Komisyon Kararının Davacı Şirketi Yanlış Merciye Yönlendirdiğinden, Yukarıda Belirtilen Anayasal Zorunluluk Karşısında İtirazen Şikâyet Başvurusunun Süresinde Olmadığının Kabul Edilemeyeceği
Karar No : 2021/MK-83
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2015/94356 İhale Kayıt Numaralı “İstanbul Üniversitesi Bilgi İşlem Daire Başkanlığı Güvenlik Sistemi Cihazı Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
KARAR:
İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü Bilgi İşlem Daire Başkanlığı tarafından yapılan 2015/94356 İhale Kayıt Numaralı “İstanbul Üniversitesi Bilgi İşlem Daire Başkanlığı Güvenlik Sistemi Cihazı Alımı” İhalesine ilişkin olarak Veriteknik Telekom Ltd. Şti. itirazen şikâyet başvurusunda bulunmuş ve Kurulca alınan 05.11.2015 tarihli ve 2015/UM.IV-2962 sayılı karar ile “Başvurunun süre yönünden reddine” karar verilmiştir.
Davacı Veriteknik Telekom Ltd. Şti. tarafından Kamu İhale Kurulunun 05.11.2015 tarihli ve 2015/UM.IV-2962 sayılı kararının iptali talebiyle açılan davada, Ankara 12. İdare Mahkemesinin 07.01.2016 tarihli ve E:2015/3374, K:2016/12 sayılı kararı ile “davanın reddine” karar verilmesi üzerine yapılan temyiz incelemesi sonucunda Danıştay Onüçüncü Dairesinin 14.01.2021 tarihli ve E:2016/2529, K:2021/67 sayılı kararında “…Dosyanın incelenmesinden, 31/08/2015 tarihli ihale komisyonu kararına karşı ihaleye katılan diğer bir istekli tarafından yapılan şikâyet başvurusu üzerine, idarece alınan düzeltici işlem kararı uyarınca, davacı şirketin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına yönelik 01/10/2015 tarihli ihale komisyonu kararının 02/10/2015 tarihinde davacıya tebliğ edildiği, kararın bildirimine ilişkin yazıda, “Bu kararın bildiriminden itibaren 10 gün içinde idaremize şikâyet başvurusunda bulunulabilir.” ifadesinin yer aldığı, dolayısıyla davacı şirketin ihale komisyonu tarafından şikâyet başvurusuna yönlendirildiği, başka bir anlatımla, komisyon kararının davacı şirketi yanlış merciye yönlendirdiğinden, yukarıda belirtilen Anayasal zorunluluk karşısında itirazen şikâyet başvurusunun süresinde olmadığının kabul edilemeyeceği sonucuna varıldığından, başvurunun süre yönünden reddine ilişkin dava konusu Kurul kararında hukuka uygunluk görülmemiştir.
Bu itibarla, başvurunun süre yönünden reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uygunluk, davanın reddi yolundaki temyize konu İdare Mahkemesi kararında hukukî isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle; Davacının temyiz isteminin kabulüne, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesi uyarınca Ankara 12. İdare Mahkemesi’nin 07/01/2016 tarih ve E:2015/3374, K:2016/12 sayılı kararının bozulmasına, dava konusu işlemin iptaline” karar verilmiştir.
Anayasa’nın 138’inci maddesinin dördüncü fıkrasında yasama ve yürütme organları ile idarenin, mahkeme kararlarına uymak zorunda olduğu, bu organlar ve idarenin, mahkeme kararlarını hiçbir suretle değiştiremeyeceği ve bunların yerine getirilmesini geciktiremeyeceği hükme bağlanmıştır.
Öte yandan 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 28’inci maddesinin birinci fıkrasında mahkemelerin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idarenin gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecbur olduğu, bu sürenin hiçbir şekilde kararın idareye tebliğinden başlayarak otuz günü geçemeyeceği hüküm altına alınmıştır.
Anılan Kararın icaplarına göre Kamu İhale Kurulunca işlem tesis edilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) Kamu İhale Kurulunun 05.11.2015 tarihli ve 2015/UM.IV-2962 sayılı kararının iptaline,
2) Anılan mahkeme kararında belirtilen gerekçeler doğrultusunda, başvuru sahibinin iddialarının esasının incelenmesine,
Oybirliği ile karar verildi.