İHALE KOMİSYONUNUN DEMONSTRASYON YETKİSİ VE ŞİKAYET BAŞVURULARI
Nisan 16, 2024DEĞİŞİKLİKLERİN ZEYİLNAME İLE YAYINLANMAK YERİNE BİR İSTEKLİYLE GÖRÜŞÜLEREK GİDERİLMEYE ÇALIŞILMASI
Nisan 18, 2024Karar Tarihi : 17.01.2024
Karar No : 2024/UM.I-93
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Yalova İl Sağlık Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2023/1088938 İhale Kayıt Numaralı “32 Kalem Sterilizasyon Malzemesi Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Yalova İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 07.11.2023 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “32 Kalem Sterilizasyon Malzemesi Alımı” ihalesine ilişkin olarak Sudemed Tıbbi Ürünler Emlak İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 26.12.2023 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 28.12.2023 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 02.01.2024 tarih ve 124727 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 02.01.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/4 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihalede teklif edilen bedelin 1.106.704,10 TL olduğu ve 75.000,00 TL tutarındaki geçici teminatın idareye sunulduğu, sözleşmeye davet sürecinde 22.12.2023 tarihli EKAP bildirim ile geçici teminat mektubunun tamamının gelir kaydedildiği, yasal olarak 75.000,00 TL tutarındaki geçici teminatın sadece ihalenin uhdelerinde kaldığı kalemlerin toplam bedelinin %3’lük kısmına tekabül eden 33.201,123 TL tutarındaki kısmının gelir kaydedilmesinin mümkün olduğu, idareye yapılan şikayet başvurusunun reddine karar verildiği, ancak Kanun’un emredici hükmü gereği sunmakla yükümlü olunan asgari geçici teminat tutarından fazlasının gelir kaydedilmesinin açıkça yasaya ve hukuk düzenine aykırılık teşkil ettiği, bu itibarla, idarece gelir kaydedilen geçici teminata ilişkin, teklif bedelinin %3’lük kısmını aşan 41.798,87 TL’nin taraflarına iadesine karar verilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
Yukarıda yer alan mevzuat hükümlerinden ihalelerde, teklif edilen bedelin % 3’ünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınacağı, ihale üzerinde kalan istekli ile ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekliye ait teminat mektuplarının ihaleden sonra saymanlık ya da muhasebe müdürlüklerine teslim edileceği, diğer isteklilere ait teminatların ise hemen iade edileceği, ihale üzerinde kalan istekli ile sözleşme imzalanması halinde, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibine ait teminatın sözleşme imzalandıktan hemen sonra iade edileceği,
İhalelerde, ihale dokümanında belirtilmesi kaydıyla, kısmi teklif verilebilmesinin mümkün bulunduğu, kısmi teklif verilebilen ihalelerde isteklilerce her bir iş kısmına ayrı ayrı teklif vermek suretiyle işin tamamına teklif verilebileceği gibi ihale dokümanında belirtilen kısımlardan bazılarına da teklif verilebileceği, kısmi teklif verilmesine imkân tanınan ihalelerde; aday veya isteklinin yeterlik değerlendirmesinin, başvuruda bulunduğu veya teklif verdiği her bir kısım için ayrı ayrı yapılacağı, isteklinin, teklif ettiği kalemlerin/kısımların toplam bedeli üzerinden geçici teminat sunacağı, ancak isteklinin teklif verdiği kısımlardan birinde veya birkaçında, geçici teminatının gelir kaydedilmesi gereken hallerden biri ortaya çıktığında, ilgili kısım veya kısımlara ilişkin teklif fiyatları esas alınarak gelir kaydedilecek geçici teminat tutarının belirleneceği anlaşılmaktadır.
Yukarıda yer verilen Kanun’un 33’üncü maddesinin gerekçesinde geçici teminatın asgari oranının %3 olarak belirlendiği ve isteklilerin bunun üzerinde de teminat vermelerine imkân tanınmak suretiyle tekliflerin gizlenmesi esasının korunduğu belirtilmiştir. Dolayısıyla geçici teminatın teklif bedelinin %3’ünden fazla olan kısmı esasen; rekabetin, güvenirliğin, gizliliğin sağlanması ve ihalelerin sağlıklı şekilde gerçekleştirilmesi gibi amaçlara hizmet etmektedir.
Bu bakımdan, teklif ettiği bedelin %3’ü oranında geçici teminat veren bir istekliyle, teklif ettiği bedelin %3’ünden fazla oranda geçici teminat veren bir isteklinin, geçici teminat alınmasının birincil amacı gereği teminatlarının gelir kaydedileceği hallerde farklı oranda yaptırıma maruz bırakılmasının 4734 sayılı Kanun’un “eşit muamelenin sağlanması” temel ilkesine aykırı olacağı, bu durumlarda isteklinin Kanun’un emredici hükmü gereği sunmakla yükümlü olduğu asgari geçici teminat tutarının gelir kaydedilmesi, kalan kısmının ise iade edilmesinin uygun olacağı anlaşılmaktadır.
Bahse konu ihalenin kısmi teklife açık olarak (32 kısım) gerçekleştirildiği, başvuru sahibinin 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26’ncı ve 27’inci kısımlara teklif verdiği, 16, 17, 18, 19, 20’nci ve 21’inci kısımların başvuru sahibi üzerinde bırakıldığı, 22, 23, 24, 25, 26’ncı ve 27’inci kısımlarda başvuru sahibinin ekonomik açıdan en avantajlı birinci veya ikinci teklif olmadığı,
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Teminat olarak kabul edilecek değerler” başlıklı 34’üncü maddesinde yer alan “…İhale üzerinde kalan istekli ile ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekliye ait teminat mektupları ihaleden sonra saymanlık ya da muhasebe müdürlüklerine teslim edilir. Diğer isteklilere ait teminatlar ise hemen iade edilir…” hükmü ve Kamu İhale Genel Tebliği’nin 16.4.2’nci maddesinde yer alan “isteklinin teklif verdiği kısımlardan birinde veya birkaçında, geçici teminatının gelir kaydedilmesi gereken hallerden biri ortaya çıkması halinde, ilgili kısım veya kısımlara ilişkin teklif fiyatları esas alınarak gelir kaydedilecek olan geçici teminat tutarının belirleneceği” açıklaması da dikkate alındığında başvuru sahibinin teklif verdiği ve ihale üzerinde bırakılan 16, 17, 18, 19, 20’nci ve 21’inci kısımlar için bu kısımlara teklif edilen bedelin % 3’ü tutarında geçici teminatının gelir kaydedilmesi gerektiği, dolayısıyla geçici teminatın tamamının gelir kaydedilmesinin mevzuata uygun olmadığı, buna göre ihale üzerinde bırakılan 16, 17, 18, 19, 20’nci ve 21’inci kısımlara teklif edilen bedelin %3’üne karşılık gelen tutarda geçici teminatın gelir kaydedilmesi, ancak geçici teminatın bu tutarı aşan kısmının ise iade edilmesi gerektiği anlaşılmış olup, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, başvuru sahibinin 16, 17, 18, 19, 20’nci ve 21’inci kısımlara teklif ettiği bedelin %3’üne karşılık gelen tutarda geçici teminatın gelir kaydedilmesi, geçici teminatın bu tutarı aşan kısmının ise iade edilmesi ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) 4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.