STANDART NUMARASI VEYA ADI BELİRTİLMEDEN TSE BELGESİ SUNULMASININ İSTENMESİ
Mayıs 30, 2024TÜİK’İN YAYIMLANMAYAN ENDEKS VERİLERİ KULLANIMININ SÖZLEŞMENİN UYGULANMASI SIRASINDA FİYAT FARKI HESAPLAMALARININ SAĞLIKLI YAPILMASINA ENGEL TEŞKİL ETMESİ
Haziran 1, 2024Karar Tarihi : 22.05.2024
Karar No : 2024/UH.I-678
İHALEYİ YAPAN İDARE:
İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Hastanesi Başhekimliği,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2024/519932 İhale Kayıt Numaralı “2 Yıllık Malzeme Dâhil Yemek Pişirme ve Dağıtım Hizmeti Temini” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Hastanesi Başhekimliği tarafından 30.05.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2 Yıllık Malzeme Dâhil Yemek Pişirme ve Dağıtım Hizmeti Temini” ihalesine ilişkin olarak Katmışlar Yemek İnşaat Taah. Tur. San. Tic. Ltd. Şti.nin 30.04.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 06.05.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 07.05.2024 tarih ve 143545 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 07.05.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/556 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale konusu işe ait İdari Şartname’nin 7’nci maddesinin 7.5.3’üncü bendinde kalite standartlarına ilişkin “TS 13075, TS 6914, TS 8985, TS 13027, TS ISO 10002, TS 13811” belgelerinin sunulması gerektiğinin düzenlendiği, bu kapsamda TS 6914 numaralı standardın gıda maddeleri imal eden, hazırlayan, depo eden ve satan yerler için genel kuralları kapsadığı, TS 8985 numaralı standardın yemek fabrikaları ve toplu yemek mutfaklarının yapısal özellik, işletmecilik, çalışanlar ve teknik donanım ile ilgili genel kurallarını kapsadığı, TS 13027 numaralı standardın gıda imal yeri sosyal tesisleri, işletmenin çevresi, yakıt depoları ve sistemleri, aydınlatma ve ısıtma sistemi, depolama yerleri, üretimde kullanılan alet ve donanımlar, çalışanlar ile ilgili dezenfeksiyon ve sterilizasyon kurallarını kapsadığı, ihale konusu iş kapsamında yemek üretiminin idare mutfağında yapılacağı göz önünde bulundurulduğunda söz konusu standartlara ilişkin hizmet yeterlik belgelerinin istenilmesinin Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 42’nci maddesi ile Kamu İhale Genel Tebliği’nin 74’üncü maddesine aykırı olduğu; yine TS 10002 Müşteri Memnuniyeti Yönetim Sistemine ilişkin istenilen belgenin ihale konusu işle bir ilgisinin bulunmadığı ve TS 13811 numaralı standardın ise hijyen ve sanitasyon yönetim sisteminin şartlarını kapsadığı, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 74.4’üncü maddesindeki açıklamalar uyarınca İyi Hijyen Uygulamaları (GPP) gibi kalite ve standarda ilişkin belgeler istenilemeyeceğinden söz konusu belgelerin istenilmesinin anılan mevzuat hükümlerine aykırı olduğu,
– Söz konusu ihaleye ait Teknik Şartname’nin “Yemeklerin Dağıtımı” başlıklı 5.5’inci maddesindeki 5.5.1. ile 5.5.2’nci düzenlemelerinden, idarenin mutfağında hazırlanan yemeklerin, şartnamede belirtilen hükümler doğrultusunda taşınacağı, hastalara ve refakatçilere dağıtılacağı, personel için düzenlenen alanlarda öğle ve akşam yemeklerinin self-servis düzeninde dağıtılacağı, Cerrahpaşa yerleşkesinde çalışan personel için öğle ve akşam yemeklerinin Yeşilköy yerleşkesinden taşımalı olarak sağlanacağının anlaşıldığı, bir başka deyişle ihale konusu iş kapsamında yemek üretiminin idarenin mutfağında yapılacağının anlaşıldığı, dolayısıyla idarelerin ihale dokümanında kalite ve standarda ilişkin belgelerle ilgili düzenleme yapabilecekleri, kendi hizmet binalarında gerçekleştirilen hizmetler ile niteliği gereği hizmet yeterlik belgesi istenmesi uygun olmayan ihalelerde hizmet yeterlik belgelerinin istenemeyeceği; ayrıca İdari Şartname’nin 7’nci maddesinin 7.5.3’üncü bendinde, kalite standartlarına ilişkin “TS 13075, TS 6914, TS 8985, TS 13027, TS ISO 10002, TS 13811” belgelerinin ortak girişimlerde ortakların tamamı tarafından sunulması gerektiğinin düzenlendiği, ancak Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 42’nci maddesinde “…İş ortaklığında, ortaklardan en az birinin kalite ve standarda ilişkin belgeleri sunması yeterlidir.” hükmünün yer aldığı, dolayısıyla anılan Şartname’nin 7’nci maddesinin 7.5.3’üncü bendindeki düzenlemenin belirtilen mevzuat hükmüne aykırı olduğu iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
Yukarıda yer verilen mevzuat hüküm ve açıklamalarına göre, idarelerin ihale dokümanında kalite ve standarda ilişkin belgelerle ilgili düzenleme yapabilecekleri, kendi hizmet binalarında gerçekleştirilen hizmetler ile niteliği gereği hizmet yeterlik belgesi istenmesi uygun olmayan ihalelerde hizmet yeterlik belgelerinin istenemeyeceği, kalite ve standarda ilişkin belge istenmesi halinde ise söz konusu düzenlemenin İdari Şartname’nin 7.5.3’üncü maddesinde düzenleneceği ve iş ortaklığında ortaklardan birinin kalite ve standarda ilişkin belgeleri beyan etmesinin yeterli olduğu anlaşılmaktadır.
