İHALENİN İPTALİ KARARI SOMUT VE BİLGİ/BELGEYE DAYALI OLMALIDIR
Mayıs 13, 2024TSE BELGESİNE DAİR FARKLI KISIMLARDA FARKLI BEYANLAR BULUNMASI BELGE SUNMA ZORUNLULUĞUNU ORTADAN KALDIRIR
Mayıs 20, 2024Karar Tarihi : 21.02.2024
Karar No : 2024/UH.II-335
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Alata Bahçe Kültürleri Araştırma Enstitüsü Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2023/1151647 İhale Kayıt Numaralı “Sosyal Tesislerde Yevmiyeli Yemek Servisi ve Diğer Muhtelif Hizmet ve Aşçı Hizmeti Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Alata Bahçe Kültürleri Araştırma Enstitüsü Müdürlüğü tarafından 15.11.2023 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Sosyal Tesislerde Yevmiyeli Yemek Servisi ve Diğer Muhtelif Hizmet ve Aşçı Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin olarak Aykan Medikal Temizlik Turizm Kırtasiye Gıda Sanayi ve Ticaret Limited Şirketinin 14.12.2023 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 14.12.2023 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 21.12.2023 tarih ve 122948 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 21.12.2023 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2023/1477 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
1) Yaklaşık maliyet ve teklif edilen fiyatların ihale günü açıklanması gerekirken, ihaleden 22 gün sonra açıklanmasının mevzuata aykırı olduğu,
…
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:
…
Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinden anlaşılacağı üzere elektronik olarak gerçekleştirilen açık ihale usulü ile gerçekleştirilen ihalelerde, teklifler açılmadan önce yaklaşık maliyetin açıklanması, teklifler açıklanarak EKAP üzerinden standart formlara kullanılarak kayıt altına alınması gerekmektedir.
Başvuruya konu ihalede, 15.11.2023 tarihinde ihale saati itibariyle tekliflerin açıldığı, yaklaşık maliyetin 5.076.887,70 olması gerekirken EKAP’a 10,80 TL farkla 5.076.898,50 TL olarak kaydedildiğinin farkedildiği, yaklaşık maliyetin EKAP kaydının düzeltilmesi amacıyla Kurumumuza 15.11.2023 tarihli ve 12043361 sayılı yazı ile düzeltme talebinde bulunulduğu, ancak bu aşamada ilk oturumun ne zaman kapatıldığına ve teklif fiyatları ile yaklaşık maliyetin ne zaman açıklandığına ilişkin herhangi bir bilgi ve bulguya rastlanmamıştır.
Bunun üzerine, başvuru sahibinin iddiasında yer alan hususların değerlendirilmesi çerçevesinde hem ihaleyi gerçekleştirilen idare hem de Elektronik İhale Dairesi Başkanlığı ile yazışma yapılmıştır. İdare ile yapılan yazışmada, özetle başvuruya konu ihale sürecinde ihalenin ilk oturumun ne zaman kapatıldığı ve yaklaşık maliyetin ne zaman açıklandığına ilişkin bilgi, Elektronik İhale Dairesi Başkanlığı ile yazışmada ise ilaveten idarenin 15.11.2023 tarihli dilekçesi üzerine işlem tesis edilip edilmediğine ilişkin bilgi istenilmiştir.
Anılan yazıya istinaden Elektronik İhale Dairesi Başkanlığı tarafından verilen cevapta, “15.11.2023 tarihinde idare tarafından tekliflerin açıldığı, Ecey Turizm Seyahat Acentalığı ve Organizasyon Tic. A.Ş.ne ait götürü bedel teklif mektubunu indirildiği, Aykan Medikal Temizlik Turz. Kırt. Gıd. San. ve Tic. Ltd. Şti.ne ait teminatın sorgulamasının yapıldığı, ilk oturumun kapatılma tarihinin 05.12.2023 olduğu görülmüştür. İş kuralları gereği idare tarafından EKAP üzerinden ilk oturumun kapatılmasından sonra isteklilere gönderilen tutanaklar ile isteklilerin, verilen teklifleri ve yaklaşık maliyeti görebildiği anlaşılmaktadır.
15.11.2023 tarihli ve 12043361 sayılı idarenin yaklaşık maliyet tutarının değiştirlmesine yönelik talebini ilettiği yazıya Daire Başkanlığımız tarafından ekte yer alan 21.11.2023 tarihli ve E-44624038-104.99-45322 sayılı yazı ile red cevabı verilmiştir.” bilgilerine yer verilmiştir.
Anılan idare tarafından 05.02.2024 tarihli ve 13103131 sayılı cevabi yazısında, ilk oturumun 15.11.2023 tarihinde yani ihale günü kapatıldığı, yaklaşık maliyetin ikinci oturumun sonunda EKAP üzerinden 05.12.2023 tarihinde açıklandığı beyan edilmiştir.
Yukarıda yer alan mevzuat hükümleri ve yapılan tespitler doğrultusunda, ihalenin yaklaşık maliyetinin EKAP’a hatalı yüklendiği, EKAP’a yaklaşık maliyetin düzeltilmesi amacıyla yapılan talebin reddedildiği, ihale komisyonu tarafından yaklaşık maliyetin EKAP üzerinde idarece sehven girilen miktar kadar düzeltilerek ihalenin değerlendirilmesi aşamasına geçildiği, ancak yaklaşık maliyet tutarlarına ilişkin söz konusu düzeltmenin ihale tarihinden (15.11.2023) sonra 05.12.2023 tarihinde gerçekleştirildiği ve ihalenin ilk oturumunun EKAP verilerine göre ihale tarihinden 20 gün sonra kapatılarak yaklaşık maliyetin açıklandığı hususları dikkate alındığında ihalenin ilk oturumuna ilişkin olarak idarece gerçekleştirilen işlemlerin yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerine ve 4734 sayılı Kanunun 5’inci maddesinde yer alan temel ilkelere aykırılık teşkil ettiği, bu itibarla ihalenin iptali gerektiği sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,
Oybirliği ile karar verildi