• Anasayfa
    • KD Bülten
    • YD Online Dergi
    • Kullanıcı Girişi
    • DANIŞMANLIK HİZMETLERİ
      • Kamu İhale Danışmanlığı
        • Yıllık İhale Danışmanlığı
        • Proje Bazlı İhale Danışmanlığı
        • Yılsonu İhale Danışmanlığı
        • Uyuşmazlık ve Şikayet Süreçleri
        • Denetim Hizmetleri
        • Hukuki Görüş Hazırlanması Hizmetleri
      • Özel Sektör İhale Danışmanlığı
        • Yıllık İhale Danışmanlığı
        • Proje Bazlı İhale Danışmanlığı
        • Uyuşmazlık ve Şikayet Süreçleri
        • Teklif Dosyası Hazırlanması Hizmetleri
        • Aşırı Düşük Teklif Savunma Hazırlama Hizmetleri
        • Hukuki Görüş Hazırlanması Hizmetleri
      • Mali Yönetim Danışmanlığı
        • Stratejik Plan Eğitimi
        • Faaliyet Raporu Danışmanlık Hizmetleri
        • Performans Programı Danışmanlık Hizmetleri
        • Risk Yönetimi Hizmetleri
        • Muhasebe Danışmanlık Hizmetleri
        • Bütçe Hizmetleri
        • Taşınır Kayıt Sistemi Danışmanlık Hizmetleri
      • Canlı Danışma
    • EĞİTİM HİZMETLERİ
      • İhale Mevzuatı
        • Kamu İhale Eğitimi
        • İhale Sözleşme Eğitimi
        • Şikayet Süreçleri Eğitimi
        • Hakediş Süreç Eğitimi
        • İhale Uygulamaları Eğitimi
        • Aşırı Düşük Sorgulama Eğitimi
      • Özel Sektör Eğitimi
        • Kamu İhale Eğitimi
        • Şikayet Süreçleri Eğitimi
        • Teklif Dosyası Hazırlama Eğitimi
        • İhale Sözleşme Eğitimi
        • Fiyat Farkı Eğitimi
      • Mali Mevzuat
        • 5018 sayılı KMYKK Eğitimi
        • Muhasebe Eğitimi
        • Bütçe Eğitimi
        • Dönem Sonu İşlemleri
        • İç Kontrol Eğitimi
        • Stratejik Plan Eğitimi
        • Taşınır Kayıt Sistemi Eğitim
      • Yayınlar
        • Yasal Dayanak
        • Mevzuat Takip
        • KD Bülten
        • İhale Makaleleri
        • Makale
        • KİK Duyuru
    • REFERANSLAR
    • HAKKIMIZDA
    • İLETİŞİM
    • Anasayfa
    • KD Bülten
    • YD Online Dergi
    • Kullanıcı Girişi

    Belediyelerde Dönem Başı İşlemleri

    • Anasayfa
    • Yasal Dayanak Dergisi Yasal Dayanak 4. Sayı
    • Belediyelerde Dönem Başı İşlemleri
    Belediyelerde Dönem Sonu İşlemleri
    Mayıs 29, 2019
    6552 Sayılı Torba Kanunu ile Çalışma Mevzuatında Yapılan Deişiklikler
    Mayıs 29, 2019
    Kategori
    • Yasal Dayanak 4. Sayı
    Terimler
      • Kasım – Aralık, 2014 Mesut HASTÜRK İhale Makale

      Mesut HASTÜRK Sayıştay Başdenetçisi

      Belediyelerde dönem başı işlemleri Önceki faaliyet dönemin son yevmiyesinden (kapanış fişinden) elde edilen açılış fişi ile başlamaktadır. Açılış fişi sonrasında belediyenin bir önceki dönem olumlu veya olumsuz faaliyet sonucunun geçmiş yıllar olumlu veya olumsuz faaliyet sonuçlarına aktarılmışını izleyen iki nolu fiş ve sonrasında bütçelerin açılışını gösteren bütçe açılış fişi ile işlemlere devam edilmektedir.  Bu şekilde belli bir sırayla takip edilmesi gereken açılış işlemleri aşağıda maddeler halinde sıralanmıştır.

