Şoför Yemek Bedeli Ve Servis Ücreti
Karar No : 2019/UH.I-1764
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2019/486522 İhale Kayıt Numaralı “Karayolları 9 Bölge Müdürlüğü İşletmeler Başmühendisliği ve Şanlıurfa Otoyol Bakım İşletme Şefliği Bünyesinde Personel Servis Hizmetlerinde Kullanılmak Üzere 3 Adet 14 Kişilik Minibüs Çalıştırılması İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Karayolları 9. Bölge Müdürlüğü tarafından 01.11.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Karayolları 9 Bölge Müdürlüğü İşletmeler Başmühendisliği ve Şanlıurfa Otoyol Bakım İşletme Şefliği Bünyesinde Personel Servis Hizmetlerinde Kullanılmak Üzere 3 Adet 14 Kişilik Minibüs Çalıştırılması İşi” ihalesine ilişkin olarak Stil Taş. Tar. İnş. Tem. Elekt. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 25.11.2019 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 29.11.2019 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 06.12.2019 tarih ve 52836 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 05.12.2019 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2019/1573 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
5) Birim fiyat teklif cetvelindeki iş kalemlerine verilen fiyat teklifi ihale dokümanı kapsamında isteklilere verilen “Özel teknik şartname”ye aykırı olarak teklif verdiği şöyle ki;
a) Özel Teknik Şartname’nin “İhale konusu işin niteliği ve çalışma şartları” başlıklı 28’inci maddesine göre ihale konusu işte çalıştırılacak aracın % 2 (iki) kasko (bedelini aşmayacak) + ihale konusu işte çalıştırılacak işçilik bedelinin asgari ücretin % 50 fazlası+yemek+yol masrafı hesaplanarak teklif verilmesi gerektiği, ihale üzerinde bırakılan isteklinin sunduğu fiyat teklifi dikkate alındığında verilen fiyat teklifinin anılan düzenlemeye uygun olarak verilmediği,
b) İlgili mevzuat hüküm ve açıklamaları ile doküman düzenlemeleri uyarınca, ihale üzerinde bırakılan istekliye ait birim fiyat teklif cetvelinin 5 numaralı satırına ilişkin teklifin yukarıda ifade edilen şartname maddesine aykırı olduğu,
6) İdari Şartnamenin 7’nci maddesinin (h) bendinde yer alan düzenleme gereği ihale üzerinde bırakılan isteklinin %2 (iki) kasko (bedelini aşmayacak) + ihale konusu işte çalıştırılacak işçilik bedelinin asgari ücretin % 50 fazlası + yemek+ yol masrafı hesaplanarak teklif verilmesi gerektiği, ihale üzerinde bırakılan isteklinin fiyat teklifi dikkate alındığında anılan düzenlemeye uygun teklif verilmediği, açıklanan nedenlerle ihale üzerinde bırakılan Yld Loj. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
5) Başvuru sahibinin 5 ve 6’ncı iddialarına ilişkin olarak:
İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeleri teklifleri kapsamında sunmaları gerekir:
…
h)… Kasko bedellerinin tespiti için İsteklilerin Pikap (Çift ve Tek Şoförlü) ve Panelvanlara (Çift ve Tek Şoförlü) (Ait Bilgileri İçeren İhale Dokümanında Bulunan “Taahhüt Cetvellerini” (Taşıt Tip Model Çizelgesi) teklif dosyası bünyesinde sunmaları zorunludur.” düzenlemesi,
Özel Teknik Şartname’nin 28’inci maddesinde “02.10.2014 tarih ve 29137 sayılı resmi gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu kararı Madde 2-a ve b bentlerine göre:
a-) Şoför giderleri hariç yapılan taşıt kiralamalarında aylık Kiralama bedeli (katma değer vergisi hariç, her türlü bakım-onarım, sigorta ve benzer giderler dâhil ) taşıtın Türkiye Sigorta Reasürans ve Emeklilik Şirketler Birliği tarafından yayımlanan ve harcama talimatının verildiği yılın ocak ayı itibarı ile uygulanacak Motorlu Kara Taşıtlar Kasko sigorta Değerinin % 2’sini aşmayacaktır.
b-) Şoför giderleri dâhil yapılan taşıt kiralamalarında aylık kiralama bedelli (a) bendine göre tespit edilecek tutara yürürlükteki brüt asgari ücretin % 50 artırımlı tutarının ilave edilmesiyle sureti ile hesaplanacak tutarı aşmayacaktır. Şoför yemek bedeli ve servis ücreti yüklenici firmaya ait olup, fazla çalışma ve tatil günleri adı altında herhangi bir ödeme yapılmayacaktır. istekliler tekliflerini verirken bu durumu göz önünde bulundurmak zorundadır. Sonradan doğacak tüm hukuki durumlarda tamamen yüklenici firma sorumludur.” şeklinde düzenlemesi yer almaktadır.
İhalenin 1’nci kısmı üzerinde bırakılan YLD Loj. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından tek ve çift sürücülü olarak çalıştırılacak olan araçlara ilişkin sunulan taahhütnamelerde, araçların cins ve modelleri ile kasko bedelleri ve teklif edilen birim fiyatların belirtildiği görülmüştür.
Anılan istekli tarafından sunulan teklif cetvelinde ve taahhütnamelerde teklif edilen aylık kiralama bedellerinin birbirine uygun olduğu, ayrıca söz konusu aylık kiralama bedellerin, araç kasko değerlerine yürürlükteki brüt asgari ücretin % 50 artırımlı tutarlarının ilave edilmesi sureti ile hesaplanan tutarı aşmadığı, bu kapsamda teklif edilen aylık kiralama bedellerinin anılan doküman düzenlemesi çerçevesinde istenen kriterleri karşıladığı anlaşılmış olup, diğer taraftan personelin yemek, yol vb. diğer giderleri ile ilgili hususların ise isteklilerin tekliflerini verirken göz önünde bulundurulması istenilen bir husus olduğu da dikkate alındığında başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.
Ayrıca başvuru sahibinin itirazen şikâyet başvurusunun ihalenin 1’inci kısmına yönelik olduğu, başvuru konusu ihalenin 1’inci kısmının yaklaşık maliyet tutarı dikkate alındığında (806.600,40 TL) 4734 sayılı Kanun’un 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 2 numaralı bendi gereğince başvuru bedelinin 5.719,00 TL olduğu, başvuru sahibi tarafından toplam yaklaşık maliyet üzerinden başvuru bedeli olarak 11.442,00 TL yatırıldığı tespit edilmiştir. Dolayısıyla başvuru sahibi tarafından fazla yatırıldığı anlaşılan 5.723,00 TL başvuru bedelinin İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “İtirazen şikayet başvurularında aranacak şekil unsurları” başlıklı 11’inci maddesinin altıncı fıkrasında yer alan “…Kısmi teklife açık ihalelerde ise tekliflerin verilmesi ile bu aşamadan sonraki işlemlere ilişkin başvurularda, başvuru bedeli toplam yaklaşık maliyet üzerinden yatırılır. Başvuruya konu kısmın yaklaşık maliyetine göre fazla yatırıldığı tespit edilen tutar Kurum tarafından başvuru sahibine iade edilir.” açıklaması uyarınca yazılı talebi halinde başvuru sahibine iadesinin gerektiği de anlaşılmaktadır.
çıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) 4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
2) Fazla ödenen başvuru bedelinin başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.