İSTEKLİNİN SUNDUĞU YETERLİK BİLGİLERİ TABLOSU İLE İHALE DOKÜMANININ UYUŞMAMASI
Mart 14, 2024PERSONEL SAYISININ BELİRTİLMESİ VE ÇALIŞMANIN TAM ZAMANLI OLMASI İŞİN AYNI İŞÇİ İLE YAPILACAĞI MANASINA GELMEYECEĞİ HK.
Mart 15, 2024Karar Tarihi : 28.02.2024
Karar No : 2024/UH.II-357
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Mezarlıklar Destek Hizmetleri Şube Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2023/1504392 İhale Kayıt Numaralı “İstanbul Anadolu Yakası Mezarlıklarının Bakımı Onarımı ve Rehabilitasyonu İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı Mezarlıklar Destek Hizmetleri Şube Müdürlüğü tarafından 26.01.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “İstanbul Anadolu Yakası Mezarlıklarının Bakımı Onarımı ve Rehabilitasyonu İşi” ihalesine ilişkin olarak Sim İnşaat Peyzaj Limited Şirketinin 22.01.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 26.01.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 05.02.2024 tarih ve 130563 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 05.02.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/188 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
3) En avantajlı teklifin belirlenmesinde fiyat ile birlikte fiyat dışı unsurlarında dikkate alınacağı, ancak iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin toplam yaklaşık maliyete oranının açıklanmayarak eşitlik ilkesinin sağlanmadığı iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit
edilmiştir.
…
3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:
…
İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde, “7.5.3. 3) İstekliler yeterlik bilgileri tablosunda, ihale tarihi itibariyle geçerliliği olan ISO 9001: 2015 standardına göre alınmış Kalite Yönetim Sistemi Belgesini, ISO 14001:2015 Çevre yönetim sistemi belgesini ve ISO 22000:2018 Gıda güvenliği Yönetim Sistemi belgesini sunmak zorundadır.” düzenlemesi yer almaktadır.
İdari Şartname’nin “Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi” başlıklı 35’inci maddesinde, “35.1. Bu ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklif, fiyatla birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak belirlenecektir.
…
35.1.2. Fiyat dışı unsurların değerlendirilmesine ilişkin bilgi ve belgeler yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilecektir.
35.2 Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin birden fazla istekli tarafından verilmiş olması halinde ilgili uygulama yönetmeliğinde düzenlenen usule göre ihale sonuçlandırılacaktır.
35.2.1. Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin birden fazla istekli tarafından verilmiş olması halinde; Teklif fiyatı daha düşük olan isteklinin teklifi ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlenecektir. Teklif fiyatlarının eşit olması halinde ise 35.1.1 inci maddesindeki fiyat dışı unsurların öncelik sıralaması esas alınarak ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenecektir.
35.3. Fiyat avantajı uygulanması:
35.3.1. Tekliflerin değerlendirilmesinde yerli istekliler lehine fiyat avantajı uygulanmayacaktır.
35.4. Bu madde boş bırakılacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.
Yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri çerçevesinde ihale sürecindeki şikayete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21’inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde on gün içerisinde idareye şikayet başvurusunda bulunulması gerektiği, ilanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresinin ilk ilan tarihinde başladığı ve bu tarihi izleyen 10 gün içinde, ihale dokümanına yönelik başvuruların ise ihale dokümanın edinildiği tarihi izleyen 10 gün içinde ve her halükarda en geç ihale tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabileceği anlaşılmaktadır.
Yapılan incelemede başvuruya konu ihaleye ait İhale İlanı’nın 29.12.2023 tarihinde yayımlandığı, ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat dışı unsurlara göre belirlenmesi ve fiyat dışı unsurlara ilişkin düzenlemelere söz konusu İhale İlanı’nın 5’inci maddesinde yer verildiği, dolayısıyla başvuru sahibinin yukarıda yer verilen iddiasının ihale dokümanının ilana yansıyan hükümlerine yönelik olduğu anlaşılmıştır. Bu kapsamda fiyat dışı unsurlara yönelik iddia edilen hususa ilişkin şikayete konu durumun farkına varılmış olması gereken tarihin ihale ilan tarihi olan 29.12.2023 olduğu, İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik hükmü uyarınca şikayete konu durumun ihale ilan tarihini izleyen günden itibaren en geç 10 gün içerisinde 08.01.2024 tarihine kadar şikayet başvurusuna konu edilmesi gerekirken, bu süre geçtikten sonra 22.01.2024 tarihinde idareye şikayet başvurusunda bulunulduğu anlaşıldığından bahse konu iddianın süre yönünden reddedilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
…
Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.