İhalede Tek Geçerli Teklifin Kalmasının Rekabetin Oluşmadığı Anlamına Gelmeyeceği
Haziran 25, 2021Yeterlik Bilgileri Tablosunda Ticaret Sicil Gazetelerinin Bilgisine Yer Verilmiş Olmasına Karşın Yeterlik Bilgileri Tablosunda Pay Defterine İlişkin Bilgi Sunulmamış Olması
Haziran 28, 2021İsteklinin Toplam Cirosunun Yeterli Olmadığı Gerekçesiyle Değerlendirme Dışı Bırakılması
Karar No : 2021/UY.II-1158
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/562893 İhale Kayıt Numaralı “Aydın Çine Ceza İnfaz Kurumları Kampüsü Yapım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Adalet Bakanlığı Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı tarafından 07.12.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Aydın Çine Ceza İnfaz Kurumları Kampüsü Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak Pilon Yapı İnşaat Tur. Petrol Mad. Gıda Otom. Teks. İth. İhr. San. Ve Tic. Ltd. Şti.- Metro Müh. Gıda Mad. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının 08.03.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idare tarafından süresi içinde karar alınmaması üzerine, başvuru sahibince 26.03.2021 tarih ve 15967 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 26.03.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/570 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, pilot ortakları tarafından yeterlik bilgileri tablosunun iş hacmi bilgileri satırında beyan edilen bilgiler ile EKAP üzerinden sorgulama sonucunda ulaşılan bilgilerin uyumlu olmadığı ve EKAP üzerinde yer alan verilerin İdari Şartname’de belirlenen ciro kriterini karşılamadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılmalarının mevzuata aykırı olduğu, zira yeterlik bilgileri tablosunun iş hacmi bilgileri bölümünde 2016, 2017, 2018, 2019 yıllarına ait yapım işleri cirolarını beyan ettikleri, beyan edilen tutarların güncellenmiş hallerinin İdari Şartname’de aranan yeterlik kriterini karşıladığı, bu sebeple tekliflerinin değerlendirmeye alınması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İsteklinin iş hacmini gösteren belgeler” başlıklı 36’ncı maddesinde “(1) İş hacmini gösteren belgeler, aday veya isteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait;
a) Toplam cirosunu gösteren gelir tablosu,
b) (Yapım işleri cirosunu gösteren belgedir.
…
(6) Yapım işleri cirosunu tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.
(7) Toplam ciro; gelir tablosundaki brüt satışlar tutarından, satıştan iadeler, satış iskontoları ve diğer indirimlerin tutarları düşülmek suretiyle ulaşılan net satışlar tutarıdır.
(8) Yapım işleri ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden yapım işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen yapım işlerinden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır…” hükmü,
Anılan Yönetmelik’in “Elektronik ihale” başlıklı 60/A maddesinde “(1) İhaleler, e-teklif alınmak suretiyle bu maddeye uygun olarak yapılabilir.
…
(9) İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için, sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. Bu değerlendirme sonucunda ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.
…
(11) İstekliler tarafından beyan edilen bilgiler ile sorgulama sonucu edinilen bilgiler, bu bilgileri tevsik etmek amacıyla sunulan belgeler ya da geçici teminat mektubu arasında farklılık bulunması durumunda; ihalede öngörülen şartların sağlanması kaydıyla tekliflerin geçerliliği etkilenmez. Ancak ihale tarihinden sonra yeterlik sertifikası kapsamındaki belgelere ilişkin şartların değişmesi halinde, isteklinin buna ilişkin belgeleri derhal sunması zorunlu olup, bu durumda ihalede öngörülen şartların sağlanmadığının anlaşılması halinde teklif değerlendirme dışı bırakılır.” hükmü,
İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.4.3. İş hacmini gösteren belgeler
İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait, aşağıda belirtilen belgelerden birini sunması yeterlidir;
a) Toplam cirosunu gösteren gelir tablosu,
b) Yapım işleri cirosunu gösteren belgeler,
İsteklinin toplam cirosunun teklif ettiği bedelin % 25’inden, yapım işleri cirosunun ise teklif ettiği bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.” düzenlemesi,
Aynı Şartname’nin “Tekliflerin sunulma şekli” başlıklı 22’nci maddesinde “22.1. e-teklifler istekliler tarafından EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlandıktan sonra e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortakların tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. Teklife ilişkin e-anahtar, e-teklif ile birlikte ihale tarih ve saatine kadar EKAP üzerinden gönderilir.