                1. AÇILIŞ FİŞİ

      10.03.2006 Tarih ve 26104 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliğinin” “Yevmiye sistemi, muhasebeleştirme belgeleri ve açılış kayıtları” başlıklı 43 üncü maddesinin beşinci paragrafında “Mali yılın başında bir önceki hesap döneminden devreden hesaplar için açılış bilançosu düzenlenir. Açılış bilançosuna dayanılarak, açılış yevmiyesinin kayıtlarını sağlamak üzere bilançodaki tutarlar düzenlenecek (1)  yevmiye numaralı “muhasebe işlem fişiyle” ilgili hesaplara borç ve alacak kaydedilir. Açılış kaydına ilişkin muhasebe işlem fişine, açılış bilançosunun bir nüshası eklenir. Açılış kaydına esas tutarlar, ilgili hesap için açılacak büyük defter ve yardımcı defterlere aktarıldıktan sonra işlemlerin kaydına başlanır.” hükmü yer almaktadır.

      Bu şekilde bir önceki yıl kesin mizanının borç ve alacak bakiyesi veren hesapların aynen kaydedildiği bir açılış fişinin (1 No’lu Açılış Kaydı) düzenlenmesi ve muhasebe kayıtlarına aktarılarak muhasebe döneminin başlatılması gerekmektedir.

            Açılış fişlerinde dikkat edilmesi gereken önemli bir husus; bir önceki yıl devreden diğer bir ifadeyle borç ve alacak bakiyesi veren sadece ana hesapların değil bu hesapların tüm devreden yardımcı hesaplarının da başlangıç fişinde yer alması gerekliliğidir.

          2. FAALİYET SONUÇLARI HESAPLARININ GEÇMİŞ YIL FAALİYET SONUÇLARI HESAPLARINA AKTARILMASI KAYDI

      Geçmiş yıldan devreden ve sadece birisinin kullanıldığı “590- Dönem Olumlu Faaliyet Sonucu Hesabı” veya “591- Dönem Olumsuz Faaliyet Sonucu Hesabı(-)” hesaplarından birisinin yeni yılda açılış fişini takiben “570- GEÇMİŞ YILLAR OLUMLU FAALİYET SONUÇLARI HESABI” veya “580 GEÇMİŞ YILLAR OLUMSUZ FAALİYET SONUÇLARI HESABI (-)” hesabına aktarılması iki nolu fiş ile mümkündür ve zorunludur. Diğer bir ifadeyle bir önceki dönem ya olumlu faaliyet sonucu elde edilmiştir yada olumsuz faaliyet sonucu elde edilecektir. Hem olumlu hemde olumsuz faaliyet sonucunun bir arada kullanılması muhasebe tekniği açısından doğru değildir ve belediyeler açısından da mümkün değildir.

      Bu durumda eğer belediye bir önceki faaliyet döneminde olumlu faaliyet sonu elde etmişse bu durumda kesin mizanında ve bir nolu açılış fişinde 590- Dönem Olumlu Faaliyet Sonucu Hesabı’nın alacak bakiyesi vermesi gerekmektedir.

      Dönem OLUMLU faaliyet sonucu veren belediye örneği; 

      590 DÖNEM OLUMLU FAALİYET SONUÇLARI HESABI
        
       40.000,00.-
        
      0,00.-40.000,00.-

      Açılış kaydını sonrasında;  önceki dönem olumlu faaliyet sonucu, geçmiş yıllar olumlu faaliyet sonuçları hesabına aktarılacaktır.

             
      590- DÖNEM OLUMLU FAALİYET SONUCU HESABI40.000,00.- 
       570.01 GEÇMİŞ YILLAR OLUMLU FAALİYET SONUÇLARI HESABI (N-1 Yılına Ait Olumlu Faaliyet Sonuçları) 40.000,00.-
            
                

      Bu kayıt sonrası yılsonuna kadar “590-Dönem olumlu Faaliyet Sonuçları Hesabının” bakiyesi sıfır olmak zorundadır.

