İNŞAAT İHALELERİNDE GÜNCEL FİYATLAR VE KAMU İHALE GENEL TEBLİĞİ UYGULAMALARI
Nisan 24, 2024İHALE TARİHİNDEKİ TİCARET SİCİLİ BİLGİLERİYLE EKAP’TA YER ALAN BİLGİLERİN UYUMLU OLMADIĞI VE GÜNCEL OLMADIĞI İDDİASI
Nisan 29, 2024Karar Tarihi : 07.02.2024
Karar No : 2024/UH.I-228
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Elektrik Üretim A.Ş Genel Müdürlüğü (EÜAŞ) Satın Alma ve Malzeme Yönetimi Daire Başkanlığı – İç Satın Alma Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2023/1282072 İhale Kayıt Numaralı “Karkamış Hes Tesislerinin 2 Yıl Süreli 33 Kişi İle Çalıştırılması Suretiyle Elektrik Üretimi ve Üretilen Enerjinin İletim ve Dağıtım Şebekesine Verilmesi İçin Gerekli İşletme, Bakım, Onarım İşleri İle Diğer Yardımcı Hizmetlerin Yaptırılması” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Elektrik Üretim A.Ş Genel Müdürlüğü (EÜAŞ) Satın Alma ve Malzeme Yönetimi Daire Başkanlığı – İç Satın Alma Müdürlüğü tarafından 21.12.2023 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Karkamış Hes Tesislerinin 2 Yıl Süreli 33 Kişi İle Çalıştırılması Suretiyle Elektrik Üretimi ve Üretilen Enerjinin İletim ve Dağıtım Şebekesine Verilmesi İçin Gerekli İşletme, Bakım, Onarım İşleri İle Diğer Yardımcı Hizmetlerin Yaptırılması” ihalesine ilişkin olarak Saf Temizlik Yemek Enerji Nakliyat Sanayi Ticaret Ltd. Şti.nin 15.01.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 15.01.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 24.01.2024 tarih ve 128784 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 24.01.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/129 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, idareye sundukları aşırı düşük teklif açıklamasında, ayni yol giderleri için yapılan açıklama ve tevsik edici belgelerin yeterli görülmediği, idareye yapılan şikayet başvurusunun reddedildiği,
İdarece gönderilen açıklama isteme yazısı içeriğinde teklifte önemli bileşen olarak belirlediği “Teknik Şartnamenin 20.2. Maddesinde Çalışma Şartları Ve Özellikleri Belirtilen Personelin Nakli İçin Kullanılacak En Az 2019 Model, En Az 27+1 Kişi Kapasiteli Araç Ve En Az 2019 Model, En Az 4+1 Kişilik Sedan Araca Ait Giderler” ifadesi ile bahse konu araçlara yönelik hangi giderlerin açıklanması konusunda sayma yolu ile bir belirleme yapılmadığı, bu nedenle taraflarınca bahse konu araçlara ilişkin tahmini bir açıklama gerçekleştirildiği ve tevsik edici belgelerin idareye sunulduğu,
İdarece, aşırı düşük teklif açıklama yazısında kasko, zorunlu trafik sigortası ve ferdi kaza sigortası önemli teklif bileşeni olarak belirtilmediğinden kasko, zorunlu trafik sigortası ve ferdi kaza sigortası için sigorta şirketinin bölge müdürlük veya genel müdürlüğünden fiyat teklifi alınmadığı, önemli teklif bileşeni olarak belirtilmeyen söz konusu sigorta kalemlerinin araç kiralama fiyat teklifleri içerisinde ve sözleşme süresini kapsayacak şekilde belirtildiği, ayrıca aşırı düşük teklif dosyasında sunulan sigorta ve kasko poliçeleri dayanak olarak değil bilgi amacıyla sunulduğu, dolayısıyla önemli teklif bileşeni olarak belirtilmeyen bir husustan değerlendirme dışı bırakılmalarının mevzuata uygun olmadığı,
