İhale Komisyonu Kararında Yaklaşık Maliyet Ve Sınır Değerin Hatalı Belirlenmesi
Haziran 24, 2021İhalede Tek Geçerli Teklifin Kalmasının Rekabetin Oluşmadığı Anlamına Gelmeyeceği
Haziran 25, 2021İhale Komisyonu Dışında Başka Bir Kişiye Teknik Değerlendirme Yaptırılması Ve İhalenin Söz Konusu Kısımlarında Bu Teknik Değerlendirmelere İstinaden Nihai Bir Karara Varılmış Olmasının Kamu İhale Mevzuatına Aykırı Olduğu
Karar No : 2021/UM.II-1161
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2021/118470 İhale Kayıt Numaralı “51 Kalem Tıbbi Sarf Malzeme Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
S.B.Ü. Dr. Behçet Uz Çocuk Hastalıkları ve Cerrahisi Eğitim Araştırma Hastanesi tarafından 14.04.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “51 Kalem Tıbbi Sarf Malzeme Alımı” ihalesine ilişkin olarak Asset Medikal Tasarım San. ve Tic. A.Ş.nin 29.04.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 07.05.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 17.05.2021 tarih ve 23393 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 17.05.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/870 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihalenin şikâyete konu 1’inci kısmına “Mekanik Komplikasyonları Önleyen İkili Uzatmalı Kapalı Sistem Aparatı (Split Septum İğnesiz Gır. Ap. İkili)” ve 2’nci kısmına “Mekanik Komplikasyonları Önleyen Üçlü Kapalı Sistem Aparatı (Split Septum İğnesız Gır. Ap. Üçlü)” yönelik tekliflerinin ilgili Teknik Şartname’nin 2, 3 ve 5’inci maddelerine uygun olmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı,
Üretimini gerçekleştirdikleri ve tümüyle yerli üretim olan FlowArt marka ven valflerin ülke genelinde 562 farklı hastanede yaklaşık 41 milyon adet kullanıma ulaştığı, teklif edilen ürünlerin ilgili Teknik Şartname düzenlemelerinden herhangi birine aykırılık taşıması halinde tek bir hastanede dahi kullanılmasının mümkün olmadığı, ancak söz konusu ürünlerin tüm üniversite ve devlet hastanelerinde yıllardır sorunsuz bir şeklide kullanıldığı,
Teknik Şartname’nin 2’nci maddesinde “Bakteri kolonizasyonu riskini önleyebilmesi için, vasküler girişim cihazına uyumlu kapalı sistem aparatına enjektör ya da serum seti ile girişim yapıldığında silikon yüzey aşağıya doğru ilerlememeli ve cihazın gövdesi ile arasında mesafe farkı oluşturmamalıdır” düzenlemesinin yer aldığı,
Jenerik ismi ven valfi ikili olan ürünlerin dünyada az sayıda üreticisi olan patentli ürün grubu olduğu, üretimini yaptıkları FlowArt valflere enjektör ya da serum seti ile girişim yaparken silikon yüzeyin aşağı doğru ilerlemeyip tam tersi CDC guide line ile desteklenen, enfeksiyon riski oluşturmayan en basit dizayn olan split septum dizayna sahip olduğu için girişim yapılan uç silikonunun içerisine yerleştiği, bu nedenle idarenin iddialarının tümüyle gerçek dışı olduğu,öte yandan, her bir ven valfinin kendi patentinin mevcut olduğu, ven valfine serum seti ya da enjektör ile girişim yapıldığında silikon yüzeyin aşağı doğru inmemesinin o ven valfinin bakteri kolonizasyonu riskini önlediğinin kanıtı olamayacağı, hiçbir bilimsel ispat olmadan “Silikon duvar aşağı inerse bakteri kolonizasyonuna sebep olur…” yaklaşımının doğru olmadığı, kaldı ki ürünlerinin FlowArt ven valfleri dizaynı gereği split septum olduğu ve girişim sırasında luer uçlar silikon septumunun içerisine yerleştiği,
