GEÇİCİ TEMİNAT TUTARININ TAMAMININ GELİR KAYDEDİLMESİNİN MEVZUATA AYKIRIDIR
Nisan 17, 2024TEKLİF VEREN İSTEKLİ ŞİRKETLERİN ORTAKLARI İLE GERÇEK KİŞİ İSTEKLİLER ARASINDA AKRABALIK BAĞI BULUNMASI
Nisan 19, 2024Karar Tarihi : 04.04.2024
Karar No : 2024/UH.I-538
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Devlet Su İşleri 8. Bölge Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2024/110619 İhale Kayıt Numaralı “Devlet Su İşleri 8Bölge Müdürlüğü Erzurum ve Bağlı Bulunan 82 Şube Müdürlüğü Erzincan ile 85 Şube Müdürlüğü Ağrı İçin 12 Ay Süreli Şoförlü ve Şoförsüz Taşıt Kiralama” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Devlet Su İşleri 8. Bölge Müdürlüğü tarafından 08.03.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Devlet Su İşleri 8 Bölge Müdürlüğü Erzurum ve Bağlı Bulunan 82 Şube Müdürlüğü Erzincan ile 85 Şube Müdürlüğü Ağrı İçin 12 Ay Süreli Şoförlü ve Şoförsüz Taşıt Kiralama” ihalesine ilişkin olarak Işık Zengin’in 15.03.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 20.03.2034 tarihli yazısı ile reddi zerine, başvuru sahibince 25.03.2024 tarih ve 138738 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 25.03.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/415 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihalenin 1’inci kısmına teklif sundukları, ihale tarihi öncesi olan 05.03.2024 tarihinde idare personeli olan makine ikmal şefi tarafından arandıkları ve iki araca dokümanda olmayan çeki demirinin istenileceği, iki aracın şaselerin delinmesi suretiyle havza ekibi için alet edevat takılacağı ve bunların ruhsata işlenilmesi gerektiği hususlarının taraflarına bildirildiği, taraflarınca bu durumun uygun olmadığı, maliyet gerektirdiği ve teknik şartnamede bulunmadığından idarece zeyilname düzenlenmesi ve bu hususun teknik şartnameye dahil edilmesi gerektiğini ifade ettikleri, idare tarafından ise zeyilname sürecinin ihale sürecini uzatacağı bu nedenle düzenlemediklerini ve bu hususun tüm firmalar için aynı olacağı bu hususa riayet etmeyen firmaların değerlendirme dışı bırakılacağının belirtildiği, idare ile telefon görüşmesinde tüm firmaların aranacağı belirtmesine rağmen taraflarının işin mevcut yüklenicisi olmasından dolayı sadece kendilerini arayabildiklerini ancak ihaleye girecek diğer firmaları bilemedikleri için arayamadıklarını idare cevabi yazısında belirttiği, ihaleyi yapan idareler ihale öncesinde istekli olabilecek hangi firmaların şartnameyi e-imza ile indirdiğini göremediği, dolayısıyla doküman indiren firmaların kimler olduğunun idarece bilinmesi ve bilgilendirilmesinin mümkün olmayacağı, idarenin dört adet araca yönelik yapılması gereken işlemin hem araca ek maliyet, hem araca şase delinmesi suretiyle muhtelif zarar ve değer kaybı hem de dört aracın ruhsatının değiştirilmesi/ruhsata işlenilmesi işlemlerinden dolayı maliyet getirilmesi anlamına geldiği, ayrıca idarenin cevap yazısından da anlaşılacağı üzere idarece şartnamede olmayan ve ek maliyet gerektiren bir hususun sadece taraflarından telefon ile aranarak istenildiği, taleplerine rağmen zeyilname düzenlemediği, idarenin dokümanda sözlü ve telefon üzerinden değişiklik yapmak istediği ve bu hususu idare cevap yazısında açıkça belirttiği, dolayısıyla diğer firmaların bu husustan habersiz olması nedeniyle, bu durumdan haberi olan ve olmayan isteklilerin maliyet hesaplamasının farklı olacağı, kendilerinin bu husustan dolayı teklifini yükseltmek zorunda kaldığı ancak diğer firmalar bu husustan habersiz olduğu için daha düşük teklifler sunduğu, bu durumun ihale sürecini olumsuz etkilediği, ek maliyet getiren talebin diğer firmalara iletilmediği, dolayısı ile idarenin haksız rekabet oluşmasına sebep verdiği ve diğer isteklilerin anılan nedenlerden dolayı avantajlı duruma geçtiği, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesi ve emsal Kurul kararları gereği şartnamede gerekli düzenlemelerin eksiksiz yapılarak ihalenin iptal edilerek yeniden gerçekleştirilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
Yukarıda aktarılan mevzuat gereği, idarelerin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 5’inci maddesinde yer alan “Temel ilkeleri” sağlamakla sorumlu olduğu, ilân yapıldıktan sonra, tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hatalar veya eksikliklerin idarece tespit edilmesi veya isteklilerce yazılı olarak bildirilmesi halinde, ihale dokümanında değişiklikler yapılabileceği, yapılan bu değişikliklere ilişkin ihale dokümanının bağlayıcı bir parçası olan zeyilname, son teklif verme gününden en az on gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde ihale dokümanı alanların tamamına gönderileceği, zeyilname ile yapılan değişiklikler nedeniyle tekliflerin hazırlanabilmesi için ek süreye ihtiyaç duyulması halinde, ihale tarihi bir defaya mahsus olmak üzere en fazla yirmi gün zeyilname ile ertelenebileceği, zeyilname düzenlenmesi halinde, teklifini bu düzenlemeden önce vermiş olan isteklilere tekliflerini geri çekerek, yeniden teklif verme imkanı sağlanacağı,
Ayrıca, istekliler tekliflerini hazırlarken ihale dokümanında açıklanmasına ihtiyaç duyulan hususlarla ilgili olarak son teklif verme gününden yirmi gün öncesine kadar yazılı olarak açıklama talep edebileceği, bu talebin idarece uygun görülmesi halinde yapılacak açıklama, bu tarihe kadar ihale dokümanı alan bütün isteklilere son teklif verme gününden on gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde ve açıklama talebinde bulunan istekli belirtilmeksizin yazılı olarak gönderileceği anlaşılmaktadır.
Yukarıda aktarılan mevzuat, mevcut bilgi ve belgeler çerçevesinde, idarece ilân yapıldıktan sonra, tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hatalar veya eksikliklerin idarece tespit edilmesi veya isteklilerce yazılı olarak bildirilmesi halinde, bu hususlara ilişkin ihale dokümanında yapılacak değişikliklerin yapılabilmesine ilişkin şartların tüm istekliler açısından eşit ve şeffaf bir şekilde zeyilname/açıklama gibi yollarla giderilmesi gerektiği, dolayısıyla idare değişiklik talebinde bulunuyorsa zeyilname düzenleyebileceği, ancak idarece bunun yerine ihale dokümanında öngörülen teknik bir takım değişiklilere ilişkin hususların başvuru sahibi istekli Işık Zengin ile görüşmek suretiyle giderilmek istenildiği, dolayısıyla ihalede güvenliğin zedelendiği, bu kapsamda ihale sürecinin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesine uygun yürütülmesine engel bir nitelik taşıdığı anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu ve ihalenin 1’inci kısmının iptal edilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin 1’inci kısmının iptali gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin 1’inci kısmının iptaline,
2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,
Oybirliği ile karar verildi.