YEMEK İHTİYACI REVİZE EDİLDİĞİNDE BU DURUM İŞ EKSİLİŞİ İLE ÇÖZÜLEBİLİR
Haziran 28, 2024Karar Tarihi : 05.06.2024
Karar No : 2024/UH.I-732
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Kastamonu Üniversitesi Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2024/454731 İhale Kayıt Numaralı “Kastamonu Üniversitesi 400000 Adet Öğle ve Akşam Yemeği Hizmeti Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Kastamonu Üniversitesi Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı tarafından 15.05.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Kastamonu Üniversitesi 400000 Adet Öğle ve Akşam Yemeği Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin olarak Çözüm Kurumsal Danışmanlık Sosyal Hizmetler Bilgisayar İnş. Tem. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 09.05.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 14.05.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 24.05.2024 tarih ve 146289 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 24.05.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/623 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, Sözleşme Tasarısı’nın “Sözleşmeye aykırılık halleri, cezalar ve sözleşmenin feshi” başlıklı 16’ncı maddesinin 16.1.2’nci alt maddesinde belirlenen tablonun birinci satırında yer verilen özel aykırılık halinin “Yüklenicinin işe süresinde başlamadığının tespiti halinde” şeklinde olduğu, söz konusu aykırılık haline ilişkin olarak kesilecek ceza oranının ilk sözleşme bedeli üzerinden %0,1 (bindebir) ve sözleşmenin feshini gerektiren aykırılık sayısının 10 olarak belirtildiği, yüklenicinin işe süresinde başlamaması fiilinin ancak sözleşme imzalandıktan sonra gerçekleştirilecek nitelikte bir fiil olduğu, bu halin sözleşmenin feshi sonucunu doğuracak mahiyette olduğu ve bir kez gerçekleşebileceği, anılan düzenlemenin Hizmet Alımlarına Ait Tip Sözleşme’nin 16’ncı maddesine aykırı olduğu iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
Yukarıda belirtilen mevzuat hükümlerinden Sözleşme Tasarısı’nın 16.1.1’inci maddesinde sözleşme hükümlerine uyulmaması halinde uygulanacak asgari ceza oranının belirtileceği, 16.1.2’nci maddesinde ise belirli sayıda gerçekleşmesi halinde sözleşmenin feshini gerektiren aykırılıklara ve bu aykırılıklarda uygulanacak ceza oranına tablo halinde yer verileceği,
Buna göre Tip Sözleşme’nin 16.1.2’nci maddesine ait 26.1’inci dipnottan tablo kapsamında aykırılık hali olarak somut fiillere yer verilebileceği, cezaya ilişkin yazılacak oranların ilk sözleşme bedelinin %2’sinden fazla olamayacağı, 26.2’nci dipnottan tablo kapsamındaki yer verilen aykırılıklar için sözleşmenin feshini gerektiren toplam aykırılık sayısının 30’dan az olamayacağı,
Tip Sözleşme’nin 16.1.2’nci maddesinde bir tablo hazırlanarak tabloda yer alan aykırılık hallerinde aynı satırda belirtilen oranda ceza uygulanacağı, tabloda yer verilen özel aykırılıklardan herhangi birinin ilgili aykırılık için aynı satırda belirtilen sayıya ve toplam özel aykırılık halinin de 30’dan az olmamak üzere belirlenecek sayıya ulaşması koşullarının birlikte gerçekleşmesi durumunda 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’nun 20’nci maddesinin (b) bendine göre protesto çekmeye gerek kalmaksızın sözleşmenin feshedileceği anlaşılmaktadır.
Başvuruya konu ihaleye ait Sözleşme Tasarısı’nın 16.1.2’nci maddesinde yer alan tabloda 18 adet özel aykırılık hali belirlendiği, anılan madde kapsamında yer alan tabloda şikâyete konu düzenlemenin; 1’inci sırada yer alan “Firma işe süresinde başlamadığı takdirde her geçen gün için” düzenlemesi olduğu, ceza oranının sözleşme bedelinin binde 1’i, sözleşmenin feshini gerektiren aykırılık sayısının 10 olarak belirtildiği görülmüştür.
Yukarıda yer verilen Hizmet Alımlarına Ait Tip Sözleşme’nin 16’ncı maddesine ilişkin açıklamalar uyarınca; anılan maddenin 16.1.2 numaralı bendinde, cezaya konu olacak aykırılık hallerinin, bunlara ilişkin ceza oranlarının ve tekrarlanabilecek asgari ceza sayısının ilgili bentte bulunan tablo kapsamında somut fiillere yer ver verilerek idarece belirlenebileceği anlaşılmıştır.
Başvuruya konu ihaleye ait Sözleşme Tasarısı’nın 16.1.2’nci maddesinde yer alan şikâyete konu 1 no’lu aykırılıkta, yüklenicinin işe süresinde başlamadığı takdirde sözleşme bedelinin binde 1’i oranında ceza uygulanacağı ve ilgili aykırılık için aynı satırda belirtilen aykırılık sayısının 10 olarak düzenlendiği görülmüştür. Yüklenicinin işe süresinde başlamaması fiilinin sözleşme imzalandıktan sonra gerçekleşebilecek nitelikte bir fiil olduğu, yüklenicinin sözleşmenin imzalanması ile ihale konusu hizmetin sözleşme ve eklerine uygun şekilde yerine getirme yükümlülüğü altına girdiği, yüklenicinin işe süresinde başlamaması fiili ile ortaya çıkan aykırılığın tekrar edebilecek niteliği bulunmadığı, bu halin sözleşmenin feshi sonucunu doğuracak mahiyette olduğu, dolayısıyla söz konusu aykırılık halinin mahiyeti itibarıyla birden fazla kez gerçekleşemeyeceği, başka bir ifadeyle bu ihlalin tekerrürünün mümkün olmadığı anlaşıldığından yapılan düzenlemenin bu haliyle Hizmet Alımlarına Ait Tip Sözleşme’nin 16’ncı maddesine aykırı olduğu ve başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılığı belirlenen ihale işlemlerinin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) 4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,
2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumu’na yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.