22.2. Yeterlik bilgileri tablosunda ihaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlar, teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalar standart formunda ise açıklama istenen teknik özellikler için ayrı satırlar açılmış olup, istekliye ait hangi belgeler esas alınarak ihaleye katılım sağlanmış ise o belgelere ilişkin tarih, sayı, yevmiye numarası gibi bilgiler ile istenen kriterlere ve açıklamalara ilişkin belgelerde yer alan gerekli bilgiler eksiksiz olarak açık ve anlaşılır bir şekilde belirtilmek suretiyle ekli standart formalara uygun şekilde doldurulacaktır. Yabancı istekli tarafından ihaleye teklif verilmesi halinde, bu şartnamede istenilen belgelere veya isteklinin kendi ülkesindeki mevzuat uyarınca düzenlenmiş olan dengi belgelere ilişkin bilgilerin beyan edilmesi gerekir.
…
22.8. İdarece talep edilmesi durumunda istekliler tarafından, e-teklifleri kapsamında beyan edilen bilgi ve belgelerden, EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak teyit edilemeyenler ekleri ile birlikte, belgelerin sunuluş şekline uygun olarak süresi içerisinde sunulmak zorundadır.” düzenlemesi yer almaktadır.
Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin eki Standart Form – Kik015.5b/Ekap Yeterlik Bilgileri Tablosu’nun ilgili kısmı aşağıdaki gibidir.
İş Hacmi Bilgileri
Yeterlik Değerlendirmesine Esas Alınması İstenen Yıllar ve Bu Yıllara Ait Toplam Ciro/Fatura Tutarı
İdari Şartnamenin … maddesi
İdari Şartnamede yer alan düzenlemeler çerçevesinde, iş hacmini tevsik eden toplam ciro veya fütura tutarı yazılacaktır.
Yapılan incelemede başvuru sahibi Pilon Yapı İnşaat Turizm Petrol Madencilik Gıda Otomotiv Tekstil İthalat İhracat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi-Metro Mühendislik Gıda Maddeleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın pilot ortağının %50 ortaklık oranı ile Pilon Yapı İnşaat Turizm Petrol Madencilik Gıda Otomotiv Tekstil İthalat İhracat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi olduğu anlaşılmıştır.
İhale komisyonu kararında isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılma gerekçesinin “Pilon Yapı İnş. Tur. Pet. Mad. Gıda Oto. Teks. İth. İhr. San. Ve Tic. Ltd. Şti. – Metro Müh. Gıda Mad. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın pilot ortağı Pilon Yapı İnş. Tur. Pet. Mad. Gıda Oto. Teks. İth. İhr. San. Ve Tic. Ltd. Şti.’ nin Yeterlik Bilgileri Tablosunda Ekonomik Ve Mali Yeterliğe İlişkin Bilgiler bölümünde İş Hacmi Bilgileri satırında yer alan 2019, 2018, 2017 ve 2016 yıllarına ait İş Hacmi Bilgileri Ekapta sorgulanan değerler ile uyuşmadığından ve Ekapta sorgulanan değerlerin de güncellenmiş tutarının İdari Şartnamenin 7.4.3 maddesinde belirtilen “İsteklinin toplam cirosunun teklif ettiği bedelin % 25’inden, yapım işleri cirosunun ise teklif ettiği bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.” hükmüne göre Teklif bedelinin % 25 ini sağlamadığı tespit edildiğinden değerlendirme dışı bırakılmıştır.” şeklinde belirlendiği anlaşılmıştır.
Başvuru sahibi istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda toplam ciro/fatura tutarının 2016- 11******* TL; 2017- 52******* TL; 2018- 12******* TL; 2019- **** TL olarak beyan edildiği anlaşılmıştır.
EKAP üzerinden yapılan sorgulama neticesinde; isteklinin 2016 yılı Net Satışlar’ının 7***** TL; 2017 yılı Net Satışlar’ının 24***** TL; 2018 yılı Net Satışlar’ının **** TL ve 2019 yılı Net Satışlar’ının 9**** TL olduğu anlaşılmıştır.
Bu çerçevede anılan isteklice yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen 2016, 2017, 2018 ile 2019 yılına ilişkin veriler ile EKAP’taki verilerin örtüşmediği görülmektedir.
