Karar No : 2020/UH.II-893
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/80240 İhale Kayıt Numaralı “Şehiriçi Toplu Taşıma” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
İETT İşletmeleri Genel Müdürlüğü tarafından 18.03.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Şehiriçi Toplu Taşıma” ihalesine ilişkin olarak Dicle Temizlik Sosyal Hizmetler İnş. Turizm Yemek San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 10.03.2020 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 13.03.2020 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 23.03.2020 tarih ve 14899 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 23.03.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2020/546 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
3 Cezaların toplam teklif tutarı üzerinden değil de teklif edilen birim fiyat üzerinden kesileceği düzenlemelerinin mevzuata aykırı olduğu,
…
3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:
Teknik Şartname’nin “Cezalar” başlıklı 5.4.4’üncü maddesinde “Cezalar
Aşağıda sayılan haller sözleşmeye aykırılık halleri olup, her bir fiilin işlenmesi halinde şartnamenin ilgili maddelerinde düzenlenen itiraz, savunma ve değerlendirme işleminin sonucunda verilen karar ve yapılacak tahakkuk gerçekleşecektir. Cezalar yer tesliminden itibaren 30 takvim gününden sonra başlayacaktır.
Servis oranının karşılanmaması durumunda; eksik araç başına “Servis Oranının Karşılanamaması” cezası uygulanacaktır. Servise mani hal taşıyan araçların servise verilip verilmeyeceğine idare yetkilileri karar verecektir. Servise mani araçların servise verilmesi durumunda yüklenicinin cezai sorumluluğu ortadan kalkmaz.
İdarenin kullandığı programlarda servise hazır beyan edildiği halde servise çıkamayan her araç servis oranı hesabında servise mani olarak değerlendirilecektir.
Ondalık küsuratlı servis sayıları yukarıya ötelenecektir. (Örneğin 92,03 servis vermesi gerekiyorsa 93 araç hazırlanması gerekmektedir.)
Servise hazır olarak beyan edildiği halde arızalı olduğu için servise çıkamayan veya geç çıkan araçlara araç başı “Servise Hazır Beyan Edilen Arızalı Araç” cezası uygulanacaktır.
Servise hazır olarak belirtilen araçlarda kirli araç tespit edilmesi durumunda yükleniciden araç servise çıkana kadar aracı temizlemesi istenebilir. İdare personeli, yüklenici firmanın servise hazır araç beyanından sonra araç servis çıkış saatine kadar herhangi bir sürede denetim yapabilir. Araç iç ve dış temizliği tam olarak yapılmamış olan her araç için “Temizlenmeyen Araç” cezası uygulanacaktır. İdarenin aracı servise vermesi cezai müeyyideyi ortadan kaldırmaz.
5.4.4.5. Sefer zayii cezası; Aşağıda tabloda verilen nedenlerden dolayı seferin yapılamaması veya yarım kalması durumunda herbir sefer için “sefer zayisi cezası” uygulanır. Araç bilgisayarları, yakıt ikmal (Aracın tam depo menzilinden fazla km yaptığı durumlarda ceza uygulanmayacaktır), bu kapsamın dışında tutulacaktır.
…
5.4.4.6. Garaja Gönderme Cezası; Serviste arızalanan aracın arızası giderilemeyerek garaja gönderilecek olursa sefer zayisi cezasına ek olarak (sefer zayisi var ise) garaja dönen her araç için “Arızalı Aracı Garaja Gönderme” cezası uygulanacaktır. Arızalı araç gün içinde tamir edilmesi halinde servis yedeği araç olarak kullanılabilir. Arızalı aracın Çekici ve Kurtarıcı ile garaja veya uygun lokasyona çekilmesi halinde “Arızalı Aracı Garaja Gönderme” yerine “Çekici ve Kurtarıcı Bedeli” hakedişinden kesilir.
5.4.4.7. Hasar veya arıza kaydı açılan ve/veya garaja gönderilen her araç için (garaja gönderildiği zamanın) bir gün sonrasından başlamak üzere 15 gün içerisinde arızası giderilemeyen araç başına 16. günden itibaren,, 60 gün içerisinde hasarı giderilemeyen araç başına 61. günden itibaren günlük olarak “Zamanında Giderilemeyen Arıza ve Hasar” cezası uygulanır. Araçların hasar ve arıza onarımlarında geçen süreleri servis oranlarına dâhildir. Hasar veya arıza onarımlarında geçen sürelerinde servis oranına dahil edilir.
5.4.4.8. Yüklenicin araçlara yakıt koymaması veya eksik yakıt koymasından kaynaklanan yolda kalması durumunda araç başına “Eksik Yakıt” ceza uygulanır. (Tam depoda araç 450 km yapmaktadır.) Aracın eksik yakıttan yolda kalması ve çekici kullanılması halinde “Eksik Yakıt” ve “Çekici ve Kurtarıcı Bedeli” hakedişinden kesilir.
