Karar No : 2021/UY.IV-1706
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/752762 İhale Kayıt Numaralı “Aksaray-Ulukışla-Yenice Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı İnşaatı ile Elektromekanik Sistemlerinin Temini ve Yapım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından 19.08.2021 tarihinde pazarlık usulü ile gerçekleştirilen “Aksaray-Ulukışla-Yenice Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı İnşaatı ile Elektromekanik Sistemlerinin Temini ve Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak başvuru sahibince 06.09.2021 tarih ve 40820 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan dilekçe ile başvuruda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/1482 sayılı dosya kapsamında yapılan inceleme neticesinde ön inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Ön inceleme raporu ve ekleri incelendi.
Başvuru sahibinin 06.09.2021 tarihli ve 2021/40820 sayılı dilekçesi ile 13.09.2021 tarihli ve 2021/42089 sayılı dilekçesinde özetle;
1) İhaleye davet edilme başvurusu yapmalarına rağmen firmalarının ihaleye davet edilmeden ihalenin gerçekleştirilmesinde haklı ve makul neden bulunmadığı,
2) Söz konusu ihalenin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 21’inci maddesinin (b) bendi kapsamında gerçekleştirilebilmesi için gerekli şartların oluşmadığı,
3) İhale üzerinde kalan iş ortaklığının yabancı ortağı olan China Machinery Engineering Co. firmasının belgede sahtecilik, dolandırıcılık gibi sebeplerden dolayı ihalelere katılmaktan yasaklanma yaptırımına tabi tutulduğu,
4) İlgili idareden ihale kayıt numarası bilgisinin istenildiği ancak bu konuda idarenin bilgi paylaşımında bulunmadığı,
Başvuru sahibinin 06.09.2021 tarihinde Kurum kayıtlarına alınan 06.09.2021 tarihli ve 2021/40821 sayılı dilekçesinde ise özetle; ilgili idareden ihale kayıt numarası bilgisinin istenilmesine rağmen İKN bilgisinin kendilerine verilmemesi nedeniyle itirazen şikâyet başvuru bedelinin yatırılamadığı, imkan dahilinde söz konusu tutarın Kurumun ilgili hesabına yatırılmak istenildiği iddialarına yer verilmiştir.
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 4’üncü maddesinde “istekli olabilecek” “ihale konusu alanda faaliyet gösteren ve ihale veya ön yeterlik dokümanı satın almış gerçek veya tüzel kişi ya da bunların oluşturdukları ortak girişim” şeklinde tanımlanmış, “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikayet ve itirazen şikayet başvurusunda bulunabilirler.” hükmüne,
4734 sayılı Kanun’un “İhale ve ön yeterlik dokümanının verilmesi” başlıklı 28’inci maddesinde ise “ilan yapılmayan ihalelerde ihale dokümanının sadece idare tarafından davet edilenlere satılacağı” hükmüne yer verilmiştir.
Yapılan incelemede, pazarlık usulüyle ve ilansız şekilde gerçekleştirilen ihalede, başvuru sahibinin idare tarafından ihaleye davet edilmediği, buna göre Kamu İhale Kanunu’nun 28’inci maddesinde yer alan emredici hüküm kapsamında, ihale dokümanının kendisinin erişimine sunulmadığı ve dolayısıyla ilgilinin aday, istekli veya istekli olabilecek sıfatını kazanamadığından başvuru ehliyetinin bulunmadığı anlaşılmıştır.
Bu itibarla, 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince başvurunun ehliyet yönünden reddi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Başvurunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.