Teknik Şartnamelerin 3’üncü maddesinde “Kapalı sistem aparatı içinde oluşabilecek bakteri kolonizasyonuna engellenmek ve akış hattının görülebilmesi için tümü şeffaf gövde yapısında olmalı, içinde kompleks ve mekanik bir mekanizma olmamalı, sıvı akış yolu gözlemlenebilmek’ ve santral koteter yıkama işlemi kontrol edilebilir olmalıdır. Yıkamanın veya ilaç uygulamanın başarısından emin olunmalıdır.” düzenlemesinin yer aldığı,
Üretimini yaptıkları FlowArt ven valfleri ekli teknik mütalaada da net olarak ifade edildiği üzere akış hattı gözlemlenebilen ve yıkamanın başarısından emin olunan bir ven valfi markası olduğu, bu nedenle teklif ettikleri ürünün ilgili maddeye aykırılık iddiasının gerçek dışı olduğu, ayrıca idarenin şikâyet başvurusuna vermiş oldukları cevap yazısında teklif ettikleri ürünün transparan (şeffaf) olduğunun kabul edildiği fakat anılan ürüne ilişkin olarak bu kez de içerisinde kompleks ve mekanik bir mekanizma olduğunun iddia edildiği, bu iddianın asılsız olduğu,
Teknik Şartnamelerin 5’inci maddesinde, “İlaçların doğru dozda verilebilmesi, enjektör ya da serum setinde geri atma yaşanmaması için kapalı sistem aparatına enjektör ya da serum seti ile girişim yapıldığı zaman herhangi bir güçlük ile karşılaşılmamalıdır” düzenlemesinin yer aldığı,
Ülke genelinde 40 milyon adetin üzerinde kullanılan ve başta Avrupa ülkeleri olmak üzere 42 ülkeye ihraç edilen FlowArt ven valfleriyle ilgili olarak hiçbir sorunla karşılaşılmadığı, bu kadar yoğun bir kullanıma sahip olan bir ürünün iş bu maddeyi sağlamadığı, girişim sırasında güçlükle karşılaşıldığı iddiasının doğru olması halinde Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumuna yansıyan bir dosyalarının olmasının kaçınılmaz olduğu, ancak teklif ettikleri ürün hakkında böyle bir dosyanın bulunmadığı gibi ekli teknik mütaaladan da idarenin bu iddiasının gerçek dışı olduğunun anlaşıldığı, kaldı ki söz konusu ürünlerle ilgili olarak DMO tarafından bu yıl içerisinde yapılan toplu alımlarda ürünlere uygunluk verildiği, ihaleyi gerçekleştiren idareye de bu toplu alım çerçevesinde söz konusu ürünlerin teslim edileceği, bir başka ifade ile DMO alımları sonucunda söz konusu ürünleri kullanacak olan idarenin kendi gerçekleştirdiği ihalede teklif edilen ürünlerin en temel özellikleri karşılamadığından bahisle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, ayrıca söz konusu ürünlerle ilgili olarak daha önce kuruma yapılan bir başvuruda kurum tarafından teknik görüş alındığı ve iddialarının haklı bulunduğu, özet itibari ile kesinleşen ihale komisyonu kararında belirtilen gerekçelerle şikâyete konu ihalenin 1 ve 2’nci kısmına ilişkin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasının yerinde olmadığı iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İhale komisyonunun kurulması ve çalışma esasları” başlıklı 17’nci maddesinde “(1) İhale yetkilisi, ihaleyi gerçekleştirmek üzere Kanunun 6 ncı maddesi gereğince, ihale ilanı veya ön yeterlik ilanı ya da davet tarihini izleyen en geç üç gün içinde ihale komisyonunu oluşturur.
(2) İhale komisyonu, tek sayıda olmak üzere başkan dahil en az beş kişiden oluşur. Üyelerden en az ikisinin ihale konusu işin uzmanı ve diğer bir üyenin muhasebe veya mali işlerden sorumlu personel olması zorunludur. İhale komisyonunun görevlendirilmesi sırasında komisyonun eksiksiz toplanacağı dikkate alınarak, asıl üyeler ile bu üyelerin yerine geçecek aynı niteliklere sahip yeterli sayıda yedek üyenin isimleri ve bu üyelerin komisyonda hangi sıfatla yer alacakları belirtilir.
(3) İhale komisyonunun idarenin personelinden oluşturulması esastır. Ancak, ihaleyi yapan idarede yeterli sayıda veya nitelikte personel bulunmaması halinde Kanun kapsamındaki idarelerden komisyona üye alınabilir.