5.4.4.9. İdarenin sahip olduğu veya olacağı kalite belgeleri veya yönetim sistemi ile ilgili (EYS, 5S, vb.) iç ve dış tetkiklerde görülen uygunsuzluklar yüklenici tarafından düzeltilecektir. Tespit edilen ve 15 gün içerisinde giderilemeyen her uygunsuzluk için “EYS Uygunsuzluğu” cezası uygulanacaktır. Ayrıca 16. Günden itibaren giderilemeyen her uygunsuzluk için gün başına “Geciken EYS Uygunsuzluğu” cezası uygulanacaktır. 15 günde düzeltilemeyecek kapsamlı iş ve işlemler için İdare gerek görüldüğü takdirde ilave süre verilebilir.
5.4.4.10. İş Sağlığı ve Güvenliği ekipmanlarının kullanılmadığının tespiti halinde (eldiven, maske, gözlük, ayakkabı, baret, yüksekte çalışma ekipmanı vb) her uygunsuzluk başına “İSG Uygunsuzluğu” cezası uygulanır.
5.4.4.11. Yüklenici aracın servis esnasında arıza (ücret toplama, yolcu bilgilendirme sistemi dahil), hasar, kaza, yangın, vandalizm, terör olayları, gibi durumlarda 120 dk içinde araca müdahale etmemesi halinde veya sisteme kaydı doğru girmemesi durumunda arıza takip sistemi üzerinden Zamanında Müdahale Edilmeme kaydı oluşturulabilir, bu durumda “Zamanında Müdahale Edilmeme” cezası uygulanır.
5.4.4.12. Teknik Şartname ve eklerinde bulunan fakat cezai maddesi bulunmayan her bir madde ve uygunsuzluk için, madde ve uygunsuzluk başına günlük “Diğer Uygunsuzluklar” cezası uygulanır.
5.4.4.13. İdare tarafından istenen belge ve dokümanların İdareye teslim edilmemesi halinde her hak ediş döneminde “Belge ve Doküman Eksikliği” cezası uygulanır.
5.4.4.14. Ana kompanent tamir ve onarımlarında, araç orijinali veya araç üreticisinin onayladığı yedek parçalar veya ana kompanent üreticilerinin onayladığı yedek parçaların kullanılmadığının tespiti halinde her bir değişen parça için “Ana Kompanent Kullanmama” cezası uygulanır.
5.4.4.15. Ön akslarda hiçbir şart altında kaplama veya tamir işlemi yapılmış lastik kullanılmayacaktır. Diğer aks lastiklerinde ise hiçbir şart altında bir seferden fazla kaplama işlemi yapılmayacaktır. Maddeye uygun lastik kullanılmadığının tespiti halinde her lastik başına “Uygun Lastik Kullanmama” cezası uygulanır.
5.4.4.16. Araçlara ait kamera kayıt görüntülerini talep etmesi halinde 24 saat içinde Yüklenici kayıtları İdareye teslim edecektir. Görüntünün İdareye teslim edilememesi halinde araç başına “Kamera Kayıt Cezası” cezası uygulanacaktır. (Kamera kayıt sisteminin kaza ve hasarda tamamen kullanılmaz hale gelmesi durumu hariç.)
5.4.4.17. Motorin türleri ve spektleri konusunda TÜPRAŞ standart değerlerine uygun yakıt temin edilmemesi halinde “Uygunsuz Akaryakıt” cezası uygulanır.
5.4.4.18. Yüklenici her seferinde hedeflenen saatte hareket edecektir. Hedef saatten -1 + 3 dakika aralığındaki sapmalar dakik sayılacaktır. Hedef saatten sapılan her bir sefer için aşağıdaki aralıkların karşısında belirtilen ceza karşılığının sözleşme tutarına çarpılması sonucu çıkan değer kadar ceza tahakkuk edilecektir.
