerektiği, bu çerçevede İdari Şartname’de yapılan düzenleme ile isteklilerin teklif verdikleri araçlara ait marka kodu, tip kodu, tip adı ve model yılı bilgilerini gösteren listenin sunulmasının istenildiği anlaşılmaktadır.
İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından teklifi kapsamında sunulan belgeler incelendiğinde, söz konusu istekli tarafından ihale konusu iş kapsamında 26 adet 2020 model binek araç kullanılacağının taahhüt edildiği, bahse konu araçlara ilişkin olarak Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliğince yayımlanan 2020 yılı Ocak ayına ait motorlu kara taşıtları kasko değer listesinin sunulduğu anlaşıldığından başvuru sahibi isteklinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.