Yasaklı Şirketin Yetki Belgesiyle İhaleye Katılma
Mart 19, 2021Komisyon Kararının Davacı Şirketi Yanlış Merciye Yönlendirdiğinden, Yukarıda Belirtilen Anayasal Zorunluluk Karşısında İtirazen Şikâyet Başvurusunun Süresinde Olmadığının Kabul Edilemeyeceği
Mart 21, 2021İhale Üzerinde Bırakılan İsteklinin İş Deneyimini Tevsik Etmek Üzere Sunduğu Belgeye Konu İşin Gerçekte Tamamlanmadığına Yönelik İddianın İdare Tarafından Araştırılması Gerektiği
Karar No : 2021/MK-97
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2020/394524 İhale Kayıt Numaralı “İstanbul Esenyurt Necmi Kadıoğlu 250 Yataklı Devlet Hastanesi Ek Hizmet Binası İkmal İnşaatı Yapım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
KARAR:
Sağlık Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından yapılan 2020/394524 ihale kayıt numaralı “İstanbul Esenyurt Necmi Kadıoğlu 250 Yataklı Devlet Hastanesi Ek Hizmet Binası İkmal İnşaatı Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak Özsoy İnş. Tur. Tic. ve San. A.Ş. tarafından itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuş ve Kurulca alınan 18.11.2020 tarihli ve 2020/UY.I-1878 sayılı karar ile“4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikayet başvurusunun reddine” karar verilmiştir.
Davacı Özsoy İnş. Tur. Tic. ve San. A.Ş. tarafından anılan Kurul kararının iptali ve yürütmenin durdurulması istemiyle açılan davada, Ankara 18. İdare Mahkemesinin 16.02.2021 tarihli ve E:2020/2304 sayılı kararında “…Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nde, ihale komisyonlarının, aday veya isteklilerce sunulan iş deneyimini gösteren belgelerde tereddüt duyulan hususlara ilişkin gerekli incelemeyi yapmaya yetkili oldukları, isteklilerin de, ihale komisyonlarının iş deneyimini gösteren belgelere ilişkin bilgi taleplerini ivedilikle karşılamaları gerektiği kurala bağlanmıştır.
Her ne kadar, ihale komisyonlarının aday veya isteklilerce sunulan iş deneyimini gösteren belgelerde gerekli gördüğü durumlarda inceleme yapma yetkilerinin idarenin takdir yetkisi kapsamında değerlendirilmesi gerekse de, ihale komisyonlarının, isteklilerin soyut beyanlardan ibaret varsayıma dayalı iddialarına yönelik inceleme ve araştırma yapma yükümlülüklerinin olmadığı hususunda tereddüt, uyuşmazlık konusu olayda olduğu gibi somut, bilgi ve belgeye dayalı iddialarla ilgili ise inceleme ve araştırma yapması gerektiğinde kuşku bulunmamaktadır.
İdarelerce ihale sürecinde iş deneyim belgesi istenilmesindeki amaç, isteklinin ihale konusu iş veya benzer işlerle ilgili daha önceki tecrübesini görmek, böylece ihale konusu işin beklenen kaliteye uygun olarak gerçekleştirilmesini sağlamaktır. İş deneyim belgesi, isteklilerin bir işi yapma konusundaki meslekî ve teknik yeterliğini gösterdiğinden, yapılan işin gerçek mahiyetini yansıtması zorunludur.
Oysa uyuşmazlığa konu olayda, davacının, ihale üzerinde bırakılan isteklinin iş deneyimini tevsik etmek üzere sunduğu belgeye konu işin gerçekte tamamlanmadığına yönelik “İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü tarafından, iş bitirilmemesine rağmen kamu ihale mevzuatında iş deneyim belgesi düzenlenme koşullarına ilişkin hükümlere aykırı hareket edilerek hukuken geçersiz bir iş deneyim belgesi düzenlendiği, nitekim iş deneyim belgesi düzenlenen aynı yapım işine ilişkin ihale yapıldığı ve renovasyon yapım işi adı ile yapılan iş kapsamında hastaneye ait birçok inşaat, elektrik, mekanik, asansör imalatlarının bulunduğu, iş deneyim belgesine konu hastane yapım işinin idare tarafından yapılan 3. ihale ile tamamlandığı” şeklindeki somut, bilgi ve belgeye dayalı iddialarından kaynaklanan tereddüdün ihale komisyonu tarafından giderilmesi gerekmekteyken, bu hususlara yönelik herhangi bir irdeleme davalı idarece de yapılmadığı görülmektedir.
Bu itibarla, eksik inceleme ve değerlendirme sonucu işlem tesis edildiği anlaşıldığından itirazen şikâyet başvurusunun reddine ilişkin dava konusu Kurul kararında hukuka uygunluk bulunmamaktadır.
Öte yandan, hukuka açıkça aykırı olan dava konusu işlemin ihaleye ilişkin olması ve uygulanması halinde telafisi güç ve imkansız zararlar meydana geleceği düşünüldüğünden, dava konusu işlemin yürütmesinin durdurulması gerektiği kanaatine varılmıştır.” gerekçesiyle yürütmenin durdurulmasına, 01.03.2021 tarihli ve E:2020/2304, K:2021/313 sayılı kararı ile dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
Anayasa’nın 138’inci maddesinin dördüncü fıkrasında, yasama ve yürütme organları ile idarenin mahkeme kararlarına uymak zorunda olduğu, bu organlar ve idarenin mahkeme kararlarını hiçbir suretle değiştiremeyeceği ve bunların yerine getirilmesini geciktiremeyeceği hükme bağlanmıştır.
Ayrıca, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 28’inci maddesinin birinci fıkrasında, mahkemelerin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idarenin gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecbur olduğu, bu sürenin hiçbir şekilde kararın idareye tebliğinden başlayarak otuz günü geçemeyeceği hüküm altına alınmıştır.
Anılan kararın icaplarına göre Kamu İhale Kurulunca işlem tesis edilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1- Kamu İhale Kurulunun 18.11.2020 tarihli ve 2020/UY.I-1878 sayılı kararının iptaline,
2- Anılan Mahkeme kararında belirtilen gerekçeler doğrultusunda, başvuru sahibinin iddiasının esasının yeniden incelenmesine,
Oybirliği ile karar verildi.