Diğer yandan, idarece araç kiralama gideri için tedarikçi Can-Gül Aky. İnş. Taah. İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti.ne ait ticaret sicil bilgilerinin sorgulanması sonucu Kamu İhale Genel Tebliğinin 79.2.2.1. maddesinde yer alan “Üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin teklife konu alanda faaliyet gösterenlerden alınması gerekmekte olup, bu belgelerin ihale tarihinden önce düzenlenmiş olması zorunlu değildir.” hükmüne istinaden ana faaliyet konuları içerisinde sigortacılık faaliyetinin bulunmadığından bahisle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verildiği, tedarikçi firma tarafından, araç sigortasına ilişkin herhangi bir tevsik edici belge düzenlenmemiş olup; kiralanan araçlara ilişkin poliçelerin yalnızca taahhüt edildiği,
Sonuç olarak idarece taraflarına tebliğ edilen aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulmasına ilişkin yazı içeriği ile talep edilen tüm bilgilerin açıklanarak tevsik edici belgeleri ile idareye sunulmuş olmasına rağmen, idarece bahse konu yazı ile talep edilmeyen ve tarafımızca fazlaya ilişkin belge kapsamında sunulan belgeler öne sürülerek tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasının mevzuata aykırı olduğu iddia edilmektedir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
İdareler tarafından, ihale dokümanında sınır değerin altında teklif veren isteklilerden aşırı düşük teklif açıklaması istenileceği ve sunulan aşırı düşük teklif açıklamaları değerlendirildikten sonra ihalenin sonuçlandırılacağına ilişkin düzenleme yapılması halinde, isteklilere gönderilecek olan aşırı düşük teklif açıklama talep yazısında, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde yer alan hükümler ile Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde yer alan açıklamalar uyarınca, teklifte önemli olduğu tespit edilen maliyet bileşenlerine yer verilmesinin ve isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olan bahse konu önemli teklif bileşenlerinin belirtilmesinin zorunlu olduğu anlaşılmaktadır.
Şikâyete konu ihalede, başvuru sahibinin teklifinin ayni yol giderine ilişkin aşırı düşük teklif açıklamalarında tespit edilen aykırılıklar gerekçe gösterilerek değerlendirme dışı bırakıldığı, ayni yol giderine ilişkin ihale dokümanında detaylı belirlemelerin yapıldığı ancak idare tarafından sınır değerin altında teklif veren başvuru sahibine gönderilen aşırı düşük teklif açıklama talep yazısında, aynı yol giderini oluşturan maliyet bileşenlerinden hangi giderler ve/veya hangi maliyet bileşenlerine ilişkin açıklama istenildiği yönünde bir belirlemeye yer verilmediği görülmüştür.
Yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri uyarınca idarece teklifi aşırı düşük olduğu tespit edilen isteklilerden aşırı düşük tekliflerine yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin hiçbir tereddüde mahal bırakmayacak şekilde belirtilmesinin zorunlu olduğu, bu itibarla aşırı düşük teklif açıklamasının sağlıklı yapılabilmesi ve tekliflerin eşit şartlarda değerlendirilebilmesi için idarece ihale dokümanında yer alan ve teklif fiyata dâhil olduğu belirtilen teklif bileşenleri içerisinden önemli teklif bileşenlerinin açık ve net bir şekilde belirlenmek suretiyle sınır değerin altında teklif sunan başvuru sahibi Saf Temizlik Yemek Enerji Nak. San. Tic. Ltd. Şti.nin yeniden aşırı düşük teklif sorgulamasına tabi tutulması gerektiği sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenler belirtilmek suretiyle teklifi sınır değerin altında olan başvuru sahibi Saf Temizlik Yemek Enerji Nak. San. Tic. Ltd. Şti.nin yeniden aşırı düşük teklif sorgulamasına tabi tutulması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
Oybirliği ile karar verildi.