(4) İhale sürecindeki değerlendirmeleri yapmak üzere oluşturulan ihale komisyonu dışında başka adlar altında komisyonlar kurulamaz.
(5) İhale komisyonu eksiksiz olarak toplanır ve kararlar çoğunlukla alınır. Komisyon üyeleri, kararlarda çekimser kalamaz. Komisyon başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumlu olup; karşı oy kullanan komisyon üyeleri, gerekçelerini komisyon kararına yazmak ve imzalamak zorundadır. İhale komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve üyelerinin adları ve soyadları, unvanları ve komisyondaki sıfatları belirtilerek imzalanır.
(6) İhale komisyonu, teklif veya başvuru kapsamında yer alan belgelerin doğruluğunu teyit için gerekli gördüğü belge ve bilgileri isteyebilir. Komisyon tarafından bu doğrultuda yapılan talepler, ilgililerce ivedilikle yerine getirilir.” hükmü,
Aynı Yönetmelik’in “Tedarik edilecek malların numuneleri, katalogları, fotoğrafları ile teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren doküman” başlıklı 43’üncü maddesinde “(1) Teklif edilen malın teknik şartnamede yer alan teknik kriterlere uygunluğunu belirlemek amacıyla numune, teknik bilgilerin yer aldığı katalog, teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren doküman ile fotoğraf istenebilir. Özel imalat süreci gerektiren mal alımları hariç, teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalar içeren doküman istenilmesi durumunda katalog istenilmesi zorunludur. İsteklilerin cevap vermesi ve açıklamada bulunması istenen hususlara ilişkin sorulara teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalar standart formunda yer verilir.
(2) İdare tarafından numune sunulmasının istenilmesi durumunda, hangi kalem/kalemler için numune istenildiği, numunenin sayısı ve gerekli görülen diğer hususlar ön yeterlik şartnamesinde veya idari şartnamede belirtilir.
(3) Numune sunulması istenilen kalem/kalemler için yeter sayı ve nitelikte numune alınması idarenin sorumluluğundadır. Malın niteliğinin birden fazla numune değerlendirmesi yapmaya uygun olup olmadığı ile kullanım ömrü dikkate alınarak en az bir adet numunenin idarede muhafaza edilmesi gerekir. Kurul ya da yargı kararları üzerine yeniden değerlendirme muhafaza edilen numune üzerinden yapılır.
(4) İhale dokümanında istenilen sayıda ve nitelikte numune, başvuru veya teklif dosyası ile birlikte idareye teslim edilir. Tekliflerin elektronik ortamda alındığı ihalelerde numunenin teslim tarihi ve teslim adresi, idare tarafından tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında belirlenir ve ilgililere tebliğ edilir. İhale dokümanında düzenleme yapılması halinde numune, ihale veya son başvuru tarih ve saatine, tekliflerin elektronik ortamda alındığı ihalelerde ise idare tarafından belirlenen teslim tarih ve saatine kadar posta veya kargo yoluyla da teslim edilebilir. Teslim edilen numunenin üzerinde, ihale, aday veya istekli bilgileri ile numune sunulan kalem bilgilerine yer verilir. İdare tarafından numune bir tutanak ile teslim alınarak, talep edilmesi halinde tutanağın bir sureti aday veya istekliye verilir.
(5) İhale komisyonu tarafından yapılacak değerlendirme sonucunda diğer katılım ve yeterlik belgeleri uygun bulunan aday ve isteklilerin numunelerinin değerlendirilmesine geçilir. İdare tarafından gerekli görülen hallerde, numune değerlendirilmesinin yapılacağı yer, tarih ve saat bilgisi aday veya isteklilere bildirilir. Numune değerlendirilmesinde numunenin fiziksel nitelikleri ile ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı kontrol edilir. Yapılan inceleme sonucunda, hazırlanacak tutanakta numunenin uygunluk durumu belirtilir ve uygun bulunmaması durumunda buna ilişkin gerekçelere yer verilir.
