Toplam Ciro Tutarlarının Yeterlik Kriterlerini Karşılanması
Karar No : 2020/UH.II-2077
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/504704 İhale Kayıt Numaralı “Personel Servisi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Yargıtay Başkanlığı tarafından 05.11.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Personel Servisi” ihalesine ilişkin olarak Çetinkaya Turz. Taş. Güv. Sist. ve Hizm. Tem. Tic. Ltd. Şti. nin 23.11.2020 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 26.11.2020 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 30.11.2020 tarih ve 53701 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 30.11.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2020/1876 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
3) İhale üzerinde bırakılan iş ortaklığı tarafından iş hacmine ilişkin beyanın eksik yapıldığı, beyan kapsamında yıl bilgisine yer verilmediği ve beyan edilen tutarın sağlanması gereken iş hacmi tutarını karşılamadığı iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş hacmini gösteren belgeler” başlıklı 36’ncı maddesine “(1) İş hacmini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde;
a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,
b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgenin, her ikisinin de idarelerce istenilmesi zorunludur.
(2) Aday veya isteklinin birinci fıkrada belirtilen belgelerden birini sunması yeterlidir. Serbest meslek erbabının iş hacmi serbest meslek kazanç defteri özeti ile belgelendirilir.
(3) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.
(4) Toplam ciro; gelir tablosundaki brüt satışlar tutarından, satıştan iadeler, satış iskontoları ve diğer indirimlerin tutarları düşülmek suretiyle ulaşılan net satışlar tutarıdır.
(5) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen hizmet işlerinden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.
(6) İş hacmini gösteren belgelere ilişkin kriterler aşağıdaki esaslara göre belirlenir:
a) Açık ihale usulüyle yapılan ihaleler ile Kanunun 21 inci maddesinin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde, toplam cironun teklif edilen bedelin % 25’inden, hizmet işleri ile ilgili cironun ise teklif edilen bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir…
(12) İş ortaklığı olarak ihaleye katılan aday ve isteklilerde; iş hacmine ilişkin kriterlerin, her bir ortak tarafından iş ortaklığındaki hissesi oranında sağlanması zorunludur.” hükmü bulunmaktadır.
İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.4.3. İstekli tarafından;
a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,
b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgeler,
birinin sunulması yeterlidir.
Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.
Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen hizmet işlerinden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.
Toplam cironun teklif edilen bedelin % 25’inden, hizmet işleri ile ilgili cironun ise teklif edilen bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.
Bu kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
Gelir tablosunun veya serbest meslek kazanç defteri özetinin, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen gelir tablosunun o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeyi düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.
İş ortaklığı olarak ihaleye katılan isteklilerde; iş hacmine ilişkin kriterlerin, her bir ortak tarafından iş ortaklığındaki hissesi oranında sağlanması zorunludur.
İsteklinin iş hacmi tutarının değerlendirilmesinde, kendi iş hacmi tutarı ile birlikte ortak olduğu ortak girişime/girişimlere ait iş hacmi tutarı da hissesi oranında dikkate alınarak toplanmak suretiyle toplam iş hacmi tutarı belirlenir. Bu durumda isteklinin iş hacmi tutarı kullanılan ortak girişimdeki/girişimlerdeki hisse oranını gösteren belgelerin de teklif kapsamında sunulması gerekmektedir.” düzenlemesi yer almaktadır.
Elektronik ortamda teklif alınan başvuruya konu ihalede ihale üzerinde bırakılan istekli Çağrı Tur Nakliyecilik Sanayi ve Tic. Ltd.Şti.-Emseal Turizm Taşımacılık Otomotiv Gıda İnşaat Temizlik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi İş Ortaklığının pilot ortağı Çağrı Tur Nakliyecilik Sanayi ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda “Ekonomik ve Mali Yeterliğe İlişkin Belgeler” kısmının “İş Hacmi Bilgileri” başlıklı satırının doldurulduğu, bu satırda “Yeterlik değerlendirmesine esas alınması istenen yıllar ve bu yıllara ait toplam ciro/fatura tutarı: 2019-15*****TRY” beyanına yer verildiği tespit edilmiştir.
darenin talebi üzerine sunulan belgeler arasında 31.12.2019 dönemi ayrıntılı gelir tablosuna yer verildiği tespit edilmiştir. Bahse konu belgeden Çağrı Tur Nakliyecilik Sanayi ve Tic. Ltd. Şti.nin 2019 yılı toplam cirosunun 15****** olduğu anlaşılmıştır.
İş hacmine ilişkin kriteri toplam ciro ile tevsik eden pilot ortağın İdari Şartname’nin 7.4.3’üncü maddesinde yer verilen iş hacmine ilişkin asgari tutar olan teklif bedelinin (4.498.896,00 TL) %25’ini (1.124.724,00 TL) ortak girişimdeki payı (%60) nispetinde (674.834,40 TL) karşıladığı tespit edilmiştir.
İş Ortaklığının özel ortağı Emseal Turizm Taşımacılık Otomotiv Gıda İnşaat Temizlik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda “Ekonomik ve Mali Yeterliğe İlişkin Belgeler” kısmının “İş Hacmi Bilgileri” başlıklı satırının doldurulduğu, bu satırda “Yeterlik değerlendirmesine esas alınması istenen yıllar ve bu yıllara ait toplam ciro/fatura tutarı: 2019-3.9***** TRY” beyanına yer verildiği tespit edilmiştir.
İdarenin talebi üzerine sunulan belgeler arasında ayrıntılı gelir tablosuna yer verildiği, bahse konu belgeden Emseal Turizm Taşımacılık Otomotiv Gıda İnşaat Temizlik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi’nin 2019 yılı toplam cirosunun 3****** TL olduğu anlaşılmıştır.
İş hacmine ilişkin kriteri toplam ciro ile tevsik eden pilot ortağın İdari Şartname’nin 7.4.3’üncü maddesinde yer verilen iş hacmine ilişkin asgari tutar olan teklif bedelinin (4.498.896,00 TL) %25’ini (1.124.724,00 TL) ortak girişimdeki payı (%40) nispetinde (449.889,60 TL) karşıladığı tespit edilmiştir.
Başvuruya konu ihalede ihale üzerinde bırakılan isteklinin pilot ortağı ve özel ortağı tarafından yeterlik bilgileri tablosunda iş hacmine ilişkin beyanlara yer verildiği, idarece talep edilmesi üzerine istekli tarafından sunulan gelir tablolarında yer alan 2019 yılına ilişkin toplam ciro tutarlarının yeterlik kriterlerini karşıladığı, istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda yer verilen beyanla sunulan belgelerin uyumlu olduğu anlaşılmıştır. Bu bağlamda, ihale üzerinde bırakılan isteklinin iş hacmine ilişkin sunduğu belgelerde iddia edilen hususlar yönüyle mevzuata aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.