İhale Üzerinde Bırakılan İsteklinin TS13075 Belgesini Teklif Kapsamında Sunmadığı İddiası
Ekim 30, 2021İhale Tarihi İtibariyle İhaleye Katılan Hakkında Kamu Davası Bulunması İhaleye Katılımına Engel Midir?
Kasım 2, 2021BAŞVURUYA KONU İHALE:
2021/455717 İhale Kayıt Numaralı “Müdürlüğümüze Bağlı Düzce Atatürk Devlet Hastanesinin 24 Aylık Yemek Hazırlama, Dağıtım ve Sonrası Servis Hizmet Alım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Düzce İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 14.09.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Müdürlüğümüze Bağlı Düzce Atatürk Devlet Hastanesinin 24 Aylık Yemek Hazırlama, Dağıtım ve Sonrası Servis Hizmet Alım İşi” ihalesine ilişkin olarak Şark Organizasyon ve Danışmanlık Sanayi Ticaret Limited Şirketi’nin 08.09.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 13.09.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 22.09.2021 tarih ve 43609 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 22.09.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/1565 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
2) Açık İhale Usulü İle İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Tip İdari Şartname’nin 7.1.h maddesinin 9’uncu dipnotunda “İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsat vb. belgelerin bu bentte sayılacağı, aksi halde bu bendin boş bırakılacağı” açıklamasına yer verildiği, bu maddede ihale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen belge ile İşletme Kayıt Belgesi’nin tarifinin yapıldığı, ancak idare tarafından kalite ve standarda ait belgelerin bu madde kapsamında düzenlendiği, bu durumun düzenlemeye aykırı olduğu ve rekabeti engellediği, ayrıca Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 42’nci maddesine göre kalite ve standarda ilişkin belgelerin iş ortaklıklarında en az biri tarafından sunulmasının yeterli olduğu, ancak idare tarafından ortakların tamamının kalite ve standarda ilişkin belgeleri sunmasının istenildiği, söz konusu düzenlemenin Kanun’un temel ilkelerine aykırılık teşkil ettiği,
…
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Kalite ve standarda ilişkin belgeler “ başlıklı 42’nci maddesinde “(1)İşin niteliği göz önünde bulundurularak ön yeterlik şartnamesi ve idari şartnamede; kalite yönetim sistem belgesi, çevre yönetim sistem belgesi, hizmet yeterlilik belgesi ile deney-analiz-kalibrasyon laboratuvarlarının ve muayene kuruluşlarının kalite yeterliğine ilişkin düzenleme yapılabilir.
(2) Kalite yönetim sistem belgesi ve çevre yönetim sistem belgesinin Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edilen belgelendirme kuruluşları veya Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenmesi zorunludur. Bu belgelendirme kuruluşlarının, Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşu olduklarının ve bu kuruluşlarca düzenlenen belgelerin geçerliliğini sürdürdüğünün, Türk Akreditasyon Kurumundan alınacak bir yazı ile teyit edilmesi gerekir. Teyit yazısı, ihale veya son başvuru tarihinde geçerli olması koşuluyla düzenlendiği tarihten itibaren bir yıl süreyle kullanılabilir. Ancak Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edildiği duyurulan belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenen ve TÜRKAK Akreditasyon Markası taşıyan belge ve sertifikalar için Türk Akreditasyon Kurumundan teyit alınması zorunlu değildir.
(3) Deney-analiz-kalibrasyon laboratuvarlarının ve muayene kuruluşlarının kalite yeterliliği ile ilgili belgelerin, Türk Akreditasyon Kurumu veya Uluslararası Laboratuvar Akreditasyon İşbirliği Karşılıklı Tanınma Anlaşmasında yer alan akreditasyon kurumları tarafından düzenlenmesi zorunludur. Bu akreditasyon kurumlarının Uluslararası Laboratuvar Akreditasyon İşbirliği Karşılıklı Tanınma Anlaşmasında yer alan akreditasyon kurumu olduklarının ve bu kuruluşlarca düzenlenen belgelerin geçerliliğini sürdürdüğünün, Türk Akreditasyon Kurumundan alınacak bir yazı ile teyit edilmesi gerekir. Teyit yazısı, ihale veya son başvuru tarihinde geçerli olması koşuluyla düzenlendiği tarihten itibaren bir yıl süreyle kullanılabilir. Ancak Türk Akreditasyon Kurumu tarafından düzenlenen ve TÜRKAK Akreditasyon Markası taşıyan belge ve sertifikalar için Türk Akreditasyon Kurumundan teyit alınması zorunlu değildir.
