2017/UH.III-2391 BAŞVURUYA KONU İHALE: 2017/293006 İhale Kayıt Numaralı “Engeli Öğrenci Taşıma Hizmeti Alımı” İhalesi KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME: Silvan İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından 06.07.2017 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Engelli Öğrenci Taşıma Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin olarak Gevran Taş. İnş. Tem. Pet. Ürün. Tar. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 02.08.2017 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 03.08.2017tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 10.08.2017 tarih ve 45282 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 09.08.2017 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur. Başvuruya ilişkin olarak 2017/1987 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir. KARAR: Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi. İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, 1) Tekliflerinin sınır değerin altında olduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldıkları, ihale konusu işin öğrenci taşıma işi olduğu, bu nedenle personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı işi olmadığı, idarece sınır değerin nasıl hesaplandığına ilişkin bir açıklama sunulmadığı, ancak hem araç kiralama hem de diğer hizmetler konulu iş kapsamında uygulanacak R katsayısına göre sınır değer hesaplanması sonucu sınır değerin altında teklif vermediklerinin anlaşılacağı, bu nedenle sınır değerin yeniden hesaplanması gerektiği, … Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir. 1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak: Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dahil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “78.1. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımları; ihale konusu işte çalıştırılacak personel sayısının ihale dokümanında belirlendiği, bu personelin çalışma saatlerinin tamamının idare için kullanıldığı ve yaklaşık maliyetinin en az % 70’lik kısmının asgari işçilik maliyeti ile varsa ayni yemek ve yol giderleri dahil işçilik giderinden oluştuğu hizmetlerdir…” açıklaması, Aynı Tebliğ’in “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “79.1. Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer aşağıdaki kurallara göre tespit edilir. 79.1.1. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde kar hariç yaklaşık maliyet tutarı sınır değer olarak kabul edilir. 79.1.2. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı ihalelerinde sınır değer; SD: Sınır değeri, YM: Yaklaşık maliyeti, n: İhalenin ilk oturumunda teklif mektubu ve geçici teminatı usulüne uygun olduğu anlaşılan ve teklif tutarı yaklaşık maliyetin yüzde 60’ından düşük ve yaklaşık maliyetten yüksek olanlar dışındaki isteklilerin teklif sayısını, T1, T2, T3….Tn: İhalenin ilk oturumunda teklif mektubu ve geçici teminatı usulüne uygun olduğu anlaşılan ve teklif tutarı yaklaşık maliyetin yüzde 60’ından düşük ve yaklaşık maliyetten yüksek olanlar dışındaki isteklilerin teklif bedellerini, R: Sınır Değer Tespit Katsayısını … 79.1.3. 79.1.2 nci maddede yer alan R değeri her yıl 1 Şubat tarihinden geçerli olmak üzere Kurum tarafından belirlenir ve ilan edilir. İhalenin konusu veya işin niteliğine göre Kurum tarafından farklı R değerleri belirlenebilir…” açıklaması yer almaktadır. Kamu İhale Kurulunun 26.01.2017 tarihli ve 2017/DK.D-13 sayılı düzenleyici kararı ekli listesinde yer alan düzenleme şu şekildedir: İhalenin Konusu R Katsayısı Araç Kiralama 0,86 Bilgisayar Sistemlerine Yönelik Hizmetler 0,87 Çöp Toplama 0,85 Malzemeli Yemek 0,88 Mühendislik Hizmetleri 0,78 Sigorta Hizmetleri 0,77 Diğer Hizmetler 0,83 İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde ihale konusu hizmetin adının “Engelli Öğrenci Taşıma Hizmeti Alımı” olduğu, miktarı ve türünün ise “60 Öğrencinin 3 Taşıma Merkezine 180 iş günü 11 Araç ve 11 rehber personel ile taşıma işi” olduğu anlaşılmıştır. Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. İlgili mevzuat gereğince yapılacak ulaşım, sigorta vergi, resim ve harç giderlerinin tümü İstekli tarafından teklif edilecek fiyata dahildir. 25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz. 25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir: 25.3.1. sigorta işlemleri ve şöförlerin tüm özlük haklarını (sigorta işlemlerini) yürütmekle yükümlüdür. Firma ödemeler esnasında SGK işlemlerini tamamlaması gerekmektedir. Yüklenicinin SGK borcunun bulunması halinde yürürlükteki mevzuat uygulanacak olup, borç hakedişlerinden kesilecektir. Ayrıca; 1- Araç Yakıt Giderleri 2- Araç bakım Bakım ve Onarım Giderleri 3- Araç Amortisman Gideri 4- Araç Muayene Giderleri 5- Trafik Sigorta Giderleri 6- Motorlu Taşıtlar Gideri 7- Ferdi Kaza Sigortası giderleri 8- Araç Kira Giderleri 9- SGK ve Özlük Hakları Giderleri teklif fiyata dahil olan giderlerdir. Vb…” düzenlemesi, Anılan Şartname’nin “Sınır değer” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değer hesaplar. 33.2. Teklifi sınır değerin altında olduğu tespit edilen isteklilerin teklifleri, Kanunun 38 inci maddesinde öngörülen açıklama istenmeksizin reddedilecektir.“ düzenlemesi yer almaktadır. Birim fiyat teklif cetveli şu şekildedir: Sıra No Açıklama Birimi İşçi Sayısı Ay/gün/saat 1 Engelli Öğrenci Taşıması – 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılında (18/09/2017-08/06/2018 İlçemizdeki taşımalı eğitim kapsamındaki yerleşim birimlerinden S. Eyyubi İlk-Ortaokulu, Gazi İlkokuluna ve İMKB H.R.Balyen And.Lisesine taşınacak toplam 60 engelli öğrencinin evden okula – okuldan eve geliş gidişlerinde refakat etmek için görevlendirilmek üzere toplam 11 rehber personel alımı (Brüt asgari ücret)(Brüt asgari ücret) Gün 11,00 265 Sıra No Açıklama Birimi Miktarı 1 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılında (18/09/2017-08/06/2018) tarihleri arası 60 Engelli Öğrencinin 180 İş Günü Ek-1 de belirtilen güzergahlardan S.Eyyubi İlk-Ortaokulu, Gazi İlkokuluna ve İMKB H.R.Balyen And.Lisesine taşıma hizmeti işi İş günü 180 Engelli Öğrencilerin Taşıma İhalesi ile İlgili Teknik Şartname’nin 2’nci maddesinde “2017-2018 eğitim öğretim yılında İlçemiz S. Eyyubi İlk-Ortaokulu, İmkb H.R. Balyen And. Lisesinde ve Gazi İlkokulunda okuyacak öğrenciler okul müdürlerince belirlenecek saatlerde ikamet ettikleri evden okula okuldan eve taşınacaklardır.” düzenlemesi, Aynı Şartname’nin 46’ncı maddesinde “Uygulama esaslarının 10/1.maddesi uyarınca her araçta bir Rehber Personel (refakatçi) bulundurmak zorundadır. Rehber Personel (Refakatçi), Eğitim-Öğretim saatleri içerisinde okul müdürlüğünün verdiği görevleri yapmak zorundadır Rehber Personel (Refakatçı) personelin görevleri şunlardır: a)11 Eylül 2014 Tarih ve 29116 Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim Yönetmeliğinin 15.Maddesinde belirtilen görevleri yapmak.(aşağıda belirtilmiştir.) 1- Okula/kuruma gelişte ilk öğrencinin alındığı noktadan önce servis aracında bulunmak ve okuldaki/kurumdaki eğitim öğretim bittikten sonra en son öğrencinin indiği noktaya kadar görevini yapmak, 2- Refakat ettiği öğrencilerin güvenli ve emniyetli bir şekilde araca biniş ve inişleri ile geliş gidişlerine yardımcı olmak, 3- Taşıma işlemlerine ilişkin olarak okul- aile- öğrenci ilişkilerinde ortaya çıkacak sorunları ilgililere zamanında bildirmek, 4- Öğrencilere sağlık, beslenme ve temizlik konularında yardımcı olmak, 5-Taşıma işini yapan servis aracında bulunduğu zamanlar dışında eğitim-öğretim saatlerinde okulda bulunmak ve Okul Müdürünün verdiği görevleri yapmak. Madde Rehber Personel (Refakatçi)aranacak şartlar şunlardır: a) T.C. Vatandaşı olmak. b) 18 yaşından küçük olmamak, c) Sabıka kaydı bulunmamak, d) Görev yerine getirmede beden ve ruh sağlığı yerinde olmak, e) Rehber personel görevlendirmesinde; mesleki ve teknik eğitim okul/kurumlarının acil sağlık hizmetleri, hasta ve yaşlı hizmetleri, hemşirelik ile çocuk gelişimi ve eğitimi alanı mezunu olmak tercih sebebi olarak kabul edilir. Bu alanlardan mezun personel bulunamaması hâlinde bu Yönetmelik kapsamında