(6) İş ortaklığında teklif edilen mal esas alınarak ortaklardan biri, birkaçı veya tümü tarafından teklif edilen mala ilişkin olarak ön yeterlik şartnamesinde veya idari şartnamede yapılan düzenleme çerçevesinde; numune, teknik bilgilerin yer aldığı katalog, teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren doküman ile fotoğraf sunulur. Konsorsiyumların katılabileceği ihalede, işin uzmanlık gerektiren kısımları göz önünde bulundurularak numune, teknik bilgilerin yer aldığı katalog, teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren doküman ile fotoğrafa yönelik düzenleme her bir kısım için ayrı ayrı yapılır. Konsorsiyum ortaklarından her biri, başvuruda bulunduğu veya teklif verdiği kısım için istenilen yeterlik kriterini sağlamak zorundadır.” hükmü yer almaktadır.
Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Tekliflerin alınması ve değerlendirilmesi” başlıklı 16’ncı maddesinde “…
16.9.Katalog, kılavuz, çizim, fotoğraf vb. belgeler ve/veya numune istenen ihalelerde, tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında bu belgelerden ve/veya numune üzerinden teknik şartnameye uygunluk değerlendirmesi yapılır. Tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında anılan belgeler ve/veya numune üzerinden teknik değerlendirme yapılmasının öngörülmemesi halinde ise bu durumun ihale dokümanında belirtilmesi koşuluyla istenen belgelerin ve/veya numunenin sadece teklif ekinde sunulup sunulmadığına bakılır.
…” açıklaması,
Aynı Tebliğ’in “Tedarik edilecek malların numuneleri, katalogları, fotoğrafları ile teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren doküman” başlıklı 57’nci maddesinde “57.1. İdareler tarafından malların numuneleri, katalogları, fotoğrafları ile teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren dokümana yönelik düzenlemelerde, Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 43 üncü maddesi esas alınmalıdır.
57.2. Aday veya istekli tarafından numunenin idareye teslim şekli ile ihale komisyonunca numunenin değerlendirilmesine yönelik düzenleme, ön yeterlik şartnamesinde veya idari şartnamede ayrıntılı bir şekilde yapılacaktır. İdare tarafından numune bir tutanak ile teslim alınacak; bu tutanağın bir sureti de aday veya istekliye verilecektir.
57.3. İdare tarafından teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren dokümanın yeterlik belgesi olarak istenilmesi durumunda ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamenin ilgili maddesinde bu husus belirtilecek; aday veya istekli tarafından bu dokümanın nasıl hazırlanacağı ile bu dokümanda açıklanacak hususlar ise ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamenin “Diğer Hususlar” Bölümünde ya da teknik şartnamede düzenlenecektir.” açıklaması yer almaktadır.
İdari Şartname’nin “İhale konusu alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu malın;
a) Adı: 51 KALEM TIBBİ SARF MALZEME ALIMI
b) Varsa kodu:
c) Miktarı ve türü:
51 KALEM TIBBİ SARF MALZEME ALIMI
Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.
ç) Teslim edileceği yer: S.B.Ü. DR. BEHÇET UZ ÇOCUK HASTANESİ TIBBİ SARF DEPO
d) Bu bent boş bırakılmıştır.” düzenlemesi,
Aynı Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “…
7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin aranacak belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler
…
7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması gerektiği teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler:
{Belirtilmemiştir}
7.5.5. Bu Şartname ile 7.5.4. maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgeler tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınmaz.
7.5.6.
1- İhale tarihine kadar Birim fiyat teklif cetvelinde yer alan bütün kalemler için piyasaya arz edilmiş haliyle 2 (İki) adet numune verilecektir. Numunelerin üzerine firma adı, hangi ihale ve hangi ihale kalemine ait olduğuna dair etiket yapıştırılacak ve Satın Alma Birimine tutanak karşılığı teslim edilecektir. Tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında komisyonun gerekli görmesi halinde yukarıda istenen miktarlara ek olarak yeni numune istenebilir. İstekli, yeni numuneleri belirtilen süre içerisinde idareye teslim etmek zorundadır.