(4) Kalite ve standarda ilişkin belgelerin ihale veya son başvuru tarihinde geçerli olması yeterlidir. Ancak, ihale ilk ilan veya davet tarihinden önce akreditasyonu geri çekilen belgelendirme kuruluşunun düzenlediği kalite yönetim sistem belgesi ve/veya çevre yönetim sistem belgesinin sunulması durumunda bu belgeler geçerli kabul edilmez.
(5) İş ortaklığında, ortaklardan en az birinin kalite ve standarda ilişkin belgeleri sunması yeterlidir. Konsorsiyumda, her bir kısım için istenen kalite ve standarda ilişkin belgeler dokümanda belirtilir. Bu durumda her bir ortağın kendi kısmı için istenen belgeleri sunması zorunludur.” hükmü,
Açık İhale Usulü İle İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Tip İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesine ait 9 ve 10 numaralı dipnotlarda “9)İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsat vb. belgeler bu bentte sayılacak, aksi halde “h) Bu bent boş bırakılmıştır” yazılacaktır.
10) (1) İdare, 7.1 maddesinin (h) bendinde bir belge istememiş ise aşağıdaki metne yer verecektir:
“7.2.1. İş ortaklığının her bir ortağı tarafından 7.1. maddesinin (a) ve (b) bentlerinde yer alan belgelerin ayrı ayrı sunulması zorunludur. İş ortaklığının tüzel kişi ortağı tarafından, iş deneyimini göstermek üzere sunulan belgenin tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ve Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olan ortağına ait olması halinde, bu ortak (ğ) bendindeki belgeyi de sunmak zorundadır.” Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler dışında yurt dışında gerçekleştirilen işler için düzenlenen iş bitirme belgesinin şirketler topluluğu ilişkisi içinde kullanılması halinde, bu belgeyi kullanan ortağın 7.1 inci maddenin (ı) bendindeki belgeyi de sunması zorunludur.”
(2) İdare, 7.1. maddesinin (h) bendinde belge veya belgelere yönelik bir düzenleme yaptığı durumlarda aşağıdaki metne yer verecektir:
“7.2.1. İş ortaklığının her bir ortağı tarafından 7.1. maddesinin (a), (b) ve (h) bentlerinde yer alan belgelerin ayrı ayrı sunulması zorunludur. İş ortaklığının tüzel kişi ortağı tarafından, iş deneyimini göstermek üzere sunulan belgenin tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ortağına ait olması halinde, bu ortak (ğ) bendindeki belgeyi de sunmak zorundadır. Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler dışında yurt dışında gerçekleştirilen işler için düzenlenen iş bitirme belgesinin şirketler topluluğu ilişkisi içinde kullanılması halinde, bu belgeyi kullanan ortağın 7.1 inci maddenin (ı) bendindeki belgeyi de sunması zorunludur.” açıklaması,
İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeleri teklifleri kapsamında sunmaları gerekir:
…
h) İstekliler yetkili mercilerden alınmış ihale tarihi itibari ile geçerli “Gıda Üretim İzin Belgesi”nin aslını veya noter onaylı örneğini teklif ekinde sunacaktır.
1-İhale konusu işi yerine getirmek için yemekhanelere yemek dağıtımı yaparak sahada aktif çalışacak 3 yaşını geçmemiş en az 3 adet araba bulunduracak ve en az 2 tanesi frigofirik araç olup en az 1 aracında TSE Hizmet Yeterlilik Belgesi (TS13075); araçların resmi belgelerini (ruhsat, sigorta poliçesi vb.)demirbaş veya amortisman defterinde kayıtlı olduğuna dair noter tespit tutanağı yada yeminli mali müşavir raporu veya serbest muhasebeci mali müşavir raporu ve araç kiralama yolu ile edinilmiş ise onaylı kiralama sözleşmelerinin ihale dosyasında sunulması zorunludur.
2- İstekliler yemek yapımında kullanılacak olan kendi mutfağına ait ve ihale tarihi itibari ile geçerliliği olan TSE’den alınmış TS8985 Hizmet Yeterlilik Belgesini teklif kapsamında ihale dosyasına sunacaktır.
3-İstekliler yemek yapımında kullanılacak olan mutfağın ve servislerin ihale tarihi itibari ile geçerliliği olan TSE’den alınmış TS6914 Belgesi (Gıda Maddeleri İmal Eden, Hazırlayan Depolayan ve Satan yerler İçin genel Kurallar Standardına Uygun Hizmet Veren) Hizmet yeterlilik belgesine teklif kapsamında ihale dosyasına sunacaklardır.