Başvuru sahibi istekli tarafından gerek idareye yapılan şikayet başvuru dilekçesinde gerekse de Kuruma yapılan itirazen şikayet başvuru dilekçesinde yeterlik bilgileri tablosunun “Yeterlik değerlendirmesine esas alınması istenen yıllar ve bu yıllara ait toplam ciro/fatura tutarı” bölümünde beyan edilen bilgilerin 2016, 2017, 2018 ve 2019 yıllarına ilişkin SMMM tarafından düzenlenen yapım işleri ciro bilgileri tablosundaki veriler olduğu, söz konusu fatura tutarları toplamının ihalede istenilen asgari iş hacmi kriterini sağladığı ifade edilmektedir.
Aktarılan mevzuat hükümleri uyarınca isteklilerin iş hacmini gösteren belgelerin; toplam cirosunu gösteren gelir tablosu ile ilgili yılın fatura tutarları toplamından oluşan yapım işleri cirosunu gösteren belgeler olduğu anlaşılmakta olup, isteklilerin söz konusu yeterlik kriterini sağladığını göstermek üzere ihaleden önceki yıla ait bu iki belgeden birini sunması ya da beyan etmesi yeterlidir.
Başvuru konusu ihalede istekli tarafından iş hacmini belgelendirmek amacıyla yeterlik bilgileri tablosunun iş hacmi bilgileri kısmına aslında fatura tutarları toplamından oluşan yapım işleri ciro tutarlarının yazıldığı, ancak buna ilişkin ilgili kısımda idareyi yönlendirecek ibareye yer verilmediği anlaşılmıştır. İdare tarafından da söz konusu tutarın, gelir tablosu ciro tutarı olduğu kabulüyle değerlendirme yapılmış ve yeterlik kriterini karşılamadığı değerlendirmesi yapılarak anılan isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılmıştır.
Ancak istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda iş hacmine ilişkin kısımda söz konusu bilginin yazılmamasının doğrudan değerlendirme dışı bırakılma gerekçesi olamayacağı, zira yeterlik bilgileri tablosunun iş hacmine ilişkin bilgiler bölümünün “Yeterlik değerlendirmesine esas alınması istenen yıllar ve bu yıllara ait toplam ciro/fatura tutarı” kısmında “…toplam ciro” ibaresi ile “Fatura tutarı” ibaresi arasında “/” işaretinin yer aldığı, söz konusu işaretin ya da anlamına geldiği dikkate alındığında isteklilerce ilgili kısma ya toplam cirolarını ya da fatura tutarı toplamının yazılabileceği, dolayısıyla idarece anılan kısımda beyan edilen tutarın EKAP’tan sorgulanan 2016, 2017, 2018 ve 2019 yılı gelir tablosu net satışlar tutarının ihalede aranan kriterleri karşılamadığının görülmesi üzerine bu tutarların 2016, 2017, 2018 ve 2019 yılı toplam fatura tutarı olabileceği değerlendirmesinde bulunarak istekliden beyan edilen tutarları tevsik edici belge ya da belgelerin istenilmesi gerektiği, bu nedenle idarenin; başvuru sahibi istekliden, yeterlik bilgileri tablosunun “Yeterlik değerlendirmesine esas alınması istenen yıllar ve bu yıllara ait toplam ciro/fatura tutarı” bölümünde beyan ettiği bilgileri, ihale mevzuatı ve kesinleşen ihale dokümanında bu tür amaçla kullanılabileceği belirlenmiş belge ya da belgelerle tevsik etmesini isteyerek ihale işlemlerine devam etmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda tespit edilen aykırılıklar ve buna ilişkin inceleme ve hukuki değerlendirme aşağıda yapılmıştır.
Sarıdağlar İnşaat ve Ticaret A.Ş.nin teklifinin de ““İsteklinin toplam cirosunun teklif ettiği bedelin % 25’inden, yapım işleri cirosunun ise teklif ettiği bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.” hükmüne göre Teklif bedelinin % 25 ini sağlamadığı tespit edildiğinden…” gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı tespit edilmiştir. Bu isteklinin teklifinin incelenmesi işlemlerinin de başvuru sahibi istekli gibi ek bilgi ve belgeler istenmesi suretiyle sonuçlandırılması gerektiği sonucuna varılmıştır.
Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, Pilon Yapı İnşaat Tur. Petrol Mad. Gıda Otom. Teks. İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti.- Metro Müh. Gıda Mad. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının pilot ortağı Pilon Yapı İnşaat Tur. Petrol Mad. Gıda Otom. Teks. İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti.den ve Sarıdağlar İnşaat ve Ticaret A.Ş.den ilgili bilgi ve belgelerin istenmesi ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
Oybirliği ile karar verildi.