      Dönem OLUMSUZ faaliyet sonucu veren belediye örneği; 

      591 DÖNEM OLUMSUZ FAALİYET SONUÇLARI HESABI (-)
        
      25.000,00.- ,00.-
        
        
      25.000,00.-,00.-

      Açılış kaydı sonrasında; önceki dönem olumsuz faaliyet sonucu, geçmiş yıllar olumsuz faaliyet sonuçları hesabına aktarılacaktır.

             
      580- GEÇMİŞ YILLAR OLUMSUZ FAALİYET SONUÇLARI HS (-) (N-1 Yılına Ait Olumsuz Faaliyet Sonuçları)25.000,00.- 
       591- DÖNEM OLUMSUZ FAALİYET SONUCU HESABI (-) 25.000,00.-
            
                

      Bu kayıt sonrası yılsonuna kadar “591-Dönem Olumsuz Faaliyet Sonuçları Hesabının (-)” bakiyesi sıfır olmak zorundadır.

               3. BÜTÇE BAŞLANGIÇ FİŞİ

      Belediye muhasebe birimlerinde üç nolu yevmiye kaydı bütçenin muhasebeleştirilmesi ait olan kayıttır. Belediye yasal hale gelen bütçelerini kayıt altına almakta ve böylece gerek harcamalar ödenek üstü harcanmamış olacak gerekse tahakkuk esaslı muhasebe ile ödenekli giderler ve kesin hesap bilgileri doğru bir şekilde üretilecektir.

      Bütçe başlangıç ödenekleri “901.01 BÜTÇE ÖDENEKLERİ HESABI / Bütçe Başlangıç Ödenekleri” yardımcı hesabı kullanılarak üretilmektedir. Önemli olan bir nokta “901.01 Bütçe Başlangıç Ödenekleri” yardımcı hesabı hiçbir şekilde yıl sonuna kadar hareket görmeden devam etmesidir. Yılda normal koşullarda (düzeltme olmadığı durumlarda) iki defa çalışmaktadır. Birincisi başlangıç ödeneğinin kaydedildiği alacak durum ikincisi ise yılsonunda ödenek hesap grubunun kapatılmasında kullanılan borç kaydı durumudur.

      Örnek;

      (D) Belediyesi 2015 Yılı Belediye Bütçe Kararnamesi ile Fen İşleri Müdürlüğüne 03.05 Hizmet alımları ekonomik kodundan 30.000,00 TL ödenek verilmiştir. 

             
      900.03.05 GÖNDERİLECEK BÜTÇE ÖDENEKLERİ HS (Hizmet Alımları)30.000,00.- 
       901.01.03.05 BÜTÇE ÖDENEKLERİ HS (Bütçe Başlangıç ödenekleri / Hizmet Alımları) 30.000,00.-
            
                

               4. GEÇEN YILDAN DEVREDEN ÖDENEKLERİN KAYDI

      Belediye muhasebe birimlerinde bir önceki faaliyet döneminden devreden ödeneklerin varlığı halinde (tahsisli ödenekler, özel mevzuatı gereğince devreden ödenekler, şartlı bağışlar, asker ailesi yardım ödeneği vb.) bütçe başlangıç fişinden sonra bu ödeneklerin devrinin yapılması gerekmektedir.

      Örnek; (Z) Belediyesi Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından 2015 yılına devredilen toplam 5.000.-TL tutarındaki “Asker Ailesine Yardım Ödeneği”nin muhasebe kaydı aşağıdaki gibi olacaktır. 