4- İstekliler yemek yapımında kullanılacak olan mutfağın ve servislerin ihale tarihi itibari ile geçerliliği olan TSE’den alınmış TS 13027 Belgesi (Gıda Üretim ve Satış Yerlerinde Hijyen Sanitasyon İçin Genel Kurallar Standardına Uygun Hizmet Veren) Hizmet yeterlilik belgesini teklif kapsamında İhale Dosyasında Sunacaklardır.
…
7.2. İhaleye iş ortaklığı olarak teklif verilmesi halinde;
7.2.1. İş ortaklığının her bir ortağı tarafından 7.1. maddesinin (a), (b) ve (h) bentlerinde yer alan belgelerin ayrı ayrı sunulması zorunludur. İş ortaklığının tüzel kişi ortağı tarafından, iş deneyimini göstermek üzere sunulan belgenin tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ve Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olan ortağına ait olması halinde, bu ortak (ğ) bendindeki belgeyi de sunmak zorundadır. Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler dışında yurt dışında gerçekleştirilen işler için düzenlenen iş bitirme belgesinin şirketler topluluğu ilişkisi içinde kullanılması halinde, bu belgeyi kullanan ortağın 7.1 inci maddenin (ı) bendindeki belgeyi de sunması zorunludur.
…
7.5.2. Yemek üretim işiyle ilgili üretim ve imalat kapasitesine ilişkin Ticaret ve Sanayii Odasından veya mensubu olduğu Esnaf ve Sanatkarlar odasından alınan ve ihale veya son başvuru tarihi itibariyle geçerlilik süresini doldurmamış en az 1000 kişilik (gün/tabldot) normal yemek ve en az 500 kişilik(gün/tabldot) normal kahvaltı kapasite raporu sunulacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Kalite ve standarda ilişkin belgeler “ başlıklı 42’nci maddesinde yer alan hükümlere göre idarelerin işin niteliği göz önünde bulundurularak ön yeterlik şartnamesi ve idari şartnamede; kalite yönetim sistem belgesi, çevre yönetim sistem belgesi, hizmet yeterlilik belgesi ile deney-analiz-kalibrasyon laboratuvarlarının ve muayene kuruluşlarının kalite yeterliğine ilişkin düzenleme yapılabileceği, isteklilerin iş ortaklığı olarak ihaleye katılması durumunda, ortaklardan en az birinin kalite ve standarda ilişkin belgeleri sunmasının yeterli olduğu anlaşılmaktadır.
Açık İhale Usulü İle İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Tip İdari Şartname’de yer alan 9 ve 10 numaralı dipnotlarda yer alan açıklamalara göre ihalede yeterlik kriterlerine ilişkin olarak bir belge istenilmesi durumunda İdari Şartname’nin 7.2.1’inci maddesinin “İş ortaklığının her bir ortağı tarafından 7.1. maddesinin (a), (b) ve (h) bentlerinde yer alan belgelerin ayrı ayrı sunulması zorunludur.” şeklinde düzenlenmesi gerektiği anlaşılmaktadır.
İdari Şartname’nin 7.1.h maddesinde Gıda Üretim İzin Belgesinin, araçlara ilişkin TSE Hizmet Yeterlilik Belgesinin (TS13075), yemek yapımında kullanılacak olan kendi mutfağına ait ve ihale tarihi itibari ile geçerliliği olan TS8985 Hizmet Yeterlilik Belgesinin, yemek yapımında kullanılacak olan mutfağa ve servislere ilişkin TS6914 Belgesinin ve TS 13027 Belgesinin, 7.5.2’nci maddesinde de kapasite raporunun teklif kapsamında sunulmasına yönelik düzenlemelere yer verildiği görülmüştür.
Tip İdari Şartname’nin 9 numaralı dipnotunda yer alan açıklamalardan ilgili maddede İşletme Kayıt Belgesi’nin talep edilmesi gerektiğine yönelik bir çıkarım yapılamayacağı, idarelerin ihale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen diğer belgelere de yer verebileceği, söz konusu maddede buna ilişkin bir düzenleme yapılması durumunda da, İdari Şartname’nin 7.2.1’inci maddesinde, bu belgelerin isteklinin iş ortaklığı olarak ihale katılım göstermesi durumunda bütün ortaklar tarafından ayrı ayrı sunulması gerektiği yönünde düzenlemeye yer verilmesi gerektiği, idarenin İdari Şartname’nin ilgili düzenlemelerini Tip İdari Şartname’de yer alan açıklamalara uygun olarak düzenlediği anlaşıldığından, başvuru sahibini iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
…
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.