2-Tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında idare, teklif edilen malın teknik şartnamede yer alan teknik kriterlere uygunluğunu belirlemek amacıyla, teknik şartnameye cevap ve/veya demonstrasyon ve/veya yazılı açıklamalar ve/veya katalog/broşür/teknik dokümanları ayrı ayrı veya birlikte isteyebilir. İdarenin yazılı olarak isteyeceği teknik şartnameye cevap ve/veya demonstrasyon ve/veya yazılı açıklamalar ve/veya katalog/broşür/teknik dokümanları, istekli, belirtilen süre içinde idareye teslim etmek zorundadır.
3-Numunelerin uygunluğu denenecek olup hiç bir ad altında yüklenici idareden ücret talep edemez.” düzenlemesi yer almaktadır.
İlgili Teknik Şartnamelerin 2’nci maddesinde “Bakteri kolonizasyonu riskini önleyebilmesi için, vasküler girişim cihazına uyumlu kapalı sistem aparatına enjektör ya da serum seti ile girişim yapıldığında silikon yüzey aşağıya doğru ilerlememeli ve cihazın gövdesi ile arasında mesafe farkı oluşturmamalıdır.” düzenlemesi,
Anılan Şartname’nin 3’üncü maddesinde “Kapalı sistem aparatı içinde oluşabilecek bakteri kolonizasyonunu engellenmek ve akış hattının görülebilmesi için tümü şeffaf gövde yapısında olmalı, içinde kompleks ve mekanik bir mekanizma olmamalı, sıvı akış yolu gözlemlenebilmeli ve santral kateter yıkama işlemi kontrol edilebilir olmalıdır. Yıkamanın veya ilaç uygulamasının başarısından emin olunmalıdır.” düzenlemesi,
Anılan Şartname’nin 5’inci maddesinde “İlaçların doğru dozda verilebilmesi, enjektör ya da serum setinde geri atma yaşanmaması için kapalı sistem aparatına enjektör ya da serum seti ile girişim yapıldığı zaman herhangi bir güçlük ile karşılaşılmamalıdır.” düzenlemesi yer almaktadır.
Şikâyete konu ihalenin S.B.Ü. Dr. Behçet Uz Çocuk Hastalıkları ve Cerrahisi Eğitim Araştırma Hastanesine ait “51 Kalem Tıbbi Sarf Malzeme Alımı” olduğu, 51 kısımdan oluşan ihalenin şikâyete konu 1 ve 2’nci kısmına 2 isteklinin katıldığı, Red Sağlık Hiz. Med. Est. San. ve Tic. A.Ş.nin teklif tutarının yaklaşık maliyetin üzerinde olduğu gerekçesiyle, başvuru sahibi Asset Medikal Tasarım San. ve Tic. A.Ş.nin ise gerçekleştirilen numune değerlendirmesi sonucunda teklif edilen ürünlerin Teknik Şartname’nin 2, 3 ve 5’inci maddelerinin karşılanmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı anlaşılmıştır.
İhale işlem dosyası içerisinde yapılan incelemede; başvuru sahibi istekli tarafından sunulan teklif dosyası içerisinde yer alan bila tarihli numune teslim tutanağı incelendiğinde, anılan istekli tarafından İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesi uyarınca 1’inci kısma “Mekanik Komplikasyonları Önleyen İkili Uzatmalı Kapalı Sistem Aparatı (Split Septum İğnesiz Gır. Ap.İkili)” ilişkin olarak ürün barkod numarası 8699443584127, lot numarası 210319GSE1S, katalog numarası A2010YL15 olarak ifade edilen FlowArt marka 2 adet aparatın,
2’nci kısma “Mekanik Komplikasyonları Önleyen Üçlü Kapalı Sistem Aparatı (Split Septum İğnesiz Gır. Ap. Üçlü)” ilişkin olarak ürün barkod numarası 8699443583229, lot numarası 210319GSE1S, katalog numarası A3010L15 olarak ifade edilen FlowArt marka 2 adet aparatın numune olarak sunulduğu, buna ilişkin düzenlenen numune teslim tutanağının Asset Medikal Tasarım San. ve Tic. A.Ş. tarafından imzalandığı tespit edilmiştir.
Yine Red Sağlık Hiz. Med. Est. San. ve Tic. A.Ş.ye ait teklif dosyası içerisinde yer alan 14.04.2021 numune teslim tutanağı incelendiğinde, şikayete konu 1 ve 2’nci kısma teklif edilen ürünlere ilişkin olarak 2’şer adet numune sunulduğu ve söz konusu tutanağının Red Sağlık Hiz. Med. Est. San. ve Tic. A.Ş. tarafından imzalandığı görülmüştür.
