
YERLİ MALI BELGESİ DİĞER BELGE SATIRINDA BEYAN EDİLİRSE NE OLUR?
Mayıs 22, 2024
MALİYET BİLEŞENLERİ AÇIKLANAN BELGELER İHALE TARİHİNDEN ÖNCEKİ SON 12 AYA İLİŞKİN OLMALIDIR
Mayıs 24, 2024Karar Tarihi : 28.02.2024
Karar No : 2024/UM.I-384
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Burdur İl Sağlık Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2023/1447611 İhale Kayıt Numaralı “2024 Yılı 6 Aylık Gıda Malzemesi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Burdur İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 15.01.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2024 Yılı 6 Aylık Gıda Malzemesi” ihalesine ilişkin olarak Sartaş Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 09.02.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 14.02.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 16.02.2024 tarih ve 132641 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 16.02.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/246 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, kısmi teklife açık olarak gerçekleştirilen başvuruya konu ihalenin 1, 2 ve 3’üncü kısımlarına teklif verildiği, İdari Şartname’nin 35’inci maddesinde ihalede yerli malı teklif eden isteklilere %15 oranında fiyat avantajı uygulanacağına yönelik düzenleme uyarınca, yeterlik bilgileri tablosunda, ihalenin 1’inci kısmının; 2, 4, 6, 10, 11, 13, 18, 31, 35, 41, 44, 50, 52, 58, 60, 64, 68, 69 numaralı kalemlerine, 2’nci kısmının; 1 ve 2 numaralı kalemlerine ve 3’üncü kısmının; 2, 3, 4, 7, 8, 9 ve 11 numaralı kalemlerine ait yerli malı belgelerinin beyan edildiği ve idarenin talebi üzerine yerli malı belgelerinin idareye sunulduğu, ancak ihale komisyonu kararında sunmuş oldukları yerli malı belgeleri mevzuata aykırı olacak şekilde dikkate alınmayarak fiyat avantajı uygulanmadığı, bu nedenle ihalenin 1, 2 ve 3’üncü kısımlarının ilgili kalemlerine yönelik mevzuata uygun olarak sunmuş oldukları yerli malı belgeleri göz önünde bulundurularak fiyat avantajı uygulanması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir
…
İhale konusu işin gıda malzemesi alımı işi olduğu, 19 kısımdan oluşan ihalenin birim fiyat teklif cetvelinde, her bir ihale kısmı için gıda kalemlerine yer verildiği, bu kapsamda itirazen şikayet başvurusuna konu olan ihale kısımlarına yönelik olarak; ihalenin “Kuru Gıda” başlıklı 1’inci kısmında 69 adet, “Dondurulmuş Bakliyat” başlıklı 2’nci kısmında 2 adet, “Piknik Tipi Ürünler” başlıklı 3’üncü kısmında ise 11 adet gıda kalemine yer verildiği görülmüştür.
Başvuru sahibi Sartaş Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti.nin ihalenin 1, 2 ve 3’üncü kısımlarına teklif verdiği, anılan istekli tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda; ihalenin 1’inci kısmının 2, 4, 6, 10, 11, 13, 18, 31, 35, 41, 44, 50, 52, 58, 60, 64, 68, 69 numaralı gıda kalemlerine, 2’nci kısmının 1 ve 2 numaralı gıda kalemlerine ve 3’üncü kısmının 2, 3, 4, 7, 8, 9 ve 11 numaralı kalemlerine ait yerli malı belgelerinin beyan edildiği görülmüştür.
05.02.2024 tarihli ihale komisyonu kararına göre, ihalenin 1’inci, 2’nci ve 3’üncü kısımlarında yer alan gıda kalemlerinin tamamına yönelik istekliler tarafından yerli malı belgesi sunulmadığından yerli malı fiyat avantajı uygulanmadığı, başvuru sahibi isteklinin ihalenin 2’nci kısmında teklifi yaklaşık maliyetin üzerinde olduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı anlaşılmıştır. Bu kapsamda idare tarafından yapılan değerlendirme neticesinde, ihalenin 1’inci kısmının Gülburak Gıda Tem. Ürün. Yem. Tar. İnş. Nak. Tur. Otom. San. Ve Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, başvuru sahibi isteklinin teklifinin ekonomik açıdan en avantajlı 2’nci teklif olarak belirlendiği, ihalenin 2’nci kısmının Rukiye Baş üzerinde bırakıldığı, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli olarak Üçel Gıda Pazarlama ve Nakliye San. Tic. Ltd. Şti.nin belirlendiği, ihalenin 3’üncü kısmının Üçel Gıda Pazarlama ve Nakliye San. Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli olarak Dentop Gıda İnşaat Tekstil Tem. Kırt. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin belirlendiği görülmüştür.
