
Şikâyette Bulunanlarca Yatırılması Zorunlu Olan Başvuru Bedelinin Kurum Hesaplarına Yatırılmadığı
Mayıs 31, 2021
Başvuru Dilekçelerinde Yer Alması Gereken Bilgi Ve Belgelerde Eksiklik Bulunması Ve Başvuru Süresinin Henüz Dolmamış Olması
Haziran 2, 2021Başvuru Bedelinin Kurum Hesabına Yatırılmamış Olması
Karar No : 2021/UY.IV-1011
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2021/188356 İhale Kayıt Numaralı “İdare Malı Asfalt ile Yol Yaptırılması” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Yıldırım Belediye Başkanlığı Ulaşım Hizmetleri Müdürlüğü tarafından 30.04.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “İdare Malı Asfalt ile Yol Yaptırılması” ihalesine ilişkin olarak başvuru sahibince 07.05.2021 tarih ve 22785 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan dilekçe ile başvuruda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2021/833 sayılı dosya kapsamında yapılan inceleme neticesinde ön inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Ön inceleme raporu ve ekleri incelendi.
Başvuru dilekçesinde özetle;
1) Söz konusu ihalede işin ifası sırasında zeminden çıkacak olan hafriyatın kaç km mesafeli döküm sahasına nakledileceğinin belirtilmediği, dolayısıyla firmaların yaklaşık maliyet hesabı yaparken sağlıklı bir fiyat veremeyeceği,
2) Sözleşme Tasarısı’nda yer alan düzenlemeler çerçevesinde eğer ihale aşamasında sözleşme süresi takvim günü (365 gün) olarak saptanmışsa bu süreye çalışılmayan dönem de dâhil olduğundan ayrıca süre uzatımı verilmeyeceği, belli bir tarih olarak ya da iş günü olarak saptanmışsa çalışılmayan dönem için ayrıca süre uzatımı verileceği, bunun dışında çalışılmayan sürelerin dikkate alınmasını gerektirir herhangi bir durumun söz konusu olmadığı, Yüksek Fen Kurulunun aksi yönde 30.10.1985 tarih ve 2-A/631 sayılı kararı varsa da Tip Şartname’de yer alan düzenleme karşısında bu kararın geçerliliğinin bulunmadığı,
4) Sözleşme Tasarısı’nda yüklenicinin iş başında bulundurmadığı her bir araç başına sözleşme bedelinin kaçta kaçı oranında ceza kesileceği ve kesilecek bu cezanın tek seferde mi yoksa günlük mü olacağının belirtilmemesinin mevzuata aykırı olduğu,
5) İhale konusu işin süresi boyunca hangi iş kalemi için azami kaç adet test, laboratuvar deneyi isteneceğinin belirtilmediği, yapılan bu düzenleme ile isteklilerin sağlıklı olarak tekliflerini belirleyemeyeceği, ayrıca işin süresi boyunca idarece isteklinin teklifini belirlerken öngördüğü test ve laboratuvar deneyi adedinden fazla sayıda test ve laboratuvar deneyi istenmesinin mümkün olduğu, bu durumda isteklinin mağdur olacağı,
6) İsteklilerin ihale tarihi itibariyle ilgili mevzuat uyarınca yapı müteahhitliği yetki belgesi numarası almış, Yapı Müteahhitliği Bilişim Sistemine (YAMBİS) kayıtlı ve kayıtlarının aktif durumda olduğunu gösteren belgeyi teklif ile birlikte sunmalarının gerektiği, dolayısıyla ihale dokümanında buna ilişkin düzenlemeye yer verilmemesinin mevzuata aykırı olduğu,
7) İdari Şartname’nin 20’nci maddesine göre bahse konu ihalede kısmi teklif verilemeyeceğinin düzenlendiği, ancak işin tamamı için ihaleye çıkıldığından katılım için gerekli ciro/bilanço, iş deneyim belgesi tutarı, teminat mektubu tutarı gibi teklif edilen bedele bağlı olarak yükselen katılım kriterlerine ilişkin tutarların da yükseldiği, daha fazla isteklinin teklif sunabilmesi ve rekabet ortamının oluşturulması amacıyla ihale konusu işin kısımlara bölünmesinin mümkün olduğu, yapılan düzenleme ile rekabetin kısıtlandığı,
8) Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin ilgili maddelerinde işin yürütülmesi için gerekli araç ve gereçlere teknik şartnamede yer verilmesi gerektiği belirtilmiş olmasına rağmen idarece hazırlanan Teknik Şartname’de kullanılacak araç gereçlere ve bunların teknik özelliklerine yer verilmediği gibi bazı araçların da model yılının belirtilmemesinin mevzuata aykırı olduğu,
9) Yapılan işin niteliği ve nevi belirtilmiş olmasına rağmen hangi işten ne miktar yapılacağının belirtilmediği, maliyet hesaplamasında istenilen ekipmanın hazır tutulup işin yapılmasının sağlanması istenildiğinde bunun ne şekilde yapılacağı belli olmadığından idare tarafından iş verilmemesi halinde yüklenicinin hiç iş yapmamasına neden olacağı için mevzuata aykırılık teşkil ettiği,
10) İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili olarak örneğin, sağlık raporu için hangi testlerin ve aşıların yapılacağı, kaç saat eğitim verileceği gibi hususlarının belli olmadığı, bu giderler için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 54’üncü maddesinin birinci fıkrasında “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikâyet ve itirazen şikâyet başvurusunda bulunabilirler.” hükmü,
Anılan Kanun’un “İdareye şikâyet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “Şikâyet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. İlanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresi ilk ilan tarihinden, ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine yönelik başvuruların süresi ise dokümanın satın alındığı tarihte başlar.
İlan, ön yeterlik veya ihale dokümanına ilişkin şikayetler birinci fıkradaki süreleri aşmamak üzere en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir. Bu yöndeki başvuruların idarelerce ihale veya son başvuru tarihinden önce sonuçlandırılması esastır…” hükmü,
İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru Süreleri” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) İdareye şikayet süresi; ihale sürecindeki şikayete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.
(2) Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikayetler, birinci fıkradaki süreleri aşmamak kaydıyla başvuru veya teklif sunulmadan önce en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir.” hükmü yer almaktadır.
Başvuru sahibinin 7’nci iddiasının ihale dokümanının 08.04.2021 tarihli İhale İlanı’na yansıyan düzenlemelerine yönelik olduğu, bu nedenle, başvuru sahibinin şikâyet konusu işlemi fark etmesi veya öğrenmesi gereken tarih olan 08.04.2021 tarihini izleyen 10 (on) gün içinde 19.04.2021 Pazartesi günü mesai bitimine kadar idareye şikâyet başvurusunda bulunması gerekirken, bu süreyi geçirdikten sonra 26.04.2021 tarihinde idareye şikâyet başvurusunda bulunduğu, dolayısıyla anılan iddiaya ilişkin başvurunun süresinde olmadığı anlaşılmıştır.
Diğer taraftan 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “…İtirazen şikâyet dilekçelerine, başvuruda bulunmaya yetkili olunduğuna dair belgeler ile imza sirkülerinin aslı veya yetkili mercilerce onaylı örneklerinin, varsa şikâyete idarece verilen cevabın bir örneği ile başvuru bedeli ve teminatının Kurum hesaplarına yatırıldığına dair belgenin eklenmesi zorunludur.
