
İLKİ BAŞARILI SONUÇLANDIĞI HALDE İKİNCİ KEZ NUMUNE DEĞERLENDİRMESİ YAPILMASI
Nisan 20, 2024
İNŞAAT İHALELERİNDE GÜNCEL FİYATLAR VE KAMU İHALE GENEL TEBLİĞİ UYGULAMALARI
Nisan 24, 2024Karar Tarihi : 04.04.2024
Karar No : 2024/UH.II-561
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Mardin İl Sağlık Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2023/1494906 İhale Kayıt Numaralı “24 Aylık Puan Karşılığı Cihaz Kullanımı İdrar Analizörü Hizmet Alımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Mardin İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 06.02.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “24 Aylık Puan Karşılığı Cihaz Kullanımı İdrar Analizörü Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Mikromed Tıbbi Malzemeler San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 01.03.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 08.02.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 18.03.2024 tarih ve 137646 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 18.03.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/384 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale üzerinde bırakılan isteklinin aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun olmadığı, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.2’nci maddesinde belirtilen yöntemlere açıklama yapılmadığı, fiyat teklifinin taşıması gereken şekil şartlarını taşımadığı, tutanakların açıklamalarla birlikte sunulmadığı, tutanaklarının ihaleden önceki son veya bir önceki geçici vergi beyanname dönemine ilişkin düzenlenmediği, tutanak tarihi ile tespit tutanağı sayısına yer verilmediği, fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından kaşe/imza ile onaylanmadığı ve özel kaşe kullanılmadığı, EK-O.5 ve EK-O.6 tutanaklarına teklif veren şirketin imza sirküsünün eklenmediği, EK-O.7 tutanaklarının açıklamalar ile birlikte sunulmadığı, maliyetler dayanak alınarak yapılan açıklamanın geçerli olabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması ve isteklinin son veya bir önceki geçici vergi beyanname döneminde ihale konusu işte kullanılmasını öngördüğü mal miktarının en az yarısı kadar alım yapmış olması kuralına uyulmadığı, satışlar dayanak alınarak yapılan açıklamanın geçerli olabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması kuralına uyulmadığı iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde, ihale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerinde, aşırı düşük tekliflerin tespiti ve değerlendirilmesine ilişkin olarak ayrıntılı açıklamalara yer verilmiştir. Buna göre, aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin belirtilmesinin zorunlu olduğu ifade edilmiştir.
Buradan hareketle, gerek istekliler tarafından aşırı düşük teklif açıklamaların sağlıklı bir şekilde yapılabilmesi gerekse de idareler tarafından bu açıklamaların sağlıklı bir şekilde değerlendirilebilmesi bakımından mevzuata uygun bir aşırı düşük teklif sorgulama işleminin gerçekleştirilmiş olması gerekmektedir. Başvuruya konu ihalede, idarece aşırı düşük teklif sorgulama yazısında önemli teklif bileşenlerinin açık ve net olarak belirlenmediği, önemli teklif bileşeninin “ihale dokümanlarında belirlenen mal (kit sarf malzemeleri) ve hizmet giderleri, vb gibi birim fiyatı etkileyen maliyet bileşenleri” şeklinde ifade edildiği, bu durumun aşırı düşük teklif açıklamalarının sağlıklı bir şekilde yapılabilmesi ve yapılan bu açıklamaların da sağlıklı bir şekilde değerlendirilmesi imkânının ortadan kalktığı anlaşılmıştır. Bu nedenle idare tarafından aşırı düşük teklif sorgulama yazısında, açıklamaya esas olacak önemli teklif bileşenlerinin açık ve net olarak belirtilmesi suretiyle teklifi aşırı düşük olarak tespit edilen istekliden yeniden aşırı düşük teklif açıklaması istenilmesi gerektiği anlaşılmıştır.
Yapılan inceleme neticesinde, idare tarafından aşırı düşük teklif sorgulama yazısında, açıklamaya esas olacak önemli teklif bileşenlerinin açık ve net olarak belirtilmesi suretiyle teklifi aşırı düşük olarak tespit edilen istekliden yeniden aşırı düşük teklif açıklaması istenilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
…
Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, idare tarafından açıklamaya esas olacak önemli teklif bileşenlerinin açık ve net olarak belirtilmesi suretiyle teklifi aşırı düşük olarak tespit edilen istekliden yeniden aşırı düşük teklif açıklaması istenilmesi ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
Oybirliği ile karar verildi.