İş Deneyim Belgesine Konu İşin İhale Konusu İş Ve Benzer İşe Uygun Olup Olmadığı
Karar No : 2020/UH.I-2033
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/445488 İhale Kayıt Numaralı “Tedaş Genel Müdürlüğü Sorumluluğundaki Misafirevi, Kreş ve Ana Okulu, Eğitim ve Sertifikasyon Merkezi Müdürlükleri İle Bölge Müdürlüklerine Ait Hizmet Binaları ve Açık Alanların Temizlik ve Destek Hizmetlerinin 355 Personel İle Karşılanması” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Tedaş Genel Müdürlüğü tarafından 12.10.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Tedaş Genel Müdürlüğü Sorumluluğundaki Misafirevi, Kreş ve Ana Okulu, Eğitim ve Sertifikasyon Merkezi Müdürlükleri İle Bölge Müdürlüklerine Ait Hizmet Binaları ve Açık Alanların Temizlik ve Destek Hizmetlerinin 355 Personel İle Karşılanması” ihalesine ilişkin olarak Tekten Grup Taah. A.Ş.nin 02.11.2020 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 05.11.2020 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 16.11.2020 tarih ve 51051 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 16.11.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2020/1774 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
5) İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan iş deneyim belgesinde tutar ve kapsamın uygun olmadığı, anılan belgede yüklenicinin incelenmesi gerektiği unvan karışıklığı nedeniyle belgeye hak kazanılıp kazanılmadığının araştırılması gerektiği, belgenin Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’ne uygun olmadığı,
…
3) Başvuru sahibinin 5’inci iddiasına ilişkin olarak:
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinin (a) bendinde “a) Benzer iş: İhale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer usullerle gerçekleştirilen, teçhizat, ekipman, mali güç ve uzmanlık ile personel ve organizasyon gerekleri bakımından benzer özellik taşıyan işleri,… ifade eder.” hükmü,
Aynı Yönetmelik’in “İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde “(1) İş deneyimini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde; teknolojik ürün deneyim belgesinin ve yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;
a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,
b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleriyle ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,
c) Yapımla ilgili hizmet işleri dahil hizmet alımı ihalesiyle gerçekleştirilecek danışmanlık hizmetlerinde, Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 38 inci maddesinde düzenlenen iş deneyimini gösteren belgelerin,
istenilmesi zorunludur.
(2) İlk ilan veya davet tarihi ile ihale veya son başvuru tarihi arasında kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleri, ilgisine göre birinci fıkranın (a) veya (b) bendi kapsamında değerlendirilir.
…
(5) İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70’ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10’unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30’undan az olmaması gerekir. Ancak, ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde edilen iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması halinde, pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmı için istenen iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.
(6) Tüzel kişi tarafından iş deneyimini tevsik etmek üzere, tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ve Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olan ortağına ait iş deneyimini gösteren belgenin sunulması halinde; ticaret sicili müdürlükleri veya meslek mensubu yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir) tarafından, ilk ilan veya davet tarihinden sonra düzenlenen ve düzenlendiği tarihten geriye doğru son bir yıldır kesintisiz olarak bu şartların korunduğunu gösteren ortaklık tespit belgesinin sunulması zorunludur. Ticaret sicili müdürlükleri veya meslek mensubu tarafından düzenlenen ortaklık tespit belgesinin, düzenlendikten sonra iş deneyimini gösteren belgeyi kullanan tüzel kişinin temsilcisi ve iş deneyimini gösteren belge sahibi tarafından imzalanması gerekmektedir.” hükmü,
Anılan Yönetmelik’in “Değerlendirmeye ilişkin esaslar” başlıklı 48’inci maddesinde “(1) İhale konusu iş veya benzer işlerle ilgili tek sözleşmeye dayalı olarak iş deneyimini gösteren belgeler değerlendirmeye alınır. Birden çok iş deneyimini gösteren belge hiçbir şekilde toplanamaz.
(2) İş deneyimini gösteren belgelerde yer alan ancak, ihale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz.
(3) İş deneyimini gösteren belgeler, belge sahibi gerçek veya tüzel kişiler dışındaki aday veya istekliler tarafından kullanılamaz, devredilemez, kiraya verilemez ve satılamaz. Bu belge sahiplerinin kuracakları veya ortak olacakları tüzel kişiliklerin ihaleye girebilmesinde; en az bir yıldır tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip olması ve bu sürede Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olması, teminat süresi sonuna kadar bu şartların muhafaza edilmesi zorunludur.” hükmü yer almaktadır.
İdari Şartname’nin “Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler” başlıklı 7.5’inci maddesinde “7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;
a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya
b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri,
sunması zorunludur.
İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 25’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.
İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70’ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10’unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30’undan az olmaması gerekir. Ancak, ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde edilen iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması halinde, pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz.” düzenlemesi,
Anılan Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “… 7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:
Kamu veya özel sektör binaları ve bu binalara ait açık veya kapalı alanların temizlik ve destek hizmetleri, yemek servisi hizmetleri işlerini yapmış olmak benzer iş olarak kabul edilecektir.” düzenle
Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “… 25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:
25.3.1. İşin süresi ve personel sayısı dikkate alınarak ilgili mevzuatına göre hesaplanacak işçilik ücreti:
Sözleşme süresi boyunca personeller;
Hizmet Ekip Şefi (6 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 120 fazlası ödenecek – Toplam 270 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 4.860 Saat fazla mesai yapacak)
izmet Ekip Şefi – M (4 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 130 fazlası ödenecek – Toplam 180 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 3.240 Saat fazla mesai yapacak)
Temizlik Hizmetleri Personeli (86 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 30 fazlası ödenecek – Toplam 3.870 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 69.660 Saat fazla mesai yapacak)
Temizlik Hizmetleri Personeli (8 Kişi) (Engelli Personel) (Brüt Asgari ücretin yüzde 30 fazlası ödenecek – Toplam 360 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 6.480 Saat fazla mesai yapacak)
Cam Temizlik Hizmetleri Personeli (1 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 50 fazlası ödenecek – Toplam 45 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 810 Saat fazla mesai yapacak)
Ağır Temizlik Hizmet Personeli (3 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 50 fazlası ödenecek – Toplam 135 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 2.430 Saat fazla mesai yapacak)
Gıda Uzmanı (7 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 140 fazlası ödenecek – Toplam 315 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 5.670 Saat fazla mesai yapacak)
Mutfak Personel-1 (10 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 110 fazlası ödenecek – Toplam 450 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 8.100 Saat fazla mesai yapacak)
Mutfak Personel-1-M (14 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 120 fazlası ödenecek – Toplam 630 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 11.340 Saat fazla mesai yapacak)
Mutfak Personel-2 (22 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 80 fazlası ödenecek – Toplam 990 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 17.820 Saat fazla mesai yapacak)
Mutfak Personel-3 (22 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 50 fazlası ödenecek – Toplam 990 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 17.820 Saat fazla mesai yapacak)
Servis Hizmetleri Personeli (17 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 50 fazlası ödenecek – Toplam 765 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 13.770 Saat fazla mesai yapacak)
Servis Hizmetleri Personeli-M (23 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 90 fazlası ödenecek, Toplam 1.035 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 18.630 Saat fazla mesai yapacak)
Öğretmen (19 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 90 fazlası ödenecek – Toplam 855 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 15.390 Saat fazla mesai yapacak)
Bakıcı Anne (21 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 60 fazlası ödenecek – Toplam 945 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 17.010 Saat fazla mesai yapacak)
Sanatkar (2 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 90 fazlası ödenecek – Toplam 90 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 1.620 Saat fazla mesai yapacak)
Müracaat Görevlisi (20 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 40 fazlası ödenecek – Toplam 900 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 16.200 Saat fazla mesai yapacak)
Müracaat Görevlisi-M (11 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 90 fazlası ödenecek – Toplam 495 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 8.910 Saat fazla mesai yapacak)
Bahçe Hizmetleri Personeli (7 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 50 fazlası ödenecek – Toplam 315 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 5.670 Saat fazla mesai yapacak)
Yardımcı Personeli-1 (2 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 60 fazlası ödenecek, Toplam 90 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 1.620 Saat fazla mesai yapacak)
Yardımcı Personeli-2 (32 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 40 fazlası ödenecek – Toplam 1.440 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 25.920 Saat fazla mesai yapacak)
Usta (1 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 70 fazlası ödenecek – Toplam 45 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 810 Saat fazla mesai yapacak)
İş Makinesi Operatörü (1 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 50 fazlası ödenecek – Toplam 45 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 810 Saat fazla mesai yapacak)
İnşaat İşçisi (1 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 50 fazlası ödenecek – Toplam 45 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 810 Saat fazla mesai yapacak)
Yardımcı Sağlık Personeli (1 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 90 fazlası ödenecek – Toplam 45 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 810 Saat fazla mesai yapacak)
Gayrimenkul Değerleme Uzmanı (14 Kişi) (Brüt Asgari ücretin yüzde 180 fazlası ödenecek – Toplam 630 Gün Resmi tatil çalışması yapacak – Toplam 11.340 Saat fazla mesai yapacak)
şeklinde çalıştırılacak ve personellere buna göre ödeme yapılacaktır.” düzenlemesi,
Teknik Şartname’nin “İşin Adı” başlıklı 2’nci maddesinde “Enerji Sektöründe faaliyet gösteren TEDAŞ Genel Müdürlüğü sorumluluğundaki bütün tesislerdeki elektrik işleri ile şartnamede tanımlanan diğer destek hizmetlerinin personelle karşılanması işidir.” düzenlemesi,
Aynı Şartname’nin “İşin Yapılma Şekli” başlıklı 3’üncü maddesinde “Temizlik İşleri; günlük, haftalık, aylık ve genel temizlik olarak yapılacaktır.” düzenlemesi,
Anılan Şartname’nin “Diğer Hükümler” başlıklı 7’nci maddesinde “… 7.4. Yemek Servis Hizmetleri ile İlgili Ayrıntılar
Yemekler servisten önce İdarece görevlendirilen personel tarafından kontrol edilerek ve mevzuat hükümleri çerçevesinde yemeklerden birer numune alınarak, üzerine tarih ve saat etiketi yapıştırılmış, hava almayan bir kapla 72 saat muhafaza edilmek üzere İdarenin belirlediği soğuk depoda imza karşılığı bekletilecektir. Saklama kapları İdare tarafından temin edilecektir.