…
Sözleşme Tasarısı’nın “Cezalar ve sözleşmenin feshi” başlıklı 16’ncı maddesinde “16.1. İdare tarafından uygulanacak cezalar aşağıda belirtilmiştir:
16.1.1. İşin tekrar eden kısımlarının sözleşmeye uygun olarak gerçekleştirilmemesi halinde, her bir aykırılık için ayrı ayrı uygulanmak üzere sözleşme bedelinin Onbinde 1 tutarında ceza kesilecektir. Bu aykırılıkların 10000 ‘den fazla olması halinde ayrıca 4735 sayılı Kanunun 20’nci maddesinin (b) bendine göre protesto çekmeye gerek kalmaksızın sözleşme feshedilebilecektir. Ancak
16.1.1.1. Sözleşme konusu işi, idarece kendisine verilen toplu taşımacılık işinin tamamını veya bir kısmını yavaşlatmak, durdurmak veya durdurmakla tehdit etmek,
16.1.1.2. Çalışanlarını, diğer özel toplu taşıma operatörlerini ve çalışanlarını örgütlemek, idare aleyhine kışkırtmak, toplantı düzenlemek, gösteri yürüyüşü yapmak, idare aleyhine yapılan toplantı veya gösteri yürüyüşüne katılmak, toplu ulaşım hizmetini yavaşlatmak, durdurmak üzere eylem yapmak veya eylem yapmaya teşvik etmek, organize etmek,
16.1.1.3. İdare çalışanları veya diğer toplu taşımacılık operatörlerinin çalışanlarını kendi menfaatleri için ayartmak, idare aleyhine kendi lehine davranışta bulunmasını sağlamak,
16.1.1.4. Sözleşme konusu toplu taşımacılık işini idare dışındaki diğer lastik tekerlekli toplu taşıma operatörleri lehine savsaklamak, duraklatmak, durmak, gerçekleşmesini imkânsız veya zorlaştırmak, işbirliği içinde davranmak,
16.1.1.5. Hak ediş hesaplamalarına esas bilgi ve belgeleri bilerek yanlış düzenlemek, idareyi ve çalışanlarını yanıltacak gerçeğe aykırı beyanda bulunmak veya belge düzenlemek, vermek,
16.1.1.6. İdarece düzenlenen bilgi, kayıt ve belgeleri bozmak, tağyir etmek, yanlış düzenlenmesini sağlayacak eylem ve hareketlerde bulunmak hallerinde, aykırılık bir defa gerçekleşmiş olsa dahi 4735 sayılı Kanunun 20’nci maddesinin (b) bendine göre protesto çekmeye gerek kalmaksızın sözleşme feshedilebilecektir.
hallerinde, aykırılık bir defa gerçekleşmiş olsa dahi 4735 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin (b) bendine göre protesto çekmeye gerek kalmaksızın sözleşme feshedilebilecektir.
16.1.2. 16.1.1’nci maddede belirtilen haller dışında kalan Teknik şartnamenin cezalar başlıklı 5.4.4. maddesinde belirtilen hükümler uygulanacaktır. Teknik şartnamedeki tabloda yer alan başlıklar altındaki cezalar yer tesliminden itibaren 30 takvim gününden sonra başlayacaktır. Ceza skalasındaki birim km fiyatı hesaplamasında, ihale başlangıç birim fiyatı esas alınacaktır.
16.1.2.1 Yüklenicinin işi süresinde bitirmemesi durumlarda en az on gün süreli yazılı ihtar yapılarak gecikilen her takvim günü için sözleşme bedelinin Yüzde 0,01 tutarında ceza uygulanacaktır.
16.1.2.2.Yukarıda belirtilen kriterler ile şartname belirtilen ceza miktarları dışında kalan hususların yüklenici tarafından şartnameye uygun olarak yerine getirilmediği durumlarda en az on gün süreli yazılı ihtar yapılarak gecikilen her takvim günü için sözleşme bedelinin On binde 1 tutarında ceza uygulanacaktır. Ancak söz konusu aykırılığın işin niteliği gereği giderilmesinin mümkün olmadığı hallerde, 4735 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin (b) bendine göre protesto çekmeye gerek kalmaksızın sözleşme idarece feshedilebilecektir. Sözleşmenin feshedilmemesi halinde ise sözleşme bedeli üzerinden yukarıda belirtilen oranda ceza uygulanacaktır.
16.1.3. Kesilecek cezanın toplam tutarı, hiçbir durumda, sözleşme bedelinin % 30’unu geçemez. Toplam ceza tutarının, sözleşme bedelinin % 30’unu geçmesi durumunda, bu orana kadar uygulanacak cezanın yanı sıra 4735 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin (b) bendine göre protesto çekmeye gerek kalmaksızın sözleşme feshedilecektir.
16.2. Yukarıda belirtilen cezalar ayrıca protesto çekmeye gerek kalmaksızın yükleniciye yapılacak ödemelerden kesilir. Cezanın ödemelerden karşılanamaması halinde ceza tutarı yükleniciden ayrıca tahsil edilir.
16.3. İhtarda belirtilen sürenin bitmesine rağmen aynı durumun devam etmesi halinde, ayrıca protesto çekmeye gerek kalmaksızın kesin teminat ve varsa ek kesin teminat gelir kaydedilir ve sözleşme feshedilerek hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilir.
16.4. Sözleşmenin uygulanması sırasında yüklenicinin 4735 sayılı Kanunun 25 inci maddesinde sayılan yasak fiil veya davranışlarda bulunduğunun tespit edilmesi, halinde ise ayrıca protesto çekmeye gerek kalmaksızın kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar gelir kaydedilir ve sözleşme feshedilerek hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilir.” düzenlemesi yer almaktadır.
Yapılan incelemede cezaların Teknik Şartname’de ve Sözleşme Tasarısı’nda teklif edilen birim fiyat üzerinden değil, sözleşme bedeli üzerinden kesileceği anlaşıldığından başvuru sahibinin bu yöndeki iddiasının reddedilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.