             
      900.05.04 GÖNDERİLECEK BÜTÇE ÖDENEKLERİ HS (Hane Halkına Yapılan Transferler)5.000,00.- 
       901.03.05.04 BÜTÇE ÖDENEKLERİ HS (Diğer Kanunlar Gereğince Geçen Yıldan Devreden Ödenek/ Hane Halkına Yapılan Transferler) 5.000,00.-
            
                

              5. BÜTÇE DIŞI AVANS VE KREDİLER HESABINA KAYDEDİLEN 15 ARALIKTA ÖDENEN MEMUR MAAŞLARININ MUHASEBE KAYDI

      Aralık ayı memur maaşları (memur maaşlarının peşin olarak ödenmesinden kaynaklı) ile ilgili olarak Muhasebat Genel Müdürlüğünce yayınlanan 6 sıra nolu Genel Tebliğde[i]; “28/9/1988 tarihli ve 3472 sayılı Kanunla

      -Devlet memurları ile diğer kamu görevlilerine ilişkin kanunlarda yer alan “aybaşı” ibarelerinin “ayın 15’i” olarak uygulanması, dolayısıyla aylık ve aylıkla birlikte ödenmesi gereken özlük haklarının her ayın 15’inde ödenmesi,

      –  lgililere 15 Aralık – 14 Ocak dönemleri için yapılacak ödemelerin yarısının ödemenin yapıldığı yıl bütçesine gider kaydolunması, kalanının ise avans hesaplarına alınarak takip eden mali yıl başında bütçeye gider yazılması,

      – Kamu kurum ve kuruluşlarında işçi statüsünde çalışanların aylık ücretlerinin ödenmesinde de bahsedilen esaslara göre işlem yapılması,” hükümleri yer almaktadır.

      Bu kapsamda 15 Aralıkta Devlet memurlarına ödeme emri belgesiyle ödenen maaşların yarısı “630 Giderler Hesabı” ve “830 Bütçe Giderleri Hesabına” kaydedilirken diğer yarısının “162 Bütçe Dışı Avans ve Krediler Hesabına” borç kaydedilmesi gerekecektir.

      Örnek;

      15 Aralık maaşları kaydı (vergi ve sosyal güvenlik kesintileri ihmal edilerek 10.000.- TL tutarında ödemesi yapılan basit bir örnek yapılmıştır);

             
      630. GİDERLER HESABI5.000,00.- 
      162 BÜTÇE DIŞI AVANS VE KREDİLER HESABI5.000,00.- 
       103 VERİLEN ÇEK VE GÖNDERME EMİRLERİ HESABI 10.000,00.-
      830. BÜTÇE GİDERLERİ HESABI5.000,00.- 
       835 GİDER YANSITMA HESABI 5.000,00.-
            
                

      1-14 Ocak arası muhasebe kaydı;

             
      630 GİDERLER HESABI5.000,00.- 
       162 BÜTÇE DIŞI AVANS VE KREDİLER HESABI 5.000,00.-
      830 BÜTÇE GİDERLERİ HESABI5.000,00.- 
       835 GİDER YANSITMA HESABI 5.000,00.-
            
                

              6. MAHSUP DÖNEMİNE AKTARILAN AVANS VE KREDİLERİN KAPATILMASI

      Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 124. Maddesi a fıkrası aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir.

      “a) Mahsup dönemine aktarılan iş avans ve kredileri 

      Mali yıl içerisinde iş avans ve kredileri hesabına borç kaydedilerek verilen avans veya açılan kredilerden, harcandığı halde belgeleri muhasebe birimine verilemeyenlerin dairesinin bildirmesi üzerine veya belgeleri verildiği halde mali yıl sonuna kadar incelenememesi nedeniyle mahsubu yapılamayan avans ve kredi tutarları saklı tutulan aynı miktardaki ödenekleri ile birlikte mahsup dönemine aktarılır. Mahsup dönemine aktarılan avans ve kredilere ilişkin harcama belgeleri, mahsup dönemi içinde verildiğinde geçen yıl bütçe mahsupları hesabına borç kaydı yapılarak mahsup işlemi yapılır ve saklı tutulan ödenekler kapatılır. Mahsuba ilişkin harcama belgelerinin, avans veya kredinin verildiği veya açıldığı tarih ile en geç ait olduğu bütçe yılının son günü arasındaki bir tarihi taşıması gerekir. Mahsup dönemi sonuna kadar nakden veya mahsuben kapatılmayan avans tutarları ilgili mutemet adına kişilerden alacaklar hesabına alınarak avans hesabı kapatılır ve buna ait ödenek tenkis edilir.”     

