Karar No : 2020/UH.II-885
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2019/549423 İhale Kayıt Numaralı “24 Aylık Malzemeli Yemek Pişirme Dağıtım ve Bulaşık Yıkama İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Uşak İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 03.02.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “24 Aylık Malzemeli Yemek Pişirme Dağıtım ve Bulaşık Yıkama İşi” ihalesine ilişkin olarak Özil Temizlik Turizm Yemek Gıda Güvenlik Hiz. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 30.03.2020 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 03.04.2020 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 13.04.2020 tarih ve 17457 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 10.04.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2020/667 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
1) Ekonomik açıdan en avantajlı ve ikinci en avantajlı isteklilerin sunduğu iş deneyim belgelerinin İdari Şartname’nin 7.5.1’inci maddesine uygun olmadığı, iş deneyim belgelerinin ilk ilan tarihinden geriye doğru 5 sene içerisinde bedel içeren tek sözleşmeye dayalı olmadığı, sözleşmenin onayının eksik ve hatalı olduğu, benzer iş kapsamında bulunmayan işleri kapsadığı, karşılaması gereken tutarı karşılamadığı,
…
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında 4734 sayılı Kanunun 4 üncü maddesindeki tanımlar yanında;
a) Benzer iş: İhale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer usullerle gerçekleştirilen, teçhizat, ekipman, mali güç ve uzmanlık ile personel ve organizasyon gerekleri bakımından benzer özellik taşıyan işleri,
…
ç) İş deneyim belgesi: Adayın veya isteklinin ihale konusu hizmet veya benzer hizmetlerdeki mesleki deneyimini gösteren, hizmet alımlarında iş bitirme belgesi, yapımla ilgili hizmet işlerinde ise iş bitirme belgesi, iş durum belgesi, iş denetleme belgesi ve iş
yönetme belgesini,
d) İş deneyimini gösteren belgeler: İş deneyim belgeleri ve teknolojik ürün deneyim
belgesi ile gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü
kurum ve kuruluşa gerçekleştirilen işlere ilişkin olarak Yönetmeliğin 47 nci maddesinde belirtilen belgeleri … ifade eder.” hükmü,
Aynı Yönetmelik’in “İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde “(1) İş deneyimini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde; teknolojik ürün deneyim belgesinin ve yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;
a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,
b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleriyle ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,
c) Yapımla ilgili hizmet işleri dahil hizmet alımı ihalesiyle gerçekleştirilecek danışmanlık hizmetlerinde, Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 38 inci maddesinde düzenlenen iş deneyimini gösteren belgelerin, istenilmesi zorunludur…” hükmü,
Anılan Yönetmelik’in “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesinde “(1) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesi düzenlenemez. Bu durumda, bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde aşağıdaki esaslar uygulanır:
(a)Yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, serbest muhasebeci, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri, personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgeler, iş deneyimini gösteren belgelerdir. Aday veya istekli, iş deneyimini gösteren bu belgeleri başvuru veya teklifi kapsamında sunar. Bu maddede belirtilen işler için iş deneyim belgesi düzenlenmiş olsa bile, ihale komisyonunca dikkate alınamaz …” hükmü yer almaktadır.
İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu hizmetin;
a) Adı: 24 AYLIK MALZEMELİ YEMEK PİŞİRME DAĞITIM VE BULAŞIK YIKAMA İŞİ
b) Miktarı ve türü:
24 AYLIK 3.677.400 ÖĞÜN MALZEMELİ YEMEK PİŞİRME DAĞITIM VE BULAŞIK YIKAMA İŞİ
Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.
c) Yapılacağı yer: Uşak Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Uşak Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi, Banaz Devlet Hastanesi, Sivaslı Devlet Hastanesi, Eşme Devlet Hastanesi ile bu hastanelerin bağlı birimleri” düzenlemesi,
İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “…7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;
a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya
b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri,
sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 25’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.
İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70’ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10’unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30’undan az olmaması gerekir. Ancak, ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde edilen iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması halinde, pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmı için istenen iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.
İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesini sunması halinde, iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir. İş ortaklığında teknolojik ürün deneyim belgesini sunan ortağın kendisine ait iş deneyim tutarına ilişkin asgari yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir. Konsorsiyum ortağının teknolojik ürün deneyim belgesini sunması halinde ise, belgeyi sunduğu kısım veya kısımlar için iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir.
7.5.2. Bu Madde boş bırakılmıştır.
7.5.3. Bu madde boş bırakılmıştır.
7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması gerektiği teknik şartnamede belirtilen belgeler.