…
Belirtilen hususlara aykırılık içeren ve henüz başvuru süresi dolmamış olan başvurulardaki eksiklikler, idare veya Kurumun bildirim yapma zorunluluğu bulunmaksızın, başvuru süresinin sonuna kadar başvuru sahibi tarafından giderilebilir” hükmüne,
Aynı maddenin 11’inci fıkrasının (c) bendinde “Başvurunun süre, usul ve şekil kurallarına uygun olmaması, usulüne uygun olarak sözleşme imzalanmış olması veya şikâyete konu işlemlerde hukuka aykırılığın tespit edilememesi veya itirazen şikâyet başvurusuna konu hususun Kurumun görev alanında bulunmaması hallerinde başvurunun reddine karar verilir.” hükmüne,
İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuruların şekil unsurları” başlıklı 8’inci maddesinin beşinci fıkrasında “İtirazen şikayet dilekçelerine, başvuruda bulunmaya yetkili olunduğuna dair belgeler ile imza sirkülerinin aslı veya yetkili mercilerce onaylı örneklerinin, idareye verilen şikayet dilekçesinin bir örneği varsa şikayete idarece verilen cevabın bir örneği ile başvuru bedelinin, teminat alınan hallerde başvuru teminatının Kurum hesaplarına yatırıldığına dair belgenin eklenmesi zorunludur.” hükmüne,
İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Ön inceleme konuları ve ön inceleme üzerine yapılacak işlemler” başlıklı 16’ncı maddesinde “(1) Başvurular öncelikle;
…
ç) Başvuru sahibinin, varsa vekil ya da temsilcisinin; adı, soyadı, unvanı, adresi, imzası ile başvuruda bulunmaya yetkili olunduğuna dair belgelerin ve imza sirkülerinin aslı veya yetkili mercilerce onaylı örneğinin bulunup bulunmadığı,
…
ğ) Başvuru bedelinin, teminat alınacak hallerde ise başvuru teminatının yatırılıp yatırılmadığı,
…
yönlerinden sırasıyla incelenir.
(2) Başvuru dilekçesi ve ekinde yukarıda belirtilen ön inceleme konuları bakımından bir aykırılığın bulunmaması durumunda esasın incelenmesine geçilir.
(3) Birinci fıkrada yer alan bilgi ve belgeleri içermeyen ve henüz başvuru süresi dolmamış olan itirazen şikâyet başvurularında, başvuru süresinin sonuna kadar söz konusu eksiklikler başvuru sahibi tarafından giderilebilir.
(4) Yapılan ön inceleme sonucunda, bir aykırılığın tespit edilmesi halinde bu hususa ilişkin ön inceleme raporu düzenlenir.” hükmüne,
Aynı Yönetmelik’in “Ön inceleme konularına aykırılık üzerine alınacak kararlar” başlıklı 17’nci maddesinde ise “(1) 16 ncı maddenin birinci fıkrası bakımından bir aykırılığın tespiti üzerine Kurul tarafından başvurunun reddine karar verilir.” hükmüne yer verilmiştir.
Yapılan inceleme sonucunda, başvuru dilekçesine başvuruda bulunmaya yetkili olduğuna dair belgelerin ya da imza sirkülerinin aslı veya yetkili mercilerce onaylı örneğinin eklenmediği ve 4734 sayılı Kanun’un 53’üncü maddesinin (j) bendinin 2 numaralı alt bendi gereğince başvuruda bulunanlarca yatırılması zorunlu olan başvuru bedelinin Kurum hesaplarına yatırılmadığı tespit edilmiş olup, söz konusu eksikliğin başvuru sahibi tarafından giderilebilmesi için Kurum’un internet sitesi üzerinden yayımlandığı, ancak anılan eksikliğin İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 16’ncı maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca idareye 26.04.2021 tarihinde yapılan şikâyet başvurusuna ilişkin olarak idarece alınan kararın tebliğ edildiği 29.04.2021 tarihini takip eden on günlük itirazen şikâyet süresinin son günü olan 10.05.2021 Pazartesi günü mesai bitimine kadar giderilmediği anlaşılmıştır.
Bu itibarla, 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince başvurunun şekil, başvuru sahibinin 7’nci iddiasının ise ayrıca süre yönünden reddi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Başvurunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.