      Bu kapsamda açılan avans ve kredilerden harcandığı halde belgeleri muhasebe birimine verilemeyenlerin harcama birimlerinin bildirimi üzerine veya belgeleri verildiği halde incelenememesi sonucunda ödenekleri muhasebe birimince saklı tutularak mahsup dönemine aktarılması gerekir.

      Aralık ayı kaydı; 

             
      165 MAHSUP DÖNEMİNE AKTARILAN AVANS VE KREDİLER HESABI5.000,00.- 
       160 İŞ AVANS VE KREDİLERİ HESABI 5.000,00.-
      906 MAHSUP DÖNEMİNE AKTARILAN KULLANILACAK ÖDENEKLER HESABI5.000,00.- 
       907 MAHSUP DÖNEMİNE AKTARILAN ÖDENEKLER HESABI 5.000,00.-
      901.30 BÜTÇE ÖDENEKLERİ HESABI (Tek Muhasebe Birimi Olan İdarelerde Mahsup Dönemine Aktarılan Ödenekler)5.000,00.- 
       900GÖNDERİLECEK BÜTÇE ÖDENEKLERİ HESABI 5.000,00.-
            
                

      Ocak ayı mahsup dönemi kapanış kaydı; 

             
      630 GİDERLER HESABI5.000,00.- 
       165 MAHSUP DÖNEMİNE AKTARILAN AVANS VE KREDİLER HESABI 5.000,00.-
      834 GEÇEN YIL BÜTÇE MAHSUPLARI HESABI5.000,00.- 
       835 GİDER YANSITMA HESABI 5.000,00.-
      907 MAHSUP DÖNEMİNE AKTARILAN ÖDENEKLER HESABI5.000,00.- 
       906 MAHSUP DÖNEMİNE AKTARILAN KULLANILACAK ÖDENEKLER HESABI 5.000,00.-
            
                

      Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği 357’nci maddesine göre; mahsup dönemi sonunu izleyen ilk iş gününde hesabın borç bakiyesi bu hesaba alacak, 835-Gider Yansıtma Hesabına borç kaydedilir hükmü yer almaktadır. Buna göre Şubat ayı ilk yevmiye kaydı ise; 

             
      835 GİDER YANSITMA HESABI5.000,00.- 
       834 GEÇEN YIL BÜTÇE MAHSUPLARI HESABI 5.000,00.-
            
                

      şeklinde olacaktır. Bu şekilde mahsup dönemi başlangıcında kullanılan tüm ödenek hesapları da dahil hepsi kapanmış olacaktır.


      [i] Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği (Sıra No:6) Aylık Ve Ücret Ödemeleri Değişik: 28/4/2004 Tarihli ve 25446 Sayılı R.G.

      Paylaş
      Kameder İhale Danışmanlığı
      Kameder İhale Danışmanlığı
      Kameder kamu ihale mevzuatı ve mali mevzuat konularında kamu kurum ve kuruluşlarının ihtiyaç duydukları profesyonel hizmetin sunulması için 2008 yılında kurulmuş ve 2013 yılı itibari ile özel sektör kuruluşlarına da hizmet vermeye başlamış Ankara merkezli bir danışmanlık şirketidir.

      İlgili yazılar

      Mayıs 29, 2019

      Hizmet Alımı İhalelerinde Çalışanların Toplu İş Sözleşmesinden Yararlanması


      Read more
      Mayıs 29, 2019

      6552 Sayılı Torba Kanunu ile Çalışma Mevzuatında Yapılan Deişiklikler


      Read more
      Mayıs 29, 2019

      Belediyelerde Dönem Sonu İşlemleri


      Read more

      Comments are closed.