Başvuruya konu ihalede İdari Şartname’nin 35.3’üncü maddesinde yerli malı teklif eden isteklilere ihalenin tamamında %15 oranında fiyat avantajı uygulanacağının öngörüldüğü, yerli malı teklif eden isteklilerin fiyat avantajından yararlanabilmesi için teklif ettiği mala/mallara ilişkin yerli malı belgesinin/belgelerinin yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilmesinin zorunlu olduğu, ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi aşamasında yerli malı teklif edenler lehine fiyat avantajının, Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 61’inci maddesi esas alınarak hesaplanacağı, sonuç olarak ihalenin yerli malı teklif eden isteklilere %15 oranında fiyat avantajı sağlanarak sonuçlandırılması gerektiği anlaşılmıştır.
Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 61’inci maddesinin dördüncü fıkrasında yerli malı teklif eden istekliler lehine fiyat avantajı tanınan ve birden fazla mal kaleminden oluşan ihalelerin, kısmi teklife açık olarak gerçekleştirilmesi ve fiyat avantajı tanınan her bir kısmın tek bir mal kaleminden oluşmasının zorunlu olduğu, ancak birbirini tamamlayan veya teknik zorunluluklar nedeniyle birlikte alınması gereken mal kalemlerine bir kısımda yer verilebileceği hüküm altına alınmıştır. Söz konusu Yönetmelik hükmü gereği birden fazla mal kaleminden oluşan ihalelerde yerli malı teklif eden istekliler lehine fiyat avantajı uygulanmasına imkân tanındığı ve bu uygulamanın mal kalemi bazında yapılması gerektiği, bir başka ifadeyle birden fazla mal kaleminden oluşan bir ihalede yerli malı teklif eden istekliler lehine fiyat avantajının, teklif edilen mal kalemi bazında uygulanarak, istekli tarafından hangi kalem için yerli malı belgesi sunulmuş ise sadece o kalemde söz konusu fiyat avantajından yararlanabilmesinin mümkün olduğu anlaşılmaktadır.
Bu kapsamda başvuruya konu ihalede, yerli malı teklif eden istekliler lehine fiyat avantajı uygulamasının alım konusu mal kalemi bazında yapılması, istekliler tarafından hangi kalem/kalemler için yerli malı belgesi sunulmuş ise sadece o kalemde/kalemlerde yerli malı teklif eden istekliler lehine fiyat avantajı uygulaması yapılarak ihalenin sonuçlandırılması gerektiğinden, idarece başvuruya konu ihalenin şikâyete konu 1’inci kısmında yer alan 69 mal kaleminin, 2’nci kısmında yer alan 2 mal kaleminin ve 3’üncü kısmında yer alan 11 mal kaleminin her biri için öncelikle yerli malı teklif eden isteklilerin teklif ettiği fiyatların sabit tutulması, yerli malı teklif etmeyen isteklilerin ise bu kalem ya da kalemlerdeki teklif fiyatını %15 oranında arttırarak değerlendirmeye esas fiyatının bulunması, bu uygulamanın ihale kısımlarında yer alan tüm mal kalemlerinde ayrı ayrı yapılması sonucunda bulunacak tutarların toplamının esas alınarak ihale kısmı bazında en düşük toplam fiyata ulaşan isteklinin değerlendirmeye esas teklif fiyatının tespit edilerek ihalenin sonuçlandırılması gerektiği anlaşılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, idare tarafından ihalenin itirazen şikayet başvurusuna konu 1, 2 ve 3’üncü kısımlarında yerli malını teklif edenler lehine fiyat avantajı uygulanması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.