Aşırı Düşük Teklif Açıklamasında Alt Analiz Girdilerinin Açıklanmasının Gerekli Olmadığı
Mayıs 21, 2021Tüzel Kişiliğe Ait Ortaklık Yapısını Gösteren Ve Tüzel Kişiliği Temsil Ve İlzam Bilgilerinin Teyidine İlişkin Ticaret Sicil Gazetesi Bilgilerinin Yeterlik Bilgileri Tablosunda Yer Almamasının, İhale Sonucu Açısından Teklifin Esasını Değiştirecek Nitelikte Olmayan Bir Bilgi Eksikliği Olduğu
Mayıs 25, 2021İdare Tarafından Karara Karşı Başvuru Yapılabilecek İtiraz Mercii Ve Başvuru Süresinin Yanlış Gösterilmiş Olması
Karar No : 2021/MK-190
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/467885 İhale Kayıt Numaralı “Bandırma Lojistik Birimi Lojistik Faaliyetleri Hizmet Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
KARAR:
Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü tarafından yapılan 2020/467885 ihale kayıt numaralı “Bandırma Lojistik Birimi Lojistik Faaliyetleri Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Dora Enerji ve Kurumsal Hizm. Ltd. Şti. – Bilal Alan – Akfa Yemek Temz. Otom. Oto Yık. İth. İhrc. İnş. Gıda Ürt. San. Tic. Ltd. Şti. itirazen şikâyet başvurusunda bulunmuş ve Kurulca alınan 30.12.2020 tarihli ve 2020/UH.I-2174 sayılı karar ile “Başvurunun reddine” karar verilmiştir.
Davacı Dora Enerji ve Kurumsal Hizm. Ltd. Şti. – Bilal Alan – Akfa Yemek Temz. Otom. Oto Yık. İth. İhrc. İnş. Gıda Ürt. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından anılan Kurul kararının iptali ve yürütmenin durdurulması istemiyle açılan davada, Ankara 10. İdare Mahkemesinin 15.04.2021 tarihli E:2021/534, K: 2021/699 sayılı kararında “Uyuşmazlıkta, dava konusu Kurul Kararı’nın tesis edilme gerekçesinin özetle; yapılan inceleme sonucunda, başvuru sahibinin iddiaya konu hususun farkına vardığı tarihin 13.11.2020 olduğu, belirtilen hususa ilişkin olarak 19.11.2020 tarihinde idareye şikâyet başvurusunda bulunduğu, idarenin on günlük sürede şikâyet başvurusu üzerinde bir karar vermediği, şikâyetçinin 4734 sayılı Kanun’un yukarıda anılan hükümleri gereği, idarenin on günlük karar verme süresinin bitimini takip eden on günlük süre içinde Kuruma itirazen şikâyet başvurusunda bulunması gerekmekte iken süresi içerisinde Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulmadığı, başvuru sahibi tarafından aynı iddialar ile 01.12.2020 tarihinde tekrar idareye şikayet başvurusunda bulunulduğu, söz konusu başvuruya idarece 02.12.2020 tarihinde cevap verildiği, bu cevap üzerine 11.12.2020 tarihinde Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulduğu anlaşılmıştır. Aynı kişi tarafından idareye yapılan ve ilk başvuru ile aynı mahiyette olan daha sonraki şikâyet başvurularına idarece verilen cevaplar başvuru süresini yeniden başlatmayacağından bu haliyle başvuru sahibi tarafından 11.12.2020 tarihinde Kuruma yapılan itirazen şikâyet başvurusunun süre yönünden reddi gerekmektedir.” şeklinde olduğu görülmektedir.
Olayda, 13/11/2020 tarihinde EKAP üzerinden tebliğ edilen ilk komisyon kararı üzerine, davacının ”ihale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemlerden” haberdar olduğu ve bu yönüyle, yasal süresi (tebliği izleyen 10 gün içinde ) içinde ihaleyi gerçekleştiren idareye şikayet başvurusunda bulunduğu, anılan başvurunun 26/11/2020 tarihinde reddi üzerine, yasal süresi içinde itirazen şikayet başvurusunda bulunması gerekmekte ise de; bu süreç zarfında 23/11/2020 tarihinde EKAP üzerinden tebliğ edilen ihale komisyon kararının davacı açısından, şikayet ve itirazen şikayet başvuruları noktasında izlenmesi gereken usul ve esaslar yönünden karışıklığa sebep olduğu, her ne kadar ikinci kez tebliğ edilen komisyon kararının yeni bir hukuki durum yaratmadığı ve davacının ihaleye ilişkin hukuka aykırılık iddiaları noktasında değişikliğe sebep olmadığı görülmekte ise de davacı şirket tarafından ikinci komisyon kararı üzerine yapılan şikayet başvurusunun reddine ilişkin 02/12/2020 tarih ve 78219 sayılı işlemde, ilk şikayet başvurusuna herhangi bir atıf vs. yapılmadığı, başvuru sahibi firma, bu kararın tebliğ edildiği tarihten itibaren 10 gün içinde Kamu İhale Kurumu’na itirazen şikayet başvurusunda bulunabilecektir.” denilmek suretiyle, ”karara karşı başvuru yapılabilecek itiraz mercii ve başvuru süresinin” gösterildiği, davacı şirketin de bu yönlendirme üzerine Kamu İhale Kurumu’na itirazen şikayet başvurusunda bulunduğu, anlaşılmakta olup; davacı şirketin ihaleyi gerçekleştiren idare tarafından itirazen şikâyet başvurusuna yönlendirildiği, başka bir anlatımla, ikinci kez tesis olunan şikayet başvurusunun reddi işlemi ile ilk başvuruya ilişkin süreçten bahsedilmeyerek davacı şirketin, itirazen şikayet başvurusuna ilişkin süre açısından hatalı yönlendirildiği görülmektedir.
Bu durumda, yukarıda belirtilen Anayasal zorunluluk karşısında, davacı şirketin kendi kusurundan kaynaklanmayan ve ihaleyi gerçekleştiren idarenin yönlendirmesi üzerine yapılan itirazen şikayet başvurusunun, süresinde olmadığının kabul edilemeyeceği, aksi halde tüm sorumluluğun davacıya yükletilmesinin hakkaniyete aykırı olacağı sonucuna varıldığından, başvurunun süre yönünden reddine ilişkin dava konusu Kurul kararında hukuka uygunluk görülmemiştir.” gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir
Anayasa’nın 138’inci maddesinin dördüncü fıkrasında, yasama ve yürütme organları ile idarenin mahkeme kararlarına uymak zorunda olduğu, bu organlar ve idarenin mahkeme kararlarını hiçbir suretle değiştiremeyeceği ve bunların yerine getirilmesini geciktiremeyeceği hükme bağlanmıştır.
Ayrıca, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 28’inci maddesinin birinci fıkrasında, mahkemelerin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idarenin gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecbur olduğu, bu sürenin hiçbir şekilde kararın idareye tebliğinden başlayarak otuz günü geçemeyeceği hüküm altına alınmıştır.
Anılan kararın icaplarına göre Kamu İhale Kurulunca işlem tesis edilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1- Kamu İhale Kurulunun 30.12.2020 tarihli ve 2020/UH.I-2174 sayılı kararının iptaline,
2- Anılan Mahkeme kararında belirtilen gerekçeler doğrultusunda, itirazen şikayet başvurusunun esasın incelenmesine,
Oybirliği ile karar verildi