Başvuru sahibi istekli tarafından şikâyete konu 1’nci ve 2’nci kısma teklif edilen aparatlara ilişkin düzenlenen 15.04.2021 tarihli numune değerlendirme tutanağı incelendiğinde, anılan istekli tarafından ilgili kısımlara ilişkin sunulan numunelerin uygun bulunmadığı, uygun bulunmama gerekçesinin ise “şartnamenin 2. maddesine; şartnamenin 3. maddesine; içinde komplex ve mekanik bir mekanizma olmamalı maddesine, şartnamenin 5. maddesine uygun değildir” olarak ifade edildiği, söz konusu tutanağın ihale komisyonu üyesi olmayan bir kişi tarafından imzalandığı tespit edilmiştir.
Diğer taraftan başvuru sahibi istekli tarafından idareye yapılan şikâyet başvurusu üzerine idarece saklanan şahit numune üzerinden tekrar bir değerlendirme yapıldığının ifade edildiği görülmekle birlikte idarece gönderilen ihale işlem dosyasında buna ilişkin düzenlenen bir numune değerlendirme tutanağının bulunmadığı anlaşılmıştır.
Ayrıca idarece gönderilen işlem dosyasında Red Sağlık Hiz. Med. Est. San. ve Tic. A.Ş. tarafından sunulan numunelere ilişkin numune değerlendirme tutanağının yer almadığı anlaşılmıştır.
Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin yukarıda yer verilen 17’nci maddesinin ikinci fıkrasında ihale komisyonunun tek sayıda olmak üzere başkan dâhil en az beş kişiden oluşacağı, üyelerden en az ikisinin ihale konusu işin uzmanı ve diğer bir üyenin muhasebe veya mali işlerden sorumlu personel olmasının zorunlu kılındığı, ayrıca anılan maddenin dördüncü fıkrasında ihale sürecindeki değerlendirmeleri yapmak üzere oluşturulan ihale komisyonu dışında başka adlar altında komisyonlar kurulamayacağı hükme bağlanmış olup, söz konusu hüküm ile ihale sürecindeki bütün değerlendirmelerin oluşturulacak bir komisyon tarafından yapılması ve oluşturulacak bu komisyonda işin niteliğine göre belirlenecek sayıda uzman üye bulundurulabileceği düzenlenerek teknik değerlendirme ve fiyat değerlendirmesinin aynı anda yapılabilmesi amaçlanmıştır.
Bu çerçevede, ihalenin şikâyete konu edilen 1 ve 2’nci kısımlarına ilişkin olarak, 27.04.2021 tarihli ihale komisyonu kararına esas olan numune değerlendirme işlemlerinin ihale komisyonu üyesi olmayan kişi tarafından yapıldığı anlaşılmış olup, ihale komisyonu dışında başka bir kişiye teknik değerlendirme yaptırılması ve ihalenin söz konusu kısımlarında bu teknik değerlendirmelere istinaden nihai bir karara varılmış olmasının kamu ihale mevzuatına aykırı olduğu sonucuna varılmıştır.
Bu itibarla, ihalenin şikâyete konu 1 ve 2’nci kısımlarına ilişkin olarak numune değerlendirmesinin, ihale komisyonunun uzman üyelerinden oluşturulacak bir komisyon tarafından mevzuata uygun olarak yeniden yapılması ve buna göre ihalenin sonuçlandırılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Öte yandan, ihalenin şikâyete konu kısımlarının yaklaşık maliyeti dikkate alındığında 4734 sayılı Kanun’un 53’üncü maddesi uyarınca ödenmesi gereken itirazen şikâyet başvuru bedelinin 7.682,00 TL olduğu, başvuru sahibi tarafından toplam yaklaşık maliyet üzerinden 23.060,00 TL’nin Kurum hesaplarına yatırıldığı, bu nedenle fazla ödendiği tespit edilen 15.378,00 TL’nin yazılı talebi halinde başvuru sahibine iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1)Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
2) Fazla ödenen başvuru bedelinin başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.