Yukarıda aktarılan doküman düzenlemelerinden; ihale konusu işin Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Hastanesinde yatarak tedavi gören hasta, refakatçi ve kurum personeline iki yıl süre ile malzeme dâhil yemek pişirilmesi, dağıtımı, toplanması, bulaşıkların yıkanması, kullanılan alanların temizlenmesi, çöplerin atılması ve bakım-onarımın yapılmasına yönelik hizmet alımı olduğu, yemeklerin idareye bağlı hastane mutfağında pişirileceği ve dağıtımının sağlanacağı, Cerrahpaşa yerleşkesi çalışanlarının yemeklerinin Yeşilköy yerleşkesinden taşımalı olarak getirileceği,
– İdarece “TS 13075 Gıda maddeleri taşıma hizmetleri için genel kurallar belgesi”, “TS 6914 İş yerleri, Gıda maddeleri imal eden, hazırlayan, depolayan ve satan yerler için genel kurallar standardına uygunluk belgesi”, “TS 8985 İş yerleri, Yemek fabrikaları ve toplu yemek mutfakları için kurallar hizmet yeterlilik belgesi”, “TS 13027 – Gıda üretim ve satış yerlerinde hijyen ve sanitasyon için genel kurallar standardına uygunluk belgesi”, “TS ISO 10002 Kalite Yönetimi ve Müşteri Memnuniyeti belgesi” ve “TS 13811 Hijyen ve Sanitasyon Yönetim Sistemi Belgesi”nin istekliler tarafından sunulmasının istenildiği ve ortak girişimde ise tüm ortaklar tarafından sunulmasının istenildiği anlaşılmıştır.
Başvuru sahibinin iddiasında yer alan belgeler bazında değerlendirme yapıldığında;
– TS 6914 numaralı standardın gıda maddeleri imal eden, hazırlayan, depo eden ve satan yerler için genel kuralları kapsadığı, ihale konusu iş kapsamında yemek üretiminin idare mutfağında yapılacağı göz önünde bulundurulduğunda söz konusu standarda ilişkin hizmet yeterlik belgesi istenilmesinin mevzuata aykırı olduğu,
– TS 8985 numaralı standardın, yemek fabrikaları ve toplu yemek mutfaklarının yapısal özellik, işletmecilik, çalışanlar ve teknik donanım ile ilgili genel kurallarını kapsadığı, ihale konusu iş kapsamında yemek üretiminin idare mutfağında yapılacağı göz önünde bulundurulduğunda söz konusu standarda ilişkin hizmet yeterlik belgesi istenilmesinin mevzuata aykırı olduğu,
– TS 13027 numaralı standardın, gıda imal yeri sosyal tesisleri, işletmenin çevresi, yakıt depoları ve sistemleri, aydınlatma ve ısıtma sistemi, depolama yerleri, üretimde kullanılan alet ve donanımlar, çalışanlar ile ilgili dezenfeksiyon ve sterilizasyon kurallarını kapsadığı, ihale konusu iş kapsamında yemek üretiminin idare mutfağında yapılacağı göz önünde bulundurulduğunda söz konusu standarda ilişkin hizmet yeterlik belgesi istenilmesinin mevzuata aykırı olduğu,
– TS 10002 Kalite Yönetimi ve Müşteri Memnuniyeti istenilmesinin ihale konusu işle bir ilgisinin bulunmadığı, TS 13811 numaralı standardın ise, hijyen ve sanitasyon yönetim sisteminin şartlarını kapsadığı, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 74.4’üncü maddesinde aktarılan açıklamalar uyarınca İyi Hijyen Uygulamaları (GPP) gibi kalite ve standarda ilişkin belgeler istenemeyeceğinden bu belgelerin istenilmesinin mevzuata aykırı olduğu anlaşılmış olup, ayrıca Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Kalite ve standarda ilişkin belgeler” başlıklı 42’nci maddesi gereğince iş ortaklığında, ortaklardan birinin kalite ve standarda ilişkin belgeleri sunması yeterli kabul edildiğinden ortak girişimlerde tüm ortaklar tarafından söz konusu belgelerin sunulmasına yönelik İdari Şartname’nin 7.5.3. düzenlemesinin mevzuata uygun olmadığı, bu sebeple başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılığı belirlenen ihale işlemlerinin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,
2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.