Tüm yemek yenen birimlerde ve mutfakta her yemek sonrası bulaşıklar yıkanıp, masalar ve zeminler temizlenecek, yemek dağıtım üniteleri, mutfak ekipmanları, kiler, soğuk hava deposu, tuvalet ve lavabolar ilekapı girişleri ve merdivenlerin genel temizliği yapılacaktır.
7.5. Yemek Hizmetleriyle İlgili Diğer Hususlar
7.5.1. İdare tarafından izin verilen ve bedeli karşılığında yemek yiyecek olan üçüncü şahıslar ile görevli personelin yemek ücretleri İdare elemanlarınca tahsil edilecektir.
7.5.2. Yükleniciye işe başlama tarihinde mutfaklarda bulunan demirbaşlar, tabak, kaşık, çatal, bıçak vb. tam ve sağlam olarak tutanak karşılığında teslim edilecek ve işin bitiş tarihinde teslim edilen miktar ve özellikte tam ve sağlam olarak teslim alınacaktır.
7.5.3. Günlük hazırlanan yemeklerin herhangi bir nedenle artması halinde artan yemekler İdare yetkililerinin talimatı doğrultusunda değerlendirilecek, çiğ ya da pişmiş yemek veya yemeklik malzeme idare dışına çıkartılmayacaktır.
7.6. Yüklenici, sözleşme imzalanmasını müteakip (yeni işe başlayan personel dahil) İdarenin belirleyeceği sürede mevzuat gereğince mutfak ve yemekhane hizmetleri ile temizlik hizmetlerinde çalışacak olan personellere Hijyen Eğitimini verecektir. Hijyen Eğitimi giderleri Yüklenici tarafından karşılanacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.
İhale dokümanından işin adının “Tedaş Genel Müdürlüğü Sorumluluğundaki Misafirevi, Kreş ve Ana Okulu, Eğitim ve Sertifikasyon Merkezi Müdürlükleri İle Bölge Müdürlüklerine Ait Hizmet Binaları ve Açık Alanların Temizlik ve Destek Hizmetlerinin 355 Personel İle Karşılanması” olduğu, Teknik Şartname’nin ilgili maddelerinde ihalede çeşitli görevlerde çalıştırılması öngörülen 355 personel için görev ve nitelik tanımlamalarına yer verildiği, aynı Şartname’nin 7.4.’üncü maddesinde yemek servis hizmetleri ile ilgili ayrıntıların belirtildiği anlaşılmıştır.
Öte yanda İdari Şartname’nin 7.6’ncı maddesinde “Kamu veya özel sektör binaları ve bu binalara ait açık veya kapalı alanların temizlik ve destek hizmetleri, yemek servisi hizmetleri” işlerinin benzer iş olarak belirlendiği anlaşılmıştır.
İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosu incelendiğinde; iş deneyimin tevsikine ilişkin sütunun “2018/344356-2932755-1-1” şeklinde doldurulduğu, anılan belgenin EKAP üzerinden sorgulanması neticesinde ulaşılan iş deneyim belgesinde işin adının “TEDAŞ Genel Müdürlüğü sorumluluğundaki Misafirevi, Kreş ve Ana Okulu, Eğitim ve Sertifikasyon Merkezi Müdürlüklerine ile Bölge Müdürlüklerine ait hizmet binaları ve açık alanların temizlik ve destek hizmetlerinin 291 personel ile karşılanması” olduğu, işin tanımının “291 personel ile temizlik ve destek hizmetlerinin karşılanması işi” olduğu, belge tutarının 26.659.332,87 TL olduğu anlaşılmıştır.
Yapılan incelemede, idarece benzer iş tanımının “Kamu veya özel sektör binaları ve bu binalara ait açık veya kapalı alanların temizlik ve destek hizmetleri, yemek servisi hizmetleri” olarak yapıldığı, bu çerçevede ihale üzerinde bırakılan Ar Yemek İşgücü Temini Gıda Tem. İlaçlama Teks. Oto. Taş. İnş. Tar. Hay. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan iş deneyim belgesine konu işin ihale konusu iş ve benzer işe uygun olduğu,
İhale dokümanı gereğince istekliler tarafından teklif edilen bedelin % 25’inden az tutarda olmamak üzere iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerektiği, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan iş deneyim belgesinde işin tek başına Ar Yemek İşgücü Temini Gıda Tem. İlaçlama Teks. Oto. Taş. İnş. Tar. Hay. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından gerçekleştirildiği ve belge tutarının 26.659.332,87 TL, belgenin güncellenmiş tutarının 35.959.216,80 TL olduğu ve söz konusu tutarın istekli tarafından teklif edilen bedelin (101.675.404,98) %25’inden fazla olduğu anlaşıldığından başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.