Satış Tutarı Tespit Tutanağı Güncellendiği Halde Eski Tutanak Formatı Üzerinden Açıklama Yapıldığı İddiası
Kasım 9, 2021Satış Tutarı Tespit Tutanakları ile Maliyet Tespit Tutanağında Yer Alan Geçici Vergi Beyanname Dönemlerinin Son veya Bir Önceki Geçici Vergi Beyanname Dönemleri İçerisinde Olması Gerekir
Kasım 11, 2021BAŞVURUYA KONU İHALE:
2021/282444 İhale Kayıt Numaralı “Nevşehir 100 Kişilik Huzurevi Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Yapım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Nevşehir Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü tarafından 24.06.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Nevşehir 100 Kişilik Huzurevi Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak Koçyiğit Mühendislik Gürkan Koçyiğit’in 10.09.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 17.09.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 23.09.2021 tarih ve 43903 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 22.09.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/1568 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
…
48) Açıklamalarda sunulan miktarların idare tarafından yaklaşık maliyete esas alınan miktarlar arasında % 10’u aşkın farkların bulunduğu, miktarların işin teknik olarak yapımına engel olduğu,
…
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
20) Başvuru sahibinin 48’inci iddiasına ilişkin olarak:
Kamu ihale mevzuatı uyarınca, ihale komisyonunca, (38.1) maddesi kapsamında idarece hazırlanan “sıralı iş kalemleri/grupları listesi” kullanılarak yaklaşık maliyetin % 80’lik kısmına giren iş kalemleri/gruplarının belirleneceği, sıralı listeye göre, tutarlarının yaklaşık maliyete oranlarının kümülatif toplamı % 80 oranına kadar olan iş kalemleri/grupları ile kümülatif toplama eklendiğinde % 80 oranının aşılmasına neden olan iş kalemi/grubu, sorgulamaya tabi tutulacak olan iş kalemleri/grupları olarak belirleneceği, bunların dışında kalan iş kalemleri/grupları için sorgulama yapılmayacağı,
Ayrıca, isteklilerin tekliflerinin aşırı düşük olarak tespit edilerek kendilerinden açıklama istenmesi durumunda, isteklilerce ihaleye özgü olarak düzenlenen iş kalemleri ile bunlara ilişkin analiz formatları uyarınca açıklama sunulması gerektiği ve bu husus çerçevesinde uygun açıklama sunulmasının isteklilerce temel önceliklerden biri olarak sağlanması gerektiği, aşırı düşük teklif sorgulaması sonucunda Kamu İhale Genel Tebliği’nin (45.1.3 – 45.1.13) maddelerine uygun açıklamada bulunmayan, açıklamaları idarece tanımlanan yapım şartlarına uymayan veya teknik şartnameye aykırı hususlar içeren isteklilerin tekliflerinin gerekçeleri belirtilmek suretiyle reddedileceği anlaşılmıştır.
Öte yandan, anahtar teslimi götürü bedel üzerinden ihale edilen işlerde mevzuat uyarınca ihale konusu işe ilişkin uygulama projelerinin idarece hazırlanarak isteklilere verilmesi, isteklilerin de bu uygulama projeleri üzerinden imalat kalemlerine ilişkin metrajları kendilerinin hesaplaması ve tekliflerini oluşturması, imalat aşamasında da işi uygulama projesindeki şekliyle bitirmesi esastır.
Yine anahtar teslimi götürü bedel üzerinden ihale edilen işlerde idarenin metrajları ile isteklilerin metrajlarının birebir örtüşmesi beklenmemekle birlikte aradaki metraj farkının makul düzeyde olması gerekmektedir. Şikâyete konu ihalenin de anahtar teslimi götürü bedel teklif alınmak suretiyle yapıldığı hususu dikkate alındığında, imalat miktarlarının ihale dokümanı içerisinde isteklilere verilememesi dolayısıyla isteklilerce miktar tespitinin proje, pursantaj listeleri ve mahal listeleri üzerinden hesaplanması gerektiğinden ve isteklilerce belirlenen miktarların ise idarenin belirlediği miktarlarla birebir örtüşmesi beklenemeyeceğinden makul kabul edilebilecek bir oranda (%10) farklı olabileceği anlaşılmaktadır.
Ayrıca açıklama istenilen iş kalemlerinin tamamı üzerinden sağlanan fiyat avantajının ihaleye teklif veren diğer isteklilerin teklif bedellerine göre sıralamada değişikliğe sebep olup olmadığı bu durumun da kendileri lehine bir avantaj sağlayıp sağlamadığı hususunun da dikkate alınması gerekmektedir.
Bu çerçevede, kamu ihale mevzuatı uyarınca anahtar teslimi götürü bedel teklif alınan ihalelerde, isteklilerin açıklamalarının uygunluğuna ilişkin iddia konusu değerlendirmelerin yukarıda ifade edilen hususlar çerçevesinde yapılması gerekeceği anlaşılmıştır.
Başvuruya konu ihaleyi gerçekleştiren idareden 05.10.2021 tarihli ve E.2021/16896 sayılı Kurum yazısı ile, ihale üzerinde bırakılan isteklinin sunduğu aşırı düşük teklif açıklamasında açıklama istenilen iş kalemleri ile ilgili olarak hesapladığı miktarlar ile idarenin hesapladığı miktarları ve bu miktarların isteklinin teklif fiyatları ile çarpımı suretiyle bulunan tutar farklarını gösteren tabloların gönderilmesi istenilmiş olup, idarece söz konusu yazıya 12.10.2021 tarih ve 2021/47405 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 11.10.2021 tarih ve E-1943943 sayılı yazı ve ekleri ile cevapta bulunulduğu görülmüştür.
İdarece söz konusu yazı ekinde hazırlanan hesaplama tabloları incelendiğinde, açıklama istenilen 88 adet iş kaleminin 17’sinde isteklinin metrajlarının idarenin yaklaşık maliyette hesapladığı miktarlardan düşük olduğu, bu iş kalemlerinden 7’sinde ise metraj farkının yüzde 10’un üzerinde olduğu, diğer taraftan 12 adet iş kaleminde idarenin ve isteklinin hesapladığı miktarların aynı olduğu, kalan iş kalemlerinde ise istekli tarafından hesaplanan miktarların idarece hesaplanan miktarlardan yüksek olduğu, netice itibariyle ortaya çıkan tutar farkının istekli aleyhine olduğu, diğer bir ifadeyle isteklinin lehine bir fiyat avantajı sağlamadığı tespit edilmiş olup başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.
…
B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.
Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, Gen-Ka İnş. Yapı Mal. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti – Çalışkaner İnş. Turz. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
Oybirliği ile karar verildi.