BAŞVURU SAHİBİ:Ak Grup Sosyal Hizmetler Gıda Tem. ve İnş. San. Tic. Ltd. Şti., İHALEYİ YAPAN İDARE:Bursa Büyükşehir Belediye Başkanlığı, BAŞVURUYA KONU İHALE:2019/365000 İhale Kayıt Numaralı “Bursa Büyükşehir Belediyesi Evde Hasta Bakım, Ambulansla Hasta Nakil ve Ev Temizliği Hizmetleri Alım İşi” İhalesi KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:Bursa Büyükşehir Belediye Başkanlığı tarafından 03.09.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Bursa Büyükşehir Belediyesi Evde Hasta Bakım, Ambulansla Hasta Nakil ve Ev Temizliği Hizmetleri Alım İşi” ihalesine ilişkin olarak Ak Grup Sosyal Hizmetler Gıda Tem. ve İnş. San. Tic. Ltd. Şti.nin 15.08.2019 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 27.08.2019 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 06.09.2019 tarih ve 37279 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 06.09.2019 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur. Başvuruya ilişkin olarak 2019/1062 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir. KARAR:Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi. İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, 1) Başvuru konusu ihalede evde temizlik işinin, ambulans ile hasta nakil ve sağlık hizmeti ile beraber ihale edildiği, ancak söz konusu hizmetler arasında doğal bağlantı olmadığı, dolayısıyla söz konusu hizmetlerin beraber ihale edilmesinin rekabeti engellediği ve kamu zararı oluşmasına sebep olduğu bu nedenle mevzuata aykırı olduğu, 2) İdarece belirlenen benzer işler arasında temizlik işlerinin de yer alması gerektiği, rekabeti engelleyecek şekilde yüksek oranda (%30’den az olmamak üzere) iş deneyim belgesi sunulmasının istendiği, 3) İhale konusu işin evde gerçekleştirileceği açık ve anlaşılır iken idari Şartname’de yeterlik kriteri olarak “Huzurevi ve yaşlı bakım merkezi açılış izin belgesi veya Yaşlı, Çocuk ve Engellilerin Bakım Hizmeti Merkezi açılış izin belgesi” gibi belgelerin istenmesinin ihale konusu işte verilecek hizmetler dikkate alındığında yasal dayanağı olmadığı ve mevzuata aykırı olduğu, 4) İhale Teknik Şartname’sinin 9’uncu maddesi gereği ihale konusu işte çalıştırılması öngörülen 1 adet 3 kabinli aracın söz konusu hizmet için yeterli görülmesinin hayatın olağan akışına aykırı olduğu, idarenin hizmeti sunacak personelini ve bu personelin kullanacakları malzemelerini hizmet noktalarına transfer etmek için çok daha kolay ve çok daha uygun fiyatlara temin edilebilen araçlar varken, 2015 yılı üretilmiş, özel üretim ve izin süreçleri gerektiren bir aracı tercih etmesinin rekabeti engelleyici nitelikte olduğu, aracın model yılı dikkate alındığında 3 yıllık ihale süresinde amortisman süresinin dolacağı, aracın bedeline ilişkin yapılan belirlemelerin ve bunun yaklaşık maliyete nasıl yansıtıldığına ilişkin çalışmanın kontrol edilmesi gerektiği, 5) İhaleye ilişkin Teknik Şartname’nin 7’nci maddesinde sayılan hizmetlerde çalıştırılacak personel sayısı ve ücret oranları ile ilgili yeterli açıklamaya yer verilmediği, söz konusu hususun teklif fiyatının oluşturulmasını etkilediği, 6) İhaleye ilişkin İdari Şartname’nin 7’nci maddesi kapsamında teklif kapsamında istenen “Evde Bakım Merkezi Uygunluk Belgesi”nin Teknik Şartname’ nin 23’üncü maddesi kapsamında sözleşme imzalanmasından itibaren 30 gün içerisinde istendiği dolayısıyla ihale dokümanının kendi içinde uyumsuzlukları olduğu iddialarına yer verilmiştir. Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir. 1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak: 05.08.2019 tarihli İhale İlanı’nda işin niteliği ve türünün “36 ay süre ile Evde Hasta Bakım, Ambulansla Hasta Nakil ve Ev Temizliği Hizmetleri Alım İşi” olarak ifade edildiği,İhaleye ilişkin İdari Şartname’ nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “1. İhale konusu hizmetin;a) Adı: Bursa Büyükşehir Belediyesi Evde Hasta Bakım, Ambulansla Hasta Nakil ve Ev Temizliği Hizmetleri Alım İşib) Miktarı ve türü: 36 ay süre ile Evde Hasta Bakım, Ambulansla Hasta Nakil ve Ev Temizliği Hizmetleri Alım İşiAyrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.c) Yapılacağı yer: Bursa Büyükşehir Sınırları içerisinde” düzenlemesi, Teknik Şartname’nin “İşin Tanımı” başlıklı 1’inci maddesinde “Büyükşehir Belediyesi sınırlarındaki sosyoekonomik yoksulluk ve yoksunluk içinde bulunan yatağa bağımlı hastalara evde teşhis, tedavi, rehabilitasyon, bakım, refakat, eğitim, yönlendirme, ev temizliği ve Ambulansla Hasta Nakil Hizmeti alım işidir.” düzenlemesi yer almaktadır. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde “Bu Kanunun uygulanmasında;…Hizmet: Bakım ve onarım, taşıma, haberleşme, sigorta, araştırma ve geliştirme, muhasebe, piyasa araştırması ve anket, danışmanlık, tanıtım, basım ve yayım, temizlik, yemek hazırlama ve dağıtım, toplantı, organizasyon, sergileme, koruma ve güvenlik, meslekî eğitim, fotoğraf, film, fikrî ve güzel sanat, bilgisayar sistemlerine yönelik hizmetler ile yazılım hizmetlerini, taşınır ve taşınmaz mal ve hakların kiralanmasını ve benzeri diğer hizmetleri,…” hükmü, Anılan Kanun’un “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.Aralarında kabul edilebilir doğal bir bağlantı olmadığı sürece mal alımı, hizmet alımı ve yapım işleri bir arada ihale edilemez.” hükmü, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında 4734 sayılı Kanunun 4 üncü maddesindeki tanımlar yanında;a) Benzer iş: İhale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer usullerle gerçekleştirilen, teçhizat, ekipman, mali güç ve uzmanlık ile personel ve organizasyon gerekleri bakımından benzer özellik taşıyan işleri,…c) İş: Hizmet işlerini,…” hükmü, Anılan Yönetmelik’in “Temel ilkeler” başlıklı 4’üncü maddesinde “ (1) İdareler, yapacakları ihalelerde saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.(2) Aralarında kabul edilebilir doğal bir bağlantı olmadığı sürece hizmet alımı, mal alımı ve yapım işleri bir arada ihale edilemez.…” hükmü yer almaktadır. Yukarıda yer verilen mevzuat hükmü gereğince “aralarında kabul edilebilir doğal bağlantı olma” şartının bir arada ihale edilmesi planlanan mal alımı, hizmet alımı ve yapım işi ihaleleri açısından arandığı, başvuru konusu ihalenin evde hasta bakım hizmeti alımı, ambulansla hasta nakil hizmeti alımı, ev temizliği hizmet alımı olmak üzere bütün bölümlerinin hizmet alımı niteliğinde olduğu, Diğer taraftan Teknik Şartname’de detaylı tanımı yapılan ihale konusu işin, Büyükşehir Belediyesi sınırlarındaki sosyoekonomik yoksulluk ve yoksunluk içinde bulunan yatağa bağımlı hastalara evde teşhis, tedavi, rehabilitasyon, bakım, refakat, eğitim, yönlendirme, ev temizliği ve ambulansla hasta nakil hizmeti olduğu, dolayısıyla ev temizliği hizmetinin yatağa bağımlı hastalara yönelik olarak sunulacağı, ihale konusu işin tüm bölümlerinin amaçsal ve niteliksel olarak birbiri ile bağlantılı olduğu, bu itibarla evde temizlik hizmetinin evde hasta bakım hizmeti ve hasta nakil hizmeti ile bir arada ihale edilmesinde mevzuata aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır. |