7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:
Kamu Hastanelerinde veya Özel Sektör Hastanelerinde yapılmış Malzemeli Yemek Pişirme, Dağıtım ve Sonrası Hizmetleri benzer iş olarak kabul edilecektir.” düzenlemesi yer almaktadır.
Başvuruya konu ihalenin komisyon kararı incelendiğinde ihaleye 24 istekli tarafından teklif verildiği; bunlardan 8 isteklinin çeşitli gerekçeler ile tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı; 4 isteklinin teklifinin ekonomik açıdan en avantajlı teklife göre ve yaklaşık maliyete göre yüksek teklif olarak belirlenerek değerlendirme dışı bırakıldığı; 12 isteklinin teklifinin ise geçerli teklif olarak belirlendiği, ihalenin Palmiye Yemek Üretim Tem. Tur. San. ve Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, ekonomik açıdan ikinci avantajlı istekli olarak Yemekçim Gıda Anonim Şirketinin belirlendiği, ihale komisyonu kararının da 19.03.2020 tarihinde ihale yetkilisi tarafından onaylandığı ve başvuru sahibi isteklinin teklifinin ise ekonomik açıdan en avantajlı beşinci sıradaki teklif olduğu görülmüştür.
Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinden, iş deneyimini tevsiken yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak iş deneyim belgesinin sunulacağı, gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde ise iş deneyimini tevsiken sözleşme, sözleşmenin uygulanmasına ilişkin faturalar ve sözleşmeye konu iş kapsamında tam zamanlı çalışan personele ilişkin SGK kayıtlarının sunulması gerektiği anlaşılmıştır.
İhale üzerinde bırakılan istekli Palmiye Yemek Üretim Tem. Tur. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklif dosyasında EKAP’ta kayıtlı 2017/28443-1999721-1-1 sayılı iş deneyim belgesinin sunulduğu, söz konusu iş deneyim belgesinde idarenin “Denizli İl Sağlık Müdürlüğü(Mülga Denizli İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği)” olduğu, işin adının “DKHB Genel Sekreterliğine bağlı sağlık tesisleri için 2017-2018 yılları 2 (iki) kısım malzemeli yemek hizmet alımı, 2017/28443”, işin tanımının “Malzemeli yemek hizmeti alımı”, sözleşme tarihinin “28.04.2017”, kabul tarihinin “31.12.2018”, belge tutarının “20.775.968,27 TL” olduğu görülmüştür.
Bu kapsamda, söz konusu iş deneyim belgesinin, başvuruya konu ihaleye ait ilan tarihinden (28.11.2019) geriye doğru son beş yıl içerisinde kabul işlemleri tamamlanan ve bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı bir işe ilişkin olarak düzenlendiği anlaşılmıştır.
İş deneyim belgesine konu işe ait EKAP üzerinde yer alan doküman düzenlemeleri incelendiğinde ise belgeye konu işin benzer işe uygun nitelikte işler olduğu anlaşılmış olup, belge tutarının güncellenmemiş halinin bile isteklinin teklif bedelinin %25’ini (21.975.333,68TL x 0,25 =5.4933.833,42 TL) karşıladığı da görülmüştür.
Ekonomik açıdan ikinci avantajlı istekli olarak belirlenen Yemekçim Gıda A.Ş.nin teklif dosyasında EKAP’ta kayıtlı 2015/13294-1294077-1-1 sayılı iş deneyim belgesinin sunulduğu, söz konusu iş deneyim belgesinde idarenin “Aydın İl Sağlık Müdürlüğü (Mülga Aydın İli Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği)” olduğu, işin adının “Aydın Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliğine Bağlı Sağlık Tesislerine 3 Yıllık Yemek Hizmeti Alımı, 2015/113294” , sözleşme tarihinin “08.12.2015”, kabul tarihinin “31.12.2018”, belge tutarının “22.661.975,00 TL” olduğu görülmüştür.
Bu kapsamda, söz konusu iş deneyim belgesinin, başvuruya konu ihaleye ait ilan tarihinden (28.11.2019) geriye doğru son beş yıl içerisinde kabul işlemleri tamamlanan ve bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı bir işe ilişkin olarak düzenlendiği anlaşılmıştır.
İş deneyim belgesine konu işe ait EKAP üzerinde yer alan doküman düzenlemeleri incelendiğinde ise belgeye konu işin benzer işe uygun nitelikte işler olduğu anlaşılmış olup, belge tutarının güncellenmemiş halinin bile isteklinin teklif bedelinin %25’ini (23.206.991,84TL x 0,25 =5.665.493,75 TL) karşıladığı da görülmüştür.
Bu itibarla, başvuru sahibinin iddiası yerinde bulunmamıştır.