taşınan özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlerin birinci dereceden yakınlarına öncelik verilir. (11 Eylül 2014 Tarih ve 29116 Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim Yönetmeliğinin 14.Maddesi)” düzenlemesi, Aynı Şartname’nin 47’nci maddesinde “Şoför ve Rehber Personelin (Refakatçi) Sosyal Güvenlik Primi ve diğer vergiler ile tüm özlük hakları yükleniciye aittir. Bunlar için idareden ayrıca hak talep edilemez.” düzenlemesi yer almaktadır. Öte yandan İhale İlanı’nda “Araç Kiralama Hizmeti Alınacaktır” başlığı altında ihale konusu işin ne olduğuna ilişkin belirlemenin yapıldığı, İlan’ın 2’nci maddesinde ihale konusu işin 60 öğrencinin 3 taşıma merkezine 180 işgünü 11 araç ve 11 rehber personel ile taşıma işi olduğunun belirtildiği anlaşılmıştır. Engelli Öğrencilerin Taşıma İhalesi ile İlgili Teknik Şartname’de de taşıma yapılacak güzergah bilgilerine, çalıştırılacak araçlara, şoförlere ve rehber personele (refakatçi) ilişkin düzenlemelere yer verildiği tespit edilmiştir. İhale işlem dosyasının incelenmesinden idarece düzenlenen 21.07.2017 tarihli tutanakta söz konusu hizmet alımının personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı olarak değerlendirildiği, bu kapsamda Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79’uncu maddesi uyarınca sınır değerin 468.385,18 TL olarak hesaplandığı, teklifi sınır değerin altında kalan 6 isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı, teklifi sınır değerin üzerinde olan Ahmed Petrol Taş. İnş. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin ise ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlendiği anlaşılmıştır. İhale konusu işin yaklaşık maliyet hesabı incelendiğinde iş kapsamında çalıştırılacak 11 araç maliyetinin 248.331,83 TL, 11 rehber personel maliyetinin 220.053,35 TL olarak hesaplandığı, ayrıca personel maliyeti üzerinden kâr öngörüldüğü, toplam yaklaşık maliyetin 512.395,85 TL olduğu tespit edilmiştir. Anılan Tebliğ açıklamasından ihale konusu işin personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı olarak kabul edilmesi için ihale konusu işte çalıştırılacak personel sayısının ihale dokümanında belirlenmiş olması, personelin çalışma saatlerinin tamamının idare için kullanılması ve yaklaşık maliyetinin en az % 70’lik kısmının asgari işçilik maliyeti ile varsa ayni yemek ve yol giderleri dahil işçilik giderinden oluşması gerektiği anlaşılmaktadır. Bu itibarla ihale konusu işin yaklaşık maliyetindeki personel gideri oranının %70’in altında kaldığı, bu sebepten ihale konusu işin personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı olarak kabul edilmeyeceği ve sınır değerin Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.1.2’nci maddesine göre hesaplanması gerektiği anlaşılmıştır. İdarece gönderilen bilgi ve belgeler incelendiğinde söz konusu ihalenin belirtilen güzergâhlarda öğrencilerin servis araçları ile okula taşınması işi olduğu, bu kapsamda servis araçlarının ve şoförlerin yalnızca servis hizmetinin yapılacağı saatlerde ihale konusu iş kapsamında çalıştırılacağı, ihale konusu işin yaklaşık maliyet hesap cetveli incelendiğinde işin personel taşıma hizmetinden ibaret olduğu anlaşılmaktadır. İhale İlanı başlığında “Araç Kiralama Hizmet Alınacaktır.” ifadesi yer almaktaysa da hem İhale İlanı’nda hem de ihale dokümanında yer alan düzenlemelerden ihale konusu hizmetin öğrenci taşıma hizmet alımı ihalesi olduğu dolayısıyla sınır değer hesabı yapılırken yukarıda aktarılan Düzenleyici Kurul Kararı gereğince Sınır Değer Tespit Katsayısı’nın (R) “Diğer Hizmetler” başlığı altında belirlenen değer üzerinden (0,83) alınması gerektiği sonucuna varılmıştır. Bu itibarla, sınır değer tespit katsayısının 0,83 alınmasıyla hesaplanan yeni sınır değerin 337.180,14 TL olduğu, başvuru sahibi Gevran Taş. İnş. Tem. Pet. Ürün. Tarım San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin sınır değerin üzerinde olduğu, başvuru sahibinin sınır değerin idarece hatalı hesaplandığına yönelik iddiasının yerinde olduğu anlaşılmıştır. |