
365 GÜNDEN SONRA TESLİM EDİLEN İŞE FİYAT FARKI VERİLECEĞİ DÜZENLEMESİ HUKUKA AYKIRIDIR
Mart 19, 2024
YERLİ MALI TEKLİF EDİLMEYEN FİYAT %15 ARTIRILIR
Mart 20, 2024Karar Tarihi : 28.02.2024
Karar No : 2024/UM.I-379
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Küçükçekmece Belediyesi Bilgi İşlem Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE: 2023/1583545 İhale Kayıt Numaralı “Bilgisayar ve Çevre Birimleri Temini ile Veri Depolama Ünitesi Ve Veri Depolama Yönetimi Yazılımı Alımı İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Küçükçekmece Belediyesi Bilgi İşlem Müdürlüğü tarafından 31.01.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Bilgisayar ve Çevre Birimleri Temini ile Veri Depolama Ünitesi ve Veri Depolama Yönetimi Yazılımı Alımı İşi” ihalesine ilişkin olarak Renis Dış Tic. Ltd. Şti. nin 07.02.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 08.02.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 16.02.2024 tarih ve 132634 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 16.02.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2024/245 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, idare tarafından toplam teklif tutarlarının aşırı düşük bulunmadığı ancak birim fiyat teklif cetvelinin 9 ve 10 numaralı satırına verdikleri teklifin idarenin yaklaşık maliyet hesap cetvelinde aynı satırlar için hesaplamış olduğu tutarlara göre aşırı düşük teklif olarak tespit edildiği, birim fiyat teklif cetvelindeki bazı birim fiyatlar üzerinden değerlendirme yapılarak tekliflerinin aşırı düşük bulunmasının mevzuata aykırı oluğu, isteklinin toplam teklifinin söz konusu ihalede yaklaşık maliyet ve diğer teklife göre kabul edilebilir nitelikte olduğu, diğer kalemlere verdiği teklif fiyatlarının ve karının yüksek olduğu, ihalenin kendi üzerinde bırakılması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
A)Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
…
İncelenmekte olan mal alımına konu ihalenin 31.01.2024 tarihinde yapıldığı, ihalede 4 adet doküman indirildiği, ihaleye 2 istekli tarafından teklif verildiği, başvuru sahibi isteklinin teklifinin reddedildiği, ihalenin Unicorp Bilişim Hizmetleri Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı görülmüştür.
05.02.2024 tarih ve 457333 sayılı yazı ile başvuru sahibi Renis Dış Tic. Ltd. Şti. ne gönderilen “Aşırı Düşük Teklif Açıklamalarının Sunulması” konulu yazıda “teklifinize ait 9.Sıra: Veri Toplama Ünitesi, Adet 1, Birim Fiyat 1.626.800,00 TL, 10.Sıra Veri Depolama Yönetimi Yazılımı Adet 1, Birim Fiyat 415.000,00 TL,
Mallara ait sunmuş olduğunuz teklif, idaremizce hazırlanan yaklaşık maliyete göre aşırı düşük olduğu tespit edilmiştir.
İhale komisyonumuzca ihaleye ait idari şartnamenin 33. Maddesinde; Verilen tekliflerden diğer tekliflere veya yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanların, ihale komisyonu tarafından tespit edilmesi halinde, bu teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili ayrıntılar yazılı olarak istenir. İhale komisyonu tarafından; İmalat sürecinin ekonomik olması,
Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temininde kullanacağı avantajlı koşullar,
Teklif edilen malın özgünlüğü, gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamalar dikkate alınarak aşırı düşük teklifler değerlendirilir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir, denilmektedir.
Yukarıda belirtilen 9.sıra ve 10. Sıra nolu kalemlere ilişkin aşırı düşük teklifinizin; Kamu İhale Genel Tebliğinin 79. Maddesi başlığı altında belirtilen yöntemlerden biri ile açıklanması gerekmektedir.” ifadelerine yer verilerek 3 iş günü içerisinde aşırı düşük teklif açıklamalarını idareye sunmalarının istendiği görülmüştür.
Akabinde alınan 12.02.2024 tarihli ihale komisyonu kararında “… Ancak ihaleye teklif veren 1.istekli; RENİS DIŞ TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ isteklinin teklifi aşırı düşük teklif olarak değerlendirilmiş olup, isteklinin birim fiyat cetvelinde bulunan 9. ve 10. Sıra numaralı kalemlere vermiş olduğu teklif tutarları ihale yaklaşık maliyetine göre ihale komisyonunca aşırı düşük olarak değerlendirildiğinden 05.02.2024 tarihinde İstekliden “Aşırı düşük açıklaması istenmiştir” Açıklama için istekliye 3 iş günü süre verilmiştir…” ifadelerine yer verildiği görülmüştür.
Mevzuatta mal alımı ihalelerinde sınır değer hesabına yer verilmediği ancak idarelerin verilen teklifleri diğer tekliflere veya yaklaşık maliyete göre mukayese ederek önemli teklif bileşenlerinin belirleyip isteklilerden aşırı düşük teklif açıklaması isteyebilecekleri, diğer bir anlatımla aşırı düşük teklif istenip istenmeyeceği noktasında mal alımı ihalelerinde idarelere takdir hakkı tanındığı anlaşılmaktadır.
Mevcut ihalede toplam yaklaşık maliyetin 13.296.946,67 TL, başvuru sahibi isteklinin teklifinin 10.838.300,00 TL, ihale üzerinde bırakılan isteklinin toplam teklifinin 12.500.000,00 TL olduğu, ihale komisyonu kararında başvuru sahibi isteklinin teklif tutarının aşırı düşük teklif olarak tespit edildiği ve aşırı düşük teklif sorgulama yazısında önemli teklif bileşeni olarak birim fiyat teklif cetvelinin 9 ve 10 numaralı satırlarının belirlendiği görülmüştür.
Bu itibarla idare tarafından mevzuatın kendisine verdiği takdir yetkisi kapsamında başvuru sahibi isteklinin teklifinin aşırı düşük teklif olarak belirlendiği, idare tarafından da aşırı düşük teklif sorgulaması yapılması yönünde söz konusu takdir yetkisinin kullanıldığı, önemli teklif bileşenleri belirlenerek istekliden yazılı olarak aşırı düşük teklif açıklaması talep edildiği görüldüğünden idarece aşırı düşük teklif sorgulama yapılması işleminin mevzuata uygun olduğu anlaşılmış olup başvuru sahibi isteklinin söz konusu iddiası uygun bulunmamıştır.
…
B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.