      Kategoriler

      • Aşırı Düşük Teklif
        • Aşırı Düşük Hazırlama
          • İş Deneyim Belgesi
        • Aşırı Düşük Savunma
        • Aşırı Düşük Teklif Nasıl Hazırlanır
        • Aşırı Düşük Teklif Savunma
        • Aşırı Düşük Teklif Savunma Danıştay Kararı
        • Malzemeli Yemek Aşırı Düşük
        • Öğrenci Taşıma İhalesi
        • Yapım Aşırı Düşük Teklif Hazırlama
        • Yapım Aşırı Düşük Teklif Savunmasında Akaryakıt Dönüşümü
        • Yemek Aşırı Düşük
        • Yemek Aşırı Düşük Hazırlama
      • Aşırı Düşük Teklif Nedir
      • Danışmanlık Hizmetleri
        • Kamu İhale Danışmanlığı
        • Mali Yönetim Danışmanlığı
        • Özel Sektör İhale Danışmanlığı
      • Eğitim Hizmetleri
        • İhale Mevzuatı
        • Mali Mevzuat
        • Özel Sektör Eğitimi
        • Yayınlar
          • KİK Duyuru
          • Makale
          • Mevzuat Takip
            • Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği
      • Elektronik İhale
      • Fiyat Farkı Kararnamesi
      • İhale Danışmanı
      • İhale Danışmanı İstanbul
      • İhale Danışmanlığı İstanbul
      • İhalenin İptali
        • İhalenin İptalinde İdarenin Takdir Yetkisi
        • İhalenin İptalinde İdarenin Takdir Yetkisinin Denetlenmesi
      • İsteklinin Şikayet ve İtirazen Şikayet Başvurusunda Bulunma Hakkı
      • Kesinleşen İhale Dokümanına Göre İşlem Yapılması
      • Mahkeme Kararları
        • Danıştay Kararı
      • Public Procurement
        • Public Procurement Consultancy
        • Public Procurement Law
        • Public Procurement Turkey
      • Temel İlkeler
        • Danıştay Kararı
        • Değerlendirme Dışı Bırakılma
        • Elektronik İhale
        • İhale Danışmanı
        • İhale Danışmanı Ankara
        • İhale Danışmanlığı
        • İhale Dokümanının Belirsiz Olması
        • ihale dokümanının kesinleşmesi
        • İhale Şikayet
        • İhaleden Yasaklılık
        • İş Deneyim Belgesi
        • KİK Şikayet
        • R Katsayısı
        • Rekabet İlkesi
        • Sayıştay Kararı
        • Sayıştay Kararları
        • Teknik Bilirkişi Görüşüne Başvurulması
      • YANSIMALAR
      • Yasal Dayanak Dergisi
        • Yasal Dayanak 1. Sayı
        • Yasal Dayanak 2. Sayı
        • Yasal Dayanak 3. Sayı
        • Yasal Dayanak 4. Sayı
      • Yemek Aşırı Düşük Nasıl Hazırlanır
      • Yeterlik Kriteri
      • Yurt Dışında Yapılan İş Deneyim Tevsiki

      Size nasıl yardımcı olabiliriz?
      Kameder İhale Danışmanlığı, müşterilerinin ihale mevzuatı ile ilgili sorunlarına en etkin çözümleri ve cevapları sunmaktadır. Danışmanlık ve eğitim hizmetlerimizle ilgili bilgi almak için lütfen bize ulaşın.

      Kameder, şirketinizin mal, yapım ve hizmet alımlarında karşı karşıya kaldığı aşırı düşük teklif sorgulamalarında 8 yıllık bilgi ve tecrübesi ile yanınızda.

      Kameder; Gerek idare gerekse Kik nezdinde yapılacak başvurularda gerekli hukuki desteği sağlar.

      Yasal Dayanak Online Dergicilik; Yasal Dayanak Dergisi okurlarını online dergi olarak karşılıyor. Tüm dergi içeriği tek tıkla karşısınızda.

      Kameder Bültene Kayıt Olun

      © 2008-2019 Kameder İhale Danışmanlığı - Ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz.
      SAHANET.NET